دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
19 اسفند 1394 - 09:49

سازمان های‌حقوق بشری: توافق ترکیه و اتحادیه اروپا خلاف حقوق بین‌الملل است

سازمان ملل متحد و گروه‌های حقوق بشری، توافق اتحادیه اروپا و ترکیه برای بازگرداندن مهاجران از اروپا را مغایر با اصول حقوق بین‌الملل توصیف کردند.
کد خبر : 71851

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری آنا به نقل از رویترز، این نهادها هشدار دادند که توافق اولیه اتحادیه اروپا برای بازگرداندن مهاجران به ترکیه در برابر دریافت امتیازات سیاسی و مالی می‌تواند اقدامی غیرقانونی باشد.


فیلیپو گراندی، کمیسیونر ارشد سازمان ملل متحد در امور پناهندگان در پارلمان اروپا گفت: «من عمیقا نگران ترتیباتی هستم که شامل بازگرداندن هر کسی از یک کشور به کشور دیگر بدون عمل به تعهدات حقوق بین‌المللی در زمینه حمایت از پناهجویان می‌شود.»


وی چند ساعت پس از آن سخن می‌گفت که 28 رهبر اتحادیه اروپا در بروکسل، توافقی را با احمد داووداوغلو، نخست‌وزیر ترکیه منعقد کردند که بر اساس آن پول بیشتری به آنکارا داده خواهد شد تا پناهجویان را در ترکیه نگه دارد. همچنین قرار شده است در اعطای تسهیلات بدون ویزا به ترک‌ها تسهیل شود و روند مذاکرات عضویت آنکارا در اتحادیه تسریع شود.


گروه عفو بین‌الملل پیشنهاد مربوط به بازگرداندن جمعی مهاجران را یک «ضربه مهلک به حق درخواست پناهندگی» خواند. گروه پزشکان بدون مرز هم این توافق را غیر انسانی خوانده و نسبت به خیرخواهانه بودن هدف آن ابراز تردید کرده است.


اما داووداوغلو تاکید کرد که این توافق مقدماتی مانع از آن نخواهد شد که پناهجویان به صورت قانونی به دنبال پناهندگی در اروپا باشند.


وی در دیدار با همتای یونانی خود در شهر ازمیر ترکیه گفت: «در اینجا، هدف دلسرد کردن مهاجران از مهاجرت نامنظم است ... تا سوری‌هایی که در کمپ‌های ما هستند بفهمند که اتحادیه اروپا چه کسی را خواهد پذیرفت. اما ما هیچ کس را مجبور نخواهیم کرد که بر خلاف اراده خود عمل کند.»


کمیسیون اروپا نیز اعلام کرد که توافق با ترکیه برای پایان دادن به هجوم جمعی بیش از یک میلیون انسان جنگ‌زده و گرفتار فقیر از خاورمیانه و نقاط دیگر به اروپا که قرار است هفته آینده نهایی شود، از نظر حقوقی مشکلی ندارد.


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته