دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
16 اسفند 1394 - 15:05

اشرف‌غنی: پاکستان و افغانستان در حال جنگی غیر علنی هستند

رئیس‌جمهوری افغانستان، پاکستان و جنگجویان خارجی را عوامل خارجی جنگ جاری کشورش خواند و از طالبان خواست که موضع خود را نسبت به آنها شفاف کنند.
کد خبر : 71251

به‌گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری آنا به‌ نقل از شبکه خبری بی‌بی‌سی، اشرف‌غنی امروز یکشنبه در مراسم افتتاحیه ششمین سال فعالیت این دوره پارلمان افغانستان (شورای ملی) گفت: جنگی غیر علنی میان پاکستان و افغانستان در جریان است.


وی از گروه‌های القاعده و داعش به‌عنوان دو عنصر مهم جنگ کنونی در کشورش یاد کرد و از گروه‌های افراطی ازبکستانی، تاجیکستانی، چچنی و اویغوری به‌ عنوان سومین عامل این جنگ نام برد.


رئیس‌جمهوری افغانستان با بیان اینکه جنبش طالبان پاکستان با گروه طالبان افغانستان نزدیکی فکری دارد، تصریح کرد:‌ «سوال این است که آیا گروه‌های طالبان می‌توانند راه خود را از جنگجویان خارجی جدا کنند یا نه؟»


اشرق غنی افزود: «برنامه صلح حکومت ملی دو بعد دارد: نخست، آشتی با گروه طالبان و حزب اسلامی گلبدین حکمتیار و دیگری صلح با پاکستان که هر کدام نیاز به اقدامات مشخصی دارد. نکته اصلی در صلح با پاکستان این است که دو کشور باید به‌ عنوان دو کشور مستقل که به حاکمیت ملی یکدیگر احترام کامل دارند، به تفاهم کامل دست یابند.»


رئیس‌جمهوری افغانستان درباره طالبان گفت: «این گروه باید افغان بودن خود را ثابت کند، با دولت افغانستان مذاکره کند و این موضوع را مشخص کند که راه خدمت به اسلام کدام است. در واقع، معامله ما بر استقلال و سر قانون اساسی نیست، بلکه تنها موضوع ملی، اراده سیاسی برای دستیابی به تفاهم است.»


با سخنرانی افتتاحیه غنی، مجلس شورای ملی ششمین سال کاری خود را آغاز کرد که این موضوع به معنای تمدید کار پارلمان از پنج سال به شش سال است.



انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته