برنامه کارشناسی علوم تربیتی با چهار زمینه تدوین شد
به گزارش گروه دانشگاه خبرگزاری آنا به نقل از پایگاه خبری شورای عالی انقلاب فرهنگی،دکتر محسن ایمانی، رئیس کارگروه تعلیم و تربیت شورای تحول و ارتقای علوم انسانی و دانشیار گروه علوم تربیتی دانشگاه تربیت مدرس درباره اقدامات انجام شده در کارگروه علوم تعلیم و تربیت در سال جاری، گفت: «جلسات ما در سال جاری که تقریباً به طور منظم و هر دو هفته یک بار برگزار میشد به دو موضوع تدوین و تنظیم برنامه کارشناسی علوم تربیتی و ارزیابی و داوری برنامههای پیشنهادی دانشگاهها در رشتهها و گرایشهای علوم تربیتی در مقاطع تحصیلات تکمیلی اختصاص داشته است.»
ایمانی به مشارکت بیش از 80 نفر از استادان علوم تربیتی در تدوین برنامه جدید کارشناسی این رشته اشاره کرد و افزود: «برنامه جدید تحت عنوان یک رشته و با چهار زمینه مدیریت آموزشی، تکنولوژی آموزشی، پیشدبستانی و دبستانی و کودکان با نیازهای ویژه ارائه خواهد شد و هر دانشگاه با توجه به توانایی خود یک یا چند زمینه را میتواند ارائه کند.»
او درباره تفاوت عنوانهای «زمینه» و «گرایش» گفت: «تعداد واحدهایی که برای یک زمینه در نظر گرفته شده کمتر از تعداد واحدهای یک گرایش است،.اما در عین حال این کارکرد را نیز دارد که دانشجو با ذهن خالی وارد دوره تخصصی کارشناسی ارشد نمیشود.»
رئیس کارگروه تعلیم و تربیت شورای تحول و ارتقای علوم انسانی به اصرار وزارت علوم بر برداشته شدن زمینهها و گرایشها اشاره کرد و گفت: «آن چه در نهایت به آن رسیدهایم نظری بین نظر ما و نظر دفتر برنامهریزی آموزشی وزارت علوم است.»
تغییر در کلیه عناوین درسی رشته علوم تربیتی
ایمانی درباره میزان تغییرات اعمال شده در برنامه گفت: «در این برنامه بعضی از دروس پایه و دروس اصلی زمینهها کاملاً جدید هستند و بقیه عناوین درسی هم 50درصد یا کمتر یا بیشتر با تغییراتی در سرفصلها همراه بودهاند.»
رئیس کارگروه تعلیم و تربیت شورای تحول و ارتقای علوم انسانی تاکید کرد تلاش کارگروه بر تغییر بوده است و افزود: «ما علاوه بر بهروزرسانی و بومیسازی، تا جایی که اقتضای آن وجود داشته، به اسلامی شدن دروس نیز توجه داشتهایم.»
تاکید کارگروه تعلیم و تربیت شورای تحول و ارتقای علوم انسانی بر رویکرد مشارکتی در تدوین برنامه
او به برگزاری جلسه هماندیشی کارگروه تعلیم و تربیت با مدیران گروهها و استادان علوم تربیتی سراسر کشور اشاره کرد و از دریافت نظرات و انتقادات آنها در مورد برنامه تدوین شده، هم در جلسه و هم پس از آن به صورت مکتوب خبر داد و گفت: «ما در حال حاضر مشغول اعمال کردن نظرات ارسال شده و نقطهنظرات مطرح شده در آن جلسه از سوی همکارانمان هستیم و تلاش داریم حداکثر آن نظرات را مورد استفاده قرار دهیم.»
دانشیار گروه علوم تربیتی دانشگاه تربیت مدرس به کمسابقه بودن چنین روندی اشاره کرد و گفت: «کمتر اتفاق افتاده که برنامهای درسی پس از تدوین در معرض نظر و نقد استادان قرار بگیرد. بلکه برنامهها معمولا بدون نظرخواهی ابلاغ شدهاند، اما ما سعی کردیم از یک مدیریت مشارکتی در بازنگری برنامه استفاده کنیم تا برنامه ارسالی برای دانشگاهها با هماهنگی و نظر خود استادان بوده باشد.»
در حال نظرخواهی برای تدوین زمینه تربیت اسلامی هستیم
ایمانی از جاری بودن مباحثی برای افزودن زمینهای پنجم به زمینههای چهارگانه خبر داد و گفت: «ما هم در کارگروه و هم در جلسه هماندیشی با استادان علوم تربیتی راهاندازی زمینه «تربیت اسلامی» را هم مطرح کردهایم و مخالفتی در این باره وجود نداشته، اما همچنان در حال نظرخواهی از همکاران هستیم و در صورت شکلگیری یک اجماع، در مرحله بعد در شورای متشکل از اعضای کارگروهها و اعضای شورای تحول و معاون وزیر علوم آن را مطرح کردهایم و در صورتی که تصویب شود، زمینه پنجمی را نیز تحت عنوان تربیت اسلامی تدوین میکنیم.»
تمهید مقدمات برای مشارکت حداکثری استادان در تدوین برنامه کارشناسی ارشد
رئیس کارگروه تعلیم و تربیت شورای تحول و ارتقای علوم انسانی به برخی اقدامات صورت گرفته در سال جاری برای تدوین برنامههای کارشناسی ارشد اشاره کرد و گفت: «ما برای این منظور عموماً مقدماتی را فراهم و کارگروهها را تعیین کردهایم تا در سال آینده برنامههای جدید کارشناسی ارشد را تدوین کنیم.»
ایمانی به افزوده شدن اعضای جدید به کارگروهها اشاره کرد و گفت: «قصد داریم نظرات استادان در دانشگاههای استانها و شهرستانهای مختلف را پیشاپیش در اختیار داشته باشیم. تلاش داریم از استادان دیگری نیز چه به صورت ثابت و چه مدعو، به شکل حضوری و به ویژه از طریق ویدئو کنفرانس استفاده کنیم.»
او درباره روند تدوین کتاب برای برنامه جدید رشته علوم تربیتی نیز گفت: « از استادان علوم تربیتی در دانشگاههای سراسر کشور خواسته شده که در صورت تمایل به تدوین کتاب در عنوان و حوزهای خاص، درخواستشان را به کارگروه ارائه کنند، تا پس از ارزیابی و شناسایی با تجربهترین و قویترین استادان در هر رشته و عنوان، روند تألیف کتاب نیز آغاز شود.»
انتهای پیام/