دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
03 فروردين 1395 - 06:00
مروری بر رویدادهای ورزشی در خرداد سال 94

انتصابی که بوی رفتن می‌داد!/ پرسپولیس و استقلال باز هم به در بسته خوردند

خرداد ماه سال 94 بازهم خصوصی شدن پرسپولیس و استقلال بی‌نتیجه ماند تا این دو باشگاه مردمی و پرطرفدار باز هم در اختیار وزارت ورزش قرار بگیرد.
کد خبر : 72267

به گزارش خبرنگار ورزشی آنا،‌ مهمترین اتفاق خرداد ماه سال 94 مزایده بی‌نتیجه پرسپولیس و استقلال بود.‌ این دو تیم مردمی و پرطرفدار سال‌هاست به دنبال خصوصی شدن هستند اما در خرداد ماه سال گذشته باز هم به در بسته خوردند و خصوصی شدن این دو باشگاه همچنان بی‌نتیجه مانده است.


از مهمترین اتفاقات خرداد ماه هم میزبانی اعضای هیات اجرایی شورای المپیک آسیا در تهران بود. اتفاقی که شاید به اندازه خیلی از رویدادهای حاشیه و خبر نداشت اما در آینده پیکره ورزش کشور بسیار تاثیرگذار خواهد بود.


مهمترین اتفاقات خرداد ماه به شرح زیر است:


نخستین میزبانی ایران در اجلاس شورای المپیک آسیا


شصت و ششمین نشست اعضای هیات اجرایی شورای المپیک آسیا برای نخستین بار در تهران برگزار شد. شیخ احمد الفهد الصباح، رئیس OCA به تهران آمد و پس از پایان اجلاس دیدارهای جداگانه‌ای با اعضای هیات اجرایی کمیته ملی المپیک، وزیر ورزش و جوانان و معاون اول رئیس جمهوری داشت. وی تاکید کرد که از ایران برای کسب کرسی های بین المللی بیشتر حمایت خواهد کرد در جریان اجلاس شورای المپیک آسیا جامی تحت عنوان جام ارجان از سوی کیومرث هاشمی به شیخ احمد الفهد الصباح اهدا شد.


بیمه رازی قهرمان لیگ برتر کشتی آزاد و فرنگی شد


لیگ برتر کشتی با قهرمانی تیم بیمه رازی به پایان رسید. در دیدار نهایی این رقابت‌ها تیم بیمه رازی تهران بر سکوی قهرمانی ایستاد. در چارچوب این مسابقات تیم‎های سینا صنعت ایذه و کفایتی مشهد به ترتیب در رقابت‌های کشتی فرنگی و آزاد به مقام سوم رسیدند.


استعفای دسته جمعی اعضای کادر فنی تیم ملی کاراته


از اتفاقات پرحاشیه و جنجالی در خرداد ماه سال گذشته استعفای دسته جمعی اعضای تیم ملی کاراته بود. پس از رقابت‌های کاراته قهرمانی جهان - آبان ماه سال ۹۳، آلمان - علیرضا سمندر با هدف پایان دادن به حواشی متعدد که قبل از بازی‌های آسیایی اینچئون آغاز شده بود، دست به تغییرات گسترده در کادر فنی تیم‌های ملی زد و آرین‌خو را به عنوان مدیر تیم‌های انتخاب کرد اما وی طی مدتی که این مسئولیت را بر عهده داشت خواسته‌های نامعقولی از مسئولان فدراسیون داشت مانند برکناری دبیر و نایب رئیس بانوان فدراسیون؛ ضمن اینکه طی چندماه گذشته هم هیچ گفتگو یا مصاحبه‌ای از سوی دبیر فدراسیون منتشر نشده که بخواهد دلیلی بر کنار رفتن مدیر فنی تیم‎های ملی و دیگر همکارانش باشد. در هر صورت رئیس فدراسیون کاراته خیلی سریع با درخواست استعفای کادرفنی تیم ملی موافقت کرد و غلامرضا دباغیان را به عنوان سرمربی تیم ملی انتخاب کرد.


ریاست فدراسیون بلندقامتان بازهم به مشحون رسید


مجمع انتخاباتی ریاست فدراسیون بسکتبال با حضور نصرالله سجادی معاون وزیر ورزش برگزار شد و طی آن محمود مشحون که طی ۱۳ سال گذشته مدیریت این فدارسیون را بر عهده داشت، با کسب رای قاطع اعضای مجمع به عنوان رئیس چهار سال آینده این فدراسیون انتخاب شد. ۱۶ کاندیدا برای حضور در مجمع انتخاباتی فدراسیون بسکتبال ثبت نام کرده بودند که البته از میان آنها امیرخوش‌خبر و نصرالله معینی در مجمع حضور پیدا نکردند. رای گیری برای ۱۰ کاندیدا انجام شد و طی آن محمود مشحون ۲۳ رای را به خود اختصاص دادند.


متخلفان دربی نقره داغ شدند


رای کمیته انضباطی فدراسیون فوتبال در مورد متخلفان هشتادمین شهرآورد پایتخت اعلام شد. بر‌اساس رای اعلام شده باشگاه پرسپولیس تهران به دلیل پرتاب مواد محترقه توسط تماشاگران به پرداخت پنج میلیون تومان جریمه نقدی محکوم شد. سوشا مکانی بازیکن پرسپولیس تهران و حنیف عمران‌زاده بازیکن استقلال تهران به دلیل ایجاد تنش و درگیری فیزیکی در زمین مسابقه هر کدام به ۳ جلسه محرومیت از همراهی تیم و پرداخت دو میلیون تومان جریمه نقدی محکوم شدند.



محک دو بوکسور ایرانی در میان بهترین های جهان


دو بوکسور تیم ملی ایران یعنی قاسمی‌پور و محرابی به حضور در لیگ حرفه‌ای جهان دعوت شدند. این دعوت، این شانس را به قاسمی‌پور و محرابی داد که خود را در میان بهترین‌های جهان محک بزنند و رنکینگ‌شان را بالا ببرند.


برکناری و استعفای مربیان جودو


سال گذشته جودو با حاشیه‌های زیادی روبرو بود که منشا آنها کادر فنی تیم‌های ملی و استعفا یا برکناری آنها بود. در این راستا محمود میران، سرمربی تیم جوانان از سمت خود کناره‌گیری کرد و مجید زارعیان هم از هدایت تیم ملی جودو برکنار شد. این موضوع توسط آرش میراسماعیلی نایب رئیس فدراسیون جودو تایید شد اما گویا رئیس فدراسیون مخالف آن بود و همین مخالفت در نهایت منجر به ادامه همکاری زارعیان با تیم ملی شد.


نتیجه مزایده سرخابی‌ها اعلام نشد


نتیجه مزایده چهارم تیم های پرسپولیس و استقلال برای تعیین برندگان این مزایده بازهم اعلام نشد و سید جعفر سبحانی، مشاور رئیس سازمان خصوصی سازی اعلام کرد به دلیل بررسی‌های بیشتر، صورتجلسه موردنظر به دست سازمان خصوصی سازی نرسید. به این ترتیب مزایده خصوصی سازی استقلال و پرسپولیس برای بار چهارم باز هم بی نتیجه ماند و این دو باشگاه باز هم در اختیار وزارت ورزش قرار گرفتند.


وداع پرسپولیس با لیگ قهرمانان آسیا


تیم فوتبال پرسپولیس در دیدار مرحله یک هشتم نهایی لیگ قهرمانان آسیا مقابل الهلال با دریافت سه گل متحمل شکست سنگینی شد و از دور مسابقات کنار رفت. پرسپولیسی ها طی سفر به ریاض با کارشکنی‌های زیادی از سوی عربستانی‌ها مواجه شدند. این تیم در آغاز ورود به ریاض معطلی سه ساعته در فرودگاه این شهر داشتند و مسئولان الهلال هم برای در اختیار گذاشتن زمین به تیم پرسپولیس جهت انجام آخرین جلسه تمرینی پیش از بازی، درخواست هزار دلار کرده بودند.


صعود شیرین نفت ایران به جمع هشت تیم برتر آسیا


تیم فوتبال نفت ایران که به مرحله یک هشتم نهایی رقابت های لیگ قهرمانان آسیا صعود کرده بود و دیدار از الاهلی عربستان برده بود، در دیدار برگشت برابر این تیم عربستانی ۲ بر یک شکست خورد اما با تساوی ۲ بر ۲ و به خاطر زدن یک گل در خانه حریف راهی مرحله بعد شد تا تنها نماینده ایران در جمع هشت تیم برتر آسیا باشد.


عنوان هشتمی تیم والیبال زنان در آسیا


تیم ملی والیبال زنان که در مسابقات قهرمانی آسیا در تیانجین چین شرکت کرده بود با کسب عنوان هشتمی به کار خود در این رقابت‌ها پایان داد. تیم ایران در دیدار پایانی خود در این رقابت‌ها در سه گیم متوالی مقابل قزاقستان شکست خورد. تیم ملی والیبال زنان در حالی به عنوان هشتم این رقابت‌ها بسنده کرد که سه تیم برتر مسابقات جواز حضور در بازی‌های المپیک را به دست آوردند.



قهرمانی جهانی واترپلوی ایران بعد از ۴۱ سال


تیم ملی واترپلو ایران که در گروه B رقابت‌های توسعه جهانی موفق شده بود تیم‌های گواتمالا، اندونزی، تونس و اتریش را شکست دهد، در دیدار پایانی این رقابت‌ها مقابل اروگوئه به برتری رسید و قهرمان شد. این دومین مدال طلای ایران در تاریخ رقابت‌های جهانی واترپلو به حساب می‌آید که پس از ۴۱ به دست آمد. ایران برای نخستین‌بار در بازی‌های آسیایی ۱۹۷۴ تهران موفق به کسب عنوان قهرمانی شده بود. در پایان مسابقات توسعه جهانی که در تهران برگزار شد سجاد عبدی، دروازه بان تیم ملی واترپلو ایران به عنوان بهترین گلر مسابقات انتخاب و معرفی شد.



عضویت نخستین زن ایرانی در اتحادیه جهانی کشتی


فرناز پناهی‌زاده، مسئول کمیته روابط بین‌الملل فدراسیون کشتی ایران به عضویت کمیسیون ورزش و زنان اتحادیه جهانی کشتی در آمد. وی نخستین زن ایرانی است که در این عرصه حضور دارد. بر اساس این خبر عضویت پناهی‌زاده در راستای اهداف و برنامه‌های کمپین کشتی زنان اتحادیه جهانی مبنی بر توسعه کشتی زنان در سراسر جهان صورت گرفت.


تهران قهرمان مسابقات وزنه برداری معلولان شد


تیم تهران در پایان بیست و دومین دوره مسابقات وزنه‌برداری معلولان قهرمانی کشور که به منظور یادبود مربی فقید تیم ملی تحت عنوان جام عبدالله فکور برگزار شد با مجموع ۹۷ امتیاز به عنوان قهرمانی دست یافت. کرمانشاه با ۷۷ امتیاز نایب قهرمان شد و عنوان سوم با ۵۹ امتیاز به تیم مازندران رسید. در جریان این رقابت‌ها سیامند رحمان قهرمان دسته فوق سنگین شد.


هشتمین جام قهرمانی سوپر لیگ کاراته به قمی‌ها رسید


در پایان دیدارهای هفته پایانی سوپر لیگ کاراته باشگاه‌های کشور تیم آذر خودرو نوین قم با مجموع ۴۸ امتیاز به عنوان قهرمانی دست یافت. دانشگاه آزاد که مدافع عنوان قهرمانی مسابقات بود نیز با ۳۹ امتیاز در رده دوم قرار گرفت و مناطق نفت خیز جنوب هم به عنوان سوم دست یافت. این تیم مانند دانشگاه آزاد درمجموع صاحب ۳۹ امتیاز تیمی شد اما به دلیل تفاضل برد انفرادی کمتر در رده سوم ایستاد.



حدادی در لیگ الماس ششم شد


سومین مرحله لیگ الماس د‌و‌و‌مید‌ا‌نی در سال ۲۰۱۵ در یوجین آمریکا آغاز شد. در مهم‌تر‌ین ر‌قابت‌ و در ماده پرتاب دیسک احسان حدادی با هفت پرتابگر دیگر حاضر در این مرحله به رقابت پرداخت. حدادی در ۶ پرتاب خود دیسک را به ترتیب ۵۹.۳۷ ، ۶۰.۵۸ ،۵۸.۸۲ ، ۶۰.۸۲ و ۶۱.۶۷ پرتاب کرد. چهارمین پرتاب حدادی با خطا همراه بود. بنابراین بهترین پرتاب احسان حدادی ۶۱.۶۷ بود که با این رکورد در جایگاه ششم قرار گرفت.


انتصابی که بوی رفتن می‌داد


بهرام افشارزاده، مدیرعامل باشگاه استقلال با حکم محمود گودرزی وزیر ورزش و جوانان به عنوان سرپرست حوزه وزراتی این وزراتخانه انتخاب شد. این انتصاب در حالی انجام شد که به نظر می‌رسد افشارزاده از باشگاه استقلال رفتنی است؛اتفاقی که تا به امروز نیفتاده است.


نایب قهرمانی بدون سهمیه المپیک


محمدجعفر مرادی، دونده ماراتن ایران در رقابت‌های جایزه بزرگ سوئد با ثبت زمان ۲:۲۱:۰۹ ساعت به عنوان دومین دونده از خط پایان مسابقات عبور کرد و به عنوان نایب قهرمانی دست یافت. وی با وجود این عنوان موفق به کسب سهمیه المپیک نشد. البته در این رقابت‌ها هیچ یک از دونده‌ها و حتی قهرمان به این سهمیه دست پیدا نکردند چراکه پیش از این اعلام شده بود در صورتیکه هر وزشکار موفق به ثبت زمانی بهتر از ۲:۱۷:۰۰ بشود، جواز حضور در المپیک ریو را به دست می‌آورد.


جایگاه شمشیربازان ایران در مسابقات جایزه بزرگ مسکو


شمشیربازان ایران که به منظور بهبود وضعیت خود در رنکینگ جهانی و افزودن به امتیازات المپیکی خود در مسابقات جایزه بزرگ جهانی مسکو شرکت کرده بودند با کسب جایگاه‌های قابل قبول به کار خود در این رقابت‌ها پایان دادند. مجتبی عابدینی که با شکست دادن علی پاکدامن به جدول ۳۲ نفره صعود کرد، در میان هم تیمی‌های خود صاحب بهترین جایگاه شد. این شمشیرباز در این رقابت‌ها به عنوان سی‌ام دست یافت. ضمن اینکه پاکدامن سی و هفتم شد و محمد رهبری هم به عنوان شصت و یکم دست یافت.


خط خوردگان تیم ملی فوتبال مشخص شدند


کادر فنی تیم ملی فوتبال اسامی بازیکنان دعوت شده به اردوی نهایی این تیم برای حضور در دو دیدار برابر ازبکستان (بازی تدارکاتی) و دیدار برابر ترکمنستان در چارچوب رقابت‌های انتخابی جام جهانی ۲۰۱۸ را اعلام کرد. این فهرست در شرایطی اعلام شد که بر روی نام بسیاری از بازیکنان خط قرمز کشیده شده است. بر این اساس خسرو حیدری، هاشم بیک‌زاده، امید ابراهیمی (استقلال)، عزت‌الله پورقاز و محمدحسین کنعانی‌زادگان (ملوان)، محمدرضا اخباری و مهدی ترابی (سایپا)، میلاد محمدی، رامین رضائیان (راه‌آهن)، وریا غفوری، مهدی شریفی و احسان حاج‌صفی (سپاهان)، آندرانیک تیموریان (تراکتورسازی)، سوشا مکانی و مهدی طارمی (پرسپولیس)، علیرضا حقیقی، پژمان منتظری، مرتضی پورعلی گنجی، سید جلال حسینی، سعید عزت اللهی، مسعود شجاعی، رضا قوچان‌نژاد و سردار آزمون (بازیکنان شاغل در لیگ‌های خارجی) ۲۳ بازیکن دعوت شده به اردوی تیم ملی بودند. البته کی روش پس از دیدار نهایی جام حذفی با دعوت از حید امیری، علیرضا بیرانوند از نفت تهران و قاسم حدادی فر از ذوب آهن فهرست تیم ملی را کامل کرد. بدین ترتیب امید عالیشاه و احمد نوراللهی از پرسپولیس، امیرحسین صادقی، محسن فروزان، سجاد شهباززاده و یعقوب کریمی از استقلال، کریم انصاریفرد از اوساسونا، سروش رفیعی، اسماعیل شریفات، احمد عبدالله‌زاده و علیرضا سلیمی از فولاد، فرزاد حاتمی و حسین ماهینی از ملوان و اشکان دژاگه و علیرضا جهانبخش و ... از جمله خط خوردگان تیم ملی هستند.


کشتی‌گیران نوجوان ایران به هفت مدال رسیدند


​تورنمنت کشتی محمود آتالای و یاشار ارکان که در رده سنی نوجوانان و به میزبانی ازمیر ترکیه برگزار شد که کشتی‌گیران اعزامی ایران به این رقابت‌ها در مجموع صاحب ۷ مدال (چهار مدال طلا، یک نقره و دومدال برنز ) شدند. در جریان این رقابت‌ها تیم ایران در کشتی آزاد با کسب دو مدال طلا و یک مدال برنز و در کشتی فرنگی با کسب ۲ مدال طلا، یک نقره و یک برنز پس از تیم‌های ترکیه و گرجستان سوم شد.


تیم ملی والیبال در آمریکا بدون امتیاز ماند


استارت تیم ملی والیبال در بیست و ششمین دوره رقابت‌های لیگ جهانی با دیدار برابر آمریکا خورد. در این دیدار که در لس آنجلس برگزار شد تیم ملی والیبال ایران مقابل میزبان خود با نتیجه سه بر یک شکست خورد. دومین دیدار تیم ملی والیبال مقابل آمریکا هم برگزار شد. ملی‌پوشان ایران در این دیدار با نتیجه مشابه دیدار نخست یعنی ۳ بر یک شکست خوردند تا به عنوان تنها تیم بدون امتیاز گروه B به کار خود در هفته نخست این دوره از مسابقات پایان دهند.


مهرام قهرمان لیگ حرفه‌ای بسکتبال شد


مرحله فینال مسابقات بسکتبال لیگ حرفه‌ای بسکتبال در حالی برگزار شد که طی آن تیم مهرام مقابل دانشگاه آزاد به برتری ۹۵ بر ۹۲ دست یافت. با رقم خوردن این نتیجه مهرام در مجموع دیدارهای رو در رو ۴ بر ۳ از رقیب خود پیش افتاد و به عنوان قهرمان این دوره از مسابقات معرفی شد. مهرام در لیگ ملی بسکتبال نیز قهرمان شده بود.



ذوب‌آهن هم قهرمان شد و هم آسیایی


بیست و هشتمین دوره رقابت‌های فوتبال جام حذفی با برگزاری دیدار نهایی میان دو تیم نفت تهران و ذوب‌آهن اصفهان به پایان رسید. این دیدار در ورزشگاه تختی برگزار شد که طی آن ذوب‌آهن موفق به کسب برتری 3 بر یک شد. ذوب‌آهن با کسب این پیروزی برای سومین بار به عنوان قهرمانی جام حذفی دست یافت و سهمیه حضور مستقیم در لیگ قهرمانان آسیا را هم به دست آورد.



پایان یک ماموریت سرخابی


باتوجه به ورود سازمان خصوصی سازی، ماموریت امیررضا خادم در موضوع واگذاری سرخابی‌ها به پایان رسید، بنابراین موضوع استعفای وی درست نیست"؛ وزارت ورزش و جوانان طی خبری با تاکید بر این موضوع اعلام کرد که در حال حاضر دو باشگاه استقلال و پرسپولیس در اختیار وزارت اقتصاد و دارایی هستند و رئیس مجمع آنها نیز وزیر اقتصاد است. البته این دو تیم تا زمانی که فرصت است به حوزه معاونت قهرمانی برمی‌گردند و تمامی موارد مانند مسائلی که به هیات مدیره مربوط می‌شوند در حوزه قهرمانی پیگیری خواهد شد.


اکبر احدی سرمربی تیم‌های ملی بوکس شد


بر اساس حکم احمد ناطق نوری رئیس فدراسیون بوکس ایران و تائید مسئول تیم‌های ملی بوکس، اکبر احدی به سمت سرمربی تیم‌های W.S.B و A.P.B بوکس ایران منصوب شد. تیم‌ W.S.B همان تیمی است که در رقابت‌های لیگ جهانی بوکس شرکت می‌کند و A.P.B شامل نفراتی است که در رقابت‌های لیگ‌های حرفه‌ای بوکس برای کسب سهمیه المپیک ریو به مصاف حریفان خود می‌روند.


فوتبال ایران سقوط کرد


تیم ملی فوتبال ایران در رده‌بندی ماهانه تیم‌های ملی جهان که توسط فیفا منتشر شد در قیاس با ماه گذشته یک پله سقوط کرد و در رده چهل و یکم جهان قرار گرفت. البته فوتبال ایران که در این رده بندی 717 امتیاز به دست آورده بود در میان تیمهای آسیایی همچنان جایگاه خود را به عنوان برترین تیم آسیا حفظ کرد.



کسب دو مدال توسط دوومیدانی‌کاران ایران در میان آسیایی‌‎ها


در چارچوب بیست و یکمین دوره مسابقات قهرمانی آسیا در ووان چین، رضا قاسمی با دویدن در فینال ماده ۱۰۰ متر و ثبت زمان ۱۰ ثانیه و ۱۹ صدم ثانیه موفق به کسب مقام سوم شد و نخستین مدال تاریخ ایران دو سرعت را در آسیا به دست آورد. همچنین محمود صیمیمی در پرتاب دیسک با پرتابی به میزان ۵۹ متر و ۷۸ سانتیمتر در جایگاه سوم ایستاد و به نخستین مدال آسیایی خود دست یافت. قاسمی و صمیمی تنها مدال آوران ایران در این دوره مسابقات قهرمانی آسیا بودند.در جریان برگزاری همین رقابت‌ها سپیده توکلی با پشت سر گذاشتن آخرین و هفتمین ماده از مسابقه هفتگانه، با ۵۴۴۲ امتیاز رکورد ملی این ماده را جابجا کرد ولی پنجم شد و در حالی که تا پیش از این ماده به رتبه دوم رسیده بود مدال را از دست داد.


خداحافظی پس از آزادی!


قاسم حدادی‌فر، هافبک تیم فوتبال ذوب‌آهن به طور رسمی از تیم ملی فوتبال خداحافظی کرد. حدادی‌فر در حالی این تصمیم را گرفت که یک روز پیش از آن از سوی کی‌روش برای حضور در اردوی نهایی تیم ملی آزاد شده بود.


خادم مدیر سرخ‌ها می‎‌شود؟!


طی این ماه صحبت‌هایی مبنی بر حضور امیررضا خادم در باشگاه پرسپولیس به عنوان مدیرعامل این باشگاه مطرح شد. البته نه تنها خادم و دیگر مقامات مسئول این صحبت را تائید نکردند بلکه سجادی، معاون توسعه ورزش قهرمانی و حرفه‌ای وزارت ورزش که به عنوان مسئول جدید واگذاری سرخابی‌ها انتخاب شده بود، این موضوع را تکذیب هم کرد. با این حال حضور خادم در جلسات مربوط به رسیدگی به وضعیت سرخابی‌ها و تعیین هیات مدیره آنها نشان می‌داد که وی همچنان در تصمیم گیری‌ها تاثیرگذار است.




خداحافظی مالک ملوان


سیروس محجوب که از یک سال و نیم پیش مالکیت باشگاه ملوان را در دست گرفته بود با انتشار بیانیه ای رسما از این تیم خداحافظی کرد. در بخشی از متن این بیانیه آمده بود: "با سلام به همه هواداران عزیز ملوان با تایید صحبت‌های آقای آذرگون، تعهدم به باشگاه ملوان را پایان یافته اعلام می‌کنم. کمتر از یک سال و نیم پیش مالکیت باشگاه را بر عهده گرفتم و در این مدت تلاش کردم رضایت هواداران عزیز ملوان را برآورده کنم. اکنون نیز بدون هیچ چشم‌داشتی این تیم محبوب را برای اداره به افراد صالح‌تری واگذار می‌کنم".


دفاع کفاشیان از خودش و قول وزیر در مجمع فوتبال


مجمع عمومی و فوق العاده فدراسیون فوتبال با حضور محمود گودرزی، وزیر ورزش و جوانان و نصرالله سجادی، معاون توسعه ورزش قهرمانی و حرفه ای و همچنین 46 عضو مجمع در محل آکادمی ملی المپیک برگزار شد. در جریان این مجمع که ریاست آن بر عهده علی کفاشیان بود و در رای گیری برای انتخاب نایب رئیسی، محمود اسلامیان با کسب ۵۰ رای به عنوان نایب رئیس اول فدراسیون فوتبال برگزیده شد. همچنین الهه عرب عامری با کسب ۴۵ رای نایب رئیس بانوان فدراسیون فوتبال شد.


حق پخش تلویزیونی یکی از موضوعات مورد بحث در مجمع فوق العاده فدراسیون فوتبال بود. در این بخش وزیر ورزش قول داد که شخصا پیگیر موضوع شود. در همین زمینه ۲۱ عضو این مجمع با امضای نامه‌ای درخواست کردند تا پیش از شروع رقابت‌های فصل بعدی لیگ برتر تکلیف حق پخش تلویزیونی مسابقات مشخص شود تا باشگاه‌ها برای تامین هزینه‌های خود برنامه‌ریزی مناسبی داشته باشند.


همچنین در مجمع علی کفاشیان در مورد ۱۸۸ سفر برون مرزی مسئولان فدراسیون فوتبال که از سوی کمیسیون اصل نود مجلس اعلام شده است گفت: بنده و دبیرکل فدراسیون فوتبال هیچ سفری را بصورت شخصی نداشتیم و با تیمی هم به جایی نمی‌رویم. تنها سفرهایی که مربوط به نشست‌ها و کنگره‌های AFC و FIFA که سالی یکی دو مرتبه است و همچنین کمیته‌های خاصی مانند کمیته مسابقات و فنی، سفر را انجام می‌دهیم. وی با بیان اینکه این سفرها در گذرنامه‌اش موجود است، ادامه داد: حاضرم فردا گذرنامه خود را به آقای پورمختار ارائه کنم. شاید ۲۵ سفر در سال، مجموع سفرهای ما بوده باشد که ای کاش قبل از اعلام این موضوع از ما سوال می‌شد.


اجاره سه ساله استقلال در ازای 90 میلیارد + چک 10 میلیارد تومانی


یکی از مهمترین اخبار این ماه مربوط به باشگاه استقلال و اجاره دادن این باشگاه بود. بر این اساس باشگاه استقلال برای مدت سه سال به سبک دست، اسپانسر فصل گذشته که یکی از اعضای هیات مدیره نیز است، اجاره داده شد. به گفته بهرام افشارزاده، مدیرعامل باشگاه استقلال قرارداد اجاره سه ساله باشگاه 27 اسفندماه سال گذشته تهیه و امضا شد. ۹۰ میلیارد تومان برای این همکاری پیش بینی شده است که طبق قرار در مدت سه سال پرداخت خواهد شد. ضمن اینکه قرار بر این شد که چکی به مبلغ ۱۰ میلیارد تومان به دفتر حقوقی وزارت ورزش ارائه شود تا اگر در مقطعی شاهد کوتاهی در پرداخت بودجه از طرف سبک‌دست بودند از این چک برداشت شود.


از مهمترین رویداد ورزشی خرداد ماه 94 بررسی اتفاقات ورزشگاه تبریز بود که حکم انضباطی آن به شرح زیر است:


۱ – برکناری رئیس دپارتمان داوری


۲ – محرومیت داور مسابقه تا اطلاع ثانوی


۳- محرومیت ناظر سازمان لیگ در مسابقه مربوطه


۴- تذکر کتبی، توبیخ بادرج در پرونده برای مسئول برگزاری این دیدار در سازمان لیگ


۵- تذکر کتبی، توبیخ با درج در پرونده برای مسئول روابط عمومی سازمان لیگ


۶- محرومیت گوینده ورزشگاه یادگار امام(ره)تبریز تا اطلاع ثانوی


۷- تذکر کتبی ،توبیخ با درج ،برای هیئت فوتبال تبریز به دلیل بروز مشکلات در زمان برگزاری مسابقه،خرابی اسکوربورد ورزشگاه،عدم نظارت مناسب برگوینده ورزشگاه،اطلاع رسانی نادرست در خصوص نتیجه دیدار همزمان و ....


۸- توصیه می شود مسئولین باشگاه تراکتورسازی نسبت به موارد زیر اقدام نمایند:


محرومیت و جریمه برای مدیر رسانه ای باشگاه، برای کمک مربی و بررسی همه جانبه در خصوص عملکردمدیریتی تیم تراکتورسازی


۹- ضمن تشکر از مدیریت بحران توسط نیروی محترم انتظامی مستقر در ورزشگاه، نامه ای تهیه و به شورای تامین استان ارسال شد. دراین نامه ضمن بیان و ارائه توضیح کامل اتفاقات رخ داده در خلال و پس از دیدار از مسئولین محترم شوارای تامین استان خواسته شد در آینده شاهد وقوع موارد این چنینی در استان نباشیم.


هفته آخر خرداد ماه 94 با اتفاقات زیادی همراه بود. مجید جلالی سرمربی تیم سایپا با وجود اعلام استعفای سال گذشته بازهم به این تیم باز گشت. منصوریان که حضورش در استقلال بر سر زبان‌ها افتاده بود در نفت ماندنی شد، حسین توکلی سرمربی تیم ملی وزنه‌برداری شد، والیبال به اولین بردهای خود در لیگ جهانی 2015 دست پیدا کرد، حضور بانوان در سالن برای دیدار دو تیم ملی والیبال ایران و آمریکا ممنوع شد و تیم ملی فوتبال در نخستین گام در راه انتخابی جام جهانی و مقدماتی جام ملت‌ها متوقف شد.


بهترین مربیان ایران از نگاه کانون مربیان


مراسم کانون مربیان فوتبال ایران در اراک برگزار شد و طی آن بهترین‌های ایران در عرصه مربیگری معرفی شدند. بر این اساس یحیی گل‌محمدی سرمربی ذوب‌آهن به عنوان برترین مربی سال، علیرضا منصوریان سرمربی نفت تهران به عنوان برترین مربی لیگ و حسین فرکی سرمربی سپاهان به عنوان مربی ویژه انتخاب شدند. همچنین کوروش موسوی که با تیم فولاد نوین اهواز موفق به صعود به لیگ برتر شد به عنوان برترین مربی لیگ یک انتخاب شد. وحید شمسایی هم که همراه تیم تاسیسات دریایی موفق به کسب عنوان قهرمانی لیگ برتر فوتسال شده بود، به عنوان برترین مربی فوتسال از نگاه کانون مربیان ایران انتخاب شد.


جلالی و سایپا؛ بازهم در کنار هم


بر اساس توافق حاصل شده میان بیت اله‌رضایی، مدیرعامل باشگاه سایپا، و مجید جلالی، این مربی در پانزدهمین دوره لیگ‌برتر نیز همچون لیگ چهاردهم سکان هدایت نارنجی‌پوشان را برعهده خواهد داشت. این در حالی است که مجید جلالی در آخرین روزهای حضورش در سایپا و در لیگ چهاردهم استعفا کرده بود.




رئیس جمهور درباره زنان و حضورشان در ورزشگاه‌ها چه گفت؟


حسن روحانی، رئیس جمهوری در نشست خبری خود در پاسخ به یکی از پرسش‌ها درباره حضور زنان در ورزشگاه‌ها گفت: آن موقع که خانم‌های ما باید رای بدهند، همه به آنها احترام می‌گذارند و می‌گویند فرصت‌های برابری داریم اما از انتخابات که می‌گذریم مثل اینکه رای ما عوض می‌شود. خانم‌های ما یعنی همه خواهران، مادران و دختران جامعه ما که به دین و آیین و فرهنگ خود معتقدند و به آن احترام می‌گذارند. آنها به عفت و حجاب در چارچوب قانون احترام می‌گذارند. نباید تصور کنیم که (مردان جامعه) می‌خواهیم اسلام را پیاده کنیم و خدایی ناکرده خانم‌ها می‌خواهند بر عکس قوانین اسلام حرکت کنند. خانم‌ها حتی در بعضی مسائل از مردان پیشتازند. در همه مراسم‌ها و راهپیمایی‌ها اینطور است. باید حق نشاط و شادی و حق زندگی اجتماعی را در چارچوب موازین دینی و قانونی برای همه محترم بشماریم. در این زمینه در کلیات اختلاف نظر نیست. ممکن است در مصادیق اختلاف نظر باشد.




کاپیتان تیم ملی بسکتبال در راه آمریکا


صمد نیکخواه بهرامی، کاپیتان تیم ملی بسکتبال که سابقه بازی در لیگ فرانسه و نیز چین را دارد این‌بار با دعوت نامه رسمی باشگاه مشهور دالاس ماوریکس مواجه شد و برای حضور در تمرین این باشگاه به آمریکا سفر کرد. در دعوت ‌نامه ارسالی از صمد نیکخواه بهرامی خواسته شده بود در یک کمپ سه روزه تیم دالاس ماوریکس در تیرماه به آمریکا سفر کند.




خسوس رفتنی شد


کمیته فوتسال بعد از قطع همکاری خسوس کاندلاس با تیم ملی ایران طی چند ماه گذشته سیاست ضد و نقیضی را در قبال این مربی اتخاذ کرد. به طوریکه بر جذب یک مربی دیگر تاکید می‌کرد و حتی برای سرمربیگری وحید شمسایی صحبت‌ها و جلساتی صورت گرفت اما در عین حال مذاکرات مخفیانه‌ای را برای بازگرداندن خسوس انجام می‌داد. این سیاست ها ادامه داشت تا اینکه سفر تیم ملی فوتسال به پرتغال لغو شد و با لغو این سفر کمیته فوتسال اعلام کرد که دیگر به خسوس کاندلاس فکر نمی کند و به طور جدی به دنبال یک گزینه دیگر است.


پلمب باشگاه استقلال


شهرداری تهران پس از سه بار نامه‌زدن برای پرداخت بدهی 700 میلیون تومانی جهت تغییر کاربری و البته عدم دریافت پاسخ، اقدام به پلمب باشگاه استقلال کرد. ماموران شهرداری در حالی اقدام به انجام این کار کردند که هیچ یک از اعضای هیات مدیره و حتی مدیرعامل استقلال در محل باشگاه حضور نداشتند. البته پس از گذشت یکی دو ساعت و با پیگیری مسئولان بخش مالی باشگاه پلمب شکست و برخی از کارمندان که جلوی درب مانده بودند، به محل کار خود بازگشتند.


اولین بردهای والیبال ایران در لیگ جهانی


تیم ملی والیبال که طی چهار دیدار مقابل آمریکا و لهستان در لیگ جهانی از دستیابی به پیروزی مانده بود، در مصاف با روسیه موفق به کسب دو پیروزی شیرین شد. ملی‌پوشان والیبال در نخستین دیدار مقابل روسیه که از هفته ششم لیگ جهانی برگزار شد به پیروزی سه بر یک دست یافت وهم صاحب برد سه بر صفر شد. با این دو پیروزی و با احتساب تنها امتیاز به دست آمده از دو دیدار برابر لهستان، مجموع امتیازات تیم ملی والیبال تا این مرحله از لیگ جهانی به عدد 7 رسید که همگی هم خارج از خانه کسب شده بود.




قهرمانی آزاد و فرنگی کاران نوجوان در آسیا


مسابقات کشتی قهرمانی آسیا در رده سنی نوجوانان با قهرمانی تیم ایران در هر دو بخش فرنگی و آزاد به پایان رسید. ایران در کشتی آزاد با دو مدال طلا و پنج نقره و کسب ۷۷ امتیاز عنوان قهرمانی را از آن خود کرد. در بخش فرنگی هم تیم ایران تیم ایران با کسب یک مدال طلا، شش نقره و یک برنز و کسب ۸۲ امتیاز قهرمان شد.


برانکو در پرسپولیس ماندنی شد


قائم مقام باشگاه پرسپولیس از حل مشکل سرمربی کروات این تیم برای بازگشت به ایران خبر داد. محمدحسین نژاد فلاح در این زمینه تاکید کرد با کمک وزارت ورزش و جوانان نگرانی هایی که در رابطه با مشکلات مالی برانکو وجود داشت برطرف شده بنابراین این مربی و دستیارانش به ایران بازگشته و از اول تیرماه هم کارشان را شروع می کنند.



پنجعلی رئیس آکادمی فوتبال پرسپولیس شد


محمدحسین نژادفلاح، قائم مقام باشگاه پرسپولیس طی حکمی، محمد پنجعلی، کاپیتان پیشین پرسپولیس، تیم ملی و منتخب آسیا را به عنوان رئیس آکادمی فوتبال پرسپولیس منصوب کرد.


توکلی در راس تیم ملی وزنه‌برداری


در نخستین نشست کمیته فنی فدراسیون وزنه‌برداری با تائید عملکرد حسین توکلی در مسابقات جهانی جوانان،وی به عنوان سرمربی تیم ملی وزنه‌برداری ایران منصوب شد. همچنین بنا بر تصمیم مصوب در این جلسه سجاد انوشیروانی نیز به عنوان سرمربی تیم جوانان انتخاب شد.


پرسپولیس 70 هزار دلار جریمه شد


کمیته انضباطی کنفدراسیون فوتبال آسیا برای پرسپولیس جریمه 70 هزار دلاری و یک جلسه محرومیت تعلیقی از حضور تماشاگران در رقابت‌های لیگ قهرمانان آسیا در نظر گرفت.


اسماعیلاگیج سرمربی تیم ملی هندبال ایران شد


کمیته فنی فدراسیون هندبال کادر فنی تیم‌های این رشته در رده‌های سنی مختلف را معرفی کرد. بر این اساس از میان بیست مربی که رزومه آنها مورد بررسی قرار گرفت عرفان اسماعیلاگیج به عنوان سرمربی تیم ملی انتخاب شد.


منصوریان در نفت ماندنی شد


به دنبال کش و قوس‌های فراوان میان دو باشگاه استقلال و نفت و برگزاری جلسات متعدد سرانجام علیرضا منصوریان در تیم نفت ماندنی شد تا استقلال اصلی‌ترین گزینه فصل آینده خود برای حضور در راس کادر فنی را از دست بدهد.



هیات مدیره پرسپولیس و استقلال معرفی شد


نصرالله سجادی، معاون توسعه ورزش قهرمانی و همگانی وزارت ورزش و جوانان اعضای هیات مدیره دو باشگاه پرسپولیس و استقلال را معرفی کرد. طبق اعلام انجام شده محمدرضا زادمهر،‌حسین عبدی، دکتر طاهری، حمید گرشاسبی و جعفر کاشانی اعضای هیات مدیره پرسپولیس خواهند بود و عباس کردنوری، مسعود امامی، شهاب جهانیان و مقداد نجف نژاد اعضای هیات مدیره استقلال معرفی شدند. البته سجادی اعلام کرد یک نفر دیگر از اعضای هیات مدیره باشگاه استقلال به زودی اعلام خواهد شد. معاون توسعه ورزش قهرمانی و حرفه‌ای وزارت ورزش پس از معرفی اعضای هیات مدیره سرخابی‌ها تاکید کرد که اسپانسر دو باشگاه از طریق مزایده انتخاب خواهد شد.


توقف تیم ملی فوتبال در اولین گام جهانی و آسیایی


تیم ملی فوتبال ایران در نخستین دیدار در مرحله مقدماتی جام جهانی 2018 روسیه و انتخابی جام ملت‌های آسیا در شهر داش آغوز به مصاف تیم ترکمنستان رفت. ملی‌پوشان در این دیدار با تساوی یک بر یک متوقف شد. تک گل تیم ملی فوتبال را در این دیدار سردار آزمون به ثمر رساند.


پینگ‌پنگ‌بازان آسیایی معرفی شدند


با برگزاری رقابت‌های انتخابی تیم ملی تنیس روی میز نیما و نوشاد عالمیان همراه با افشین نوروزی به عنوان سه بازیکن برتر مجموع مسابقات دسته برتر و انتخابی در ترکیب تیم ملی برای حضور در مسابقات قهرمانی آسیا قرار گرفتند. نفر چهارم تیم ملی به صورت انتصابی یعنی بنا به پیشنهاد سرمربی و تایید کمیته فنی معرفی می‌شود.


حضور بانوان ممنوع!


ورود کلیه بانوان به سالن‌های والیبال در دیدار تیم‌های ملی ایران و آمریکا ممنوع اعلام شد. این در حالی بود که فدراسیون جهانی والیبال با تک جنسیتی شدن محیط های ورزشی به شدت مخالف است و مسئولان بلند پایه این فدراسیون قبلا متذکر شده بودند که در صورت تک جنسیتی شدن سالن‌های والیبال در ایران و ممانعت از ورود خانم‌ها به ورزشگاه، ایران از میزبانی در سطح یک لیگ جهانی والیبال محروم خواهد شد.


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته