دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
06 فروردين 1395 - 07:35
مرور اتفاقات ورزشی در شهریور 94

افشاگری سرمربی تیم ملی والیبال/ کشتی ایران ضربه فنی شد

کام ورزش و ورزشی‌ها در شهریورماه کاملا تلخ شد به خصوص وقتی حمید سوریان، پرافتخارترین کشتی‌گیر ایران ناباورانه پیش از کسب مدال و سهمیه المپیک از مسابقات جهانی آمریکا، از دور رقابت‎ها کنار رفت.
کد خبر : 72482

به گزارش خبرنگار ورزشی آنا،‌ ورزش ایران در شهریور ماه 94 هم با اتفاقات مختلفی همراه بود در این ماه رشته های غیر فوتبالی افتخارآفرینی کردند. تیم تکواندو نونهالان ایران برای دومین بار متوالی قهرمان جهان شد و تیم والیبال نوجوانان هم روی سکوی سوم جهان ایستاد. البته این ماه تنها با اتفاقات خوب و خوش همراه نبود بلکه شاهد رویدادهای تلخ و حاشیه ای زیادی هم بودیم که در ادامه می خوانید:


درگذشت یک خبرنگار ورزشی


یکی از تلخ ترین اتفاقات این ماه مرگ پویان امیری خبرنگار جوان گروه ورزشی روزنامه شرق، عصر و اعتماد که مدت‏ها به بیماری ریوی مبتلا بود.


کسب اولین سهمیه پارالمپیک برزیل برای ورزش ایران


نخستین سهمیه کاروان ورزشکاران جانباز و معلول ایران برای حضور در بازی‎های المپیک ۲۰۱۶ برزیل توسط شهلا بهروزی در رشته قایقرانی به دست آمد. این قایقران در رقابت با قایقرانانی از روسیه، آمریکا، فرانسه، رومانی، استرالیا، ایتالیا، انگلیس و کانادا با کسب رکورد ۵۳.۸۰۱ ثانیه در رده ششم جهان قرار گرفت و موفق به کسب سهمیه پارالمپیک شد.


پیکان تیم سوم والیبال آسیا شد


تیم والیبال پیکان که هفت دوره قهرمانی آسیا را در کارنامه دارد، پس از ناکامی از صعود به دیدار نهایی مسابقات ۲۰۱۵ قهرمانی آسیا، در مرحله رده‎بندی این رقابت‎ها به عنوان سومی دست یافت.



یک اتفاق تاریخی در دوومیدانی


پانزدهمین دوره رقابت‎های جهانی دوومیدانی، حسن تفتیان در گروه ۶ ماده ۱۰۰ متر و در رقابت با بزرگانی چون جاستین گاتلین آمریکایی موفق به ثبت رکورد ۱۰:۱۰ ثانیه شد و به عنوان نفر چهارم از خط پایان عبور کرد و به مرحله نیمه نهایی راه یافت. تفتیان در گروه سه نیمه نهایی هم موفق به ثبت رکورد ۱۰:۲۰ ثانیه شد و عنوان هفتمی را به خود اختصاص داد اما نتوانست به فینال مسابقات جهانی دوومیدانی صعود کند.


ناداوری در لیگ برتر/ درخواست هوارداران از رییس جمهور


در فصل جدید رقابت های لیگ برتر، عملکرد داوران و چگونگی قضاوت آنها اعتراضات زیادی را از سوی تیم های باشگاهی و مسئولان آنها موجب شد و به نوعی دردسرساز شد. در همین راستا هفت تیم لیگ برتری حتی با به صورت مکتوب اعتراض و انتقاد خود نسبت به این موضوع را به وزارت ورزش و جوانان و دفتر نصرالله سجادی اعلام کرده و خواستار رسیدگی جدی شدند. در همین زمینه علی کفاشیان رئیس فدراسیون فوتبال به همراه دبیرکل این فدراسیون و مسئولان داوری به وزارت ورزش و جوانان فراخوانده شدند. این جلسه پس از شکست پرسپولیس برابر ذوب آهن که با اشتباهات داوری همراه بود برگزار شد و برخی هواداران این تیم در صفحه شخصی رئیس جمهور از وی خواستند تا به مشکل آنها رسیدگی کنند.


حضور خبرساز وزیر ورزش در مجلس


محمود گودرزی، وزیر ورزش و جوانان به منظور بررسی مجدد حوادث بازی تراکتورسازی تبریز و نفت تهران در هفته پایانی لیگ برتر فصل گذشته راهی مجلس شد. به گفته گودرزی حضور وی در مجلس فقط پیرامون همین موضوع بود و البته زود بخشیده شدن فغانی؛ وی اینکه مسئله استیضاح هم مطرح بوده را رد کرد و گفت که در این زمینه هیچ چیزی به صورت رسمی اعلام نشده است.


البته پس از نشستی که وزیر ورزش و جوانان به همراه علی کفاشیان و مهدی تاج در کمیته فرهنگی مجلس داشت خبرهایی مبنی بر وجود اختلاف بین اهالی فوتبال با گودرزی منتشر شد و بازتاب زیادی در جامعه ورزش داشت که منجر به ارائه توضیحات از سوی وزارت ورزش در این مورد شد. ظاهرا این ماجرا تمام نشده و وارد فاز جدیدی شده است.


کی‌روش آمد


کارلوس کی‌روش سرمربی تیم ملی فوتبال پس از یک دوره مرخصی طولانی مدت بالاخره به ایران بازگشت. وی در شرایطی به ایران بازگشت که مرخصی دو ماهه‎‎اش انتقادات زیادی را به همراه داشت و برخی معتقد بودند این مرخصی نوعی بی احترامی به فوتبال ایران و لیگ برتر است که کی روش حاضر نشده بیاید و بازیها را از نزدیک تماشا کند.


پرسپولیس در پنج روز دو بار جریمه شد


کمیته انضباطی فدراسیون فوتبال هریک از تیم‌های پرسپولیس و استقلال خوزستان را به دلیل مشکلات ایجاد شده در دیدار رو در رو این دو تیم در مسابقات لیگ برتر به ترتیب ۵۰ و ۱۰۰ میلیون ریال جریمه کرد. جرایم نقدی در نظر گرفته شده برای این دو تیم به دلیل تخلفات تماشاگران‌شان بود. همچین طبق حکم کمیته انضباطی هادی نوروزی، بازیکن تیم پرسپولیس هم به دلیل رفتار غیر ورزشی به پرداخت ۵۰ میلیون ریال جریمه نقدی محکوم شد.


اما کمیته انضباطی فدراسیون فوتبال طی احکامی جدید، پرسپولیس را جریمه کرد. طبق این حکم تخلفات تماشاگران پرسپولیس مبنی بر فحاشی و شکستن صندلی برابر سپاهان، موجب شد پرسپولیس ۱۰۰ میلیون ریال جریمه شد. همچنین کمیته انضباطی تیم استقلال تهران را به دلیل تخلفات تماشاگران نسبت به داور برابر ذوب آهن به پرداخت ۷۰ میلیون ریال جریمه نقدی محکوم کرد.


نوجوانان والیبال ایران سوم جهان شدند


تیم والیبال نوجوانان ایران در مرحله رده‌بندی مسابقات قهرمانی جهان در آرژانین با نتیجه ۳ بر یک روسیه را شکست داد و عنوان سوم این دوره از رقابت‌ها را از خود کرد.


والیبال بر روی دور باخت!


تیم ملی والیبال که به منظور آماده‌سازی هر چه بهتر برای شرکت در رقابت‌های جام جهانی ژاپن در تورنمنت چهار جانبه جام واگنر شرکت کرده بود، در حالی به کار خود در این رقابت‌ها پایان داد که از مجموع سه بازی تنها در یک ست پیروز شده بود. تیم ملی والیبال در این تورنمنت چهارجانبه به ترتیب در مصاف با تیم‌های فرانسه، لهستان و ژاپن شکست خورد.



کی‎روش شاگردانش را معرفی کرد


کارلوس کی‌روش، سرمربی تیم ملی فوتبال ایران ۲۳ بازیکن این تیم را برای دو بازی با تیم‌های گوام و هند درمرحله انتخابی جام جهانی ۲۰۱۸ روسیه و جام ملت‌های ۲۰۱۹ امارات معرفی کرد. بر این اساس علیرضا حقیقی، علیرضا بیرانوند، محمدرضا اخباری، وریا غفوری، رامین رضاییان، محمد حسین کنعانی، پژمان منتظری، سیدجلال حسینی، مرتضی پورعلی گنجی، میلاد محمدی، مهرداد قنبری، آندرانیک تیموریان، امید ابراهیمی، سعید عزت‌اللهی، خسرو حیدری، احسان حاج‌صفی، اشکان دژاگه، مهدی ترابی، علیرضا جهانبخش، وحید امیری، امید عالیشاه، سردار آزمون و مهدی طارمی ۲۳ بازیکن دعوت شده به اردوی تیم ملی هستند.


پرونده واگذاری سرخابی‎ها برای همیشه بسته شد


با مصوبه هیات وزیران، استقلال و پرسپولیس به باشگاه‌های فرهنگی تبدیل شده و برای همیشه از لیست واگذاری خارج شدند این در حالی است که سازمان خصوصی طی چند ماه گذشته این دو باشگاه را در چهار نوبت به مزایده گذاشته بود.


قهرمان جهان درگذشت


بیت‌الله عباسپور قهرمان پرورش اندام جهان که از یک بیماری نادر (واسکولیت) رنج می‌برد و مدت‌ها با این بیماری دست و پنجه نرم می‌کرد، در بیمارستان آتیه تهران درگذشت. مرحوم عباسپور تنها ایرانی است که به مسابقات فینال مستر المپیا، معتبرترین تورنمنت بین‌المللی پرورش اندام راه یافته و جدای آن نیز بارها در سطوح ملی و بین المللی افتخار کسب کرده است.



کمیته ملی پارالمپیک مستقل شد


محمود خسروی وفا، رئیس کمیته ملی پارالمپیک اعلام کرد با تصویب ماده واحده‎ای از سوی کمیسیون اجتماعی مجلس، کمیته ملی پارالمپیک جمهوری اسلامی ایران از کمیته ملی المپیک منتزع و به عنوان یک موسسه عمومی غیر دولتی با شخصیت حقوقی مستقل با استقلال مالی تاسیس می‎شود و در زمره فهرست نهادهای عمومی غیر دولتی مصوب ۱۳۷۳ با اصلاحات بعدی آن قرار می‎گیرد.


دختران نونهال تکواندو ایران قهرمان جهان شدند


دومین دوره مسابقات تکواندو نونهالان جهان برگزار شد که بر این اساس تیم نونهالان دختر ایران با کسب ۷ مدال طلا، نقره و برنز در و اختلاف ۳۵ امتیاز نسبت به تیم دوم، بر سکوی قهرمانی رقابتهای نونهالان جهان ایستاد..


نفت دیدار رفت را به الاهلی واگذار کرد


تیم فوتبال نفت تهران که تنها نماینده باقیمانده ایران در لیگ قهرمانان آسیا بود، در دیدار رفت از مرحله یک چهارم نهایی لیگ قهرمانان آسیا در ورزشگاه آزادی به مصاف الاهلی امارات رفت و با نتیجه یک بر صفر برابر حریف شکست خورد تا کارش برای دیدار برگشت سخت شود.


کمانداران معلول ۴ سهمیه المپیک به دست آوردند


در جریان مسابقات تیراندازی با کمان معلولان قهرمانی جهان در آلمان، هادی نوری در مسابقات حذفی به مصاف حریفان خود رفت و پس از شکست آنها به مرحله یک چهارم راه یافت. وی در این مرحله با اختلاف یک امتیاز از حریف انگلستانی خود شکست خورد اما موفق به کسب سهمیه پارالمپیک شد.


در ادامه این رقابت‎ها غلامرضا رحیمی پس از صعود به مرحله نیمه نهایی مقابل حریف آمریکایی خود مغلوب شد و از راه‎یابی به فینال بازماند اما صاحب سهمیه پارالمپیک شد. همچنین ابراهیم رنجبر در مرحله یک هشتم برابر حریف کره‎ای متحمل شکست شد اما به سهمیه پارالمپیک دست یافت. محدثه کهنسال، جوان‎ترین کماندار تیم ملی نیز در مرحله یک شانزهم حریف انگلستانی خود را مغلوب کرد و سهمیه دیگری برای کاروان ایران به دست آورد.


حسرتی که به دل فوتبال ایران ماند


دیدار خیرخواهانه و دوستانه تیم‎های ستارگان ایران و جهان در ورزشگاه دوازده هزار نفری آزادی تهران برگزارشد. در این دیدار که به نفع بیماران ام اس برگزار شد، احمدرضا عابدزاده، مهدی هاشمی‌نسب، یحیی گل‌محمدی، جواد زرینچه (۴۲- محمد نوازی)، کریم باقری، جواد نکونام، علیرضا نیکبخت واحدی، حمید استیلی (۳۶- علیرضا منصوریان)، علی کریمی، فرهادمجیدی و خداداد عزیزی برای ایران در نیمه اول به میدان رفتند اما در نیمه دوم نفراتی همچون ابراهیم میرزاپور، مارکار آقاجانیان، محمدرضا مهدوی، عادل فردوسی‌پور و کامران نجف‌زاده به جای بازیکنان دیگر وارد زمین مسابقه شدند. همچنین ویتور بایا، فابیو کاناوارو، فرناندو هیه‌رو، فرناندو کوتو، گایزکا مندییتا، لوئیس فیگو، روبرتو کارلوس، میشل سالگادو، ادگار داویدز، مارسل دسایی و دوایت یورک نفرات تیم ستارگان جهان را در ابتدای بازی تشکیل دادند که این تیم در نیمه نخست و نیمه دوم تغییرات بسیاری داشت. بودو ایلگنر هم دروازه‌بان ستارگان جهان در نیمه دوم بود.


دیدار ستارگان جهان و ایران در پایان با برتری ۳ بر صفر تیم ستارگان جهان به پایان رسید. در این بازی که با قضاوت خداداد افشاریان در ورزشگاه آزادی برگزار شد، روبرتو کارلوس (۲۴)، لوئیس فیگو (۳۱) و پائولتا (۴۴) برای تیم منتخب جهان گل زدند.


والیبال ایران سقوط کرد


در جدیدترین رده‌بندی فدراسیون جهانی والیبال تیم ایران با ۱۲۹ امتیاز (۳۵ امتیاز از لیگ جهانی ۲۰۱۵، ۵۶ امتیاز از قهرمانی جهان ۲۰۱۴، ۳۰ امتیاز از قهرمانی آسیا ۲۰۱۳، ۳ امتیاز از انتخابی المپیک ۲۰۱۲ و ۵ امتیاز از جام جهانی ۲۰۱۱) و یک پله سقوط در رده یازدهم قرار گرفت.



پیشکسوتان شمشیرباز اپه ایران قهرمان آسیا شدند


مسابقات شمشیربازی پیشکسوتان آسیا که در فیلیپین جریان دارد، تیم اسلحه اپه ایران در جمع ۷ تیم شرکت کننده، موفق به کسب مدال طلا شد.


عابدزاده زیر تیغ جراحی


دروازه‌بان پیشین تیم ملی فوتبال ایران که در دیدار برابر ستارگان جهان نیز درون دروازه تیم کشورمان قرار گرفت، زانوی مصدوم خود را به تیغ جراحان سپرد. عابدزاده پیش از این چندین بار زانوی مصدوم خود را به تیغ جراحان سپرده بود که در یکی از این جراحی ها که سال ۱۳۷۸ انجام شد ۱۵ تکه استخوان زائد از پای وی خارج شد.



امضای مسئوولان استقلال غیرقانونی است


طبق قانون اولین کاری که هیات مدیره و مدیران جدید یک شرکت انجام می‌دهند تا امضاهایشان رسمیت داشته باشد، ثبت اسامی در «ثبت شرکت‌ها» است. در واقع اگر اعضای جدید هیات مدیره و مدیر عامل این کار را فراموش کنند یا انجامش ندهند عملا تمامی امضاهای آنها از دید قانون تجارت غیر قانونی است. در همین رابطه پس از تغییر اسامی هیات مدیره استقلال و مدیر‌عامل که دوسال قبل اتفاق افتاد و احکام مدیران جدید استقلال از سوی وزارت ورزش اعلام شد تاکنون این ثبت اسامی صورت نگرفته و عملا تمامی تصمیمات و دخل و خرج های استقلال غیرقانونی بوده است. ظاهرا در استقلال از دید شرکت های رسمی هنوز فتح الله زاده مدیر عامل باشگاه استقلال است و می تواند به جای مدیر عامل زیر اوراق رسمی را امضا کند!


افشاگری سرمربی تیم ملی والیبال


در آستانه رقابت‏‎های جام جهانی والیبال یک سایت لهستانی از اختلاف بین سرمربی تیم ملی والیبال ایران و بازیکنان خبر داد و به نقل از اسلوبودان کواچ نوشت بازیکنان در تورنمنت واگنر با وی اختلاف نظر داشتند. شاگردان کواچ در این تورنمنت هر سه بازی خود را واگذار کردند تا در آستانه جام جهانی ژاپن نگرانی‌ها نسبت به تیم ایران افزایش یابد. در همین رابطه سایت لهستانی مورد نظر در مطلبی به نقل از کواچ نوشت که بازیکنان توجهی به دستورات وی ندارند. کواچ در این باره گفت: «این یکی از اصلی‌ترین دلایل شکست ما بود. ذهنیت بازیکنان مهمتر از جنبه‌های آن است. بازیکنان به صحبت‌های من گوش نمی‌کردند و توصیه‌های مرا نادیده گرفتند. آنها تصمیم گرفتند که تورنمنت را جدی نگیرند و آن را مهم ندانند در حالی که این تورنمنت جایی بود که باید بهترین والیبال خود را به نمایش می‌گذاشتند. حتی وی تاکید کرده است که برای من سخت بود بازیکنان را متقاعد کنم. من عصبانی بودم و یک جلسه به همین منظور تشکیل دادیم. در آن جلسه به بازیکنان گفتم که هر تورنمنت و هر بازی برای ما مهم است و باید سازمان یافته ظاهر شویم.»



شب سیاه کشتی ایران


کام ورزش و ورزشی‌ها در شهرویورماه کاملا تلخ شد به خصوص وقتی حمید سوریان، پرافتخارترین کشتی‌گیر ایران ناباورانه پیش از کسب مدال و سهمیه المپیک از مسابقات جهانی آمریکا، از دور رقابت‎ها کنار رفت. این ناکامی در کنار ناکامی افشین بیابانگرد که او هم نتوانست انتظارات را برای کسب مدال جهانی و سهمیه المپیک برآورده کند، شب سیاهی را برای ورزش و کشتی ایران رقم زدند.



آغاز پرگل


در چارچوب دیدارهای مقدماتی جام جهانی و جام ملت‎های آسیا و از گروه D تیم ملی فوتبال در ورزشگاه آزادی تهران برابر تیم ملی گوام صف آرایی کرد و با ارایه یک بازی خوب حریف نه چندان قدرتمند خود را با حساب ۶ بر صفر شکست داد. اشکان دژاگه (۸- پنالتی)، مهدی طارمی (۳۱ و ۶۵) ، سردار آزمون (۳۴ و ۴۱) و مهدی ترابی (۸۹) گلزنان تیم ایران در این بازی بودند. همچنین در پایان این دیدار سردار آزمون به عنوان بهترین بازیکن زمین انتخاب شد.



جایگاه چهلمی فوتبال ایران با یک پله صعود در رنکینگ فیفا


در جدیدترین رده‎بندی فوتبال ایران با یک پله صعود و کسب ۷۱۶ امتیاز در مکان چهلم جهان قرار گرفت. همچنین بر اساس اعلام فیفا، تیم ایران در رتبه‌بندی تیم‌های آسیایی در مکان نخست قرار گرفت و جایگاه خود را مثل ماه‌های گذشته حفظ کرد. در این رده‎بندی تیم ملی کره‌جنوبی در رده ۵۷ دنیا و دوم آسیا ایستاد. ژاپن سومین تیم آسیایی شد که رده ۵۸ رنکینگ جدید فیفا را به خود اختصاص داد.


اتفاق ناخوشایند برای اسکی‎باز ایرانی


در چارچوب رقابت‎های اسکی چمن قهرمانی جهان در ایتالیا، رحمت الله مقدید یکی از دو نماینده ایران پس از کسب عنوان بیست و سومی در بخش سوپرجی (مارپیچ سرعت) از ناحیه دست چپ دچار شکستگی شد و به بیمارستان انتقال یافت، به همین دلیل وی در روز دوم مسابقات و در رقابت‏‌های رشته سوپرکمبینه (مارپیچ ترکیبی) شرکت نکرد و مرتضی جعفری هم وی را همراهی کرد. اما در رشته اسلالوم (مارپیچ کوچک) مسابقات اسکی چمن قهرمانی جهان، مرتضی جعفری به عنوان تنها نماینده ایران با ثبت زمان یک دقیقه و ۴۰ ثانیه و ۷۹ صدم ثانیه هشتم شد.


تیرانداز ایران قهرمان فینالیست‏‌های جهان شد


الهه احمدی تنها نماینده ایران در ​مسابقات فینال فینالیست‏‌های جام جهانی سال ۲۰۱۵، در مرحله مقدماتی رشته تفنگ بادی ۱۰ متر پس از صعود به فینال و در رقابت با ۷ تیرانداز برتر جهان با امتیاز ۲۰۷٫۵ در جایگاه اول قرار گرفت و مدال طلای این مسابقات را از آن خود کرد.


کاراته ایران به سکوی سوم بسنده کرد


تیم ملی کاراته ایران که با ترکیبی کامل در هر دو بخش مردان و بانوان به محل برگزاری سیزدهمین دوره مسابقات قهرمانی آسیا در ژاپن اعزام شده بود، با کسب عنوان سوم به کار خود در این رقابت‎ها پایان داد این در حالی بود که کاراته ایران در دوره پیشین این مسابقات با مجموع ۱۷ مدال شامل ۷ مدال طلا ، ۴ نقره و ۵ برنز جام قهرمانی را از آن خود کرده بود.


تیم فوتبال پنج نفره ایران پارالمپیکی شد


تیم ملی فوتبال ۵ نفره نابینایان و کم بینایان ایران یکی از تیم‌های موفق ورزش ایران بود. این تیم که در مسابقات انتخابی پارالمپیک ۲۰۱۶ ریو در ژاپن شرکت کرده بود، با برتری ۴ بر صفر مقابل کره‎جنوبی جواز حضور در پارالمپیک ریو ۲۰۱۶ را کسب کرد.


انتخاب جنجالی کیهانی به عنوان رئیس دوومیدانی


مجمع انتخاب رئیس فدراسیون دوومیدانی با حضور محمود گودرزی وزیر ورزش و جوانان و به ریاست نصرالله سجادی معاون ورزش حرفه‌ای و قهرمانی وزارت ورزش در محل آکادمی ملی المپیک برگزار شد و در پایان مجید کیهانی در میان ۱۹ کاندیدا به عنوان رئیس چهار سال آینده این فدراسیون انتخاب شد. در پایان مجمع انتخاباتی دوومیدانی، تیمور غیاثی پیشکسوت و مدیر تیم‌های ملی دو و میدانی در اعتراض به انتخاب کیهانی به عنوان رئیس فدراسیون دو و میدانی از سمت خود استعفا داد.



نقش و نگارها و «دوستم بدار برای آنچه که هستم» را بپوشان!


کمیته اخلاق فدراسیون فوتبال اخیرا نسبت به اقدامی که برخی بازیکنان تیم ملی برای خالکوبی بدن خود انجام می‌دهند حساس شده و به آنها در این زمینه تذکر جدی داده است. سردار آزمون از جمله این بازیکنان است که روی ساعد دست چپ خود به انگلیسی این جمله را خالکوبی کرده که «دوستم بدار برای آنچه که هستم». دژاگه هم که از سال‎ها پیش بدن خود را با اشکال و عبارات مختلف تاتو کرده است. به همین دلیل این دو ستاره تیم ملی فوتبال از سوی حمیدرضا محمدزاده، رئیس کمیته اخلاق فدراسیون فوتبال برای توضیح در این زمینه احضار شدند البته پیش از آن و قبل از دیدار تیم ملی برابر گوام به آنها تذکر داده شده بود که خالکوبی‌های خود را بپوشانند. در هر صورت احضار سردار آزمون و اشکان دژاگه به کمیته اخلاق فدراسیون فوتبال به خاطر خالکوبی روی بدن‎شان بازتاب زیادی در رسانه‌های خارجی داشت.



جریمه ۱۰۰ میلیون ریالی تراکتور سازی


دیدار دو تیم تراکتورسازی تبریز و استقلال خوزستان در تبریز برگزار شد و از سوی تماشاگران تیم تراکتورسازی تبریز تخلفاتی مبنی بر فحاشی و اهانت به داور و تیم مقابل صورت گرفت. بر این اساس تیم تراکتورسازی تبریز طبق ماده ۷۹ آئین‌نامه انضباطی از سوی کمیته انضباطی به ۱۰۰ میلیون ریال جریمه نقدی محکوم شد.


مدال برنز وزنه‎بردار ایران در مسابقات قهرمانی آسیا


مجید عسکری، نخستین نماینده ایران در دسته ۶۲ کیلو گرم رقابت‎های وزنه‎برداری بزرگسالان آسیا در پوکت تایلند به روی تخته رفت و در حرکت یکضرب موفق شد وزنه ۱۳۰کیلو گرم را مهار کند و به مدال نقره بسنده کرد و در حرکت دو ضرب نیز با بالا سر بردن ۱۶۶کیلو گرم با مجموع ۲۹۶ کیلو گرم به مدال برنز این رقابت‎ها دست یافت.


محرومیت یک ساله بازیکن جنجالی بخشیده شد


حکم محرومیت یک ساله جاسم کرار از حضور در فوتبال ایران با حکم کمیته استیناف لغو شد. کرار جاسم به خاطر درگیری با داور و حواشی که فصل گذشته ایجاد کرده بود توسط کمیته اخلاق فدراسیون فوتبالبا محرومیت از بازی در فوتبال ایران پس از پایان قرارداد خود با استقلال مواجه شده بود.



جشن پیروزی فوتبال در هند


سومین دیدار تیم ملی فوتبال ایران در گروه D رقابت‎های مقدماتی جام جهانی ۲۰۱۸ روسیه و جام ملت‌های ۲۰۱۹ آسیا در شهر بنگلور هند و مقابل تیم ملی این کشور برگزار شد که طی آن ملی‌پوشان فوتبال کشورمان موفق به کسب برتری ۳ بر صفر شدند. سردار آزمون (۲۹)، آندرانیک تیموریان (۴۷) و مهدی طارمی (۵۰) در این دیدار برای ایران گلزنی کردند.


تلخ و شیرین‌های کشتی ایران در راه المپیک


مسابقات کشتی فرنگی قهرمانی جهان و انتخابی المپیک در لاس وگاس آمریکا برگزار شد. سعید عبدولی در وزن ۷۵ کیلوگرم پس از استراحت در دور نخست در دور دوم مقابل به مصاف خاشیم‌بکوف از ازبکستان پیروز شد. وی در دور سوم ایسل از آلمان را شکست داد تا راهی مرحله یک چهارم نهایی شود. عبدولی در مرحله نیمه نهایی در مبارزه با داتوناشویلی از گرجستان پیروز شد و ضمن صعود به مرحله نیمه نهایی نخستین سهمیه کشتی فرنگی کشورمان در مسیر المپیک ریو را بدست آورد. البته عبدولی در نهایت از کسب مدال بازماند و پنجم شد.


در وزن ۹۸ کیلوگرم این مسابقات نیز قاسم رضایی که با قرعه سختی مواجه شده بود پس از برتری بر کشتی گیرانی از روسیه، ترکیه و بلغارستان موفق شد به فینال این وزن راه یابد. رضایی در دیدار نهایی و در یک رقابت حساس و نفسگیر و در حالی که از ناحیه ابرو و پیشانی دچار مصدومیت شده بود از رقیب سرسخت ارمنی خود شکست خورد. بدین ترتیب قاسم رضایی ضمن کسب مدال نقره جهان دومین سهمیه کشتی فرنگی ایران را برای المپیک ریو به دست آورد.


اما دومین روز مسابقات جهانی کشتی فرنگی، شب و روز سیاهی را برای کشتی ایران رقم زد چون با ناکامی دو مدعی ایران برای کسب سهمیه المپیک همراه شد. در این روز از مسابقات حمید سوریان، پرافتخارترین کشتی‌گیر ایران پس از استراحت در دور نخست و شکست دادن حریفانی از ونزوئلا و فنلاند، راهی مرحله یک چهارم نهایی شد. سوریان در این مرحله مقابل روشن بایراموف نایب قهرمان المپیک و قهرمان جهان از آذربایجان گرفتار ناداوری و همچنین اسیر برخی تغییرات قوانین شد و در نهایت با دیسکالیفه شدن به گروه شانس مجدد رفت. سوریان اما در گروه شانس مجدد هم به نوعی گرفتار عدم کنترل مناسب ذهنی و روحی شد و در حالیکه با نتیجه ۵ بر صفر از یون چول وون از کره‌شمالی پیش بود، در لحظات پایانی با نتیجه ۵ بر ۶ کشتی را باخت و ناباورانه با رقابت‌ها وداع کرد.


افشین بیابانگرد هم در وزن ۷۱ کیلوگرم نتوانست انتظارات را برای کسب مدال و سهمیه برآورده کند. وی در دور نخست مقابل الکساندر ماکسی موویچ از صربستان به برتری دست یافت اما در دور دوم برابر ماتیاس از آلمان شکست خورد و در انتظار فینالیست شدن این حریف آلمانی نشست. کمی بعد حریف آلمانی هم با ناکامی از راهیابی به فینال بازماند تا افشین هم نتواند در گروه شانس مجدد برای مدال برنز بجنگد. بدین ترتیب یه مدال و یک سهمیه دیگر از دست کادر فنی پرید.


مهدی علیاری که با وزنی بسیار پایین‌تر از حریفان خود از ۹۸ کیلو به ۱۳۰ آمده بود در دور نخست مقابل بالینت لام مجارستانی شکست خورد. در ادامه با توجه به ناکامی حریف علیاری در رسیدن به فینال او هم شانس ادامه مسابقات در گروه بازنده‌ها را از دست داد و او نیز همچون سوریان و بیابانگرد موفق به کسب مدال و سهمیه نشد.


