دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
19 اسفند 1394 - 15:50

تجلیل از یازده عضو هیات علمی گروه مهندسی عمران دانشگاه آزاد اسلامی سمنان

با هدف گرامی‌داشت یاد و خاطره مرحوم دکتر مهدی قالیبافیان، آیین بزرگداشتی در دانشگاه آزاد اسلامی سمنان برگزار و از یازده عضو هیات علمی گروه مهندسی عمران این واحد دانشگاهی تجلیل شد.
کد خبر : 71995

به گزارش خبرنگار آنا از سمنان، در این آیین جمعی از اعضای هیات علمی و دانشجویان دانشکده فنی و مهندسی دانشگاه آزاد اسلامی سمنان گردهم آمدند تا یاد و خاطره بزرگمردی از دنیای بیکران علم این سرزمین دکتر مهدی قالیبافیان را گرامی بدارند.


مرحوم مهندس مهدی قالیبافیان از صاحب‌نظران و پیشکسوتان ساختمان به‌ویژه در حوزه طراحی سازه‌های بتن آرمه کشور محسوب می‌شد که در سال ۸۶ دار فانی را وداع گفت و به دیار حق شتافت. وی متولد تبریز بود و در طول حیات خود منشا خدماتی اثرگذار و ماندگار در حوزه مهندسی عمران کشور محسوب می‌شود.



قالیبافیان در تهیه بیش از ۵۰ مدرک فنی رسمی کشوری از جمله ۱۰ محور از مباحث مقررات ملی ساختمانی کشور در وزارت مسکن و شهرسازی، ۱۳ استاندارد ملی عمران در موسسه استاندارد و تحقیقات صنعتی و آیین نامه طرح و محاسبه مقاومت پل‌ها در برابر زلزله و بسیاری طرح‌ها و پژوهش‌های علمی حوزه مهندسی عمران در دانشگاه تهران و سایر مراکز علمی و سازمان‌های مرتبط نظیر مسکن و شهر‌سازی مشارکت داشت.


عضو هیات مدیره نظام مهندسی ساختمان استان تهران میهمان ویژه و سخنران این آیین بود که درباره موضوع اخلاق مهندسی به ایراد سخن پرداخت.



جابر نصیری گفت: «اخلاق مهندسی را باید به دو بخش اخلاق فردی و اخلاق اجتماعی تقسیم کرد. اخلاق فردی مربوط می‌شود به میزان مسئولیت پذیری و نحوه رعایت وظایفی که بر عهده گرفتیم.»


نصیری با بیان اینکه رعایت مسئولیت‌های مدنی در نظر گرفته شده توسط مهندسین برابر آیین نامه‌های موجود بدون شک متضمن رعایت اخلاق مهندسی در بخش اخلاق فردی است افزود: «رعایت مسئولیت مدنی از طریق فرهنگ سازی و نهادینه کردن ارزش‌های اخلاقی و حرفه‌ای، می‌تواند سلامت و ایمنی جامعه را از این حیث تامین کند

نصیری با انتقاد از عدم اجرای دقیق ماده ۸ قانون مقررات ملی ساختمان مبنی بر صدور کارت مهارت فنی کارگران ساختمانی توسط مراجع ذی‌صلاح گفت: «رعایت قوانین مندرج در مقررات ملی ساختمان توسط صاحبان قدرت بخشی از اخلاق مهندسی است که متاسفانه این روز‌ها نادیده گرفته می‌شود. در واقع صاحبان قدرت و مسئولین با نادیده انگاشتن قوانین در این حوزه به مردم دروغ می‌گویند و این دروغ‌گویی مصداق بارز بی‌اخلاقی در این صنعت به شمار می‌آید.»


مهندس وحید طاهری مسئول انجمن علمی عمران دانشگاه آزاد اسلامی سمنان نیز در این آیین گفت: «برگزاری این آیین فرصتی بود برای تجلیل و گرامی‌داشت مرحوم قالیبافیان و مهندسین بزرگی که برای آبادانی و عمران ایران اسلامی تلاش می‌کنند.»


وی از مرحوم مهندس حامی نگارنده کتاب مصالح ساختمانی یاد کرد و گفت: «باید قدر بزرگمردان این مرزو بوم را دانست و برای معرفی آنان به نسل‌های بعد اقدام کرد. این عزیزان در شرایطی که امکانات و تجهیزات علمی به این درجه پیشرفت نرسیده بود برای پیشبرد علوم مهندسی کشور فعالیت داشتند و آثار بسیاری را از خود به جا گذاشتند.»


طاهری به اخلاق مهندسی اشاره کرد و گفت: «رعایت اخلاق مهندسی مهم‌ترین موضوعی است که باید در جامعه مهندسی بیشتر به آن توجه شود. موضوعی که امروز در جمع مهندسین کشور با چالش‌های جدی روبرو شده است.»



این عضو هیات علمی گروه مهندسی عمران دانشگاه آزاد اسلامی سمنان گفت: «امروزه با گسترش تکنولوژی شاهد هستیم که آموزش در شرف فراموشی است. آموزش در سایه پژوهش و فراگیری تازه‌های علمی امکان پذیر است و این موضوعی است که نادیده گرفته می‌شود.»


طاهری گفت: «توسعه شاخه‌های علوم مهندسی تنها در ارتباط با صنعت معنا پیدا می‌کند و یک دانشجوی مهندسی باید اصل ارتباط با صنعت برای فراگیری علم را از یاد نبرد. به همین دلیل باید به خاطر داشته باشیم مادامی که درس می‌خوانیم، علم فرا می‌گیریم و دانش می‌آموزیم، اگر ارتباط با صنعت نداشته باشیم و دانسته‌های علمی ما در صنعت مورد استفاده قرار نگیرد نمی‌توانیم در جامعه منشأ حرکت و توسعه باشیم و این زنگ خطری است که امروز برای علوم مهندسی در کشور به صدا در آمده و کشور را در حوزه این علوم در آینده تهدید می‌کند.»


برگزاری این آیین فرصتی بود برای تجلیل از برخی اعضای عیات علمی گروه علمی مهندسی عمران دانشگاه آزاد اسلامی سمنان به نمایندگی از اعضای کادر اجرایی و علمی این گروه. تجلیل از آقایان وحید طاهری، علی سلامت‌منش، امیر حسین شیخ الاسلامی، محسن قدس، محمود نیکخواه شهمیرزادی، علی بابایی، علی گل‌افشار، محمد حسین ثقفی، مهیار هاشمی، علیرضا مرتضایی و سروش صفاخواه اعضای هیات علمی بودند که در این مراسم مورد تقدیر قرار گرفتند.


این آیین به همت گروه مهندسی عمران و انجمن علمی عمران دانشگاه آزاد اسلامی سمنان در سالن آمفی تار فرزانگان این واحد دانشگاهی برگزار شد.


انتهای پیام/

ارسال نظر
قالیشویی ادیب