دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
16 اسفند 1393 - 11:08

اوباما در فکر احیای مذاکرات صلح فلسطین و اسرائیل

پس از سخنرانی نخست‌وزیر اسرائیل در کنگره آمریکا که جنجال‌برانگیز شد، خبرهای رسیده نشان می‌دهد که رئیس‌جمهوری آمریکا تصمیم گرفته است تا در مسیر احیای مذاکرات صلح میان فلسطین و اسرائیل گام بردارد.
کد خبر : 7157

به‌گزارش خبرنگار گروه بین‌الملل خبرگزاری آنا به‌نقل از روزنامه «الشرق‌الاوسط»، مقام‌های آمریکایی اعلام کردند که «باراک اوباما» رئیس‌جمهوری آمریکا می‌کوشد تا پس از انتخابات کنست (پارلمان اسرائیل) که قرار است 17 مارس برگزار شود، برای ازسرگیری مذاکرات صلح میان فلسطین و اسرائیل گام‌هایی بردارد.


براساس این گزارش، مقامی عالی‌رتبه در کاخ سفید که نخواست نامش فاش شود عصر روز گذشته (جمعه) به روزنامه «هاآرتص» گفت: «باراک اوباما» رئیس‌جمهوری آمریکا قصد دارد تا در زمان باقی‌مانده تا پایان دوره ریاست‌جمهوریش (اواخر سال 2016) اقدام به برگزاری مجدد مذاکرات صلح کند.


وی افزود: طرح‌هایی از جمله بازنگری در مذاکرات گذشته و ارائه طرح‌های جدید، رجوع به شورای امنیت سازمان ملل متحد برای تصویب قطعنامه و نیز استناد به طرح ارائه شده به وسیله «جان کری» وزیر امورخارجه برای حل‌و فصل تنش میان فلسطین و اسرائیل در دولت اوباما در حال بررسی است.


این مقام آمریکایی با بیان اینکه در حال حاضر درباره اینکه مذاکرات چگونه پس از انتخابات اسرائیل به وسیله دولت آمریکا احیا و دنبال شود، صحبت‌هایی شده است، اظهار کرد: ما معتقدیم که تشکیل حکومت جدید اسرائیل و مواضعش در این باره در یک سال و نیم باقی‌مانده تا پایان دوره ریاست‌جمهوری اوباما می‌تواند راهگشا باشد و به تعامل بیشتر در این موضوع کمک کند.


باوجود اینکه مذاکره هسته‌ای با ایران، مبارزه علیه داعش و بحران اوکراین در صدر برنامه‌های دولت آمریکا در خلال ماه‌های گذشته قرار داشته است، ولی برخی مقام‌های عالی‌رتبه آمریکایی تاکید می‌کنند که موضوع فلسطین هنوز از دستور کار «اوباما» و «جان کری» خارج نشده است.


مقام‌های آمریکایی به دلایلی همچون بن‌بست دیپلماتیک موجود، سابقه جنگ تابستان گذشته در نوار غزه، پیوستن فلسطین به دادگاه جنایات بین‌المللی در لاهه و تهدید مقام‌های فلسطینی به ارائه شکایت علیه اسرائیل در این دادگاه، نسبت به افزایش تنش میان مقام‌های اسرائیلی و فلسطینی در خلال هفته‌های آینده ابراز نگرانی می‌کنند.


دولت آمریکا در انتظار نتیجه انتخابات پارلمانی اسرائیل است زیرا نگرش و سیاست‌های آینده اسرائیل پس از آن مشخص می‌شود و می‌توان درباره مذاکرات بر سر ایجاد راه‌حلی نهایی گفت‌وگو کرد.


انتهای پیام/

ارسال نظر
قالیشویی ادیب