دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری

نایب‌رئیس اتاق مشترک ایران و روسیه: مبادله تجاری بیش از 5 میلیارد دلار برای بانک‌های روسی رغبت ایجاد می‌کند

نایب‌رئیس اتاق مشترک ایران و روسیه درباره موانع افزایش سقف روابط تجاری ایران و روسیه گفت: بخش زیادی از موانع تجاری ایران و روسیه برداشته شده یا در حال برداشته شدن است و نمی‌توان از آنها به عنوان مانع یاد کرد.
کد خبر : 71972

قدیر قیافه در گفت‌وگو با خبرنگار گروه اقتصادی آنا اظهار کرد: یکی از این موانع مشکل رفت و آمد تجار و بازرگانان بود و گرچه این مانع بیشتر از سوی روس‌ها اعمال میشد تا ایران و به گونه‌ای بود که روندی طولانی و غیرمفید داشت اما این مانع با توجه به تفاهم‌های دو کشور در حوزه تسهیل صدور روادید در فوریه 2015 میلادی برداشته شد.


وی موانع گمرکی را از دیگر موانع موجود دانست و تصریح کرد: به عنوان مثال از آنجا که روسیه عضو سازمان تجارت جهانی است، تعرفه‌های گمرکی که کشورهای عضو برای این کشور تعیین می‌کنند، بسیار کمتر از ایران خواهد شد. گرچه روسیه در این باره تبعیضی قائل نیست اما در بحث ارزش‌گذاری کالای ایرانی که قیمت‌های بالایی برای آن تعیین می‌شود، مشکل وجود داشت که اخیراً با تلاش مسئولان حل شده است.


قیافه ادامه داد: 5 یا 6 ماه پیش در نتیجه مذاکراتی که میان اتاق ایران و روسیه صورت گرفت به این نتیجه رسیدیم که کشور باید به دنبال ایجاد کریدور سبز گمرکی باشد؛ بنابراین با کمک گمرک ایران، وزارت جهاد کشاورزی، اتاق بازرگانی، سازمان توسعه تجارت و وزارت ارتباطات این موضوع را دنبال کردیم.


وی عنوان کرد: با تلاش‌های سفیر ایران در روسیه و همکاری رئیس گمرک این کشور، موانع گمرکی مطرح شد و مقرر شد تا فهرست قیمت‌گذاری کالاهای ایرانی در این مذاکرات احصا شود؛ به همین منظور یک سند همکاری میان ایران و روسیه در بحث گمرک بسته شد و در بخش کشاورزی و برخی بخش‌های دیگر به موجب این سند موانع در حال برداشته شدن است. همچنین قرار است با سفر رئیس گمرک روسیه به کشور در فروردین‌ماه این موضوع به‌طور کامل حل شود.


این عضو اتاق بازرگانی با بیان اینکه مانع دیگر به مسائل و ارتباطات بانکی مربوط می‌شود، افزود: یک بخش این موانع کمبود ارتباطات مستقیم بانکی میان دو کشور است و بخشی هم به نبود ابزارهای مالی برای تسویه حساب‌های دو کشور مربوط است. برای برداشتن این مانع موسسه‌ای به کشور معرفی شده و قراردادی با بانک توسعه صادرات منعقد شد تا کسانی که متقاضی و وارد‌کننده کالای روسی هستند، به این موسسه مراجعه و از طریق آن موسسه برای بانک توسعه صادرات اعتبارات اسنادی ایجاد کنند.


وی خاطر نشان کرد: ارتباطات بانکی و رغبت بانک‌های مطرح روس برای همکاری‌های تجاری با کشور بستگی به میزان مبادلات تجاری کشور دارد که در بهترین حالت خود بیشتر از 4 و نیم میلیارد دلار نیست در حالی که برای ترغیب بانک‌ها این رقم باید بسیار بالاتر از این و بیش از 5 میلیارد دلار باشد.


گفتنی است، نمایشگاه اختصاصی ایران در مسکو 22 تا 24 اردیبهشت ماه سال آینده از سوی شرکت بین‌المللی رهکار پالایش میر برگزار می‌شود.


انتهای پیام/

برچسب ها: ایران و روسیه
ارسال نظر
هلدینگ شایسته