دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
10 فروردين 1395 - 08:30
مرور اتفاقات ورزشی در دی ماه 94

دروازه‌بان پرسپولیس پشت میله‌های زندان/ عمو سیبیلوی رادیو خاموش شد

محمدعلی اینانلو درگذشت. خبری کوتاه اما پر درد. یکی دیگر از اتفاقات ناگوار سال گذشته مرگ صدای پرصلابت رادیو بود که در دی ماه اتفاق افتاد، مردی که عاشق طبیعت و سال ها از روزنامه نگاران حوزه ورزش بود.
کد خبر : 72735

به گزارش خبرنگار ورزشی آنا، دی ماه 94 هم از راه رسید و ورزش ایران شاهد اتفاقات مختلفی در این ماه بود. رویدادهایی مانند پیگیری روند درمانی منصور پورحیدری، مرگ صدای دوست‌داشتنی رادیو،‌ محمدعلی اینالو و محرومیت سپ بلاتر و میشل پلاتینی از جمله اتفاقات دی ماه سال گذشته بود.


خداحافظ کاپیتان!


علیرضا نصرآزادانی تکواندوکار وزن ۷۴- کیلوگرم ایران که که مدال طلای قهرمانی جهان، بازی‌های آسیایی، قهرمانی آسیا و جام جهانی را به عنوان مهمترین عناوین قهرمانی در کارنامه داشت برای آخرین بار در لیگ به میدان رفت و بعد از کسب پیروزی از دنیای قهرمانی خداحافظی کرد.


فوتبال ایران عزادار شد/ رودی فولر ایران درگذشت


رضا احدی که لقب رودی فولر ایران را یدک می کشید در سن 54 سالگی به دیار باقی شتافت تا جامعه ورزش و فوتبال ایران را با یک شوک بزرگ مواجه کند. پیشکسوت دهه 60 و 70 استقلال تهران که یکی از بهترین‌های این تیم در مسابقات داخلی و آسیایی بود بعد از مبتلا شدن به بیماری ریه و کبد چند هفته‌ای در بیمارستان بستری و تحت مراقبت‌های ویژه قرار گرفت اما تلاش پزشکان برای بهبودی او بی نتیجه ماند و در نهایت این چهره دوست داشتنی دار فانی را وداع گفت. احدی علاوه بر پوشیدن پیراهن استقلال و ذوب آهن در فوتبال ایران در دهه 60 به عنوان یکی از لژیونرهای سرشناس فوتبال ایران به باشگاه فوتبال روت‌وایس اسن آلمان پیوست و در لیگ این کشور اروپایی بازی کرد.



بیمه رازی قهرمان کشتی جام باشگاه های جهان شد


دومین دوره مسابقات کشتی فرنگی جام باشگاه‌های جهان با قهرمانی تیم بیمه رازی به پایان رسید. در جریان این مسابقات بین نعمت چگانی و باباجان زاده درگیری شدیدی به وجود آمد که این حادثه منجر به قطع مسابقه شد و در نهایت داوران هر دو کشتی‌گیر را دیسکالیفه کردند. این درگیری باعث شد برخی تماشاگران و کشتی‌گیران خوزستانی به سوی باباجانزاده حمله‌ور شوند که این اتفاقات با دخالت ماموران نیروی انتظامی ختم به خیر شد.


استقلال خوزستان قهرمان نیم‌فصل شد


نیم فصل نخست مسابقات فوتبال لیگ برتر با قهرمانی استقلال خوزستان به پایان رسید. تیم های استقلال تهران و ذوب آهن اصفهان هم به ترتیب با ۳۰ و ۲۶ امتیاز در رده های دوم و سوم ایستادند. در این رده بندی پرسپولیس با ۲۵ امتیاز چهارم شد.


تیم ملی فوتسال قهرمان تورنمنت چین شد


تیم ملی فوتسال ایران که در تورنمنت بین المللی چین شرکت کرده بود به عنوان قهرمانی این تورنمنت دست یافت.


سرخابی ها در راه واگذاری به تعاونی ها


سید حمید کلانتری، معاون وزیر کار اعلام کرد که طرح اولیه واگذاری سهام استقلال و پرسپولیس به دو تعاونی سهامی عام آماده شده است. وی در توضیح این موضوع گفت: «با توجه به اینکه اقدامات قبلی درباره واگذاری دو باشگاه پرسپولیس و استقلال به نتیجه نرسید، طی مذاکره‌ای که با سازمان خصوصی‌سازی داشتیم، پیشنهاد واگذاری این دو باشگاه به دو تعاونی سهامی عام را مطرح کردیم که سازمان خصوصی‌سازی کلیات طرح را پذیرفت و مقرر شد تا طرح اولیه خود را که هم‌ اکنون آماده شده ارائه دهیم.»


واترپلو ایران المپیکی نشد


تیم ملی واترپلو ایران با متحمل شدن سه شکست در مسابقات گزینشی المپیک در چین ناکام و از کسب سهمیه ریو بازماند.



سپ بلاتر و میشل پلاتینی ۸ سال از فوتبال محروم شدند


کمیته اخلاق فیفا رای نهایی خود را درباره سپ بلاتر و میشل پلاتینی را اعلام کرد. بر اساس رای صادر شده روسای پیشین فیفا و یوفا به خاطر تخلفاتی که مرتکب شده بودند هر کدام به مدت هشت سال از حضور در فوتبال محروم شدند. همچنین قاضی هانس یواخیم اکرت اهل آلمان که ریاست کمیته اخلاق فیفا را عهده دار است در حکم خود جریمه نقدی ۵۰ هزار فرانک سوئیس را نیز برای بلاتر در نظر گرفت.



وزارت ورزش و کمیته المپیک اختلافی با هم ندارند


محمود گودرزی، وزیر ورزش به همراه کیومرث هاشمی، رئیس کمیته ملی المپیک به بندرعباس سفر و از اردوی تیم فوتبال امید بازدید کرد. در جریان این بازدید گودرزی با تاکید بر اینکه هیچ اخلافی بین وزارت ورزش و کمیته المپیک وجود ندارد گفت که وزارت با تمام قدرت کنار کمیته المپیک است. همچنین هاشمی ضمن تاکید بر اینکه بازدید مشترک همراه با وزیر از اردوی تیم فوتبال امید نشان می دهد مشکلی میان دو نهاد نیست گفت:« باید هماهنگ با سیاست های کلان وزارت ورزش باشیم.»


استقلال به فینال حذفی رسید


تیم های فوتبال تراکتورسازی تبریز و استقلال تهران از مرحله نیمه نهایی جام حذفی فوتبال در ورزشگاه یادگار امام(ره) شهر تبریز به مصاف هم رفتند. این بازی با نتیجه ۲ بر یک به نفع شاگردان مظلومی تمام شد تا استقلال به فینال جام حذفی صعود کند.


قرارداد لوزانو با والیبال ایران امضا شد


رائول لوزانو، سرمربی جدید تیم ملی والیبال ایران در حضور خبرنگاران قرارداد رسمی خود را با فدراسیون و شخص محمدرضا داورزنی، رئیس فدراسیون امضا کرد. لوزانو که هدایت تیم سزارنی رادوم لهستان را برعهده دارد جانشین اسلوبودان کواچ در تیم کشورمان شد. خوان سیچلو که در دوره ولاسکو نیز مربی تیم ملی بود دستیار اول لوزانو در تیم ایران شد. تیم ملی والیبال ایران اردیبهشت ماه در مسابقات کسب سهمیه المپیک که به میزبانی ژاپن برگزار می شود شرکت خواهد کرد.


ادامه درمان منصور پورحیدری در بیمارستان


منصور پورحیدری، سرپرست باشگاه استقلال به دلیل بیماری و بالا رفتن شدید قند خون که حتی منجر به کمای وی شده بود، در بیمارستان بستری شد. پورحیدری البته پس از دو سه روز از کما خارج شد با این حال روند درمانی وی همچنان در این ماه ادامه داشت.


گزارشگر فوتبال در راه مجلس


جواد خیابانی گزارشگر قدیمی فوتبال برای انتخابات مجلس ثبت نام کرد. البته ثبت نام او مثل گزارش هایش چندان ساکت و آرام نبود و حاشیه های زیادی را به همراه داشت و در فضای مجازی توجه ویژه ای به آن شد.



صدور تنها یک حکم در نشست کمیته انضباطی دوچرخه سواری


حاشیه های فدراسیون دوچرخه‌سواری اعم از درگیری در اردوی تیم ملی در کیش و گلایه‌های یک تیم از تهدیدهای فدراسیون دردسرساز شد تا جایی که قرار بود در جلسه کمیته انضباطی به وضعیت این افراد رسیدگی شود. البته رای کمیته انضباطی تنها یک خروجی داشت و آن هم محرومیت یک ساله سید رضایی که مصاحبه های تندی علیه فدراسیون انجام داده بود.


هفته‌ای بدون برنده در شهرآوردهای فوتبال


در چارچوب رقابت‌های لسگ برتر پرسپولیس با ۲ گل برابر استقلال خوزستان به برتری دست یافت و هر یک از تیم های پدیده مشهد و راه آهن نیز با دریافت یک گل مقابل فولاد اهواز و سایپا متحمل شکست شدند. در این روز از رقابت ها همچنین دیدار شهرآورد تیم های سپاهان و ذوب آهن با تساوی یک بر یک به پایان رسید.


همچنین نفت تهران ۳ بر یک مقابل صبای قم به پیروزی رسید و سیاه جامگان هم ۲ بر یک موفق به شکست استقلال اهواز شد. دو دیدار دیگری که در این روز برگزار شد با تساوی به پایان رسید. بر این اساس در تبریز تراکتورسازی برابر گسترش فولاد تبریز به نتیجه تساوی یک بر یک دست یافت تا دومین شهرآور این هفته هم برنده نداشته باشد. ضمن اینکه تیم های ملوان و استقلال تهران هم به تساوی ۲ بر ۲ رضایت دادند.


شعله ور شدن آتش اختلاف در شام مشترک


مراسم بدرقه تیم فوتبال امید ایران برای حضور در مسابقات مقدماتی المپیک با حضور وزیر ورزش و جوانان، رئیس کمیته ملی المپیک، رئیس فدراسیون فوتبال و در غیاب سرمربی این تیم برگزار شد. درباره غیبت محمد خاکپور اینگونه عنوان شد که وی به خاطر مشکلات شخصی در این مراسم حضور پیدا نکرده این در حالی بود اهمیت برگزاری چنین مراسمی در آستانه اعزام به مسابقاتی که نتیجه آن سرنوشت ساز است، به حدی بالا بود که بعید به نظر می رسید مرد اول کادر فنی تیم امیدها برای حضور در آن برنامه ریزی نکرده باشد. ابهام درباره غیب خاکپور از آنجا بیشتر به چشم آمد که قرارداد وی برای هدایت امیدها هنوز امضا نشده است.خاکپور به فاصله چند ساعت بعد از برگزاری مراسم بدرقه شاگردانش گفت که «حقیقتا دلیل غیبتم در این مراسم شخص علی کفاشیان بود. نمی توانم جایی باشم که صداقت نیست و ساکت باشم. اگر در این مراسم حضور داشتم مجبور بودم حرفی بزنم. برای همین نیامدم.»



پدر‌استقلال مرخص شد


منصور پورحیدری، سرپرست تیم فوتبال استقلال که پیش از بازی با تراکتور سازی به دلیل افت فشار و قند خون در بیمارستان بستری شده بود از بیمارستان ترخیص شد. دستور پزشکان برای ترخیص پورحیدی به دنبال پایین آمدن تب وی صادر شد. البته براساس تصمیم پزشکان قرار بود ادامه مراحل درمانی منصورپورحیدری در منزل و با حضور یک پرستار مجرب پیگیری شود.


محمدعلی اینانلو درگذشت


محمدعلی اینانلو کارشناس ورزش، طبیعت‌گردی و گردشگری شهریور سال گذشته به دلیل گرفتگی رگ‌های مغز در بیمارستان آتیه بستری شده بود در نهایت در سن ۶۸ سالگی درگذشت. مرحوم اینانلو یکی از قدیمی‌ترین روزنامه نگاران حوزه ورزش بود که سابقه گزارشگری و اجرای برنامه‌های ورزشی را نیز در کارنامه خود داشت. او همجنین اولین مجری برنامه ورزشی ورزش از نگاه دو و از قهرمانان سال‌های دور والیبال و البته تیراندازی ایران بود که در اوایل دهه ۵۰ برنامه ای ورزشی را روی آنتن تلویزیون ایران داشت. بینندگان تلویزیونی او را به عنوان صدای طبیعت می شناختند که مستندهای بسیاری از طبیعت تهیه کرد.



حمایت باشگاه استقلال از بازیکنانش


در جریان دیدار تیم های استقلال تهران و ملوان هواداران منتسب به باشگاه ملوان از زمان گرم کردن بازیکنان استقلال شروع به فحاشی نسبت به برخی بازیکنان آبی‌پوش، به ویژه حنیف عمران‌زاده و آرش برهانی کردند که این موضوع تا پایان مسابقه نیز ادامه یافت. جالب اینکه مسئولان ملوان هم پس از پایان مسابقه و در حالی که انتظار می رفت ضمن عذر خواهی از باشگاه استقلال در صدد جبران این اتفاق بر آیند، ضمن توجیه عملکرد هواداران خود بازیکنان استقلال را مسئول این اتفاق عنوان کردند. باشگاه استقلال با اشاره به این مطالب و در نظر گرفتن اینکه مسئولان فدراسیون فوتبال نیز با چشم پوشی از حوادث ورزشگاه تختی تنها به تهدید بازیکن استقلال مبنی بر محرومیت او بسنده کردند، طی بیانیه ای حمایت خود را نسبت به موضع گیری بازیکنان این تیم در قبال توهین های صورت گرفته به آنها در ورزشگاه انزلی اعلام کرد.


فوتبال ساحلی در صدر آسیا


تیم ملی فوتبال ساحلی ایران در آخرین رده بندی سال ۲۰۱۵ فدارسیون جهانی با حفظ پیشتازی در میان آسیایی ها، ششمین تیم برتر جهان شد.


تبعات صادر شدن دیر هنگام یک حکم


صادر نشدن حکم نایب رئیسی علیرضا حیدری به یکی از چالش‌های بی سرانجام کشتی تبدیل شده بود و هر روز بر حجم شایعات و دلایل این اتفاق افزون می‌شد که وزارت ورزش با یک نرمش و سیاست معنادار، حکم رسمی نایب رئیسی اش امضا و صادر کرد. اما حکمی که در اوج اجرای برنامه‌های المپیکی فدراسیون صادر شد و به واقع می توانست نشانگر نوعی تعامل و همکاری دیرهنگام اما سازنده بین خادم و وزیر باشد، یک شب بیشتر دوام نیاورد و علیرضا حیدری در واکنشی قاطعانه و قابل پیش بینی اعلام کرد نیازی به حکم ندارد، چون مدتهاست از این مسئولیت استعفا کرده است!


کمیته فوتسال مستقل شد


مسئولان کمیته فوتسال که چندی پیش برای ادامه فعالیت خود ساختمان جدیدی را در یک خیابان پایین‌تر از فدراسیون فوتبال خریداری کرده بودند طی مراسمی آن را افتتاح کردند. در این مراسم سیدرضا افتخاری رئیس کمیته فوتسال و علی کفاشیان رئیس فدراسیون حضور داشتند. نکته جالب توجه غیبت سرمربی تیم ملی فوتسال و اعضای هیئت رئیسه سازمان لیگ بود و تنها کریم منصوری در این مراسم حضور یافت.


آغاز تغییر و تحولات تنیس روی میز


مهرداد علی قارداشی، رئیس فدراسیون تنیس روی میز که حدود دوماه بعد از برگزاری مجمع انتخاباتی این فدراسیون حکمش را از وزارت ورزش دریافت کرد و با مراسمی به طور رسمی در این فدراسیون مشغول به کار شد. وی در اولین گام برای فدراسیون تحت مدیریتش سرپرست دبیری منصوب کرد. بنا به حکم قارداشی محمود نظری سرپرست دبیری فدراسیون تنیس روی میز شد.


توصیه تاج به مسئولان فوتبال عربستان


مهدی تاج، رئیس سازمان لیگ فوتبال ایران بعد از جوسازی مسئولان فوتبال عربستان گفت مسئولان فوتبال عربستان نباید بازیچه دست سیاستمدارن شوند چراکه مقوله ورزش از سیایست جداست. تاج همچنین از شکایت فدراسیون فوتبال ایران به کنفدراسیون آسیا خبرداد و تاکید کرد که طیبیعی است ما به AFC شکایت می کنیم و خواهان پیگیری آن هستیم.


سوشا مکانی بازداشت و در اوین زندانی شد


به دنبال انتشار عکس هایی از سوشا مکانی در فضای مجازی و شکایت شاکی خصوصی، پرونده دروازه بان پرسپولیس در دادسرای فرهنگ و رسانه مفتوح و به وی ۵ روز مهلت داده شد تا خود را معرفی کند و در نهایت با حضور در دادسرا حکم بازداشت وی صادر شد. در همین راستا و با وجود اعتراض سوشا مکانی به حکم صادر شده، وی به زندان اوین منتقل شد درحالی که به درستی هنوز اتهام وی مشخص نشده بود، برخی اخبار پشت پرده حکایت از آن داشت که وجود شاکی خصوصی در پرونده سوشا، کار دروازه بان پرسپولیس برای آزادی زودهنگام را سخت کرد. یک منابع آگاه در آن زمان اعلام کرد اتفاقاتی پیرامون وی رخ داده کار برای ادامه فوتبال را مشکل کرده و این احتمال وجود دارد که سوشا دیگر در پرسپولیس نباشد.




چک ۳۰ میلیونی برای ضمانت دوری از دوپینگ


ستاد ملی مبارزه با دوپینگ (نادو) به منظور بسترسازی برگزاری رقابت پاک و جوانمردانه توافق نامه ای جهت امضای ورزشکاران تهیه کرده که به تایید وادا هم رسیده است. به گفته نصرالله سجادی، رئیس نادوی ایران، بر اساس این توافقنامه و برای تضمین حسن انجام تعهدات، ورزشکار در حین امضا توافق نامه با فدراسیون مربوطه موظف است نسبت به پرداخت ۳۰۰ میلیون ریال نقدا یا تحویل یک فقره چک ضمانت نامه بانکی معتبر معادل سی میلیون تومان خواهد بود که پس از پایان اردو و مسابقات ورزشی مورد نظر فدراسیون به ورزشکار برگردانده می شود.


پایان عمر ۲۵ ساله روزنامه فتح الله‌زاده


روزنامه استقلال جوان که نشریه طرفداری باشگاه استقلال بود پس از ۲۵ سال فعالیت بی‌وقفه تعطیل شد. علی فتح‌الله زاده سردبیر این روزنامه طی گفتگویی ضمن تایید این خبر گفت:طی ۲۵ سال گذشته این روزنامه را بدون حمایت و کمک نهاد خاصی منتشر کردیم اما با توجه به شرایط بد اقتصادی رسانه های ورزشی و ضررهای فراوان مالی چاره ای جز این نداشتیم که فعلا انتشار روزنامه را متوقف کنیم تا ببینیم در آینده چه اتفاقی رخ خواهد داد.



انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته