دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
19 اسفند 1394 - 15:01

خوش‌چهره: بدترین شیوه مدیریت کردن آزمون و خطاست

کارشناس مسائل اقتصادی گفت که اقتصاد مقاومتی نه تنها یک نسخه درمان اقتصادی، بلکه یک بینش مکتبی با پشتوانه علمی‌، اسلامی و ملی است که بر اساس شعارهای انقلاب اسلامی شکل گرفته و امروز از سوی رهبر معظم انقلاب، مطرح شده است.
کد خبر : 72005

به گزارش گروه سیاسی خبرگزاری آنا، به نقل از دبیرخانه مجلس خبرگان رهبری، محمد خوش چهره امروز -چهارشنبه- در دومین جلسه نوزدهمین اجلاسیه مجلس خبرگان رهبری با آسیب‌شناسی مشکلات اقتصادی در جامعه ایران اظهار کرد: تا در مورد مشکلات اقتصادی یک آسیب‌شناسی صحیح صورت نگیرد و دلایل و ریشه‌های ایجاد آن مشخص نشود نمی‌توان نسخه درمانی مناسب ارائه کرد.


وی ادامه داد: تا عوامل مشکل‌زا در اقتصاد ایران مشخص نشود و تشخیص داده نشود که عوامل درونی یا بیرونی که اقتصاد را با چالش مواجه می‌کند چیست، بهترین راه درمان ارائه نخواهد شد. به عنوان مثال، بروز تورم و رکود توامان در اقتصاد یک کشور یک پدیده نسبتا نادر محسوب می‌شود که ضرورت بررسی دلایل ایجادی ریشه‌ها را دوچندان می‌کند.


این کارشناس مسائل اقتصادی رصد تهدیدات و برنامه جلوگیری از گسترش، کنترل و کم اثر یا بی‌اثر کردن تهدیدهای بیرونی و تبدیل آن به فرصت را یک استراتژی برای مقابله با آن تهدیدها دانست وگفت: علی رغم اینکه مدیریت تهدیدها و مهار آن یک استراتژی قابل قبول و پذیرفته شده است، اما متاسفانه در رویکردهای اقتصادی در برخی دوره‌ها شاهد غفلت و ساده گرفتن مسئله بودیم.


خوش چهره در ادامه با اشاره به ریشه‌های مشکلات اقتصادی و تمرکز نداشتن همزمان بر تورم و رکود و اقدام تک موردی یعنی تمرکز بر رفع تورم و غفلت از رکود را به مخاطره انداختن اقتصاد کشور دانست و تأکید کرد: اقدامات موضعی و بی‌توجهی به معالجه همزمان‌، اقتصاد و به تبع آن ، کشور را به چالش می‌کشد.


وی همچنین با اشاره به مبانی اقتصاد مقاومتی گفت: اقتصاد مقاومتی ناشی از دلایل متعدد درک صحیح از محیط ملی و فراملی است.


این کارشناس مسائل اقتصادی ادامه داد: شعار «نه شرقی، نه غربی» شعار اصلی انقلاب اسلامی و حضرت امام (ره) بوده است، اما اجرای آن بستگی به تبیین و مدنظر قراردادن آینده‌پژوهی و نگاه استراتژیک به منابع و ظرفیت‌های موجود است.


خوش‌چهره در ادامه گفت: اقتصاد مقاومتی، یعنی نگاه به منابع گسترده داخلی، همراه با استراتژی پویا و پیش‌رونده در تعامل با دیگر کشورها، اقتصاد مقاومتی یعنی کاهش وابستگی‌های تهدیدزا در حوزه‌های استراتژیک و حیاتی که یکی از این حوزه‌های تهدیدزا وابستگی و تکیه بر درآمدهای نفتی به‌ویژه خام فروشی نفت است.


وی همچنین گفت: اقتصاد مقاومتی ضمن آنکه زمینه‌ساز یک مکتب و نظام اقتصادی جمهوری اسلامی است در این حال می‌تواند زمینه‌ساز اقتصاد اسلامی باشد اما چالش‌هایی فراروی آن است از جمله اینکه درک صحیح مفهومی از آن در بعضی سطوح صورت نگرفته است.


این کارشناس مسائل اقتصادی ادامه داد: رهبر انقلاب به عنوان استراتژیست نظام با توجه به تحولات داخلی و خارجی، اولویت‌ها را شناسایی و جهت‌گیری‌ها را تبیین می‌کنند و این امر در نامگذاری سال‌ها از سوی ایشان مشهود است. مقام معظم رهبری با تشخیص اولویت اقتصاد در راستای تأمین منابع ملی و مصالح در خود حوزه‌های ملی به تبیین اقتصاد مقاومتی پرداخته‌اند.


استاد دانشگاه تهران در ادامه تصریح کرد: رفع اصلی مشکل بیکاری از راه تولید ملی و تقویت و پشتیبانی از تولیدات داخلی است.


خوش چهره تاکید کرد :حمایت از بخش کشاورزی و ارتقای سطح تولید ناخالص ملی متکی بر این بخش نیازمند تغییر نگرش‌ها و باورهاست. به طور قطع تغییر نگرش‌ها می‌تواند نسخه‌ای شفابخش برای تقویت اقتصاد ملی و رفع برخی از مشکلات اقتصادی باشد.


وی گفت :ما در اوج تحریم می‌توانیم اقتصادی داشته باشیم که حداقل 3 درصد رشد اقتصادی به صورت خودکفا داشته باشد. یعنی توجه به مشکلات درون‌زای اقتصاد از طریق رفع موانع از تولید داخلی و ایجاد بستر کسب وکار مناسب با تاکید روی حوزه‌های نیازهای اساسی مانند مسکن، خوراک، پوشاک و دیگر نیازها.


این صاحب‌نظر اقتصادی افزود: بدترین شیوه مدیریت کردن شیوه آزمون و خطاست که چون به اقتصاد نفتی متکی هستیم خطاهای تصمیم‌گیری و سیاستگذاری خود را با پول نفت و واردات جبران کنیم در حالی که با تمرکز روی تامین نیازهای اساسی می‌توان شاهد کاهش رکود و تورم بود.


سومین میهمان ویژه اجلاس نوزدهم مجلس خبرگان رهبری در روز چهارشنبه ، محمد خوش‌چهره ، کارشناس مسائل اقتصادی، بود که وضع اقتصادی کشور را تشریح کرد و آن را مورد تحلیل قرار داد.


انتهای پیام/

برچسب ها: اقتصاد مقاومتی
ارسال نظر
قالیشویی ادیب