دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
22 اسفند 1394 - 08:22

امضای توافق تاریخی میان اتحادیه اروپا و کوبا

اتحادیه اروپا و کوبا توافقی برای عادی‌سازی روابط امضا کردند که می‌تواند همکاری کامل اقتصادی 28 عضو این اتحادیه را با کوبا فراهم کند.
کد خبر : 72298

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری آنا به نقل از وب‌سایت انگلیسی الجزیره، برونو رودریگوئز، وزیر امور خارجه کوبا، شب گذشته، به همراه فدریکا موگرینی، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا که به هاوانا، مرکز کوبا سفر کرده است، شاهد امضای این قرارداد بودند.


موگرینی پیش از امضای این قرداد توسط کریستین لفلر، مذاکره‌کننده اروپایی و آبلاردو مونرو، معاون وزیر امور خارجه کوبا، اعلام کرد: «این یک روز تاریخی برای روابط دوجانبه است.»


این توافق که همزمان با تقویت مناسبات کوبا و آمریکا امضا شده است باید به تصویب 28 دولت عضو اتحادیه اروپا و همچنین دولت کوبا برسد.


این توافق، پایه‌گذار مذاکرات سیاسی میان اتحادیه اروپا و کوبا است و همچنین معیارهایی برای تجارت و کمک به این کشور تعریف کرده و قرار است جایگزین سیاستی شود که 20 سال پیش کشورهای اروپایی در قبال کوبا اتخاذ کردند و باعث عصبانیت هاوانا از این کشورها شد.


این قرارداد در حالی امضا شده است که درچند روز آینده، باراک اوباما، رئیس‌جمهوری آمریکا به کوبا سفر خواهد کرد. این نخستین سفر یک رئیس‌جمهوری آمریکا به کوبا پس از انقلاب سال 1959 در این کشور جزیره‌ای به شمار می‌آید.


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته