دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
16 اسفند 1394 - 15:30

مدیرعامل آبفا خبر داد؛ بحران کم‌آبی 392 شهر در تابستان 95

مدیرعامل شرکت آبفای کشور با بیان اینکه تعداد شهرهای دارای بحران آبی در سال جاری 547 شهر بود اعلام کرد که با اقدامات انجام شده تعداد این شهرها در زمان پیک مصرف تابستان 95 به 392 شهر کاهش می‌یابد.
کد خبر : 71311

به گزارش خبرنگار گروه اقتصادی آنا، حمیدرضا جانباز در نشست خبری امروز خود با بیان اینکه در سال جاری 615 فقره انشعاب غیرمجاز آب قطع شده است، افزود: امسال 363 چاه حفر، 365 چاه تجهیز و تعدادی نیز کف شکنی و بهسازی شده‌اند. همچنین 400 هزار کنتور فرسوده تعویض و 698 فقره انشعاب شهری از فضای سبز تفکیک شده است.


وی با تاکید بر تلاش شرکت مهندسی آبفا برای تامین آب شرب پایدار در کشور تصریح کرد: : توجه به ارتقای جایگاه مدیریت بخش آب، توسعه و مشارکت ذی‌نفعان و توجه به برنامه آمایش سرزمین، بخش دیگری از ایده‌های اجرا شده این شرکت در سال جاری بوده است.


جانباز ادامه داد: استقرار جمعیت در کشور بر اساس الگوی فراوانی یا فقدان آب نیست و نقاط جمعیتی بزرگی در کشور وجود دارند که از نظر تأمین منابع آب به‌شدت دچار مشکل هستند.


وی با اشاره به اینکه در موضوع آب دارای چالش‌های بسیاری هستیم، گفت: سهم بسیار کمی از قیمت تمام شده را از محل تعرفه‌ها دریافت می‌کنیم.


جانباز با بیان اینکه فرهنگ سازی و توسعه اجتماع می‌تواند به مشکلات بخش آب کمک کند، تاکید کرد: باید همه آحاد جامعه به کم آبی توجه کنند و کم آبی تبدیل به یک دغدغه اجتماعی شود و باور داشته باشیم که تغییر اقلیم در منطقه و کشور جدی است.


به گفته این مقام مسئول، میانگین بارش‌های بلند مدت 4.5 تا 5 درصد کاهش داشته است. از طرفی دمای محیط نیز از 0.5 تا 1.5 درجه افزایش یافته که چالش‌های آبی تجدید می‌شود.


مدیرعامل آبفای کشور تعداد مشترکان آب و فاضلاب را حدود 15.5 میلیون و شهرهایی که خدمات آب و فاضلاب را دریافت می‌کنند، 1130 شهر ذکر کرد و ادامه داد: 74 درصد مشترکان بخش روستایی نیز تحت پوشش خدمات آب و فاضلاب قرار دارند و 5.4 میلیون انشعاب و 183 واحد تصفیه‌خانه روستایی در مدار قرار دارد.


جانباز با بیان اینکه حدود 42.5 درصد جمعیت شهری تحت پوشش شبکه‌های فاضلاب و 282 شهر کشور در طرح ایجاد شبکه‌های فاضلاب قرار دارند، گفت: در سال 94 با نگاه مثبتی که دولت و مجلس به مسئله تأمین آب شرب روستایی داشتند، در دو هزار روستا، 1.2 میلیون نفر یعنی 322 هزار خانوار از نعمت آب شرب سالم بهره‌مند شدند.


وی با بیان اینکه اعتبارات بخش روستایی در دولت یازدهم نسبت به سال‌های قبل افزایش بی‌سابقه‌ای داشته است، افزود: با 500 میلیون دلار اعتبارات صندوق توسعه، شاهد اتفاقات خوبی در بخش آب روستایی خواهیم بود.


جانباز خاطرنشان کرد: 32 سد مهم کشور که وظیفه تأمین آب شرب شهری و روستایی را به عهده دارند، دارای 6.2 میلیارد مترمکعب ظرفیت هستند و 41.2 درصد این سدها پر است.


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته