دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
19 اسفند 1394 - 16:51
گزارش رویترز از آینده نگری اروپایی ها در رابطه با تهران

برنامه اتحادیه اروپا برای توسعه روابط سیاسی و اقتصادی با ایران

خبرگزاری رویترز در گزارشی به بررسی مذاکره دولت‌های اروپایی برای افزایش مناسبات سیاسی و اقتصادی با ایران پس از برجام پرداخت.
کد خبر : 72046

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری آنا، در این گزارش آمده‌است که چند ماه پس از آن که رئیس‌جمهوری اسبق آمریکا، جرج دبلیو بوش، ایران را در سال 2002 به دلیل آن‌چه که «محور شر» خوانده بود مورد تحریم قرار داد، اتحادیه اروپا موضع متفاوتی اتخاذ کرد و برای افزایش روابط اقتصادیش با تهران، مذاکراتی را در دستور کار قرار دارد.


این مذاکرات پس از برنامه هسته‌ای ایران متوقف شد اما یک‌دهه بعد، به نظر می‌رسد که اتحادیه اروپا تمایل دارد که پس از رفع تحریم‌های شورای امنیت علیه ایران، مناسبات گذشته را برقرار کند.


وزیران امور خارجه اتحادیه اروپا، روز دوشنبه، چگونگی برقراری روابط تجاری با دومین تأمین‌کننده نفتی اروپا را مورد مذاکره قرار دادند.


بنابه‌این گزارش، وزیران امور خارجه کشورهای اروپایی با وجود نگرانی‌هایی که درخصوص موضوع حقوق بشر و نقش ایران در بحران خاورمیانه دارند، می‌کوشند تا به توافقی درباره تجارت، سرمایه‌گذاری و گفت‌و‌گوهای سیاسی با ایران دست یابند.


پیشتر، متئو رنزی، نخست‌وزیر ایتالیا پیش از امضای قراردادی به ارزش میلیاردها یورو در بخش‌های مختلف اقتصادی با ایران به حسن روحانی، رئیس‌جمهوری این کشور گفته بود که « این تازه آغاز راه است.»


بسیاری از دولت‌های عضو اتحادیه اروپا علاقه دارند که به اقتصاد 400 میلیارد دلاری ایران وارد شده و بازار جدیدی در این کشور پیدا کنند.


دیپلمات‌ها گفته‌اند که 28 عضو اتحادیه همچنین راه‌های کمک به ایران برای پیوستن به سازمان تجارت جهانی را مورد بررسی قرار دادند.


نخستین گام در این زمینه، سفر فدریکا موگرینی، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا به تهران در ماه آوریل (فروردین) است. این دومین سفر او پس از توافق هسته‌ای با ایران به شمار می‌آید.


این اقدامات پس از گشایش دفتر نمایندگی اتحادیه اروپا در تهران در اواخر سال گذشته انجام می‌شود.


همکاری تجاری ایران و اتحادیه اروپا می‌تواند نقش بیشتری به این اتحادیه برای انجام اصلاحات مورد نیاز ایران برای پیوستن به سازمان تجارت جهانی ببخشد.


این گزارش می‌افزاید که برخلاف آمریکا که نسبت به ایران بدبین است و برخی از تحریم‌های مالی علیه این کشور را نگه‌داشته است، اتحادیه اروپا نگاه متفاوتی به ایران دارد.


این گزارش در ادامه به معضلات پیش‌روی گسترش روابط اقتصادی و سیاسی اعضای اتحادیه اروپا با ایران می‌پردازد و می‌نویسد: «با وجود این، اتحادیه اروپا نمی‌خواهد که با گسترش روابط با تهران، به انزوای عربستان سعودی کمک کند. به همین دلیل به نظر می‌رسد که همزمان با سفر موگرینی به تهران، هلگا اشمیت نیز به عربستان سعودی سفر کند.»


این گزارش می افزاید که تا اینجای کار دولت‌های ایتالیا و فرانسه قراردادهای اقتصادی بزرگی با ایران امضا کرده‌اند. به نظر می‌رسد دولت بریتانیا نیز چنین برنامه‌ای داشته‌ باشد. با وجود این، لندن نسبت به حمایت‌های ایران از دولت بشار اسد اظهار نگرانی می‌کند. آلمان و سوئد نیز گفته‌اند که برخی ملاحظات حقوق‌بشری درباره ایران همچنان باقی است.


انتهای پیام/

ارسال نظر
قالیشویی ادیب