دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری

وزیر علوم: با دانشگاه آزاد اسلامی در تصویب رشته‌ها، تعامل خوبی داریم

دکتر محمد فرهادی وزیر علوم، تحقیقات و فناوری از تعیین تکلیف ۹ هزار رشته محل دانشگاه آزاد اسلامی خبر داد و گفت: وزارت علوم و دانشگاه آزاد اسلامی تعامل خوبی با یکدیگر دارند.
کد خبر : 72014

به گزارش گروه دانشگاه خبرگزاری آنا، محمد فرهادی وزیر علوم، تحقیقات و و فناوری ظهر امروز در نشست خبری با خبرنگاران در وزارت علوم گفت: «در یک سال گذشته بررسی و تعیین تکلیف رشته محل‌های دانشگاه آزاد اسلامی توسط وزارت علوم انجام شده است و ۹ هزار رشته محل این دانشگاه تعیین تکلیف شده‌اند.»


او افزود: «وزارت علوم و دانشگاه آزاد اسلامی در حوزه تصویب رشته‌های دانشگاهی تعامل خوبی با یکدیگر دارند و پس از ارائه پیشنهادات دانشگاه آزاد اسلامی درباره ایجاد رشته‌های جدید، درخواست‌های این دانشگاه در شورای گسترش وزارت علوم بررسی می‌شود.»


فرهادی گفت: «در زمینه‌هایی که دانشگاه آزاد اسلامی با مشکل مواجه است نیز موضوعات در حال بررسی و تکمیل است. به طور مثال این دانشگاه به دنبال رفع مشکل تعداد اعضای هیئت علمی و فضای آموزشی است.»


بازنگری ۳۲۲ رشته محل دانشگاهی طی یک سال گذشته


به گزارش مهر، فرهادی گفت: «در ارزیابی‌های صورت گرفته، حدود ۶۰۰ رشته‌محل موجود در آموزش عالی نیازمند بازنگری بوده‌اند که در یک سال گذشته ۳۲۲ رشته محل ۱۰۰ درصد بازنگری شده‌اند. ۲۷۰ رشته محل نیز تا حدود ۷۰ درصد مورد بازنگری قرار گرفته‌اند که روند بازنگری این رشته‌ها در دو ماه آینده به اتمام می‌رسد. با توجه به پایان‌یافتن بازنگری حدود ۶۰۰ رشته محل موجود در آموزش عالی، از سال تحصیلی جدید، رشته محل‌های جدید در دانشگاه‌ها تدریس می‌شود.»


او گفت: «در مجموع ۲ هزار و ۱۶۸ برنامه درسی در مقاطع مختلف در کشور وجود دارد که از این تعداد حدود ۶۰۰ برنامه درسی نیازمند بازنگری بوده‌اند چون که عمر این رشته‌ها بیش از ۱۰ سال بوده است و در سال ۹۴ در وزارت علوم ۲۸ برنامه درسی جدید تدوین و تصویب شده است.»


بازنگری آئین‌نامه استعدادهای درخشان


وزیر علوم گفت: «آئین‌نامه استعدادهای درخشان در سال ۹۴ مورد بازنگری قرار گرفت تا زمینه شناسایی مناسب برای استعدادهای درخشان در دانشگاه‌ها صورت گیرد و این افراد بتوانند راحت‌تر در دانشگاه‌ها ادامه تحصیل دهند. در برخی از رشته‌ها به‌ویژه رشته‌های علوم پایه با مشکل عدم استقبال مواجه هستیم که برای ایجاد اشتیاق میان متقاضیان ورود به دانشگاه برای این رشته‌ها در حال برنامه‌ریزی هستیم.»


فرهادی از تدوین آئین‌نامه‌ای خبر داد تا دانشجویان مقاطع کارشناسی رشته‌های علوم پایه بتوانند در مقاطع بعدی تحصیلی به راحتی ادامه تحصیل دهند.


او افزود: «در یک سال گذشته در مراکز آموزش عالی دولتی تعداد ۳ هزار و ۷۰۰ مورد رشته مصوب شده است.»


تقویت زیرساخت‌های پژوهشی کشور


فرهادی به برنامه وزارت علوم برای تقویت زیرساخت‌های پژوهشی کشور اشاره کرد و گفت: «شبکه آزمایشگاهی علمی کشور (شاعا) فعال شده است و تاکنون اطلاعات ۱۴۴۶ آزمایشگاه، دانشگاه‌ و پژوهشگاه‌ و نیز اطلاعات ۱۸ هزار و ۲۴۰ تجهیزات آزمایشگاهی دانشگاهی و پژوهشگاهی در این شبکه به ثبت رسیده است و اکنون ۲۹۳ دانشگاه، پژوهشگاه، موسسه پژوهشی و پارک علم و فناوری عضو شبکه شاعا شده‌اند.»


افزایش اعتبارات صندوق رفاه دانشجویان


فرهادی اعلام کرد ۳۷میلیارد تومان تسهیلات به ۲۸۲هزار دانشجو در سال 94 پرداخت شده است و ادامه داد: «اعتبارات صندوق رفاه دانشجویان در سال جاری نسبت به سال گذشته ۶۷درصد رشد داشته است، در زمینه اشتغال دانشجویی نیز صندوق رفاه دانشجویان در سال جاری وام پراخت کرده است. مبلغ وام ازدواج دانشجویی ۴میلیارد تومان و مبلغ وام اشتغال برای دانشجویان فارغ‌التحصیل جویای کار ۱۰۰میلیون تومان بوده است. همچنین وام ودیعه مسکن و وام بنیاد مستضعفان به دانشجویانی که مشکلات مالی داشتند، پرداخت شد.»


فرهادی به ساماندهی پایان‌نامه‌های دانشجویی اشاره کرد و گفت: «پژوهشگاه ایران‌داک اقدامات ارزنده‌ای در این زمینه داشته است، به طوری که سال‌های گذشته ۱۱۰ هزار رساله و پایان‌نامه در این پژوهشگاه گردآوری شده بود که این تعداد در حال حاضر به ۸۳۰ هزار رکورد اطلاعاتی ارتقا یافته است که۳۶۰ هزار آن مربوط به پایان‌‌نامه‌ها و رساله‌های کارشناسی‌ارشد و دکترا است. همچنین سامانه همانندجو برای مقابله با سرقت‌های علمی توسط این پژوهشگاه طراحی شده است که تقلب و کپی را شناسایی می‌کند.»


او همچنین به فعالیت‌های بین‌المللی وزارت علوم در یکسال گذشته اشاره کرد و افزود: «کارهای زیادی در این زمینه انجام شده و هیات‌های مختلفی در کشورمان حضور داشتند. کرسی زبان فارسی که در کشورهای خارجی فعال است از ۲۹ کرسی به ۵۰ کرسی ارتقا یافته است. ۳۰۳۰ دانشجوی دکترا و کارشناسی‌ارشد در کرسی‌های خارج از کشور در حال آموختن زبان فارسی هستند. پروژه‌های تحقیقاتی مشترک زیادی صورت گرفته به طوری که در حال حاضر ۹۵ پروژه تحقیقاتی مشترک را شروع کرده‌ایم.»


تدریس استادان ایرانی خارج از کشور در دانشگاه‌های داخل


فرهادی به پروژه‌های تحقیقاتی مشترک با ایرانیان مقیم خارج از کشور اشاره کرد و گفت: «در این زمینه نیز برنامه‌های زیادی اجرا شده و از توان ایرانیان نخبه خارج در دوره‌های آموزشی داخل بهره‌گیری شده است، به طوری که ۲۵۴ نفر از استادان ایرانی خارج از کشور در سال جاری در دانشگاه‌های ما تدریس کرده‌اند، همچنین ۴۲۹ نفر از استادان ما در کنفرانس‌های بین‌المللی در سال جاری شرکت کردند.»


وزیر علوم، تحقیقات و فناوری گفت: «تفاهم‌نامه‌های همکاری دوجانبه بین‌المللی با دانشگاه‌های معتبر علمی منعقد شده است، به ویژه در برگزاری دوره‌های مشترک در سطح دکتری و ایجاد شرکت‌های دانش بنیان مشترک و این اقدامات بخشی از فعالیت‌هایی بود که در سطح بین‌المللی صورت گرفت.»


مقاوم سازی ۴۰هزار متر مربع ساختمان دانشگاهی


فرهادی به مقاوم‌سازی ساختمان‌های باارزش دانشگاهی اشاره کرد و گفت: «زیربنای بیش از ۴۰ هزار متر مربع از این ساختمان‌ها امسال مقاوم‌سازی شده است.»


فرهادی به تشکیل بنیاد حامی علم و فناوری اشاره کرد و افزود: «همچنین ۵۰ بنیاد خیریه حامی علم و فناوری در دانشگاه‌ها تشکیل شده است و بنیادهایی برای بورسیه کردن دانشجویان بااستعداد تشکیل شده و قدم‌های مثبتی در این زمینه برداشته شده است. همچنین آیین‌نامه استخدامی و تشکیلاتی دانشگاه‌ها در سال جاری بازنگری شد و آیین‌نامه ارتقاء اعضای هیات علمی تهیه شده است که شورای عالی انقلاب فرهنگی در حال بررسی آن است.


وزیر علوم درباره طرح آمایش آموزش عالی نیز گفت: «این طرح شب گذشته در شورای عالی انقلاب فرهنگی به تصویب رسید.»


فرهادی به رتبه‌بندی دانشگاه‌های کشور که یکی از موضوعات آمایش آموزش عالی است اشاره کرد و گفت: «براساس آمایش، دانشگاه‌ها در ۵ سطح رتبه‌بندی می‌شوند. در مجموع ۲هزار و ۸۸۰ مرکز آموزشی دولتی و غیردولتی در کشور وجود دارد که طبق طرح آمایش آموزش عالی این مراکز باید ساماندهی شوند.»


او مدیریت منطقه‌ای آموزش عالی، ایجاد ده منطقه آموزش عالی در کشور، تفویض اختیار به دانشگاه‌ها و ماموریت‌گرا کردن دانشگاه‌ها را مهمترین محورهای طرح آمایش آموزش عالی خواند.


رشد علمی ایران در سال ۲۰۱۴ در جایگاه چهارم جهان قرار داشت


وزیر علوم گفت: «در سال‌های ۲۰۱۴ و ۲۰۱۵، ایران از نظر تولید علم در جایگاه شانزدهم و از نظر رشد علمی در جایگاه چهارم جهان قرار دارد. این در حالی است که در سال ۲۰۱۴ میلادی تعداد ۱۲ کشور از جمله آمریکا، انگلیس و ژاپن رشد علمی منفی داشته‌اند.»


ادغام معاونت های آموزشی و پژوهشی صحت ندارد


او گفت: «موضوع ادغام معاونت‌های آموزشی و پژوهشی در دانشگاه‌ها صحت ندارد. دانشگاه‌ها چارچوب اداری مشخصی دارند و معاونت‌ها نیز براساس این چارچوب تعیین و تشکیل می‌شوند. ممکن است در دانشگاه‌های تازه راه‌اندازی شده تنها ۲ یا ۳ معاونت داشته باشیم اما به تدریج که فعالیت این دانشگاه‌ها افزایش می یابد، چارت سازمان آنها نیز تکمیل می‌شود.»


وزیر علوم درباره رتبه‌بندی دانشگاه‌ها گفت: «تاکنون ۱۳۰ شاخه برای رتبه‌بندی دانشگاه‌ها تعیین و تدوین شده است و امیدواریم در سه ماه آینده رتبه‌بندی انجام و نتایج اعلام شود. در ابتدای رتبه‌بندی دانشگاه‌ها فکر می‌کردیم این فعالیت به سرعت انجام می‌شود اما با توجه به اینکه به دنبال تدوین شاخص‌های بین‌المللی‌سازی و بومی بودیم، این رتبه‌بندی بیشتر طول کشید.»


فرهادی گفت: «در طرح آمایش آموزش عالی نیز موضوع رتبه‌بندی دانشگاه‌ها مطرح شده و امیدواریم به زودی نتایج رتبه‌بندی اعلام شود.»


کارمندی از وزارت علوم اخراج نشده است


فرهادی افزود: «در دو سال گذشته قرارداد برخی از نیروهای این وزارتخانه به اتمام رسیده و این قراردادها تمدید نشده اما نیروی جدیدی نیز در وزارت علوم پذیرش نشده است. طبق مصوبه دولت، مراکز دولتی می‌توانند دستیار داشته باشند که وزارت علوم نیز از این موضوع استثنا نبوده و می‌تواند دستیار پذیرش کند و براساس این مصوبه، ۹۰ سهمیه دستیاری به وزارت علوم اعطا شده است.»


او درباره طرح‌های کلان ملی نیز گفت: «۳۴ طرح کلان ملی متقاضی دارند و فعالیت این طرح‌ها در حال انجام است. با توجه به اینکه در تخصیص‌ها و اعتبارات طرح‌های کلان ملی با مشکل مواجه هستیم اما ۳۶ طرح کلان ملی که دستگاه متقاضی دارند فعالیت آنها در حال انجام است. همچنین طرح‌های پژوهشی دانشگاه‌ها در حوزه ماهواره‌ها نیز در حال انجام است.»



انتهای پیام/

ارسال نظر
گوشتیران
قالیشویی ادیب