تنها سهمیه کشتی فرنگی ایران در روز دوم مسابقات جهانی توسط یوسف قادریان به دست آمد. قادریان در وزن ۸۰ کیلوگرم پس از استراحت در دور نخست، مقابل اسچیف از کشور ساموآ به برتری دست یافت و در دور بعد با پیروزی جین هیوک کیم از کره‌جنوبی به مرحله نیمه نهایی رسید. وی در این دیدار مغلوب حریف بلاروس خود شد و به دیدار رده‌بندی رفت. در این دیدار قادریان مقابل دیلمامدوف از قزاقستان پیروز شد و ضمن کسب مدال برنز به سهمیه المپیک هم رسید.



ناکامی جوانان واترپلو ایران از صعود به جمع ۱۲ تیم برتر جهان


تیم واترپلو جوانان ایران که به منظور شرکت در هجدهمین دوره مسابقات قهرمانی جهان به آلماتی قزاقستان سفر کرد. تیم ایران با شکست 16 بر 13 در این دیدار شانس خود را برای کسب عنوان سیزدهم مسابقات از دست داد. ملی پوشان واترپلو در ادامه مسابقات باید برای کسب جایگاه هفدهم مقابل آفریقای جنوبی تلاش کنند.


وزنه برداری قهرمانی آسیا


در ادامه مسابقات وزنه برداری قهرمانی آسیا در پوکت تایلند، در دسته ۹۴ کیلوگرم علی هاشمی در حرکت‌ یک‌ضرب ابتدا وزنه‌های ۱۶۵ و ۱۶۸ کیلوگرمی را بالای سر برد تا بدین ترتیب طلای یکضرب خود را مسجل کند. هاشمی اما در حرکت سوم موفق به مهار وزنه ۱۷۴ کیلویی نشد تا با همان ۱۶۸ کیلو مدال طلای یکضرب را بر گردن بیاویزد. درحرکت دو ضرب نیز علی هاشمی ابتدا وزنه ۲۰۲ کیلوگرمی و بعد از آن وزنه ۲۰۸ کیلوگرمی را بالای سر برد. وی اما در حرکت سوم نتوانست وزنه ۲۱۱ کیلوگرمی را بالای سر ببرد و بدین ترتیب به رتبه چهارمی بسنده کرد. در رده‌بندی مجموع دسته ۹۴ کیلوگرم، علی هاشمی با رکورد ۳۷۶ صاحب مدال برنز شد. مصطفی رجایی دیگر نماینده ایران در این وزن بود که در هر دو حرکت یک‌ضرب و دوضرب ششم شد.


در ادامه این مسابقات و در دسته ۱۰۵+ کیلوگرم جمعه گذشته بهادر مولایی در حرکت نخست یکضرب پس از مهار وزنه‌ ۱۷۸ کیلوگرم دو بار در مهار وزنه ۱۸۵ کیلوگرم (حرکت دوم و سوم) ناکام ماند اما در در حرکت دوضرب مولایی با مهار وزنه ۲۳۶ کیلوگرم و مجموع ۴۱۴ کیلوگرم صاحب دو نشان نقره دو ضرب و مجموع آسیا شده و به عنوان نایب قهرمانی دست یافت.


مرگ قهرمان کشتی آزاد ایران


محمدحسین عابدی، قهرمان کشتی آزاد ایران در وزن ۴۸ کیلو در سن ۵۸ سالگی به دلیل سکته قلبی دار فانی را وداع گفت. مرحوم عابدی در دهه ۴۰ و ۵۰ توانست در رده‌های مختلف سنی برای چندین سال قهرمان وزن ۴۸ کیلوی کشتی آزاد ایران باشد.


درجازدن تیم واترپلو جوانان ایران در مسابقات جهانی


تیم واترپلو جوانان که در مسابقات قهرمانی جهان در آلماتی قزاقستان شرکت کرده بود، در آخرین دیدار خود در این رقابت‌ها مقابل آفریقای‌جنوبی به برتری ۱۵ بر ۱۱ دست یافت. این تیم که پیش از این دیدار با متحمل شکست مقابل صربستان، استرالیا و مکزیک در مرحله گروهی از راهیابی به جمع ۱۲ تیم برتر بازمانده بود و در ادامه نیز مقابل چین شکست خورد، با کسب تنها برد خود برابر آفریقای جنوبی همانند دوره پیش این رقابت‌ها در جایگاه هفدهم قرار گرفتند.


از پرتاب سنگ تا بازداشت در لیگ دسته اول


تماشاگری که در جریان دیدار تیم‌های خیبر خرم آباد و آلومینیوم هرمزگان با پرتاب سنگ موجب آسیب دیدگی بازیکن تیم آلومینیوم از ناحیه سر شده بود، بازداشت شد. این دیدار از سری رقابت‌های لیگ دسته اول برگزار شد و طی آن صاحب یونسی از ناحیه سر مصدوم شد. بعد از این اتفاق که منجر به بخیه خوردن ناحیه آسیب دیده این بازیکن شد، مربی تیم آلومینیوم که تیمش یک بر صفر هم عقب بود بدون اجازه ناظر بازی، تیم را از زمین خارج کرد و اجازه نداد دقایق پایانی به پایان برسد.


مسابقات کشتی قهرمانی جهان/ کسب 5 سهمیه در کشتی آزاد


مسابقات کشتی قهرمانی جهانی در رشته فرنگی پس از دو روز رقابت میان مدعیان ۶۸ کشور در لاس وگاس به پایان رسید. در پایان این رقابت‎ها که شب ها به وقت تهران برگزار می شد تیم کشتی فرنگی ایران هم با مدال نقره قاسم رضایی در وزن ۹۸ کیلوگرم و دو برنز یوسف قادریان در وزن ۸۰ کیلوگرم و حبیب اله اخلاقی در وزن ۸۵ کیلوگرم و عنوان پنجمی سعید عبدولی در وزن ۷۵ کیلوگرم با ۳۱ امتیاز چهارم شد. ضمن اینکه در اوزان ۹۸، ۸۵ و ۷۵ کیلوگرم هم سه سهمیه المپیک گرفت.


اما در رشته آزاد مسابقات کشتی قهرمانی جهان تیم اعزامی ایران صاحب ۲ مدال نقره، ۲ مدال برنز و ۵ سهمیه المپیک شد و همچون دوره گذشته به عنوان نایب قهرمانی دست یافت. اولین مدال ایران توسط سیداحمد محمدی در وزن ۶۵ کیلوگرم به دست آمد. محمدی ضمن کسب این مدال برنز صاحب سهیه المپیک هم شد. یک روز بعد نیز در دیدار رده بندی وزن ۸۶ کیلوگرم دیگر نماینده اعزامی ایران به آمریکا یعنی علیرضا کریمی مقابل گانف از بلغارستان پیروز شد و به مدال برنز جهان دست یافت. در این رقابت ها اما حسن رحیمی در وزن ۵۷ کیلوگرم و حسن یزدانی در وزن ۷۰ کیلوگرم به مدال نقره دست یافتند. در این رقابت ها و در وزن ۹۷ کیلوگرم، عباس طحان که به دیدار رده بندی صعود کرده بود، در این مرحله مقابل پاول اولینیک از اوکراین شکست خورد و به عنوان پنجم دست یافت.


تیم ملی کشتی آزاد ایران در حالی به کار خود در مسابقات جهانی آمریکا پایان داد که به جز وزن ۱۲۰ کیلوگرم، در ۵ وزن دیگر صاحب سهمیه المپیک شد.


اعتصاب در آستانه یک میدان آسیایی


مشکلات مالی که مدتی است باشگاه نفت تهران را با چالش مواجه کرده در نهایت منجر به اعتصاب بازیکنان این تیم شد. آنها در آستانه دیدار مقابل الاهلی در مرحله یک‌چهارم نهایی لیگ قهرمانان آسیا قرارداشتند، دست به اعتصاب زدند چراکه هنوز درصدی از مبلغ قرارداد فصل گذشته‌شان را از باشگاه طلبکارند و هیچ دریافتی نداشتند.


سرمربی تیم ملی فوتسال بالاخره معرفی شد


بعد از کش و قوس فراوان سرانجام کمیته فوتسال فدراسیون فوتبال محمد ناظم الشریعه را به عنوان سرمربی تیم ملی فوتسال ایران انتخاب کرد. پیش از این خسوس کاندلاس اسپانیایی سرمربی تیم ملی ایران بود که به خاطر مشکلاتی از ادامه کار در تیم ملی منصرف شد. ناظم الشریعه یکی از دستیاران خسوس کاندلاس در تیم ملی بود.


9 مدال طلا، نقره و برنز کاراته کاران ایران در غرب آسیا


تیم کاراته تهران که به نمایندگی از ایران در چهارمین دوره رقابت‌های کاراته غرب آسیا در امارات شرکت کرده بود با کسب ۶ مدال طلا، ۲ نقره، یک برنز به کار خود در این مسابقات پایان داد.


او پناهنده نشد!


تیم ملی کشتی فرنگی پس از کسب عنوان چهارم مسابقات قهرمانی جهان که با یک مدال نقره و دو مدال برنز همراه با سه سهمیه المپیک به دست آمد، به کشور بازگشت اما بدون یکی از اعضای خود؛ محسن حاجی‌پور فرنگی کار وزن ۵۹ کیلوگرم تیم کشتی ایران که به عنوان نفر ذخیره به رقابت‌های جهانی لاس وگاس آمریکا اعزام شده بود بدون دلیل و هیچ اطلاع قبلی از همراهی اعضای تیم ملی در بازگشت به ایران سرباز زد و به همین دلیل شایعاتی مبنی بر پناهندگی وی مطرح شد به خصوص وقتی حسن بابک، مدیر تیم ملی کشتی فرنگی نیز همراه با اعضای تیم فرنگی به ایران بازنگشت اما همه این شایعات و گمانی زنی‌ها تمام شد وقتی تیم کشتی آزاد از آمریکا به ایران بازگشت آن هم با این ملی‎پوش فرنگی!



نفت باخت و حذف شد


تیم فوتبال نفت تهران که تنها نماینده ایران در مرحله یک چهارم نهایی لیگ قهرمانان آسیا بود، در دیدار برگشت خود برابر الاهلی امارات در زمین حریف برگزار شد و با شکست 2 بر یک در این بازی و 3 بر یک در مجموع از دور مسابقات حذف شد و به نیمه نهایی نرسید.



انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته