دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
24 اسفند 1394 - 16:19

نامه تعجب‌برانگیز ترکی الفیصل به اوباما درباره نزدیکی آمریکا به ایران

شاهزاده ترکی الفیصل در نامه‌ای تعجب‌برانگیز و انتقادی به باراک اوباما، رئیس‌جمهوری آمریکا، از اظهارت اخیر وی در گفت‌و‌گو با نشریه آتلانتیک درباره اوضاع خاورمیانه انتقاد کرد.
کد خبر : 72826

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری آنا، باراک اوباما، هفته گذشته در گفت‌و‌گو با مجله آتلانتیک از ایران و عربستان سعودی خواسته بود تا نقاط مشترک را تقویت کرده و با یکدیگر صلح سرد کنند. او همچنین در این گفت‌و‌گو از دربار آل سعود خواسته بود تا سهم ایران در منطقه خاور میانه را به رسمیت بشناسد.


در پاسخ به این اظهارات، شاهزاده ترکی الفیصل، رئیس سابق دستگاه استخبارات (دستگاه امنیتی) عربستان در نامه‌ای خطاب به اوباما که در وب‌سایت عرب نیوز منتشر شده است، نوشته است که:


نه آقای اوباما، ما مفت‌خور نیستیم. ما اطلاعات‌مان را در اختیار شما قرار دادیم تا مانع از حملات ترویستی علیه آمریکا بشویم.


ما آغازگر نشسست‌هایی بودیم که به ائتلافی منجر شد که علیه داعش می‌جنگید. ما شبه‌نظامیان آزادی‌خواه سوریه را تمرین داده و تامین مالی کردیم؛ یعنی کسانی که علیه بزرگترین تروریست، بشار اسد و دیگر تروریست‌ها یعنی جبهه النصره و داعش مبارزه می‌کنند. ما پیشنهاد دادیم که اقدامات جدی‌تر زمینی انجام دهیم تا ائتلاف در حذف تروریست‌ها موثرتر شود.


ما آغازگر حمایت نظامی، سیاسی و بشردوستانه از کسانی بودیم که کمک می‌کردند تا کشورشان را از چنگ شبه‌نظامیان ... یعنی حوثی‌ها که تحت حمایت رهبران ایران هستند، پس بگیرند.


ما هزاران نفر از دانشجویان جوانمان را با هزینه‌های بسیار زیاد به دانشگاه‌های شما اعزام می‌کنیم. ما میزبان بیش از 30 هزار شهروند آمریکایی هستیم و بیشترین مبالغ را در تجارت و صنایعمان به این افراد می دهیم. وزیر امور خارجه و دفاع شما اغلب سطح همکاری میان دو کشور را ستوده‌اند.


نکند شما از تلاش‌های پادشاهی سعودی برای حمایت از مردم مصر زمانی که آن‌ها علیه اخوان المسلمین که شما از آن‌ها حمایت می‌کردید شوریدند، ناراحت هستید؟ نکند از حرکت ملک عبدالله به هنگام دیدار با شما ناراحت هستید که با دست روی میز کوبید و گفت : «آقای رئیس‌جمهوری هیچ خط قرمزی وجود ندارد.»؟ آیا شما به حدی به ایران روی آورده‌اید که 80 سال دوستی مداوم ما با آمریکا را با رهبرانی در ایران که همچنان از آمریکا به عنوان بزرگترین دشمنشان یاد می‌کنند و به مسلح کردن و تامین و پشتیبانی شبه‌نظامیان در جهان اسلام و جهان عرب ادامه می‌دهند برابر کرده‌اید.


ترکی فیصل در انتهای نامه خود نوشته است: «سعودی‌ها همین کسانی هستند که من شرح دادم. ما مفت‌خور نیستیم. ما به دوستی خود با مردم آمریکا ادامه می‌دهیم.»



انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته