دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
/ روی خط جشنواره بین‌المللی پویانمایی تهران /

مسعود آب‌پرور: انیمیشن کارخانه تولید رویا و تخیل است

مسعود آب پرور گفت: «انیمیشن کارخانه تولید رویا و تخیل است. تخیل ما را از واقعیت دور می‌کند اما در واقع کشف آن چیزی است که پشت واقعیت قرار گرفته است.»
کد خبر : 7308

به گزارش گروه فرهنگی خبرگزاری آنا و به نقل از اداره کل روابط عمومی و امور بین‌الملل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، وی درباره تأثیر هنر انیمیشن در جامعه گفت: «انیمیشن عرصه بارور کردن تخیل و محل تجلی تخیل است. اعتقاد من این است که در چند دهه اخیر در واقع آن‌چه که از زندگی اجتماعی، فردی و خانوادگی ما رخت بربسته همان عنصر خیال است.»


وی ادامه داد: «یعنی در واقع ما بچه‌های‌مان را در عین واقع‌بینی تربیت و برایشان قصه هم تعریف می‌کنیم. نسل دیروز به شدت به‌واسطه دو اتفاق جریان اجتماعی بسیار بزرگ، یکی انقلاب و دیگری دفاع مقدس، به شدت واقع‌گرا و واقع‌بین شده‌اند. به همین دلیل اگر قرار باشد برای بچه‌های خودشان قصه‌ای بخوانند، ترجیح می‌دهند تا قصه‌های واقع‌بینانه و واقع‌گرایانه بخوانند تا قصه‌ها و افسانه‌ای خیال‌انگیز.»


این کارگردان سینما ادامه داد: «فورستر می‌گوید همان‌قدر تفکر در زندگی انسان‌های بزرگ‌سال اهمیت و جایگاه دارد، تخیل هم همان جایگاه را در نزد بچه‌ها دارد. بسیاری از متفکران حوزه ادبیات معتقدند که اگر در کودکی تخیل بچه‌ها را بسازید مطمئن باشید که تفکر آن‌ها خودبه‌خود ساخته شده است.»


وی توضیح داد: «بسیاری از روابط علت و معلولی پدیده‌های هستی‌شناسانه در دل افسانه‌ها، قصه‌ها، متل‌ها و اسطوره‌های باستانی وجود دارد. ما با انتقال آن‌ها به نسل آینده عملاً نحوه تفکر، ارتباط این جهان به یکدیگر و تاثیرشان بر روی هم را خودبه‌خود به آن‌ها تلقین و منتقل می‌کنیم.»


آب‌پرور گفت: «انیمیشن ساحت بسیار مناسبی برای تبلور چنین اتفاقی است. یعنی می‌تواند کم کاری که ما در حوزه خانواده، کتاب‌خانه، مدرسه، نهادهای آموزشی و جفایی که به بچه‌ها و نوجوان‌ها کرده‌ایم، جبران کند.»


کارگردان «هوش سیاه» و «ساعت 25» افزود: «امیدوارم در جشنواره پویانمایی بر بحث لزوم قطعیت خیال انگیزبودن آثار انیمیشنی دقت شود. بزرگ‌ترین خدمتی که این جشنواره می‌تواند به نسل آینده داشته باشد همین است.»


این کارگردان فیلم‌های سینمایی کودکان بیان کرد: «مبادرت کردن به ساخت انیمیشن مثل همه کارها و فعالیت‌های بشری که به هنر منتسب می‌شود دو وجه دارد، یکی بحث اندیشه و دیگری تکنیک‌ورزی.»


وی توضیح داد: «اندیشه، خیال‌ورزی را به انیمیشن اضافه می‌کند. جوانانی که در این زمینه ورزیده هستند، تعالیم لازم را دیده‌اند و یا به لحاظ استعداد ذاتی از این ویژگی‌ها برخوردارند، با اندوختن تکنیک‌های روز جهانی می‌توانند در این عرصه وارد شوند.»


آب‌پرور گفت: «انیمیشن در ایران جای کار بسیاری دارد. می‌توان بسیاری از جوانان خلاق خوش فکر را با پشتوانه جذب این کار کرد تا آثاری بسازند که برای کودکان جذاب باشد.»


کارگردان فیلم سینمایی «دره شاپرک‌ها» از انیمیشن به عنوان «کارخانه تولید رویا و تخیل» نام برد و گفت: «تخیل ما را از واقعیت دور می‌کند. در حالی‌که تخیل کشف آن چیزی است که پشت واقعیت قرار گرفته است. حقیقت را هیچ وقت با واقع‌بینی نمی‌توانید کشف کنید.»


انتهای پیام/

ارسال نظر
قالیشویی ادیب