دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
19 اسفند 1394 - 13:58
آنا گزارش می‌دهد

نهضت درختکاری در دانشگاه آزاد اسلامی؛ از یاد سبز شهدا تا حفظ محیط‌زیست و گسترش فضای سبز/ 4 + تصاویر

در هفته منابع طبیعی، دانشگاهیان دانشگاه آزاد اسلامی در سراسر کشور علاوه بر گرامیداشت روز درختکاری، برابر بخشنامه سازمان مرکزی این دانشگاه، هزاران اصله نهال را به یاد شهیدان عزیز ایران اسلامی غرس کردند.
کد خبر : 71649

به گزارش خبرنگار خبرگزاری آنا، به مناسبت هفته درختکاری مراسم کاشت چندین درخت در دانشگاه آزاد اسلامی واحد سروستان برگزار شد.


در این مراسم که حسین ابراهیمی امام جمعه و کرمی فرماندار شهرستان سروستان به همراه هیات رئیسه و کارکنان این واحد دانشگاهی حضور داشتند تعدادی درخت با گرامیداشت یاد و نام شهدای گرانقدر انقلاب اسلامی کاشته شد.



امام جمعه سروستان در این مراسم با قدردانی از این اقدام دانشگاه آزاد اسلامی واحد سروستان، وضعیت فضای سبز این واحد دانشگاهی را بسیار مطلوب ذکر کرد و گفت: «فضای سبز این دانشگاه نمای دلنشینی را برای مردم شهر و دانشجویان بوجود آورده است که جای قدردانی دارد» یادآوری می‌شود درختان فضای سبز دانشگاه آزاد اسلامی واحد سروستان به بیش از ۵ هکتار بالغ می‌شود.


طرح کاشت 160اصله نهال به نیت 160شهید معظم شهرستان مرزی بندر آستارا در مجتمع آموزشی شماره 2 دانشگاه آزاد اسلامی واحد آستارا به مناسبت روز درختکاری با حضور مقامات و مسئولان شهرستان آستارادر مجتمع آموزشی شماره 2 این واحد دانشگاهی انجام پذیرفت.



دکتر آزاد خلیلی موسوی سرپرست واحد آستارا در این مراسم بیان کرد: «دانشگاه آزاد اسلامی به پاس ارج نهادن به مقام والای شهدا، روز درختکاری امسال را با نام و یاد این عزیزان آغاز می‌کند و دانشگاه آزاد اسلامی واحد آستارا به رسم یاد بود شهدای گرانقدر ایران اسلامی اقدام به کاشت 160اصله نهال به تعداد شهدای عزیز شهرستان آستارا می‌کند.


سپس حجت‌الاسلام حافظ نیا امام جمعه شهرستان آستارا درختکاری را از کارهای حسنه و خداپسندانه بر شمرد و درختکاری را از ارکان اصلی حفظ محیط زیست معرفی کرد.


در این مراسم همه روسای ادارات شهر از جمله اداره محیط زیست، جنگلداری، منابع طبیعی، فرمانداری، شهرداری، بنیاد شهید، نیروی انتظامی، سپاه، بسیج، مرزبانی، جهاد کشاورزی، اداره ارشاد اسلامی، پایانه مرزی، اداره تعاون روستایی، شیلات، اداره امور مالیاتی و...حضور داشتند.


تعدادی از کارکنان و اعضای هیات علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد خاش در راستای سنت حسنه کاشت نهال در هفته درختکاری اقدام به غرس نهال در مجموعه زمین‌های کشاورزی این واحد واقع در دشت کلکلی کردند.



در این راستا تعداد 3000 اصله نهال غیر مثمر در مزرعه آموزشی تحقیقاتی دانشگاه آزاد اسلامی واحد خاش در دشت کلکلی غرس شد.


مراسم روز درختکاری دانشگاه آزاد اسلامی واحد ایلخچی به پاس ارج نهادن به مقام والای شهدا و به رسم یادبود شهدای گرانقدر شهر ایلخچی برگزار شد.



به پیشنهاد رئیس واحد ایلخچی و همت امور فرهنگی دانشگاه، در یک اقدام نمادین16 اصله درخت از سوی خانواده معظم شهدا، مدیران و استادان این دانشگاه غرس شد.


دکتر آرش رنجبران در این مراسم پرشور که با حضور خانواده معظم شهدا و مسئولان شهری و امام جماعت شهر برگزار شد گفت: «درخت نماد ایستادگی و پایداری و زندگی است و شهدا نیز نماد ایستادگی، غیرت و پایداری و زنده دائم هستند.»


وی افزود: «از آنجا که همه ساله مقام معظم رهبری در روز درختکاری درختی می‌نشانند و از منویات ایشان زنده نگه داشتن یاد و خاطره شهدا است، این واحد دانشگاهی نیز در تأسی از رهبر معظم و حفظ یاد و خاطره شهدای شهر شهید پرور ایلخچی در مراسمی پرشور که مورد استقبال مسئولان شهری و دانشجویان قرار گرفت، 16 نهال درخت کاشته شد. »


حجت‌الاسلام اسماعیلی امام جماعت شهر ایلخچی نیز با تشکر از این حرکت معنوی و فرهنگی و جایگاه دانشگاه آزاد اسلامی واحد ایلخچی و تاثیر فرهنگی آن بر شهر گفت: «همچنان که مردم ما در سایه خون شهدا از امنیت و آسایش کاملی برخوردارند، این پس نیز با استراحت در سایه سار این درختان که به یاد شهیدان کاشته می‌شود باز هم در سایه لطف آنها خواهند بود و با نثار فاتحه، شهدا را ناظر بر اعمال خود می دانند.»


به موجب بخشنامه معاونت اداری و مالی دانشگاه آزاد اسلامی این مراسم به صورت همزمان در سراسر واحدهای دانشگاه آزاد اسلامی برگزار و به یاد شهدای انقلاب اسلامی و دفاع مقدس و شهدای مدافع حرم دانشگاه آزاد اسلامی درختانی به رسم یادبود از سوی دانشجویان، استادان و مدیران واحدهای دانشگاهی کاشته شد. در پایان مراسم، با اهدای لوح و هدایایی از خانواده شهدا تشکر به عمل آمد.


به مناسبت روز درختکاری تعداد ۱۱۸ اصله نهال، به پاس ارج نهادن به مقام شامخ ۱۱۸شهید جاویدالاثر استان مرکزی در فضای شهرک دانشگاهی امیرکبیر دانشگاه آزاد اسلامی واحد اراک کاشته شد.



حجت‌الاسلام علی اکبرهراتی مدیرستاد شاهد و امور ایثارگران واحد اراک در حاشیه برگزاری این آیین، با گرامیداشت یاد و خاطره شهدا و تسلیت ایام فاطمیه گفت: «دانشکده کشاورزی ومنابع طبیعی واحد اراک از نظر پتانسیل‌های علمی و آموزشی یکی از دانشکده‌های شاخص در واحد اراک است که می‌تواند در بحث درآمدزایی کمک خوبی برای واحد اراک باشد و با توجه به روش‌های مدرن کشاورزی توانایی تولیدانبوه محصولات گیاهان دارویی در آینده نزدیک را خواهد داشت.»


وی گفت: «در آیات وروایات ائمه معصومین (ع) توجه خاص و ویژه‌ای به حفظ منابع طبیعی و درخت کاری شده است.»


هراتی با بیان سنت حسنه روز درختکاری در کشور اظهار کرد: «پیامبراکرم (ص) در خصوص اهمیت درخت کاری فرموده‌اند؛ اگر نهالی در دست یکی از شماست و در آستانه برپایی قیامت به اندازه کاشتن آن فرصت دارد آن را بکارد.»


مدیر ستاد شاهد و امور ایثارگران واحد اراک گفت: «با توجه به آلودگی شهرهای صنعتی همه ما نسبت به حفظ محیط زیست و نگهداری ازدرختان وتوسعه فضای سبز مسئول هستیم.


تعداد ۱۱۸ اصله نهال کاشته شده از گونه‌ها‌ی ایلان، زیتون تلخ، زرشک زینتی، عرعر، زبان گنجشک، کاج، صنوبر، بید و پیروکانتا است. این آیین با حضور اعضای هیأت رییسه واحد، ریاست، استادان، کارکنان و دانشجویان دانشکده کشاورزی و منابع طبیعی واحد اراک در محل شهرک دانشگاهی امیر کبیر برگزار شد.


به گزارش خبرنگار آنا با حضور دکتر طاهره میرساردو سرپرست دانشگاه آزاد اسلامی واحد گرمسار، معاون نیروی انتظامی شهرستان گرمسار، رئیس و اعضای شورای اسلامی شهر گرمسار، مسئولان اداره منابع طبیعی و آبخیزداری، جهاد و کشاورزی شهرستان گرمسار، اساتید، کارکنان، دانشجویان و جمعی از مسئولین شهرستان گرمسار، مراسم گرامیداشت هفته منابع طبیعی و روز درختکاری با عنوان یاد سبز شهدا و بزرگداشت شهدای انقلاب اسلامی، دفاع مقدس و مدافعان حرم در جوار مزار دو شهید گمنام دفاع مقدس در سایت مرکزی دانشگاه آزاد اسلامی واحد گرمسار و دانشکده دامپزشکی برگزار شد.



در این مراسم که با غرس ۵۰۰ نهال با یاد شهیدان در جوار مزار دوشهید گمنام واحد گرمسار، سایت مرکزی و دانشکده دامپزشکی همراه بود، میرساردو، سرپرست دانشگاه آزاد اسلامی واحد گرمسار با حمایت از طرح کاشت نهال با یاد شهیدان گرانقدر، به منظور حفظ و گسترش فضای سبز گفت: «درخت یکی ازپرثمر‌ترین نعمت‌های پروردگار متعال است و درختکاری یکی از سنت‌های پسندیده‌ای است که در دین مبین اسلام بویژه از سوی پیامبر (ص) و ائمه معصومین (ع) سفارشات موکدی نسبت به آن شده است.»


وی با بیان اینکه تدفین دو شهید گمنام در سایت مرکزی واحد گرمسار موجب برکات بسیار برای این مجموعه دانشگاهی و منشاء تحولات چشمگیر فرهنگی شده است، افزود: «شهدای انقلاب اسلامی، شهدای هشت سال دفاع مقدس و شهدای مدافع حرم، نماد مقاومت، شجاعت، از جان گذشتگی و پایداری هستند و ملت ایران به خصوص جوانان بخوبی می‌دانند که اقتدار، امنیت و صلابت کشور به برکت خون شهداست و هر چه می‌گذرد سایه شهدا بر سر ملت عزیز ایران گسترده‌تر می‌شود.»


در این مراسم احمد جعفری، رئیس شورای اسلامی شهر گرمسار، معاونان اداره منابع طبیعی و جهاد کشاورزی با تجلیل از شهدای گرانقدر به اهمیت درختکاری و حفظ و حراست و گسترش منابع طبیعی پرداختند.


همرمان با روز درختکاری در مراسمی در دانشگاه آزاد اسلامی واحد اردبیل از مقام شهدا یاد و تجلیل شد.



به مناسبت روز درختکاری در واحد اردبیل در مراسمی با حضور رئیس واحد، مسئولان نهاد رهبری، رئیس بنیاد شهید استان، جمعی از اعضای هیات علمی و انجمن محیط زیست 8 درخت بنام 8 شهید کاشته شد.


دکتر علی شامل رئیس دانشگاه آزاد اسلامی واحد اردبیل طی سخنانی کوتاه، با قدردانی از زحمات آنان با تجلیل از کار نیک درختکاری، گرامیداشت یاد و خاطره شهدا را امری مهم و لازم و از وظایف الهی و انسانی قلمداد کرد.


در این مراسم حجت الاسلام واحدی زاده با توجه به تقارن روز درختکاری و تجلیل از شهدا گفت: شهدا مثل درختان زنده و ماندگارند و در زندگی ما دارای اثر.


وی افزود: «گرامیداشت نام و خاطره شهدا مثل حفاظت از درخت و درختکاری بسیار مهم و سازنده است.» در این مراسم هشت درخت به نام و یاد هشت شهید در محوطه دانشگاه و در اطراف آرامگاه شهدای گمنام کاشته شد.


سرپرست فرمانداری کاشان ظهر امروز در آیین روز درختکاری که در دانشگاه آزاد اسلامی واحد کاشان برگزار شده بود، اظهار کرد: «بررسی مسائل کار‌شناسی با پیامدهای مثبت و ماندگار از مسیر دانشگاه و مراکز علمی می‌گذرد.»



حمیدرضا مؤمنیان با بیان اینکه شهرستان کاشان از شهرهای کویری و خشک کشور محسوب می‌شود، تصریح کرد: «همه ساله وضعیت خشکسالی و کمبود منابع آبی نگران‌کننده‌تر می‌شود و در این زمینه باید همکاری و مشارکت بیشتری بین شهروندان و مدیریت مصرف آب و منابع آبی برقرار شود و اگر وضعیت به همین منوال پیش رود و منابع آبی مدیریت نشود به زودی برای تأمین آب مشکل خواهیم داشت.»


وی ادامه داد: «حفر چاه‌های غیرمجاز و بهره‌برداری بیش از حد از منابع زیرزمینی مصداق تضییع حق‌الناس است و کاهش منابع آبی وقوع سیل و تخریب‌های ناشی از آن را به همراه خواهد داشت بنابراین باید همه در مصرف آب صرفه‌جویی کنیم.»


مؤمنیان تأکید کرد: «آب مایه و منشاء حیات است و باید از مصارف غیر ضروری و بیش از حد آب اجتناب کنیم و مدیریت مصرف آب را از کودکی به فرزندان خود بیاموزیم.»


سرپرست فرمانداری کاشان افزود: «در روز درختکاری به یاد هر شهید و یا هر بزرگی که دیگر در بین ما نیست درخت بکاریم و این فرهنگ را به نسل‌های آینده نیز منتقل کنیم.»


شهردار کاشان بیان کرد: «شهرداری در حوزه مدیریت شهری و مسائل زیست محیطی و توسعه پایدار شهری وظایف مهمی دارد و ایجاد فضای سبز شهری همواره جزء مسائل شهرداری‌ها بوده است و ایده‌پردازان شهری از باغ شهر‌ها در حوزه فضای سبز استفاده می‌کردند و چه در گذشته و چه امروز در طراحی سازه‌ها و خانه‌ها از گودال باغچه‌ها که نوعی سبک معماری در شهرهای کویری است بهره می‌برند.»


سید محمد ناظم رضوی ادامه داد: «امسال ۱۲۰ هزار اصله نهال توسط شهرداری کاشان غرس شده که این نهال‌ها توسط آبیاری قطره‌ای آبیاری می‌شود.»


وی با توجه به شرایط اقلیمی کاشان افزود: «بحران کم آبی و ایجاد و نگهداری از فضای سبز ۸۵۰ هکتاری درون شهری و حاشیه شهر را با مشکل رو به رو کرده است از این رو شهرداری کاشان با توزیع منابع آبی و کشت گیاهان مقاوم و استفاده از سیستم‌های مکانیزه آبیاری در حدود ۴۰۰ هکتار از فضاهای سبز توانسته فضای سبز موجود را حفظ کند.»


ناظم رضوی با بیان اینکه سرانه فضای سبز شهری و حاشیه‌ای کاشان حدود ۲۸ متر به ازای هر نفر است، تأکید کرد: «سرانه فضای سبز بدون جنگل‌کاری برای هر شهروند کاشانی حدود ۱۲ متر مربع است.»


رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان کاشان نیز بیان کرد: «در هفته درختکاری بیش از ۲۶ هزار اصله نهال در شهرستان کاشان توزیع شده است که عمده این نهال‌ها شامل زیتون تلخ، کاج، سرو، اقاقیا بوده است.»


مجید خداپرستان به بیان عملکرد یکساله اداره منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان پرداخت و افزود: «در سال ۹۳ و ۹۴ پروژه‌های متنوعی مانند مهار سیلاب و ذخیره آب با اعتبار ۱۰ میلیارد ریال در بخش آبخیزداری در شهر‌ها و روستاهای برزک، سن سن، تجره و مشکات انجام شده که برخی از آن‌ها تمام شده و برخی نیز در حال اجرا است.»


وی مدیریت جنگل‌کاری و کاشت درختان دست کاشت را از اقدامات منابع طبیعی شهرستان برشمرد و گفت: «امسال حدود ۲۰۰ هکتار جنگل‌های دست‌کاشت در مناطق برزآباد و فتح آباد و سده برزک و تجره با هزینه‌ای بالغ بر یک میلیارد ریال صورت گرفته است.»


در این آیین به یاد ۱۷۶ شهید دانش‌آموز شهرستان کاشان ۱۷۶ اصله نهال از سوی دانش‌آموزان مدارس و مسئولان شهرستان در محوطه دانشگاه آزاد کاشان غرس شد.


در آستانه فرا رسیدن بهار طبیعت و به مناسبت هفته منابع طبیعی و روز درختکاری، با حضور رئیس دانشگاه آزاد اسلامی مرکز گیلان غرب، معاونان، استادان، کارکنان و دانشجویان این دانشگاه، مراسم روز درختکاری برگزار شد.



در این مراسم به صورت نمادین تعدادی اصله نهال از سوی رئیس دانشگاه، معاونان، استادان و کارکنان دانشگاه در محوطه این دانشگاه کاشته شد.


رئیس دانشگاه آزاد اسلامی مرکز گیلان غرب در این مراسم با تأکید بر حفظ و گسترش فضای سبز و احترام به منابع طبیعی گفت: «نامگذاری ۱۵ اسفند به عنوان روز درختکاری فرصت مناسبی برای توسعه فضای سبز در محیط‌های آموزشی، اداری و دانشگاهی است.»


دکتر فرهان گل کارمنش بیان کرد: «همه باید برای حفظ محیط زیست و پاکی آن تلاش کنیم و هفته منابع طبیعی نیز فرصت بسیار ارزنده‌ای برای احیای فضای سبز و توسعه محیط زیست است.»



دکتر علیرضا حسنی رئیس دانشگاه آزاد اسلامی خراسان جنوبی با بیان اینکه در هفته منابع طبیعی چهارصد اصله نهال در دانشگاه آزاد اسلامی بیرجند غرس می‌شود با قدردانی از مدیرکل و مسولان منابع طبیعی استان در اختصاص سهمیه ویژه نهال به دانشگاه آزاد اسلامی و تشکر از حضور شهردار بیرجند و هیات همراه در مراسم درخت کاری دانشگاه آزاد اسلامی خراسان جنوبی گفت: «درخت یکی از پربار‌ترین و زیبا‌ترین نعمت‌های الهی است و در قرآن کریم و احادیث شریف معصومین به اهمیت آن سفارش شده تا بدانجا که در حدیث آمده است اگر کسی درختی را آب بدهد انگار مومن تشنه‌ای را آب داده است.»


دبیر هیات امنا دانشگاه آزاد اسلامی خراسان جنوبی افزود: «وقتی رهبر معظم انقلاب هر سال شخصاً اقدام به کاشت درخت می‌کنند و از مسئولان و آحاد مردم می‌خواهند به مساله فضای سبز توجه جدی بکنند خود نشان دهنده اهمیت فوق العاده این موضوع است.»


عباسعلی مدیح شهردار بیرجند نیز با تشکر از اهتمام رئیس و مسئولان دانشگاه آزاد اسلامی به توسعه فضای سبز شهر گفت: «درخت یک موهبت الهی و درخت کاری یک سنت پسندیده اسلامی است و هرکدام از آحاد جامعه و به ویژه مسئولان و دستگاهای مختلف باید در راستای توسعه فرهنگ حفظ محیط زیست تقلیل آلودگی‌های محیطی اقدام کنند.»


مراسم روز درختکاری به منسبت هفته منابع طبیعی در دانشگاه آزاد اسلامی واحد پرند برگزار شد. به مناسبت روز درختکاری و آغاز هفته منابع طبیعی بیش از 100 اصله نهال در واحد پرند کاشته شد.



به مناسبت هفته منابع طبیعی ، به همت معاونت دانشجویی فرهنگی واحد ، کانون هلال احمر و بسیج دانشجویی با حضور رئیس واحد، معاونان، کارمندان و دانشجویان 100 اصله نهال کاشته شد.


رئیس واحد پرند با توجه به شعری از سعدی با مضمون ذیل برگ درختان سبز در نظر هوشیار هر ورقش دفتری است معرفت کردگار گفت: «درختان همواره در زندگی بشر موثر بوده‌اند. قرنهاست که آدمی در سایه شاخسارشان از شدت گرما و تابش خورشید در امان مانده و از میوه‌های الوان و شیرینشان بهره مند گشته است. آوای پرندگان که در لابلای شاخسارشان مأوا گزیده‌اند روح و جانش را صفا بخشیده و قلب وی را مملو از خوشی و شادابی کرده است.»


محمد قمی بیان کرد: «به این ترتیب بهره مندی‌هایی که از درختان عاید بشر میشود بیشمار است و اگر درختان را نعمات الهی بدانیم، سخنی به گزاف نگفته ایم. شاید به همین دلیل است که انسانهایی فرهیخته نظیر شعرا و بزرگان و استادان در زمینه ادبیات و نیز پیشوایان و بزرگان دینی همواره آنرا مد نظر قرار داده و بدان توجه کرده اند.»


در هفته منابع طبیعی، دانشگاهیان دانشگاه آزاد اسلامی در سراسر کشور علاوه بر گرامیداشت روز درختکاری، برابر بخشنامه سازمان مرکزی این دانشگاه، هزاران اصله نهال را به یاد شهیدان عزیز انقلاب اسلامی غرس کردند.


با کاشت 275 نهال درخت در دانشگاه آزاد اسلامی ابرکوه، نهضت درختکاری دانشگاه آزاد اسلامی به ابرکوه رسید.



به مناسبت هفته درختکاری و در حفظ یاد و نام شهدای والامقام انقلاب اسلامی 275 نهال درخت با همت مدیریت منابع طبیعی شهرستان در واحدابرکوه غرس شد.


رئیس دانشگاه آزاد اسلامی ابرکوه گفت: «درختکاری هم توصیه و سنتی دینی و هم نهضتی فراگیر در دانشگاه آزاد اسلامی است.»


دکتر عباس علوی راد افزود: «واحد ابرکوه در مسیر پیوستن به این حرکت عظیم، یاد و نام شهدای والامقام انقلاب اسلامی را بهانه‌ای ارزشمند قرار داد تا با یاد 275 شهید شهرستان ابرکوه و در راستای حفظ و گسترش فضای سبز در محیط دانشگاه اقدام به کاشت درخت در مجموعه دانشگاه کند.»


در این مراسم رییس دانشگاه آزاد اسلامی واحد ابرکوه هیات رئیسه، کارکنان، اعضای هیات علمی و مدیران و کارکنان منابع طبیعی شهرستان ابرکوه حضور داشتند.


با حضور آیت الله سید محمد فقیه عضو هیات علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد نی‌ریز و عضو پنجمین دوره خبرگان رهبری به مناسبت هفته منابع طبیعی و آبخیزداری، کاشت 75 اصله نهال نارنج ، پرتقال، سنجد، آلوچه و سرو در محوطه دانشگاه آزاد اسلامی واحد نی ریز صورت گرفت.



در مراسمی که با همکاری اداره منابع طبیعی و آبخیزداری نی ریز و حوزه عمران دانشگاه آزاد اسلامی صورت گرفت 75 اصله نهال در روبه روی مجتمع ورزشی غرس شد.


در این مراسم که با حضور عضو پنجمین دوره خبرگان رهبری صورت گرفت، آیت‌الله سید محمد فقیه عضو هیات علمی و مدیر گروه معارف واحد نی ‌ریز با غرس یک اصله نهال گفت : «اگر انسان در حال احتضار باشد و به اندازه کاشتن یک نهال فرصت داشته باشد بهتر است که به کاشت این نهال اقدام کند این مساله اوج توجه دین به نگهداری و توسعه منابع طبیعی را نشان می دهد. »


در ابتدای این مراسم محمد شعبانی رئیس واحد نی ریز و بنی اسدی کارشناس اداره منابع طبیعی سخنانی درباره اهمیت درختکاری و ضرورت نگهداری و توجه به منابع طبیعی را بیان کردند.


در روز درختکاری، رئیس، هیات رییسه، کارکنان، اعضای هیات علمی و دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی قم علاوه بر گرامیداشت این روز، ده‌ها اصله نهال را به یاد شهیدان عزیز ایران اسلامی غرس کردند.



مدیرکل روابط عمومی واحد قم درباره برگزاری این مراسم گفت: «به پاس ارج نهادن به مقام والای شهدا، روز درختکاری امسال با نام و یاد این عزیزان آغاز و کلیه واحد‌ها موظفند به رسم یادبود شهدای گرانقدر ایران اسلامی نسبت به تهیه و کاشت درخت اقدام کنند که در همین راستا این واحد دانشگاهی نیز با نظر مساعد رئیس دانشگاه آزاد اسلامی قم با تهیه صد‌ها اصله نهال این روز را گرامی داشتند.»


محمد حسین خاکی حضور رئیس، مسئولین و دانشجویان واحد قم در این مراسم را ارج نهادن به گسترش فضای سبز دانست وافزود: «درختان، از منابع طبیعی و جزء ثروت‌های ملی هر کشوری به شمار می‌آید در نتیجه، حفاظت و نگهداری از آنها، وظیفه‌ای ملی و همگانی است و حضور رئیس دانشگاه، مسئولان و دانشجویان در گسترش و حمایت از ایجاد فضای سبز و ایجاد محیطی با طراوت به ویژه در محیط دانشگاه از اهمیت خاصی برخوردار است.»


دکتر محمد سالار کسرایی رئیس دانشگاه آزاد اسلامی استان قم و دیگر شرکت‌کنندگان در این آئین پس از کاشت نهال در محوطه واحد قم، بر سر مزار دو شهید گمنام این واحد دانشگاهی حاضر و بار دیگر با آرمان‌های این شهیدان تجدید میثاق کردند.


با حضور دکتر جعفر سعیدی رئیس دانشگاه آزاد اسلامی واحد نیشابور و جمعی از کارکنان مراسم درختکاری به مناسبت هفته درختکاری در جوار مزار شهدای گمنام دانشگاه برگزار شد.



در این مراسم احمد معدنی مدیر اداری دانشگاه با اشاره به اینکه تعداد هزار اصله نهال در سال جاری در قسمت‌های مختلف دانشگاه کاشته می‌شود تصریح کرد:«به برکت وجود مزار دو شهید گران‌قدر در واحد نیشابور فضای سبز اطراف یادمان شهدا درختکاری می‌شود؛ که علاوه بر وجود عطر دل‌انگیز و روح‌بخش و معنوی ایثار و شهادت، فضای سبزی درشان آن ایجاد می‌شود.»


در این مراسم تعدادی اصله نهال در اطراف یادمان شهدا توسط رئیس دانشگاه و کارکنان کاشته شد.


بیش از 1000 نهال در دانشگاه آزاد اسلامی به یاد شهدای شهرستان شاهرود غرس شد.



به گزارش خبرنگار خبرگزاری آنا، دکتر مجتبی عامری معاون عمرانی دانشگاه آزاد اسلامی شاهرود با بیان اینکه درختان از ارزشمندترین آفریده های پروردگار در آستانه فصل بهار و به مناسبت هفته درختکاری، با یاد شهدا صدها اصله نهال در دانشگاه آزاد اسلامی شاهرود کاشته شد.


وی گفت : «بیش از 1000 اصله نهال ، درختچه و گل های زینتی در آستانه سال نو و آغاز فصل بهار و در جهت یاد و خاطره شهدای والامقام شهرستان شاهرود توسط این حوزه در مساحتی حدود 11000 متر مربع در دانشگاه کاشته شد.»


در همین راستا با هماهنگی کانون دانشجویی هلال احمر دانشگاه آزاد اسلامی شاهرود و همکاری حوزه معاونت دانشجویی فرهنگی این دانشگاه ، ده ها دانشجو به اتفاق تعدادی از اعضای هیات رئیسه با کاشت نهال در محوطه دانشگاه به پیشواز بهار رفتند.


دکتر علی رضوانی معاون دانشجویی فرهنگی این واحد نیز گفت:«این حرکت معنوی با شعار افزایش پوشش گیاهی و کاهش آثار بلایای طبیعی انجام شد که در کنار آن دانشجویان با جمع آوری کاغذهای باطله و اهدای نهال رنگ و بوی دیگری به این مراسم دادند.»


به منظور ترویج فرهنگ درختکاری و نهادینه کردن این امر مهم و در راستای توسعه فضای سبز دانشگاه آزاد اسلامی واحد بوکان، 50 اصله نهال در
دانشگاه آزاد اسلامی واحد بوکان کاشته شد.



یداله رشیدی معاون اداری و مالی دانشگاه بیان کرد: واحد بوکان در مسیر پیوستن به این حرکت عظیم، یاد و نام شهدای والامقام انقلاب اسلامی را بهانه‌ای ارزشمند قرار داد تا به یاد 450 شهید شهرستان بوکان و در راستای حفظ و گسترش فضای سبز در محیط دانشگاه به اتفاق تعدادی از اعضای هیات رئیسه اقدام به کاشت نهال در محوطه دانشگاه کند.


رشیدی افزود: درخت یکی از پرثمرترین نعمت های پروردگار متعال است و درختکاری یکی از سنت های پسندیده ای است که در دین مبین اسلام سفارش‌های موکدی بر آن شده است که نشان از اوج توجه اسلام به حفظ منابع طبیعی است.


همزمان با هفته منابع طبیعی وبه پاس بزرگداشت مقام شامخ شهدا، ضمن افتتاح بوستان شهدا در دانشگاه آزاد اسلامی واحد مرودشت، ۱۲۰۰ اصله نهال به تعداد شهدای شهرستان مرودشت در این واحد دانشگاهی کاشته شد.



به گزارش خبرگزاری آنا از مرودشت در این مراسم که با حضورحیدرزاده فرماندارشهرستان مرودشت، خلیفه رییس بنیاد شهید شهرستان مرودشت وجمعی از خانواده‌های شهدا، دکتر حسینی رییس دانشگاه آزاد اسلامی واحد مرودشت به همراه معاونین ومدیران این دانشگاه و مسئولین وکار‌شناسان اداره منابع طبیعی واداره محیط زیست این شهرستان برگزار شد، بوستان شهدا با مساحت ۲هزار متر مربع افتتاح وهمچنین تعدادی نهال نیز توسط فرماندار و خانواده‌های شهدا کاشته شد.


در این مراسم شرایط کاشت ۱۲۰۰ اصله نهال به تعداد شهدای این شهرستان توسط هریک از کارکنان واعضای هیات علمی این دانشگاه باپلاک ومشخصات هرنفر فراهم شد.


به پاس گرامیداشت یاد و خاطره 1300 شهید گرانقدر شهرستان فلاورجان و بمناسبت هفته منابع طبیعی مراسم درخت کاری با حضور هدایت فرماندار وتنی چند از مسولین شهرستان،اساتید و کارکنان دانشگاه در مزار شهدای گمنام و فضای سبز واحد فلاورجان انجام شد.



به گزارش خبرنگار آنا در این مراسم که با حضور مسئولین شهرستان فلاورجان انجام شد، شهلا روزبهانی رئیس دانشگاه آزاد اسلامی فلاورجان گفت: منابع طبیعی هدیه خداوند است و همه ما وظیفه داریم در حفظ و حفاظت از آن کوشا باشیم .


روزبهانی افزود: با گرامیداشت یاد و خاطره شهدای شهرستان فلاورجان بویژه دو شهید گرانقدر گمنام دانشگاه هماهنگی های لازم با اداره منابع طبیعی شهرستان انجام شد و در هفته منابع طبیعی 600 اصله نهال در فضای سبز دانشگاه و همچنین گلزار شهدای گمنام توسط مسئولین، اساتید و کارکنان دانشگاه غرس شد.


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته