دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
05 فروردين 1395 - 12:50

مدیرعامل بنیاد توسعه کارآفرینی تهران: بازار کار سال 95 هم در رکود است

مدیرعامل بنیاد توسعه کارآفرینی و تعاون استان تهران درباره پیش‌بینی وضعیت بازار کار در سال 95 گفت: بازار کار سال جدید همانند سال 94 در رکود خواهد بود و بر خلاف تبلیغات صورت گرفته اتفاقی را در این بازار نمی‌توان پیش‌بینی کرد.
کد خبر : 73330

امید شنعه در گفت‌وگو با خبرنگار گروه اقتصادی آنا با بیان اینکه عدم برنامه‌ریزی مناسب برای تولید داخلی از مهم‌ترین علل رکود موجود در بازار کار است، افزود: نبود زیرساخت‌های لازم، عدم بازاریابی مناسب و اتصال‌ به بازارهای منطقه‌ای و بین‌المللی و جهانی از دیگر عوامل رکود بازار کار محسوب می‌شوند.


وی با تاکید بر اینکه بر خلاف برداشته شدن تحریم‌ها اما آثار آن هنوز در بازار کار دیده نمی‌‌شود، تصریح کرد: متاسفانه نرخ بهره‌وری در حقوق و دستمزد نیروی کار دیده نمی‌شود و از طرفی درآمدها برای نیروی کار کم‌تر از هزینه‌هاست.


مدیرعامل بنیاد توسعه کارآفرینی و تعاون استان تهران بیان کرد: اکنون آبدارچی و نیروی خدماتی به دنبال حقوق و دستمزد بالای یک میلیون و 200 هزار تومان است که البته به علت بالا بودن هزینه‌ها این امر انتظار بی‌جایی نیست اما کارفرما توان تامین آن را ندارد و از این رو انتظارات کارگر و کارفرما بدون پاسخ باقی می‌ماند.


شنعه ادامه داد: مهم‌ترین مشکل کنونی بازار کار این است که همه به دنبال یک شغل دولتی و به اصطلاح عامیانه آب باریکه برای امرار معاش خود هستند تا پس از نشستن بر روی صندلی دولتی به دنبال شغل دوم بروند.


وی تاکید کرد: افراد به دنبال تحصیلات دانشگاهی باید به دنبال رشته‌های دارای بازار کار باشند اما متاسفانه در زمان انتخاب رشته تنها به دنبال مدرک و پیروی از فرهنگ مدرک‌گرایی و نه بازار کار هستند.


شنعه با تاکید بر اینکه عدم تنظیم نیروی کار با تقاضاها یکی دیگر از مشکلات بازار کار است، اضافه کرد: بازار کار فرصت‌های لازم را برای رشته‌های کاربردی دارد اما یقینا برای چنین حجمی از فارغ‌التحصیلان تاریخ و جغرافیا با کمبود بازار کار مواجه می‌شویم.


مدیرعامل بنیاد توسعه کارآفرینی و تعاون استان تهران با تاکید بر اینکه مشاغل جدید تعریف نمی‌شوند، بیان کرد: پیک موتوری در واقعیت بازار کار یک شغل محسوب می‌شود اما در عمل نتوانسته‌ایم آن را جزو مشاغل تعریف کنیم. درواقع امکان ایجاد مشاغل جدید وجود دارد اما این مشاغل تعریف نمی‌شوند.


وی عنوان کرد: مشاغل خانگی نیز موضوع دیگری است که متاسفانه وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی همکاری لازم برای اعطای مجوز‌ فعالیت آنها را ندارد.


شنعه با اشاره بر برنامه‌های بنیاد توسعه کارآفرینی و تعاون استان تهران در سال 95 خاطر نشان کرد: ایجاد فرصت‌های شغلی جدید با برگزاری نمایشگاه‌ها، گسترش اشتغال در بخش سنگ‌های قیمتی، توسعه اشتغال افراد تحت پوشش کمیته‌ امداد و بهزیستی، راه‌اندازی شهرک گلخانه‌ای و... از برنامه‌های بنیاد توسعه کارآفرینی و تعاون استان تهران برای ایجاد اشتغال در سال 95 است.


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته