دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
17 اسفند 1394 - 12:49

تجمع بازنشستگان مقابل مجلس شورای اسلامی

حدود یک هزار و 500 نفر به نمایندگی از حدود 12 هزار نفر از بازنشستگان پیش از موعد که با استفاده از قانون تشویقی و ترغیبی (مصوبه 5/ 6 /1386) مجلس شورای اسلامی و آئین نامه‌های اجرایی دولت وقت درخواست بازنشستگی کردند مقابل مجلس شورای اسلامی گرد آمده و خواستار احقاق حقوق کامل خود شدند.
کد خبر : 71494

به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری آنا به نقل از ایرنا، سخنگوی این گروه که خود را از «پیشکسوتان حق خواه پیش از موعد» (ب پام) می‌نامند گفت: ما با استناد به روح تشویقی قانون، درخواست بازنشستگی کردیم و کارفرما موظف بود بر اساس بند ج بخشنامه 53 تامین اجتماعی حق بیمه سال‌های 26 تا 30 سال را بر مبنای آخرین حقوق و مزایای مشمول کسر بیمه، حسب نظر مقنن به سازمان تامین اجتماعی پرداخت کند.


پریوش یارمحمدی افزود: روز گذشته جلوی نهاد ریاست جمهوری و امروز مقابل مجلس شورای اسلامی گرد آمده‌ایم و خواهان همکاری دولت و مجلس برای رفع مشکل این قشر از بازنشستگانی هستیم که در پیروزی انقلاب نقش داشته و در سال‌های دفاع مقدس در کنار دیگر مردم به دفاع از کیان کشور اسلامی پرداخته‌اند؛ ما چیزی بیش از حق خود که در قانون برآن تصریح شده است، نمی‌خواهیم.


بر اساس تبصره ذیل ماده 77 قانون تامین اجتماعی که تصریح می‌کند، ماده 77- میزان مستمری بازنشستگی عبارتست از ...... تبصره : متوسط مزد یا حقوق برای محاسبه مستمری بازنشستگی عبارتست از مجموع مزد یا حقوق بیمه شده که براساس آن حق بیمه پرداخت گردیده ظرف آخرین دو سال پرداخت حق بیمه تقسیم بر بیست و چهار.


همچنین، حسب بند (ط) ماده (9) قانون ساختار نظام جامع رفاه و تامین اجتماعی « ط - ارائه تعهدات بیمه ای صندوق‌ها درقبال افراد عضو و تحت پوشش براساس قاعده عدالت و به تناسب میزان مشارکت (سنوات و میزان پرداخت حق بیمه) و با تنظیم ورودی ها و خروجی‌ها طبق محاسبات بیمه‌ای صورت می‌پذیرد.


به گفته یارمحمدی، مستمری بازنشستگان پیش از موعد نیز، باید بر اساس میانگین دو سال آخر بیمه پردازی سنوات ارفاقی (سال 29 و 30) برقرار شود.


این در حالی است که سازمان تامین اجتماعی با وجود دریافت حق بیمه و حقوق بابت پنج سال سنوات ارفاقی به طور کامل و یکجا و اعمال ضریب 1/1 یعنی دریافت ضریب افزایش سالانه سنوات تا 30 سال ولی مستمری بازنشستگان پیش از موعد را بر اساس میانگین سال های 24و 25 محاسبه کرده است.


یکی دیگر از تجمع کنندگان اظهار کرد: اگر وعده و وعید دولت وقت و قانون تشویقی و ارفاقی نبود ما هرگز خود را بازنشسته نمی‌کردیم و هم اکنون نیز بسیاری از ما آمادگی داریم دوباره به سرکار خود بازگردیم.


تقی طلعت کوشکی می‌افزاید: چگونه است زمانی که من در یک سازمان به مدت یک سال کار می‌کردم و آن سازمان برای من حق بیمه پرداخت نکرده بود با وجود داشتن مدارک مثبت مبنی بر شاغل بودن اما تامین اجتماعی به این دلیل که از طرف کارفرما حق بیمه برای من پرداخت نشده است، آن سال را به عنوان سنوات خدمت محسوب نکرد ولی حالا که تا 30 سال برای من بیمه پردازی شده است مبنا را سال‌های 24 و 25 قرار داده است؟


تجمع کنندگان در بیانیه‌ای که به امضای تمام شرکت کنندگان رسیده است، از دولت و مجلس تقاضا دارند اینک که زمان بحث درباره بودجه سال 95 در مجلس جریان دارد، ردیف بودجه ای را تعیین کنند برای تامین بارمالی سال‌هایی که قانون بازنشستگی پیش از موعد به طور کامل اجرا نشده است، تا مصوبه مجلس به تایید شورای نگهبان برسد.


مجلس شورای اسلامی در دو بازه زمانی، دو مصوبه برای رفع تضییع حقوق بازنشستگان پیش از موعد داشته است که شورای نگهبان به دلیل "عدم تامین مالی بار طرح" هر دو مصوبه را رد کرده است که چنانچه در قانون بودجه 95 ردیف بودجه‌ای لحاظ شود، نظر شورا برای بارمالی تامین خواهد شد.


یارمحمدی با اشاره به اینکه در چند جلسه که تاکنون در کمیسیون بهداشت مجلس و با حضور نمایندگان سازمان تامین اجتماعی، نماینده شورای نگهبان، مرکز پژوهش‌های مجلس و با نظر موافق نمایندگانی از کمیسیون‌های دیگر مجلس برگزار شده و جملگی متفق القول، به حقوق حقه بازنشستگان پیش از موعد اذعان داشته اند، دولت و مجلس در فرصت باقی مانده و در کمیسیون تلفیق با اختصاص یک ردیف بودجه، مشکل این بازنشستگان را رفع کند که اینک پیش از گذشته نیاز به تامین زندگی روزمره خود دارند.


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته