دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
12 فروردين 1395 - 10:05

مروری بر رویدادهای ورزشی اسفند 94: مرگ دو مربی در حین تمرین/ فوتسال طلسم شکنی کرد

اسفندماه 94 در حالی سپری شد که در آن اتفاقات بد و خوب زیادی رقم خورد از مرگ مشکوک دو ورزشکار جوان و یک هشدار شبانه تا قهرمانی فوتسال و کشتی در آسیا و البته نایب قهرمانی درگرندپری شطرنج.
کد خبر : 73017

به گزارش خبرنگار ورزشی آنا، در روزهای پایانی سال 94 بار دیگر فرشته مرگ به سراغ اهالی ورزش آمد. در سالی که گذشت فارغ از تمامی موفقیت ها و شکست‌هایی که در رشته‌های ورزشی کسب شد اما مرگ اهالی ورزش دردناک‌ترین اتفاقات سال گذشته بود.


درگذشت غریبانه دو مربی در فوتبال و والیبال


در اسفندماه هم ورزش ایران با مرگ دو مربی یکی در فوتبال و دیگری در والیبال بر اثر ایست قلبی روبه‌رو شد. علی اکبر دارستانی مربی بدنساز تیم فوتبال نفت و رضا ابراهیمی مربی تیم والیبال پیکان بر سر تمرین دچار عارضه قلبی شدند و جان خود را ازدست داند.


سه مدال برای تکواندو ایران در مسابقات امارات


تیم چهار نفره تکواندو ایران که در مسابقات بین المللی امارات شرکت کرده بود در حالی به کار خود در این رقابت‌ها پایان داد که موفق به کسب سه مدال طلا و نقره شد. در این رقابت‌ها آرمین هادی‌پور مدال طلای وزن منهای ۵۴ کیلوگرم را کسب کرد و امید عمیدی نیز در وزن منهای ۸۷ کیلوگرم صاحب مدال طلا شد ضمن اینکه سیداحمد خسروفر هم مدال نقره وزن منهای ۷۴ کیلوگرم را تصاحب کرد.


مهمان سوئیسی - ایتالیایی کفاشیان رئیس فیفا شد


جیانی اینفانتینو که چندی پیش سفری چند روزه به ایران داشت در انتخابات فدراسیون جهانی فوتبال با کسب اکثریت آرا به عنوان رئیس انتخاب شد و جای سب‌بلاتر را گرفت. در انتخابات رئیس جدید فیفا از مجموع ۲۰۹ عضو فدراسیون جهانی فوتبال ۲۰۷ نفر حق رای داشتند و در پایان رای‌گیری که به دور دوم کشیده شد، اینفانتینیو با ۱۱۵ رای به عنوان رئیس جدید انتخاب شد. علی کفاشیان، رئیس فدراسیون فوتبال ایران هم برای شرکت در انتخابات فیفا به مقر این فدراسیون در زوریخ سوئیس سفر کرده بود. وی پس از بازگشت از سفرش گفت: «برخی از رسانه ها در نقل قولی از من اعلام کرده‌اند که من به اینفانتینو رای داده‌ام اما رای من مخفی بود و به هیچکس اعلام نکرده‌ام که به چه کسی رای داده‌ام.»



مذاکره کفاشیان با دبیرکل AFC برای میزبانی ایران از عربستانی‌ها


بعد از جوسازی کشور عربستان در خصوص حضور نیافتن تیم‌های این کشور در ایران برای مسابقات لیگ قهرمانان آسیا، فدراسیون فوتبال هم اقدامات زیادی را انجام داد تا دیدار تیم‌های ایرانی در کشور بی‌طرف برگزار نشود. فدراسیون فوتبال در آخرین اقدام با ارسال نامه‌ای به دبیرکل کنفدراسیون فوتبال آسیا مجددا امنیت کشور ایران را گوشزد کرد


عادل شیحی استقلالی شد


عادل شیحی، هافبک مراکشی، با حضور در ایران و پس از برگزاری جلسه ای با بهرام افشارزاده و پندار توفیقی رسما استقلالی شد. قرار داد این هافبک مراکشی با استقلال تا پایان فصل امضا شد.



«نه» بلند مدیرعامل ذوب آهن به شمشیربازی


سعید آذری، مدیرعامل باشگاه ذوب آهن، درپاسخ به پیگیری‌های فدراسیون شمشیربازی و شخص مجتبی عابدینی برای طلب ۱۰ میلیونی این شمشیربازی که مربوط به چهار سال پیش و زمان حضورش در تیم شمشیربازی این باشگاه می شود، اعلام کرد که طلب مجتبی عابدینی مربوط به سال ۹۱ است و بودجه مرتبط با آن هم در سال موردنظر هزینه شده است. وی تاکید کرده است که باشگاه قادر به پرداخت هزینه‌های مربوط به فصول قبل نیست.


علی دایی تصادف نکرد!


در اسفندماه خبری منتشر شد مبنی بر اینکه علی دایی در راه سفر به قم دچار سانحه رانندگی شد اما این خبر که مربوط خیلی زود تکذیب شد.


هیات رئیسه فدراسیون فوتبال در سازمان بازرسی


اعضای هیات رئیسه فدراسیون فوتبال به سازمان بازرسی کل کشور دعوت شدند تا درباره تغییر اساسنامه که اعضای هیات رئیسه انجام داده‌اند (یکی از موارد) توضیح بدهند. علی کفاشیان، رئیس فدراسیون فوتبال، غایب اصلی این جلسه بود. کفاشیان در این باره گفت: «به خاطر درگذشت عمه‌ام نتوانستم به این جلسه بروم و غیبتم دلیل دیگری نداشت.»


مربی جدید برای والیبال ایران


به پیشنهاد رائول لوزانو و موافقت فدراسیون والیبال آندرس اسپر ادواردو، مربی بدنساز آرژانتینی، همزمان با آغاز اردوی تیم ملی الف و ب وارد تهران شد و کار خود را رسما با فدراسیون والیبال ایران آغاز کرد.


نایب قهرمانی تنیس با ویلچر ایران در آسیا


تیم ملی تنیس با ویلچر ایران در دیدار نهایی مسابقات انتخابی جام جهانی ژاپن در منطقه آسیا برابر چین 2 بر یک شکست خورد و به عنوان نایب قهرمانی دست یافت. این تیم با متحمل شدن این شکست از دستیابی به سهمیه مستقیم این رقابت‌ها بازماند.


توقف اصفهانی‌ها در لیگ قهرمانان آسیا


در چارچوب هفته دوم مسابقات لیگ قهرمانان آسیا تیم ذوب آهن در ورزشگاه نقش جهان اصفهان به مصاف لخویا قطر رفت که این بازی با نتیجه‌تساوی بدون گل به اتمام رسید. شاگردان یحیی گل‌محمدی در حالی دو امتیاز این دیدار را از دست دادند که در دیدار رفت موفق شده بودند با نتیجه یک بر سفر این حریف قطری را شکست دهند. در دیگر دیدار لیگ قهرمانان آسیا تیم سپاهان در امارات به مصاف تیم النصر رفت. نماینده ایران در این دیدار از دستیابی به حداقل امتیاز هم بازماند و 2 بر صفر مغلوب میزبان خود شد. این در حالی است که زردپوشان سپاهان در دیدار رفت موفق به شکست 2 بر صفر حریف اماراتی شده بودند.



انتشار شبانه یک نامه هشداردهنده


چندی پیش خبری روی خروجی کمیته ملی المپیک قرار گرفت که درباره نامه کیومرث هاشمی، رئیس کمیته ملی المپیک به معاون اول رئیس‌جمهوری بود و هشدارهایی در مورد پیش‌اساسنامه ارسالی وزارت ورزش به هیات دولت مطرح شده بود. در این نامه کیومرث هاشمی خطاب به اسحاق جهانگیری در خصوص عواقب غیر قابل جبران تصمیم اخیر وزارت ورزش که استقلال هیئت‌ها، فدراسیون و روسای فدراسیون‌های ورزشی کشور را زیر سوال می‌برد، توضیحاتی را ارائه و خواستار‌جلوگیری از بررسی این موضوع در کمیسیون مربوطه و همچنین خروج از دستور کار هیات دولت شد.


نارنجک در ورزشگاه آزادی


دیدار تیم های پرسپولیس و سایپا از هفته بیست و یکم لیگ برتر در حالی با تساوی یک بر یک به پایان رسید که تماشاگران استقبال خوبی از این دیدار به عمل آوردند اما پرتاب چند نارنجک چهره ورزشگاه را زشت کرد. در جریان این دیدار نارنجکی مقابل پای یک توپ جمع‌کن منفجر شد اما خوشبختانه آسیبی به وی وارد نکرد.



قهرمانی تیم ملی کشتی فرنگی در آسیا


بیست و ششمین دوره رقابت‌های کشتی فرنگی قهرمانی آسیا در سال 2016 در تایلند برگزار شد و تیم ایران با کسب ۴ مدال طلا توسط افشین بیابانگرد، رامین طاهری، مهدی علیاری و امیر قاسمی منجزی، یک مدال نقره سامان عبدولی و دو مدال برنز مهدی زیدوند و پیام بویری عنوان قهرمانی این رقابت‌ها را از آن خود کرد. این قهرمانی البته پیش از پایان مسابقات و به صورت زودهنگام نصیب فرنگی‌کاران ایران شد.


درگذشت بسکتبالیست ۱۶ ساله ایران


محمد سلامی، بازیکن جوان تیم بسکتبال مهرام زیتون، در منزل درگذشت. فوت وی زمانی اتفاق افتاد که او در حال استراجت بود. به گفته حمیدرضا صمدزاده، از مسئولان باشگاه مهرام، رحوم محمد سلامی از بازیکنان بااخلاق و باآتیه بسکتبال بود. وی بسکتبال را از رده‌های مینی بسکتبال و نونهالان آغاز کرد.


بازگشت استقلال به صدر لیگ


پانزدهمین دوره مسابقات فوتبال لیگ برتردر حال برگزار شد که در روز نخست مسابقات تنها یک تیم به برتری دست یافت. تراکتورسازی تنها تیم برنده در روز نخست این هفته از مسابقات بود که ۲ بر یک سپاهان را شکست داد. در دو دیدار این روز از رقابت‌ها تیم‌های سایپا و ذوب آهن در دیدارهای خانگی برابر پرسپولیس و فولاد اهواز یک بر یک متوقف شدند.


همچنین نفت تهران در ورزشگاه اختصاصی استقلال اهواز یک بر صفر برابر این تیم به پیروزی رسید. ضمن اینکه استقلال تهران هم ۲ بر یک گسترش فولاد تبریز را از پیش رو برداشت و به صدر جدول رسید. بر این اساس تیم‌های سیاه‌جامگان برابر پدیده و صبای قم مقابل استقلال خوزستان یک بر یک مساوی شدند ضمن اینکه در دیدار تیم های ملوان و راه آهن هم هیچ گلی رد و بدل نشد


موافقت با استعفا البته با حفظ حق امضا!


هیات اجرایی کمیته ملی المپیک پس از گذشت چهار ماه از استعفای خزانه‌دار این کمیته، بالاخره به صورت رسمی موافقت خود را با این موضوع اعلام کرد. ضمن اعلام این خبر این‌گونه عنوان شد که تا زمان تعیین سرپرست خزانه‌داری برای کمیته و تایید وی توسط مراجع ذی‌صلاح و صدور حکم، محمدعلی شجاعی امور مالی کمیته را نظارت خواهد داشت و حتی چک‌های این کمیته را هم امضا می‌کند.


تیم فوتبال هنرمندان ایران قهرمان دومین دوره جام جهانی شد


دیدار فینال دومین دوره مسابقات فوتبال جام جهانی هنرمندان جمعه گذشته در ورزشگاه جهان پهلوان تختی قشم بین تیم‌های ایران و رومانی برگزار شد که طی آن شاگردان محمدحسین ضیایی با پیروزی یک بر صفر برابر حریف عنوان قهرمانی را به خود اختصاص دادند. در این دیدار که با حضور برخی مسئولان ورزش ایران و سفرای کشورهای شرکت‌کننده و حضور پرشور علاقه‌مندان به فوتبال در قشم برگزار شد، مهدی صالح‌پور تنها گل ایران را به ثمر رساند تا عنوان آقای گلی خود را تثبیت کند.


پایان تورجهانی والیبال ساحلی کیش بدون برتری ایرانی‌ها


مسابقات والیبال ساحلی تور جهانی‌ در کیش برگزار شد که طی آن قطر در دیدار نهایی با برتری برابر روسیه ۲ بر یک پیروز شد و به عنوان قهرمانی و جایزه ۱۱ هزار دلاری دست یافت و روسیه هم به عنوان نایب قهرمان جایزه هشت هزار دلاری دریافت کرد. در رده‌بندی نهایی این رقابت‌ها تیمی از لهستان در رده سوم ایستاد.


تیم بسکتبال پتروشیمی هم قهرمان شد و هم آسیایی


مسابقات بسکتبال باشگاه‌های غرب آسیا به میزبانی اردن و با حضور شش تیم از جمله دانشگاه آزاد و پتروشیمی برگزار شد. در این رقابت‌ها هر دو نماینده کشورمان به مرحله نیمه‌نهایی صعود کردند و در این مرحله پتروشیمی بندرامام با برتری برابر شانفیل به فینال راه یافت اما در دیگر دیدار این مرحله دانشگاه آزاد برابر الریاضی لبنان شکست خورد و فینال را از دست داد. با رقم خوردن این دو نتیجه و به واسطه حضور پتروشیمی در فینال به عنوان تنها تیم ایرانی، این تیم صاحب یکی از سه سهمیه مسابقات باشگاه‌های آسیا نیز شد. در دیدار فینال نیز پتروشیمی برابر الریاضی لبنان پیروز شد و به جام قهرمانی شانزدهمین دوره رقابت‌های بسکتبال باشگاه های غرب آسیا دست یافت.


مدال طلای ایران در تکواندو آزمایشی المپیک


مسابقات تکواندو آزمایشی المپیک در شهر ریودو ژانیرو برگزار شد که طی آن تیم دو نفره کشورمان به یک مدال طلا دست یافت؛ آرمین هادی پور در وزن منهای ۵۸ به مدال طلا دست پیدا کرد اما امید عمیدی از رسیدن به مدال بازماند.


بازگشت جام قهرمانی فوتسال آسیا به ایران پس از ۶ سال


تیم ملی فوتسال که ۶ سال پیش برای آخرین بار قهرمان مسابقات قهرمانی آسیا شده بود، برابر ازبکستان به برتری رسید و عنوان قهرمانی این دوره از مسابقات را از آن خود کرد. تیم ملی فوتسال ایران آخرین بار در سال ۲۰۱۰ و با شکست دادن همین تیم ازبکستان قهرمان آسیا شده بود.


مدال برنز ۱۲۰ امتیازی برای جودو ایران


مسابقات جودو گرند پری یا همان جایزه بزرگ آلمان برگزار شد و تیم دو نفره ایران در میان ۵۴۵ جودوکار شرکت‌کننده به یک مدال برنز دست یافت. سعید ملایی در وزن منهای ۸۱ کیلوگرم در دور دوم به کوبا باخت و حذف شد. اما جواد محجوب که اوضاع خوبی در رنکنیگ جهانی برای کسب سهمیه المپیک نداشت ، بعد از کسب مدال طلای مسابقات جام آزاد اروپا در اتریش ، در این مسابقات هم نشان برنز کسب کرد و وضع خود را سروسامان داد. این مدال برنز ۱۲۰ امتیاز برای نماینده کشورمان در رنکینگ جهانی به کمک موثری برای کسب سهمیه المپیک بود.


آزادکاران ایران با ۷ مدال قهرمان آسیا شدند


شاگردان رسول خادم در تیم ملی کشتی آزاد با کسب ۷ مدال طلا، نقره و برنز مسابقات قهرمانی آسیا عنوان نخست این رقابت ها را از آن خود کردند.


مرگ مشکوک دختر والیبالیست


فائزه قاضی‌پور، والیبالیست نکایی، که سابقه دو بار حضور در اردوی تیم ملی والیبال جوانان را داشت به‌دلیل سقوط از ساختمان نیمه‌کاره چهار طبقه خیابان مهرآباد نکا جان باخت. یکی از بستگان وی در این باره گفت: او برای تمرین و رفتن به باشگاه ورزشی از خانه خارج شد اما پس از مدتی جسدش در یک ساختمان نیمه‌کاره پیدا شد.



اعتصاب پولی در پرسپولیس


بازیکنان تیم فوتبال پرسپولیس پس از تساوی برابر سایپا از اواسط این هفته تمریناتشان را پیگیری کردند اما نه خیلی جدی! آنها در نخستین جلسه تمرینی فقط در سالن تمرین کردند و از حضور در زمین چمن امتناع کردند چون به گفته خوشان نمی خواستند تمرینات را جدی بگیرند؛ این اقدام سرخپوشان به خاطر مشکلات مالی است که برای این باشگاه به‌وجود آمده و اسپانسر باشگاه نتوانست به تعهداتش عمل کند.


حتی آنها پس از این جلسه تمرینی به نشانه اعتصاب اعلام کردند تا زمانی که مطالباتشان را دریافت نکنند در تمرینات شرکت نخواهند کرد. به دنبال این اتفاقات بازیکنان راهی باشگاه شدند تا با علی اکبری طاهری سرپرست باشگاه نشستی را برگزار کنند. درحالی که بازیکنان خارجی هم راهی باشگاه شده بودند، به آنها اعلام شد که از جلسه بیرون بروند. ماریچ، اومانیا و بنگستون در این نشست حضور پیدا نکردند.



نایب قهرمانی شطرنج‌باز ایران در گرندپری بانوان جهان


سارا خادم‌الشریعه در پایان مسابقات شطرنج گرندپری بانوان جهان که به مدت دو هفته و با حضور یازده استاد بزرگ دیگر از کشورهای مختلف در تهران برگزار شد موفق به کسب عنوان نایب قهرمانی شد. این بانوی شطرنج‌باز ایران طی یازده دور رقابت با حریفانش به چهار برد دست یافت، در شش دیدار به نتیجه تساوی رضایت داد و تنها متحمل یک شکست شد که آن هم در روز پایانی مسابقات رقم خورد. خادم‌الشریعه در پایان این رقابت‌ها با مجموع ۷ امتیاز و پس از ونجون جوی چینی به عنوان نایب قهرمانی دست پیدا کند.



آغاز خوب اصفهانی ها و تراکتور در لیگ قهرمانان آسیا


فصل جدید رقابت‌های فوتبال لیگ قهرمانان آسیا با حضور دو نماینده ایران برگزار شد که در یکی از این دیدارها تیم فوتبال سپاهان در ورزشگاه فولادشهر اصفهان با نتیجه ۲ بر صفر النصر امارات را شکست داد. ذوب آهن، دیگر نماینده ایران در این مسابقات نیز که به قطر رفته بود برابر تیم لخویا به پیروزی یک بر صفر دست پیدا کرد تا دو تیم اصفهانی شروع خوبی در لیگ قهرمانان آسیا داشته باشند. تراکتورسازی هم کار الجزیره امارات را در تبریز تمام کرد و با چهار گل حریف را شکست داد تا کار خوب نمایندگان ایران در هفته نخست این مسابقات تکمیل شود.


لیگ برتر والیبال به ایستگاه آخر رسید/ بانک سرمایه قهرمان شد


رضا ابراهیمی، مربی اسبق تیم ملی، دستیار سابق ولاسکو و مربی فعلی تیم والیبال پیکان که در حین تمرین دچار عارضه قلبی شد، درگذشت. بعد از فوت این مربی تیم پیکان تهران که به عنوان یکی از دو تیم فینالیست لیگ برتر والیبال ایران درخواست کرده بود تا بازی سوم دیدار فینال مقابل بانک سرمایه را چند روز به عقب بیندازد که این تصمیم با مخالفت مسئولان فدراسیون روبه‌رو شد و در نهایت بانک سرمایه به عنوان قهرمان لیگ برتر والیبال معرفی شد.


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته