محمدرضا مخبر دزفولی: تا اقتصاد دانشبنیان نشود نمیتواند به نقطه مطلوب برسد
به گزارش گروه دانشگاه خبرگزاری آنا به نقل از مرکز خبر شورای عالی انقلاب فرهنگی محمدرضا مخبر دزفولی دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: «برای تحقق تمدن نوین اسلامی، رهبر معظم انقلاب یک مثلث با سه ضلع فرهنگ، علم و اقتصاد را ترسیم کردهاند که در بخش علم با تدوین، تصویب و اجرای نقشه جامع علمی کشور، خطمشی و نقشه راه ترسیم شده است.»
دبیر شورای عالی انقلای فرهنگی گفت: «همه نخبگان علمی و فناوری کشور باید در عرصه اجرای این سند، نقش و تاثیر خود را تعریف کنند. هنگامی که در سال 1385 رهبری ایران موضوع نقشه جامع علمی کشور را مطرح کردند، در جامعه علمی کشور نسبت به چیستی و چرایی این سند درک و فهم درستی وجود نداشت؛ ولی با تلاشهای صورت گرفته، توانستیم این کار مهم را به سرانجام برسانیم.»
او افزود: «در 4 سال کار مستمر، بیش از 2 هزار نفر از نخبگان حوزوی و دانشگاهی در چند هزار ساعت کار کارشناسی، توانستند این سند حیاتی علم و فناوری کشور را تدوین کنند.»
رئیس ستاد راهبری اجرای نقشه جامع علمی کشور گفت: «بعد از تصویب و ابلاغ سند نقشه جامع علمی کشور در اواخر سال 1389، ستاد راهبری اجرای نقشه جامع بلافاصله تشکیل شد و این سند در مسیر اجرا قرار گرفت. در این مسیر لازم است همه توان اجرایی کشور به میدان بیاید و طبق آنچه رهبری مطالبه فرمودهاند نقشه جامع علمی کشور به معرفی و گفتمانسازی نیاز دارد.»
دزفولی گفت: «در ضلع بعدی یعنی حوزه فرهنگ نیز از تجربه تدوین و تصویب نقشه جامع علمی کشور یاری گرفته شد و نقشه مهندسی فرهنگی هم این مسیر را ادامه داد. در نزدیک به پنج سال که از اجرای نقشه جامع علمی کشور میگذرد، این نقشه توانسته است به نقطه وفاق جامعه علمی کشور تبدیل شود.»
او افزود: «در حوزه فرهنگ مشکلات زیادی مشاهده میشود، اما سند مهندسی فرهنگی میتواند باتوجه به قابلیتها و ظرفیتهای خود این حوزه را توانمندتر کند. با توجه به نقشه مهندسی فرهنگی امروز با اطمینان میگوییم که در عرصه فرهنگ دارای برنامه هستیم و به این موضوع هم توجه داریم که حوزه فرهنگ از پیچیدگیهای بیشتری برخوردار است.»
دزفولی گفت: «ضلع دیگر تمدن نوین اسلامی اقتصاد است و حوزه و دانشگاه باید سند راهبردی این بخش را باتوجه به تجربیات موجود تدوین کنند. ضربهپذیریهای بخش اقتصاد کشور که تاکنون موجب آسیبهای زیادی به کشور شده، باید برطرف شود. همانگونه که در علم دانشمند ایرانی در صدر آمارهای علمی بینالمللی است، باید کالای تولید ایران هم به این جایگاه برسد.»
او افزود: «تا اقتصاد، دانشبنیان نشود و تا از ظرفیتهای نخبگانی کشور بهره نگیرد، نمیتواند به جایگاه مطلوب خود برسد. باید همه اعضای هیئتهای علمی دانشگاههای کشور نقش خود را در مسیر اجرای نقشه جامع علمی کشورر تعریف کنند و اجرای این سند مهم را جزو مطالبات اصلی خود قرار دهند. تبدیل ظرفیتهای علمی به ثروت و ارزش افزوده نیازمند مشارکت همه جامعه علمی کشور است.»
او به حضور رئیسهای دانشگاههای منطقه 7 کشوری اشاره کرد و افزود: «صنایعی که در منطقه 7 کشور شامل استانهای خوزستان، فارس، بوشهر و کهگیلویه و بویراحمد فعال هستند باید با هماهنگی مراکز علمی این منطقه مانند یک سامانه یکپارچه عمل کنند. جامعه علمی و فعالان صنعتی در قالب این سامانه یکپارچه باید نقاط قوت خود را افزایش و نقاط ضعف خود را کاهش دهند.»
او به تصویب سند جامعه توسعه دریایی در ستاد راهبری اجرای نقشه جامع علمی کشور اشاره کرد و گفت: «تصویب این سند مهم و راهبردی برای مناطق ساحلی کشور که دانشگاههای منطقه 7 نیز در آن مناطق قرار دارند بسیار حیاتی است، ولی اجرای بهینه این سند حتما به مشارکت جامعه علمی آن مناطق نیاز دارد.»
دکتر محمدرضا عصاری، رئیس دانشگاه جندیشاپور هم به وظیفه اصلی رؤسای دانشگاهها در عرصه پژوهش و آموزش گفت: «بخش اصلی توان رؤسای دانشگاهها به حل مسائل مالی و بودجه دانشگاهها اختصاص یافته و عملا توان چندانی برای بخش آموزش و پژوهش نمانده است. با این روند عملا رؤسای دانشگاهها به مدیر رستوران و هتل تبدیل شدهاند و باید همه توان خود را برای حل مشکلات غذاخوری و خوابگاه دانشگاه تحت مدیریت خود اختصاص دهند.»
دکتر علیرضا آموزنده، رئیس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی، درمانی آبادان نیز با اشاره به وجود منطقه آزاد اروند در این منطقه، گفت: «با توجه به این مزیت موضوع " منطقه آزاد علمی " را در دست بررسی داریم و اقدامات لازم در این زمینه در دست انجام است.»
دکتر حیدر عزیزنژاد، قائم مقام دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی، درمانی بوشهر هم به وجود نیروگاه اتمی بوشهر اشاره کرد و گفت: «برنامهریزی برای استفاده صلحآمیز از انرژی هستهای از طریق تولید رادیودارو از اهم اقدامات ماست که توانستهایم با استفاده از این فرصت " گردشگری پزشکی " را فعال کنیم. با توجه به راهاندازی مرکز زیست فناوری دریایی در این دانشگاه و کمکهای قابل تقدیر معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، درخواست دارم قطب علمی زیست فناوری دریایی در دانشگاه علوم پزشکی بوشهر راهاندازی شود.»
دکتر محمودرضا رحیمی رئیس دانشگاه یاسوج با اشاره به قرار داشتن این دانشگاه در منطقه محروم گفت: «در حوزه علوم فنی و مهندسی دانشگاه یاسوج دومین دانشگاه پرارجاع مقالات علمی در سطح کشور و در حوزه سایر رشتهها نهمین دانشگاه است و ما از این توانایی برای محرومیتزدایی استفاده میکنیم.»
دکتر بابک مختاری، رئیس پارک علم و فناوری استان خوزستان با اشاره به عدم حمایت لازم از محصولات شرکتهای دانش بنیان گفت: «کارکرد دانشگاهها صرفا تولید مقاله نیست و باید بخش رصد و پایش علم در کشور بر روند تبدیل این مقالات به محصول دانشبنیان هم رصد شود.»
دکتر مجید ارشاد لنگرودی، رئیس دانشگاه شیراز با اشاره به تدوین سند راهبردی این دانشگاه گفت: «گیاهان دارویی، هوافضا، سلولهای بنیادین و علوم شناختی از اهم حوزههای فعالیت این دانشگاه در مسیر نقشه جامع علمی کشور هستند.»
دکتر عبدالمجید مصلح، رئیس دانشگاه خلیج فارس بوشهر هم با اشاره به لزوم تدوین سند آمایش آموزش عالی گفت: «نبود آمایش در آموزش عالی موجب اتلاف منابع و موازی کاری شده است. نگاه مثبت به علم که در سطح عالی مدیریت کشور وجود دارد باید در لایههای زیرین مدیریتی تقویت شده و جریان یابد.»
دکتر علیرضا رزاقیزاده، رئیس دانشگاه پیامنور خوزستان بر لزوم کار بیشتر در مسیر معرفی نقشه جامع علمی کشور تاکید کرد و گفت: «نقشه جامع علمی باید در قالب یک درس عمومی در همه رشتهها در مقطع کارشناسی تدریس شود و یک گرایش در رشتههای مربوطه مانند سیاستگزاری عمومی در مقطع دکترا هم به این سند مهم اختصاص یابد.»
مخبر دزفولی با اشاره به اهمیت نکات مطرح شده روسای دانشگاههای منطقه 7 کشور گفت: «تدوین اسناد منطقهای ذیل نقشه جامع با توجه به مأموریتگرا شدن دانشگاهها الزامی است و ستاد راهبری اجرای نقشه جامع همه نوع کمکی در این زمینه را انجام میدهد. ذیل نقشه جامع علمی کشور باید اولویتهای علم و فناوری در دانشگاهها تدوین شوند.»
مخبر دزفولی با اشاره به تدوین و تصویب سند دانشگاه اسلامی گفت: «سند دانشگاه آزاد اسلامی مسئول تحقق اهداف فرهنگی نقشه جامع علمی است، همانگونه که سند تحول بنیادین آموزش و پرورش مسئول تحقق اهداف نقشه جامع در حوزه آموزش و پرورش است.»
دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی با اشاره به طرح مسئله استقلال دانشگاهها گفت: «دانشگاهها باید حتما به فکر مستقلشدن از بودجه دولت باشند و این تنها با توجه به اقتصاد دانشبنیان مقدور است. در اجرای طرحهای اقتصادی و صنعتی همانگونه که پیوست فرهنگی لازم است، پیوست فناوری هم لازم است که باید این پیوست با همکاری دانشگاهها و مراکز علمی تدوین شود. برای به روزرسانی نقشه جامع علمی کشور حتما باید دانشگاهها فعال شوند و پیشنهادهای کاربردی به شورای عالی انقلاب فرهنگی بدهند.»
انتهای پیام/