دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
24 اسفند 1394 - 13:21
سخنگوی ناجا در نشست خبری:

دستگیری 1304 نفر از فروشندگان و توزیع‌کنندگان مواد محترقه/ ثبت 21 میلیون و 500 هزار تماس با پلیس 110 در سال 94

سخنگوی ناجا با بیان اینکه طی 11 ماه گذشته هفت هزار کیلوگرم مواد محترقه پر خطر توسط پلیس کشف شده است، از افزایش 132 درصدی دستگیر شدگان در ایران رابطه خبر داد و گفت: هزار و 304 نفر از توزیع و تولیدکنندگان مواد محترقه طی این مدت دستگیر و به مراجع قضائی معرفی شدند.
کد خبر : 72745

به گزارش خبرنگار اجتماعی خبرگزاری آنا، سردار سعید منتظرالمهدی در هشتمین نشست خبری خود با اصحاب رسانه با اشاره به اینکه چهارشنبه آخر سال نمادی از جشن نوروز و بیانگر روشنایی و مودت است، اظهار کرد: آمارها حاکی از آن است که رفتار نوجوانان و جوانان بیش از پیش بر مدار اخلاق و آرامش‌جویی سوق پیدا کرده است. برآوردها نشان می‌دهد که آنها نشانی از هنجارهای لجام گسیخته نداشته باشند و با رویکرد محله محوری این شب را سپری کنند.


وی با بیان اینکه افرادی که موجب سلب آسایش و آرامش مردم می‌شوند قطعاً اعمال قانون خواهند شد، افزود: این افراد ممکن است چند صباحی هم مهمان پلیس باشند از جوانان می‌خواهم با رعایت قانون و رفتار توأم با شعور این ایام را به خوبی سپری کنند تا ایام نوروزشان تحت الشعاع قرار نگیرد.


منتظرالمهدی با بیان اینکه در سال 94 بیش از هفت هزار کیلوگرم مواد محترقه خطرناک توسط پلیس کشف شده است، عنوان کرد: با وجود این میزان کشفیات شاهد کاهش هشت درصدی کشفیات نسبت به سال 93 بوده‌ایم. همچنین میزان افراد دستگیر شده در خصوص توزیع و تولید مواد محترقه با افزایش 132 درصدی روبه‌رو بوده است.


به گفته معاون اجتماعی نیروی انتظامی هزارو 304 نفر از تولیدکنندگان و فروشندگان مواد محترقه دستگیر و به سیستم قضائی و انتظامی معرفی شده‌اند.


آغاز طرح نوروزی از 25 اسفند


سخنگوی ناجا از آغاز طرح نوروزی از 25 اسفند ماه تا پایان تعطیلات خبر داد و گفت: بیش از 30 فروند بالگرد در این ایام به منظور انجام تمهیدات نوروزی فعالیت می‌کنند و بخش اعظمی از توان پلیس معطوف به این ایام شده است تا آرامش و امنیت برای شهروندان به ارمغان آورده شود.


استقرار دو هزار ایستگاه و چادر نوروزی در سراسر کشور


منتظرالمهدی از استقرار دو هزار ایستگاه و چادر نوروزی در اقصی نقاط کشور خبر داد و افزود: 400 ایستگاه و چادر نوروزی در تهران نیز مستقر می‌شود. بنابر نظرسنجی‌های انجام شده در سالیان گذشته در ایام نوروز بیشترین رضایت‌مندی شهروندان در ایام نوروز از پلیس بوده است،همچینن شهروندان در این ایام بیشترین همکاری را با پلیس داشته‌اند.


به گفته سخنگوی ناجا، شعار نوروزی پلیس در نوروز 95 برگرفته از سه مولفه پلیس و مردم، نظم و قانونمندی و نشاط بهاری است.


وی به شهروندان توصیه کرد در ایام نوروز با تعدیل سطح انتظارات و افزایش سعه‌صدر حقوق دیگران را رعایت کرده تا خاطرهای دل‌انگیز از ایام نوروز ثبت شود.


کاهش 3/1 درصدی تلفات جاده‌ای در سال 94


منتظرالمهدی از کاهش 3/1 درصدی تلفات جاده‌ای در سال 94 نسبت به سال 93 خبر داد و گفت: 450 نفر امسال نسبت به سال گذشته کمتر کشته شدند. همچنین در نوروز 94 نسبت به نوروز 93 شاهد کاهش 10 درصدی تلفات در این ایام بودیم و ما باید این کاهش را در سال 95 افزایش دهیم.


به گفته منتظرالمهدی بیشترین واژگونی خودرو در ایام نوروز بوده و این اتفاق بعضا بعد از صرف غذا و ناهار به وقوع پیوسته است. همچنین بیشترین ساعت تصادفات بین ساعت 14 تا 18 بعد از ظهر بوده است و 26 درصد تصادفات منجربه فوت در این ساعت اتفاق افتاده است.


وی ادامه داد: بیشترین مکان تصادفات منجر به فوت در شعاع 30 کیلومتری شهرها واقع شده است که خستگی و خواب‌آلودگی علت اصلی این موضوع به حساب می‌آید.


وی به تشریح تلفات جاده‌ای بر اساس نوع، پرداخت و گفت:‌ بر اساس آمار، رعایت عدم فاصله طولی وتوجه به جلو 32 درصد، تخطی از سرعت مطمئنه 21/1 درصد و انحراف از مسیر 16/5 درصد بوده است.


به گفته معاون اجتماعی ناجا در یک سال گذشته بیش از یک میلیون و 500 هزار گواهی‌نامه صادر و پنج هزار گواهی‌نامه بر اثر انجام تخلفات و افزایش نمره منفی ابطال شده است.


کاهش 5/5 درصدی سرقت در سال 94


معاون اجتماعی ناجا با اشاره به اینکه از سال 87 شاهد روند رو به افزایش سرقت در کشور بوده‌ایم و در برخی از سال‌ها این موضوع کاهش یا افزایش پیدا می‌کرد، اضافه کرد: در ابتدای سال 94 قرارگاه مبارزه با سرقت راه‌اندازی شد و پس از راه‌اندازی این قرارگاه ما شاهد کاهش 5/5 درصدی سرقت در کشور بوده‌ایم.


سخنگوی ناجا اضافه کرد: سرقت‌های خُرد بیش از 52 درصد سرقت‌ها را به خود اختصاص می‌دهند همچنین بیش از 50 درصد سرقت‌ها توسط معتادین انجام می‌شود،همین‌طور بیش از 95 درصد خودروهای سرقت شده در این ایام توسط پلیس کشف شده‌اند.


به گفته معاون اجتماعی ناجا سه مؤلفه سرعت، فرصت و سهولت از جمله عواملی هستند که سرقت را افزایش می‌دهند.


منتظرالمهدی از شهروندان خواهش کرد در ایام نوروز از همسایه‌بانی استفاده کنند یعنی در مواقع ترک منزل، منازل خود را به افراد قابل اعتماد بسپارند همچنین به هیچ وجه پول نقد، طلا، جواهرات و اجناس ارزشمند خود را در خانه نگهداری نکنند آن را به صندوق امانات بانک‌ها بسپارند.


همچنین در این ایام باید سیستم‌های امنیتی خودرو منازل و مغازه‌های خود را مورد بازبینی قرار دهند و خلاءها را برطرف کرده و فرصت‌ها را از سارقین بگیرند.


افزایش 16 درصدی کشفیات مواد مخدر


سخنگوی ناجا از افزایش 16 درصدی کشفیات مواد مخدر طی 11 ماه گذشته خبر داد و افزود: تمرکز و شناسایی و انهدام باندهای تولید و توزیع مواد مخدر صنعتی و پیش‌سازها از جمله اقداماتی بوده که طی 11 ماه گذشته توسط پلیس انجام شده است. همچنین بیش از 120 هزار معتاد متجاهر در کل کشور جمع‌آوری شده‌اند که پنج هزار نفر از آنها متعلق به پایتخت بوده‌اند.


افزایش 35 درصدی هلاکت اشرار در مرزهای کشور


وی با بیان اینکه کشور دارای هشت هزار و 755 مرز خاکی و آبی است و از هفت هزار و 500 کیلومتر مربع این مرزها توسط مرزبانان نیروی انتظامی محافظت می‌شود، اضافه کرد: پوشش و رفع خلاء 75 درصدی مرزهای خاکی و 35 درصدی مرزهای آبی با استفاده از ابزار و تجهیزات نوین از جمله اقداماتی بود که در دستور کار فرماندهی مرزبانی قرار و انجام شد.


سخنگوی ناجا ادامه داد: همینطور در سال 94 ما شاهد افزایش 35 درصدی هلاکت اشرار، هلاکت 132 درصدی قاچاقچیان مواد مخدر و کشف 60 درصدی سلاح قاچاقچیان بوده‌ایم. همچنین در یک سال گذشته با توجه به افزایش مأموریت‌ها شاهد کاهش 42 درصدی شهید شدن مأموران نیروی انتظامی در مرزبانی ناجا بوده‌ایم.


تجهیز ناوگان خودرویی پلیس


وی با بیان اینکه در سال 94، 4 هزار خودرو و هزار موتورسیکلت به ناوگان خودرویی پلیس اضافه شده است، عنوان کرد: تجهیز ناوگان خودرویی پلیس موجب افزایش 80 درصدی توان حرکتی پلیس در هنگ‌های مرزی و رده‌های عملیاتی شده است.


تذکر و توقف 30 هزار خودرو توسط پلیس امنیت


منتظرالمهدی با بیان اینکه در سال 94 بیش از 30 هزار خودرو توسط پلیس امنیت مورد تذکر و توقف قرار گرفته است، اضافه کرد: خودروهایی که موجبات نا امنی و سلب آسایش شهروندان را در شهر فراهم کرده بودند توسط پلیس امنیت مورد تذکر و توقف قرار گرفتند.


به گفته معاون اجتماعی ناجا بیش از 36 میلیون و 500 هزار گذرنامه طی یکسال گذشته صادر شده است که در روزهای باقی‌مانده تلاش می‌شود در کمترین زمان ممکن افرادی که درخواست گذرنامه داده‌اند درخواست آنها مورد بررسی قرار گیرد همچنین در ایام نوروز در موارد خاص به شهروندان در این خصوص خدمات ارائه می‌شود.


به گفته سخنگوی ناجا در سالی که گذشت 175 نفر از اشرار در مرزهای شرقی و 110 نفر از عناصر ضد انقلاب در غرب کشور دستگیر شده‌اند.


افزایش 17 درصدی جرائم سایبری


منتظرالمهدی با بیان اینکه در سال 94 جرائم سایبری 17 درصد افزایش داشته است، تصریح کرد: بیش از 89 درصد از جرائم سایبری طی این مدت کشف شده و همچنین طی سال گذشته شاهد افزایش 17 درصدی دستگیر شدگان در حوزه جرائم سایبری بودیم که از این میزان 83 درصد را مردان و 17 درصد را زنان تشکیل داده‌اند.


معاون اجتماعی ناجا اضافه کرد: 14 هزارو 400 مورد تماس و مراجعه به پلیس فتا در طی سال گذشته انجام شده که بیشتر آنها در خصوص برداشت‌های غیر مجاز و مزاحمت‌های برخط و اینترنتی بوده است همین‌طور 4 هزارو 500 همیار پلیس طی یک سال گذشته در پلیس فتا جذب شده‌اند.


ارائه بیش از 30 میلیون خدمت در دفاتر خدمات الکترونیک


منتظرالمهدی از افزایش 500 درصدی زیرساخت‌ها و فیبرنوری در پلیس فاوا خبر داد و افزود: بیشترین مؤلفه‌ها در انتقال داده‌ها و سرعت بوده است. همچنین بیش از 30 میلیون خدمت در دفاتر خدمات الکترونیکی انتظامی در هزار و دو مرکز پلیس +10 به شهروندان ارائه شده است. در ایام نوروز نیز تعدادی از این مراکز فعال هستند.


وی ادامه داد: افزایش نظارت و پایش هوشمندانه و تصویری به سبب ایجاد مراکز مانیتورینگ در تمامی مراکز نیروی انتظامی استان‌ها و شهرهای بزرگ طی یک سال گذشته به وقوع پیوسته است.


ثبت 430 هزار پیام در سامانه 197


معاون اجتماعی ناجا با بیان اینکه در سالی که گذشت بیش از 130 هزار پیام در سامانه 197 و پلیس بازرسی ارسال شده است، عنوان کرد: از این میزان 50 درصد متعلق به انتقادات، 30 درصد تقدیر و تشکر و 6 درصد شکایت از عملکرد پلیس و 15 درصد باقی‌مانده پیشنهادات شهروندان بوده است.


به گفته سخنگوی ناجا بیشترین تماس‌ها در حوزه وظیفه عمومی و جرائم راهنمایی و رانندگی بوده است و دراین زمینه کمیسیون‌های متعددی تشکیل شده تا به شکایات و انتقادات مردم رسیدگی شود و در این راستا تعدادی از افرادی که از آنها شکایت شده بود تنزل درجه و توقیف گرفته و معدود افرادی هم ادامه همکاری‌شان با پلیس قطع شد.


ثبت 21 میلیون و 500 هزار تماس با پلیس 110


منتظرالمهدی با بیان اینکه بیش از 21 میلیون و 500 هزار تماس با پلیس 110 تا تاریخ 23 اسفند انجام شده است،‌ اضافه کرد: بیشتر این تماس‌ها در خصوص جرائم راهنمایی و رانندگی، سرقت، نزارع خیابانی و جمع‌آوری معتادان متجاهر خیابانی بوده است.


افزایش 100 درصدی استرداد مجرمین به داخل کشور


معاون اجتماعی ناجا با بیان اینکه در سال 94 شاهد افزایش 30 درصدی شناسایی متهمین و مجرمین خارج از کشور بوده‌ایم عنوان کرد: همینطور در سالی که گذشت شاهد افزایش 100 درصدی استراد مجرمین به داخل کشور بوده‌ایم که بیشتر جرائم مرتبط با مسائل اقتصادی و مالی بوده است. در سال 94 نیز در قسمت عقیدتی و سیاسی نیروی انتظامی بیش از 18 هزار جلسه عقیدتی و سیاسی برگزار شده است.


افزایش 10 درصدی آموزش چهره به چهره توسط پلیس


منتظرالمهدی با اشاره به افزایش 10 درصدی آموزش چهره به چهره در مدارس و مجامع آموزشی طی سالی که گذشت،تصریح کرد: در سال 94 مسائل فرهنگی و جلسات علمی و تالارهای گفت‌وگو 76 درصد، تولید برنامه‌های تلویزیونی 37 درصد، تولید برنامه‌های رادیویی 31 درصد، تولیدات چاپی 72 درصد و نمایشگاه‌های فرهنگی 52 درصد افزایش داشته است.


به گفته منتظرالمهدی در سال 94 سرقت 5/5 درصد، تلفات جاده‌ای 3/1 درصد، قتل 2/5 درصد، سوانح و حوادث 80 درصد کاهش داشته است.


استقرار 650 مرکز مشاوره در کلانتری‌ها


معاون اجتماعی ناجا با اشاره به اینکه در 650 کلانتری در سال 94 مراکز مشاوره و مددکاری دائر شده است، گفت: در این ایام بیش از 350 هزار پرونده به مراکز مشاوره ابلاغ شده و بیش از 70 درصد پرونده‌ها به مصالحه ختم شده است.


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته