دکتر زرهانی: در حال مشورت برای تفویض اختیار به آموزشکدهها هستیم
به گزارش گروه دانشگاه خبرگزاری آنا، آماده کردن همه آموزشکدههای سما برای ارائه آموزشهای تخصصی و کاربردی کوتاهمدت به افراد حقیقی و کسانی که از سوی بخش خصوصی و دولتی معرفی میشوند، حمایت و پشتیبانی از آموزشکدهها و رفع کاستیها و موانع احتمالی، ارزیابی عملکرد آموزشکدهها و معرفی 10 آموزشکده ممتاز و 10 آموزشکده فعال برای تشویق و قدردانی تا اسفند 95 و ... از جمله دستورهای این جلسه بود.
شمسنیا، مدیر امور آموزشکدهها و مسئول راهاندازی این ستاد، در آغاز جلسه به فضای جدیدی که در روند جذب دانشجو حاکم است اشاره و بر لزوم راهاندازی دورههای آموزشی کوتاهمدت و تخصصی تاکید کرد. او گفت: «در این زمینه دو اقدام صورت گرفته است. یکی تفاهمنامه منعقدشده با سازمان فنی و حرفهای و دیگری بخشنامه سازمان مرکزی دانشگاه آزاد اسلامی مبنی بر اجرای دورههای تخصصی کوتاه مدت.»
دکتر زرهانیف معاون دانشگاه و رئیس سازمان سما، از حضور در جمع صاحبنظران ابراز خرسندی کرد و گفت: «هر سازمان و مجموعهای برای حرکت رو به جلو و تعالی، نیازمند زیرساختهای برآمده از تفکر و اندیشه است. ما نیز از این اصل مستثنی نیستیم و برای موفقیت نیاز به اتاق فکر، جایگاه تولید اندیشه و سنجش و تفکر راهبردی داریم. امروزه آموزشکدهها نیاز به یک پشتوانه فکری قوی برای ادامه مسیر خود دارند.»
او به وضع کنونی سما، وابستگیاش به بزرگترین دانشگاه حضوری جهان و شرایط روز جامعه اشاره کرد و آموزشکده های سما را بیش از پیش نیازمند آیندهپژوهی دانست.
تمرکززدایی و تفویض اختیار به واحدها از دیگر مواردی بود که زرهانی به آنها اشاره کرد. او گفت: «ما برای پیشبرد کارها در سما به دنبال مدیریت از پایین به بالا هستیم و نه از بالا به پایین چرا که بر این باوریم و تجربه نیز نشان داده است در صورتی که کارها به صورت دستوری و بدون مشورت با بدنه از بالا به پایین ابلاغ شود کاربردی و سودمند نخواهد بود.»
باید نیروهای تکنسین آموزش دهیم
زرهانی راه حل مشکل نیروهای بیکار در جامعه امروز را تربیت نیروهای تکنسین و آچار به دست دانست و گفت: «ما باید مهارتهای منتهی به اشتغال را به دانشجویان خود آموزش دهیم و با یک موقعیتسنجی اقتصادی آنان را آماده ورود به بازار کار کنیم.»
تدوین طرح آمایش استانی و تربیت نیروی انسانی متناسب با نیاز هر استان و تجهیز آموزشکدهها متناسب با این آمایش، تجاریسازی طرحها، ارائه خدمات از سوی آموزشکدهها با همکاری دانشجویان، مربیان و استادان، راهاندازی شرکتهای کاربنیان و دانشبنیان، ضرورت تبلیغات و اطلاعرسانی برای برندسازی سما، ایجاد و گسترش آموزشکدههای جدید بر مبنای امکانسنجی درست، ارزیابی عملکرد و تشویق آموزشکدهها از دیگر موضوعات مورد اشاره از سوی رئیس سازمان سما در جلسه امروز بود.
او همچنین درباره واگذاری رشتههای کاردانی از واحدهای دانشگاهی به سما گفت: «این امر با دو مسئله کاهش دانشجو و 12ساله شدن دوران تحصیل در سنوات آتی روبهرو است. این واگذاری بر اساس تصمیم ریاست دانشگاه آزاد اسلامی طرح شده و در حال حاضر به صورت داوطلبانه است اما در آتیه الزامی خواهد شد. سما باید برای بر عهده گرفتن این مسئولیت شرایط لازم را مهیا کند.»
ریاست سازمان سما درباره سودهای حاصل از آموزشکدهها گفت: «میتوان با استفاده از این درآمدهای آموزشکدهها، مدارس جدید با امکانسنجی درست تاسیس کرد که صدور مجوزهای لازم آن بر عهده حوزه ستادی و آغاز کار بر عهده مسئولان اجرایی است.»
زرهانی همچنین از مدارس و آموزشکدههای سما به عنوان مهمترین و کلیدیترین بخش سازمان سما یاد کرد و گفت: «سازمان سما به عنوان خادم مدارس و آموزشکدههای سما مشغول به فعالیت است و ما برای تغییر سازوکار اجرایی و تفویض اختیار به واحدها و خارج کردن حوزه ستادی از تصمیم گیرندهِ صرف، درحال مشورتخواهی و تصمیمگیری هستیم.»
هر یک از حاضران در جلسه پیشنهادها و راهکارهای خود را در حوزه موضوعات مطرحشده از جمله راهاندازی بخش مستقل ارتباط با صنعت در واحدها، لزوم ارتباط با سازمان فنی و حرفهای، برگزاری دورههای تخصصی کوتاهمدت و ضرورت پایش اقتصادی برگزاری دورهها، ضرورت تدوین سازوکار راهاندازی شرکتهای دانشبنیان، ضرورت بازاریابی، هویتبخشی به سما و ... طرح کردند.
انتهای پیام/