دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
17 اسفند 1394 - 15:12

نخست‌وزیر ژاپن پس از 38 سال به ایران سفر می‌کند

نخست‌وزیر ژاپن به مقامات ایرانی اطلاع داده است که در سال جاری و بعد از 38 سال از سفر نخست‌وزیر وقت ژاپن به ایران، به تهران سفر خواهد کرد.
کد خبر : 71520

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری آنا به نقل از روزنامه ژاپنی نیکی، شینزو آبه، نخست‌وزیر ژاپن امیدوار است در اواخر ماه اوت (مرداد) و زمانی که به کنیا سفر می‌کند دیدار کوتاهی از ایران داشته باشد.


پس از لغو تحریم‌های ایران از سوی ایالات متحده و اتحادیه اروپا، شینزو آبه قصد دارد تا اقداماتی را برای تقویت روابط اقتصادی بین ژاپن و ایران انجام کند.


آخرین نخست‌وزیر ژاپن که از ایران دیدار کرد تاکئوفوکودا بود که در سپتامبر 1978 (1357) به تهران آمد. بعد از انقلاب 1979 (1358) که باعث سرنگونی پادشاهی هوادار غرب در ایران شد، آمریکا روابط دیپلماتیک خود با ایران را قطع کرد. از آن زمان، ژاپن وزیران خارجه‌ای را به ایران اعزام کرده است و اقدامات دیگری نیز برای حفظ روابط دو جانبه انجام داد.


به نوشته این روزنامه، ایران یک بازار امیدبخش به نظر می رسد زیرا بزرگترین ذخایر گاز طبیعی جهان را دارد و چهارمین کشور بزرگ ذخایر نفت است و جمعیتی حدود 78 میلیون نفر دارد.


انتظار می‌رود که شرکت‌های ژاپنی که به سبب تحریم‌ها فعالیت‌های خود را در ایران متوقف ساخته بودند سرمایه‌گذاری و صادرات را از سر بگیرند.
سفر نخست وزیر ژاپن به ایران احتمالا پیش یا پس از «کنفرانس توسعه ژاپن – آفریقا در کنیا» خواهد بود که آبه در آن حضور خواهد یافت. این کنفرانس در 27 تا 28 اوت (6 و 7 شهریور 1395) در کنیا برگزار خواهد شد.


کشورهای دیگر نیز به شدت تلاش می‌کنند روابط عمیق‌تری با ایران داشته باشند. ژی جیپینگ، رئیس‌جمهوری چین به ایران سفر کرده است. این در حالی است که پارک گئون هی،‌ رئیس‌جمهوری کره‌جنوبی چنین کاری را در نظر دارد.


آبه همچون مقامات کشورهای فرانسه و ایتالیا ‌قصد دارد پیش از رقابت‌های انتخاباتی به‌زودی سفری به ایران داشته‌باشد.


هر سفری به ایران در مسیر رفت یا بازگشت از اجلاس توسعه ژاپن و آفریقا در تاریخ 27 تا 28 آگوست (6 و 7 شهریور 1395) که آبه در کنیا حضور دارد خواهد بود. در این سفر تجارصنعتی مانند خودروسازی و انرژی آبه را همراهی می‌کنند.


دو کشور در فوریه توافق‌های همکاری امضا کرده که حمایت از شرکت‌ها و دارایی‌های سرمایه‌گذاری شده را در برمی‌گیرد.‎



انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته