دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
16 اسفند 1393 - 09:48

ساختار سازمانی سیا تغییر می‌کند

سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا (سیا) اعلام کرده است که با هدف تمرکز بر عملیات‌های سایبری ساختار این سازمان را تغییر خواهد داد.
کد خبر : 7123

به‌گزارش خبرنگار گروه بین‌الملل خبرگزاری آنا به‌نقل از پایگاه خبری «بی‌بی‌سی»، «جان برنان» رئیس سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا اعلام کرد که هدف از ایجاد تغییر ساختاری، بهره‌وری بیشتر از امکانات این نهاد است.


بر اساس این گزارش، «جان برنان» رئیس سازمان سیا گفت: ۹ کارشناس و تحلیلگر خارج از سازمان، ماه‌ها بر روی تحلیل ساختار مدیریتی سیا کار کرده‌اند و نتیجه کار آن‌ها نشان می‌دهد که دیوان‌سالاری حاکم بر این سازمان عملکرد موثری ندارد.


منابع خبری اعلام کردند این نگرانی وجود دارد که تمرکز سازمان سیا بر شکار تروریست‌ها و کشتن آن‌ها پس از حوادث یازده سپتامبر ظرفیت‌های این سازمان در زمینه جاسوسی و تحلیل اطلاعات را فرسوده کرده باشد.


«جان برنان» گفت: ضروری است سازمان سیا شکاف‌های اطلاعاتی‌ را که پوشش نمی‌دهد شناسایی کند. سیا در برخی از نقاط جهان اغلب حتی یک نفر که بتوان به او برای انجام ماموریتی جاسوسی اطمینان کند، پیدا نمی‌کند.


وی افزود: در برخی از این نقاط حتی نماینده دیپلماتیک نداریم یا برخی از کشورها هستند که در کنترل گروه‌های تروریستی قرار دارند.


نظرسنجی‌های داخلی نشان می‌دهد که مدیریت اشتباه و سرخوردگی‌های اداری از عواملی هستند که باعث خروج استعدادها از این سازمان‌ شده است. قرار است به عنوان مهم‌ترین بخش از این تغییر ساختار سازمانی، فاصله میان تحلیلگران و مجریان عملیاتی در این سازمان از بین برود.


همچنین قرار است با اجرای طرح ساختاری تازه در سیا، فعالیت همه کارکنان این سازمان در ۱۰ «مرکز عملیاتی» سازماندهی شود که هر یک از این مراکز زیر نظر یک معاونت خواهد بود.


در حال حاضر، «مرکز مبارزه با تروریسم» سازمان سیا یکی از معدود واحدهایی است که در دهه اخیر براساس این ساختار تازه فعالیت داشته است و تحلیلگران اطلاعاتی آن همراه با مجریان عملیاتی در یک محل کار کرده‌اند.


سازمان سیا از جمله سازمان‌های اطلاعاتی و جاسوسی است که درباره وجود سلاح‌ کشتار جمعی در عراق در سال ۲۰۰۲ اشتباه کرد. مهم‌ترین دستاورد این سازمان در ده سال گذشته کشتن «اسامه بن لادن» در سال ۲۰۱۱ بود که آن هم بسیار بیش از آن‌که انتظار می‌رفت به طول انجامید.


انتهای پیام/

ارسال نظر
قالیشویی ادیب