سیدحسن خمینی: نتیجه انتخابات هفتم اسفند برای برخى غیرمترقبه بود/ نمیتوان دیگران را برای رضای خدا به انواع اتهامات متهم کرد
به گزارش گروه سیاسی خبرگزاری آنا به نقل از جماران، حجتالاسلام سیدحسن خمینی در دیدار اعضا و ادوار انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه تهران و علوم پزشکی تهران در حرم مطهر امام خمینی، در سخنانی با طرح سؤالی در مورد چرایی انجام فعالیتهای انسانی اظهار کرد: از نظر منطقی هر عملی دارای علت غایی(هدف) و علت فاعلی(فاعل) است که اگر هدف در کار نباشد فاعل نیز به فاعلیت درنمیآید.
وی با بیان اینکه «برخی رفتارهای اجتماعی هم اهداف ظاهری دارند و هم اهداف واقعی»، افزود: این دوگانگی در فعالیتهای سیاسی نیز به چشم میخورد و به عنوان مثال در امری مانند ورود به انتخابات، هرکس در مورد دلیل این کار مورد سوال قرار گیرد «پیروزی» را هدف خود ذکر میکند اما وقتی به عمق انگیزهها توجه کنیم ممکن است بیش از پیروزی، شکست حریف و خون به جگر کردن او مدنظر باشد.
سیدحسن خمینی افزود: این نکته بسیار مهم است که در شناخت علت غایی دست کم سر خودمان کلاه نگذاریم و بدانیم چه هدفی را دنبال میکنیم؛ چراکه اگر علت غایی دستخوش ناشناختگی یا تغییر شود، فاعلیت هم دگرگون میکند.
وی افزود: اگر کسی بخواهد به هر قیمتی در یک رقابت باقی بماند، هنگام مواجهه با موانع کمتر عصبانی میشود، زیرا هدف را میداند اما اگر هدف در زبان اینگونه گفته شود ولی در واقعیت «منیّت» و خون به جگر کردن رقیب مطرح باشد، فاعلیت هم دستخوش تغییر میشود. بنابراین وقتی میگوییم در یک مقطع بزرگان جامعه خیلی خوب عمل کردند ممکن است آنان عمل چندان مهمى هم نداشتهاند، بلکه علت موفقیت آنها صرفا تشخیص خوب و درست موقعیت بوده است؛ زیرا در موقعیتهایى وقتی عصبانیت پدید میآید، منافع شخصی و زودگذر جای منافع کلان و جمعی را مىگیرد.
یادگار امام به بیان یک مثال در این زمینه پرداخت و یادآور شد: در ورزش کشتی اگر عصبانی شویم شکست می خوریم و به همین خاطر رقیب تلاش می کند ما را عصبانی کند تا در آن لحظه، تشفی خاطر جایگزین علت اصلی کشتی که پیروزی در میدان است، شود.
وی با بیان اینکه «در کنشهای سیاسی هم این رویه وجود دارد»، یادآور شد: تفاوت بزرگان و استخوان خردکردگان سیاست با دیگران در این است که آنان در اوج فشارها عصبانی نمیشوند، هدف را گم نمیکنند و منافع شخصی و زودگذر را بر منافع بزرگی که در پیش دارند ترجیح نمیدهند.
سیدحسن خمینی چند انتخابات اخیر را نمونهای از این مسئله خواند و ادامه داد: اگر هدف را به درستی تبیین کنیم خواهیم دیدیم که کنش سیاسی انجام شده، کار پیچیدهای نبوده است، بلکه صرفا افراد در بزنگاه هدف اصلی را گم نکردهاند.
وی یادآور شد: بر اساس تعبیر «آنچه پیر در خشت خام بیند جوان در آینه هم نمیبیند»، تجربه در چنین موقعیتهایی به کار میآید.
یادگار امام در مورد شرایط انتخاب یک هدف در فعالیت اجتماعی گفت: اگر کسی را در انتخاب هدف مورد مشورت قرار دادیم، او باید نسبت به ما متعهد و عادل باشد، زیرا در غیر این صورت ممکن است او علت غایی را به اشتباه به ما معرفی کند؛ اما اگر میخواهیم خودمان تصمیم بگیریم باید تقوای الهی داشته باشیم زیرا هدف غایی تحت تأثیر میزان تقوا تغییر میکند.
یادگار امام سپس به موضوع هدف کنشهای سیاسی پرداخت و با بیان اینکه علت فاعلی کارها بر اساس علت غایی متفاوت خواهد بود، یادآور شد: همانگونه که امام میفرمودند کسی نمی تواند برای خدا دروغ بگوید، غیبت کند و تهمت بزند (ر.ک جهاد اکبر ص39،48 و...)، یک سیاستمدار نمیتواند بگوید من برای رضای خدا دیگران را به انواع اتهامات متهم میکنم، اگر چنین گفت دروغ میگوید و در ایمان خود مشکل دارد. او نمیتواند برای رضای خدا به دیگران تهمت بزند یا تمسخر کند؛ البته او ممکن است خودش هم نداند که دروغ میگوید و ناخواسته به نام رضای خدا، اما فقط برای پیروزی خودش دست به این رفتارها میزند.
وی با تأکید بر محاسبه دائم انگیزه و اهداف اصلی کارها توسط انسانها گفت: نمیتوان گفت هرکس هدف خوبی دارد رفتار او هم خوب است، اما بدون شک اگر هدف بدی داشته باشیم رفتار خوب یا بد نتیجهای نخواهد داشت و اگر کسی به سمت ضلالت میرود چه بهتر که با شیب کمتری به آن سمت برود و گرنه زودتر به مهلکه میرسد.
یادگار امام در ادامه سخنان خود با اشاره به چگونگی انتخاب علت فاعلی کارها، کم هزینهترین و پرفایدهترین عامل را نتیجه بهترین علت فاعلی خواند و از همین منظر به تبیین مفهوم «افراط» پرداخت و یادآور شد: افراط اگر در حوزه علت غایی باشد به معنای این است که اساسا هدف ما افراطی است؛ به عنوان نمونه اگر هدف یک گروه حذف فیزیکی سایر گروهها باشد یا اگر یک قوم قصد نسلکشی قوم دیگری را داشته باشد افراط رخ داده است.
وی «عدالت» را معیار افراط یا عدم افراط در حوزه علت غایى خواند و تصریح کرد: عدالت یعنی اینکه هدف ما نباید متضمن پایمال شدن حقوق دیگران باشد؛ اگر با نگاه غیردینی به این اصل نگاه کنیم حقوق انسانها نباید ضایع شود و اگر با نگاه دینی بنگریم، علاوه بر مردم حقوق الله هم نباید نادیده گرفته شود.
سیدحسن خمینی سپس به موضوع افراط در رفتار پرداخت و یادآور شد: باید در نظر داشته باشیم که آیا انجام یک کار برای رسیدن به هدف عاقلانه هست یا خیر؟! در جامعه برخی زبان شیرین و برخی زبان تلخ دارند؛ در این زمینه باید به فرمایش خداوند توجه کنیم که وقتی فرعون خودش را پروردگار بزرگتر مردم نامید، به موسی(ع) توصیه کرد «به سوی فرعون بروید که او به سرکشی برخاسته، و با او سخن نرم گویید، شاید که پند پذیرد یا بترسد»(طه. 43-44).
وی ادامه داد: رفتار افراطی رفتاری است که هزینه آن برای شخص و جامعه زیاد است.
یادگار امام سپس به موضوع دلیل انجام فعالیتهای سیاسی پرداخت و با اشاره به آفت فردگرایی در جامعه ایران که در قالب پدیدههایی چون فرار مغزها بروز یافته است، افزود: وقتی میگوییم قصد انجام فعالیت سیاسی داریم یعنی میخواهیم ریشههای بیعدالتی را در جامعه بخشکانیم تا به سوی فردای بهتر حرکت کند و معتقدیم که رفع فقر، فساد و تبعیض از مسیر بهبود رفتارهای سیاسی میگذرد، اما در این مسیر باید مراقب باشیم که علت غایی و فاعلی خود را گم نکنیم.
سیدحسن خمینی به 73 سال سابقه انجمن اسلامی دانشجویان اشاره کرد و به آنان توصیه کرد: این سابقه نباید شما را دچار غرور کند و دائما باید مرامنامه خود را مرور کنید و رصد کنید که آیا رفتارهایتان شما را به هدف میرساند یا خیر.
سیدحسن خمینی به انتخابات هفتم اسفند اشاره کرد و با بیان اینکه «اتفاق مبارکی در کشور افتاد که نتایج خوبی را در پی داشت و انشاءالله نتایج بهتری نیز در پیش داشته باشد»، افزود: نتیجه انتخابات هفتم اسفند برای کسانی که در زیر پوست شهر بودند اتفاق غیرمنتظره نبود، اما برای برخی غیرمترقبه بود.
وی با بیان اینکه «انشاءالله مسئولان و دستاندرکاران امور بهرهبرداریهای لازم را از نتایج انتخابات داشته باشند»، گفت: بودن یا نبودن امثال من مهم نیست و نباید علت های غایی خویش را با در نظر گرفتن مسائل شخصی فراموش کنیم، چرا که در این صورت اضمحلال جامعه در پیش خواهد بود.
یادگار امام با بیان توصیه به در نظر گرفتن علل متعالی برای فعالیتهای سیاسی و برنامهریزی در این راستا تصریح کرد: کیش شخصیت ما را گرفتار مشکلاتی میکند که برای جامعه و تشکلی همچون انجمن اسلامی دانشجویان فایدهای را در پی نخواهد داشت.
هم از سلیمانیها دفاع میکنیم، هم از ظریفها
در ابتدای این دیدار، مجتبی حسینی توسل به نمایندگی از اعضای ادوار انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه تهران و علوم پزشکی تهران، در سخنانی با تأکید بر اتکای این انجمن به اسلام و اندیشه امام خمینی و با اشاره به نقش آن در ایجاد همدلی میان جریان های سیاسی انقلاب پس از رحلت امام، اظهار داشت: تاثیر انجمن را در شکلگیری حماسه دوم خرداد که محصول همدلی میان بخشهای مختلف نظام بود میتوانیم مشاهده کنیم.
وی با بیان اینکه «انجمن اسلامی دانشجویان اسلام و امام را همواره با تفسیر و گفتمان خود مدنظر داشته است»، افزود: امام ما امامی است که به تحجر میدانی نمی دهند، مردم را حاکم بر سرنوشت خویش میداند، مجلس را در رأس امور میداند و اسلامی که محصول آن داعشیگری و سلفیگری در سطوح و درجات مختلف است، قبول ندارد.
توسل گفت: خوشحالیم که پرچم این جریان در دستان با کفایت حاج سید حسن خمینی است و امیدواریم خدا ایشان را حفظ کند که در آینده منشاء خدمات گوناگونی شوند؛ گرچه این پرچمداری هزینهدار است اما همانگونه که حضرت آیتالله صافی فرمودند مردم متوجه تمام جهات هستند.
وی از یادگار امام به خاطر پایداری در مسیر خویش و ایجاد امید در دلهای مردم تشکر کرد.
عضو ادوار انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه تهران و علوم پزشکی تهران با اشاره به رویکرد این تشکل دانشجویی در استفاده از نهایت ظرفیت سرمایههای نظام و رعایت این موضوع در مراسم خود و امکان حضور همه جریانات در تریبون آن، یکی از آفتهای امروز کشو را از جانب کسانی دانست که سرمایههای نظام را هدر میدهند.
وی افزود: ما همانطور که از سرداران دفاع از تمامیت ارضی کشور مانند قاسم سلیمانیها دفاع میکنیم، از سرداران عرصه دیپلماسی همچون دکتر ظریفها دفاع میکنیم؛ ما همانطور که از مقام معظم رهبری دفاع میکنیم از اندیشمندان و بزرگان انقلاب هم دفاع میکنیم و همه آنها را با هم میخواهیم.
توسل ادامه داد: اما کسانی هستند که انقلاب را ناقص میبینند و نتیجه این نگاه هزینهتراشی برای نظام است که نمونه آن را در ردصلاحیت حاج سید حسن آقا شاهد بودیم.
ضرورت شناخت اندیشه امام به عنوان نسخه شفابخش
همچنین دکتر محسن علیجانی از اعضای ادوار انجمن و منتخب مردم تهران در مجلس شورای اسلامی، در سخنانی بر ضرورت شناخت بیشتر اندیشه امام به عنوان نسخه شفابخش امروز آینده جامعه تأکید کرد.
وی همچنین از برخی ناملایمات در انتخابات اخیر ابراز تأسف کرد و ابراز امیدواری کرد که این مسائل در آینده تکرار نشود.
کیانی: اصلاحطلبی، بازگشت به ریشههای انقلاب اسلامی است
در ادامه این نشست، هادی کیانی دبیر انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه تهران و علوم پزشکی تهران به ایراد سخن پرداخت.
وی خطاب به یادگار امام گفت: امروز ما اعضای انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه تهران و علوم پزشکی تهران، در کنار ادوار این تشکل اسلامی، در آرامگاه بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران، به دیدار شما آمدهایم تا با آنچه اساس آرمانهای انقلاب اسلامی ایران و رهبر گرانمایهی این انقلاب میدانیم میثاق خود را تازه کنیم. با این که زنگار گذر سالیان، آیینهی روشن انقلاب ایران را که در آن جز تصویر زندگی آزاد، برابر و سعادتمندانهی مردم در پرتو آموزههای مترقی اسلامی نمیدرخشید، مکدر کرده است، با اینکه روحیه انقلابی که جانمایه آن ایثار و نرمش در برابر دوست بود جای خود را به درشتی خوی و عبوسی روی داده است، با اینکه بهشت موعود یگانگی مردم با مردم و وحدت مردم با حاکمیت گاه به هیئت برزخی درآمده است که آشنایان در آن بیگانه مینمایند، با همه اینها ما به پشتوانه سنتی که از آن برآمدهایم، به پشتوانه پدران و مادرانی که حاملان رنج و امید انقلاب اسلامی ایران بودهاند به اصل انقلاب و آرمانهای گرانسنگ آن بازمیگردیم. اصلاحطلبی برای ما نه فرارفتن از انقلاب اسلامی ایران، بلکه بازگشتن به ریشههای آن است.
کیانی با یان اینکه «نزد ما عدالتخواهی و آزادی طلبی، ایستادن در برابر استبداد داخلی و استعمار خارجی، ارکان قوامبخش انقلاب اسلامی ایران و عصارهی آرمانهای رهبر گرانمایهی این انقلاب بوده است»، یادآور شد: هرچند امام خمینی به عنوان رهبر انقلاب اسلامی ایران، هیچگاه زمامدار امور کشور در روزگار صلح و ثبات نبودند، شیوه انقلابی زمامداری در عصر صلح، نمیتواند از سیرهی ایشان و آرمانهای انقلاب دور بیفتد.
دبیر انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه تهران و علوم پزشکی تهران تصریح کرد: ما منتقدان بی پروای برخی رویه های حاکم بر کشوریم، از آن رو که خود را از آن این نظام و این نظام را از آن خود می دانیم. ما عقد اخوت خود را هفتاد و سه سال پیش با انقلاب اسلامی بسته ایم و سی و هفت سال پیش قول و قرار و بیم و امیدمان را در متن قانون اساسی کشور مکتوب کرده ایم و امروز هم بر آن قول و قرار مصمم هستیم.
وی با اشاره به انتخابات هفتم اسنفد گفت: امروز که مردم دانای ایران با برگزاری دو انتخابات شکوهمند دشمنان داخلی و خارجی را دلسرد کردند و ابلغ من التصریح عقیدهی خود را درباره تنگنظری پیرامون دلسوزان انقلاب، علیالخصوص دربارهی عدم احراز صلاحیت یادگار گرامی امام و طلبه مورد تایید قریب به جمهور مراجع عزیز بیان کردند، از جنابعالی به عنوان میراث بر این سیره میخواهیم که همچنانیکه روزگاری شریعتی، طالقانی، مطهری و بهشتی آموزگار جوانان مسلمان انقلابی بودند، قائم به این سنت و این سیره، آموزگار نسل بیمعلم امروز، آموزگار جوانان اصلاحطلبی باشید که با عقلانیت در روش و خردورزی در دین، خواستار رسیدن انقلاب اسلامی ایران به ثمرات آن هستند. به عرصه آمدن شما در این کسوت، میتواند برای نسلی دیگر خمینی دیگری به ارمغان آورد.
تقدیر از دبیر سابق
در پایان این نشست لوح تقدیر انجمن اسلامی دانشجوبان دانشگاه تهران و علوم پزشکی تهران از آقای مصطفی دینی دبیر سابق انجمن توسط یادگار گرامس امام به وی اهدا شد.
در این لوح تقدیر آمده بود:
«إِنَّ اللَّهَ یُحِبُّ الَّذینَ یُقاتِلونَ فی سَبیلِهِ صَفًّا کَأَنَّهُم بُنیانٌ مَرصوصٌ
آیه ۴ سوره صف
اعضا و ادوار انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه تهران و علوم پزشکی تهران بر سازندهی یک خانواده بزرگ هستند که علیرغم تمام تفاوتها و گوناگونیها، اشتراکات آشکار و مودت های عمیق دارند که از مبانی و آرای مشترک نشات گرفته است. در هفتاد و سومین سالگرد شکلگیری این خانواده آن مبانی مشترک را (بنیان مرصوص) نامیدهایم و بدینوسیله از زحمات جنابعالی در تحکیم این بنیان تشکر میکنیم. امید است که تحقق ایران آباد و آزاد آینده، شکوفایی نسلهای تازهی انجمنهای اسلامی و بهار توسعه و جمهوریت و اسلامیت میهن عزیزمان پاداش واقعی رنجها و زحمتهای شما دوست عزیز باشد.
انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه تهران و علوم پزشکی تهران»
انتهای پیام/