دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
رئیس اتحادیه فروشندگان میوه و سبزی مطرح کرد

احتمال افزایش قیمت پرتقال پس از عید/ ورود دلال‌ها به بازار میوه در صورت ایجاد گلوگاه در عرضه

رئیس اتحادیه فروشندگان میوه و سبزی از قیمت‌های مناسب میوه‌های عید خبر داد و گفت: امکان افزایش قیمت میوه پس از عید به دلیل هزینه‌های انبارداری یا سردخانه وجود دارد.
کد خبر : 72218

در گفت‌وگو با خبرنگار گروه اقتصادی آنا با بیان اینکه امسال ذخیره میوه به اندازه کافی صورت گرفته است، افزود: در واقع اصلی‌ترین میوه‌های شب عید سیب و پرتقال هستند که به اندازه کافی و با قیمت مناسب و کیفیت بالا در انبارها ذخیره شده است.


وی ضمن تاکید بر اینکه به نظر نمی‌رسد قیمت سیب افزایشی باشد، عنوان کرد: پرتقال نیز در گردش عید خیلی با افزایش قیمت همراه نخواهد بود و اگر قرار بر افزایش قیمتی هم در این محصول باشد بعد از عید اتفاق خواهد افتاد.


مهاجران ادامه داد: باقیمانده پرتقال‌ها در سردخانه به دلیل هزینه‌های سردخانه و انبارداری با افزایش قیمت پس از عید همراه خواهد بود. اگر این محصول در انبارهای سنتی نگهداری شود، یک‌سوم آن با افت و تلفات همراه می‌شود و از طرف دیگر نیز نگهداری در سردخانه نیز به همین اندازه هزینه دارد و هر دوی اینها قیمت را افزایش می‌دهد.


وی با بیان اینکه قیمت خیار پس از شب چله متعادل بوده و هیچ نوع افزایشی را تجربه نکرده است، اظهار کرد: به دلیل اینکه در سال‌های گذشته خرید خیار زیاد شده است، امسال با کاشت بیشتری همراه شد و این دلیلی برای ثابت ماندن قیمت این محصول است.


وی درباره قیمت کیوی نیز گفت: اکنون حجم بالایی از این میوه در سردخانه‌ها دپو شده است و منتظر هستند تا قیمتی مناسب برای آن تعیین شود که هزینه خرید و انبارداری آنها در آن لحاظ شود زیرا اکنون به لحاظ ریز بودن این میوه قیمت آن هزینه‌ها را تامین نمی‌کند.


رئیس اتحادیه فروشندگان میوه و سبزی تصریح کرد: موز در هفته‌های گذشته به صورت ناگهانی با افزایش قیمت همراه شد اما دوباره به قیمت اولیه خود بازگشت و اکنون میان 2800 تا 3500 تومانی که در طول سال توزیع می‌شد به فروش می‌رسد.


وی ادامه داد: ممکن است در شب عید واردکنندگان موز آن را بیشتر در بازار توزیع کنند که این باعث می‌شود، بازارها از این میوه خالی نباشد و با افزایش همراه نشود اما اگر گلوگاهی ایجاد کنند دو ضربه بزرگ به مصرف‌کننده وارد می‌شود.


مهاجران افزود: یکی از ضربه‌های یاد شده این است که قیمت این میوه افزایش می‌یابد و ضربه دوم هم این است که محصول یادشده به دست دلال‌ها می‌افتد و آنها نیز به افزایش 100 تا 200 تومانی قانع نمی‌شوند و حداقل‌ترین افزایش ممکن آن 500 تومان خواهد بود.


وی درباره قیمت‌ روز محصولات بنیز گفت: اکنون پرتقال شمال از 2500 تا 3000 تومان قیمت دارد و پرتقال خونی نیز میان 1500 تا 3000 هزار تومان فروش می‌رود.


رئیس اتحادیه فروشندگان میوه و سبزی اضافه کرد: قیمت سیب در هر کیلوگرم از 1000 تا 3000 تومان، خیار گلخانه‌ای در هر کیلوگرم از 2000 تا 2500 تومان، خیار بوته‌ای در هر کیلوگرم 2500 تا 3000 تومان، کیوی درشت در هر کیلو گرم از 3500 تومان تا 4000 تومان و کیوی‌های کوچک‌تر نیز از 1800 تا 2000 تومان فروش می‌روند.


وی درباره نارنگی نیز خاطر نشان کرد: اکنون نارنگی بندرعباس با قیمت بسیار بالای 12 تا 15 هزار تومان به فروش می‌رسد و با اینکه خوراک خوبی دارد، از صرفه اقتصادی برخوردار نیست.


انتهای پیام/

برچسب ها: شب عید میوه
ارسال نظر
قالیشویی ادیب