دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
16 اسفند 1394 - 09:15
در مراسم ویژه روز درختکاری در خانه سینما عنوان شد

میرکریمی: سینما می‌تواند بیش از همه در دفاع از محیط‌زیست مؤثر باشد

مراسم ویژه روز درختکاری به همت خانه سینما، سازمان زیباسازی شهر تهران و بنیاد سینمایی فارابی، عصر روز گذشته (شنبه ۱۵ اسفند ماه) با حضور مسئولان و سینماگران در ساختمان شماره ۲ خانه سینما واقع در خیابان وصال برگزار شد.
کد خبر : 71128

به گزارش خبرنگار فرهنگی آنا، در ابتدای این مراسم سهیل محمودی که اجرای مراسم را بر عهده داشت، پس از خواندن شعری از شفیعی کدکنی از سازمان زیباسازی شهرداری تهران برای تدارک این برنامه تشکر کرد و اظهار امیدواری کرد که تاثیر این حرکت به وسعت تمام ایران باشد.


پس از آن سید رضا میرکریمی مدیرعامل خانه سینما ضمن خوشامدگویی به میهمانان گفت: «در ابتدا باید تشکر کنم از بنیاد سینمایی فارابی و سازمان زیباسازی شهر تهران و همکارن صنفی‌ام در خانه سینما که این کار زیبا را شکل دادند و همچنین تمام فیلمسازانی که همیشه در امر خیر پیش قدم هستند.»


وی ادامه داد: «باید با زمین صحبت کنیم و به عنوان مادری که به او بی‌توجهی و بی‌احترامی کردیم، نسبت به بی‌ادبی و بی‌مهری خود از او عذرخواهی کنیم. در کنار چند صد میلیارد کهکشان شناخته شده، یک کهکشان وجود دارد که برای ما است و یک سیاره وجود دارد که سبز است و ما ساکنین آن چقدر نسبت به او بی مهری کرده‌ایم که امروز تن او تب آلوده است.»


وی افزود: «برای بیرون کردن این غصه و برای اینکه تبش را پایین بیاوریم باید تلاش کنیم و قول بدهیم که بچه‌های مودبی باشیم. دوست دارم به زمین بگویم که بیشتر از این گرم نشو، درست است که ما اشتباه کرده‌ایم ولی درختان و پرندگان گناهی ندارند، ماهی‌های درون دریا نمی‌دانند که ما چه بلایی سر تو آورده‌ایم و آنها هم متعجبانه نگاهمان می‌کنند و از این همه تغییرات و این شتابی که در حال نابود کردن همه چیز است، در حیرت‌اند.»


میرکریمی اظهار کرد: «اگر کسی الان فیلمبرداری کند و این فیلم را بعدا نشان کسانی بدهد که نمی‌دانند ما چه زمانی این مراسم را برگزار کرده‌ایم، تصور می‌کنند که الان اردیبهشت ماه است و ما اینجا نشسته‌ایم و احیانا در معرض گرمای تابستان هستیم! روز به روز این تغییرات جوی شتاب می‌گیرد و ما بی توجهیم.»


وی تاکید کرد: «باید با هم قول بدهیم که بچه‌های خوبی برای زمین باشیم و جبران کنیم آن چیزی را که پدرانمان به ما گفتند و ما به آن عمل نکردیم. امیدوارم این حرکت نمادین سرآغاز یک کار جدی در طول سال باشد نه فقط در یک روز.»


وی تصریح کرد: «فکر می‌کنم گروه های مرجعی مثل سینما تاثیرگذاری و نفوذشان در افکار عمومی بیشتر است. بنابراین بیش از همه می‌توانند در ایجاد این نهضت برای دفاع از محیط زیست و دفاع از آن چیزی که زندگی فرزندانمان را تهدید می‌کند، موثر باشند.»


سرانه فضای سبز در تهران با استاندارد جهانی برابری می‌کند


در ادامه محمود صلاحی رئیس سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران با اشاره به روایتی که درباره درختان در دین اسلام وجود دارد، گفت: «در ایام حج، آسیب زدن به یک درخت دیه دارد. خوشبختانه وضعیت فضای سبز در تهران بد نیست و نسبت به قبل از انقلاب بهتر است؛ به طوری که با استاندارد جهانی برابری می‌کند. پیش از انقلاب فضای سبز سرانه تهران با جمعیت سه میلیون نفر، نیم متر بود، اما امروز با ۹ میلیون نفر جمعیت دارای فضای سبز سرانه ۱۵.۵ متر است. این در حالی است که سرانه استاندارد فضای سبز در دنیا ۱۵ متر است.»


وی ادامه داد: «خوشبختانه امروز تهران دارای فضای سبز درخت، چمن و گل است. پیش از این فضای سبزمان فقط عمودی بود و شامل درخت می‌شد، اما امروزه فضای سبز افقی یعنی چمن‌کاری و گل‌آرایی هم داریم. البته فرهنگ نگهداری از این فضا و توسعه آن به کمک هنرمندانمان بیشتر ماندگار می‌شود.»


وی افزود: «هنرمندان می‌توانند موضوع محیط زیست و درخت‌کاری را در دستور کار خود قرار دهند. سال گذشته سازمان زیباسازی از 70 میلیون تومان سود تابلوهای‌ تبلیغاتی‌ دست کشید و نگارخانه‌ای به وسعت شهر تهران برپا کرد که بیش از 90 درصد مردم و هنرمندان از آن رضایت داشتند. بیلبوردهای تبلیغاتی شرکت‌های تجاری گاه این تصور را به وجود می‌آورند که در کشور دیگری هستیم، اما خوشبختانه امروزه موضوعات بهداشتی هم در کنار این تبلیغات به چشم می‌خورد.»


صلاحی با اشاره به دغدغه مقام معظم رهبری نسبت به محیط زیست و درخت‌کاری یادآور شد: «17 اسفند سال گذشته مقام معظم رهبری فرمودند که وقتی از شرق تهران عبور می‌کنم، حس خفگی دارم. چون همه زمین‌های این منطقه در اختیار ارگان‌ها است. ایشان خواستند تا زمین‌ها را آزاد کنیم و مردم از آنها استفاده کنند؛ به همین دلیل در فرصت کوتاهی هزار و 400 هکتار زمین در اختیار مردم قرار گرفت.»


وی اظهار کرد: «خوشبختانه در آثار هنری، محیط زیست اهمیت ویژه‌ای دارد و در حال حاضر موضوعاتی مانند حفظ آب و تصفیه آن از نکات مهمی است که باید در سال آینده مورد توجه قرار بگیرد.»


پس از آن عیسی علیزاده رئیس سازمان زیباسازی شهرداری تهران نیز طی سخنانی اظهار داشت: «در این سازمان تلاش می‌کنیم فضای شهر را فضای تبلیغات تجاری نکنیم، به همین دلیل کمپین‌هایی را به موضوعات سلامت‌، محیط زیست و... اختصاص داده‌ایم و حمایت و مساعدت هنرمندان می‌تواند در این زمینه بیشتر ما را یاری دهد.»


در پایان، احمد مسجدجامعی عضو شورای اسلامی شهر تهران نیز بیان کرد: «این تهران که برخی با آن بد هستند خیلی هم خوب است، از قدیم آن را چنارستان می‌نامیدند و در حال حاضر نام بسیاری از محلات تهران از درخت‌ها گرفته شده است مانند ونک‌، نارمک‌، هفت‌چنار ‌، وردآورد و بسیاری نام‌های دیگر که همچنان زیبایی نوروز و جشن ملی ایرانیان را به دلیل طراوت و سرسبزی که در این فصل سال در این سوی عالم رخ می‌دهد نمایان می‌سازد.»


پس از پایان سخنرانی‌ها هشت درخت توسط هنرمندان در حیاط خانه سینمای شماره دو کاشته شد که دو درخت به نام‌های زنده‌یاد سیف‌الله داد و زنده‌یاد علی حاتمی نامگذاری شدند. همچنین مجید مظفری نیز به یاد علی نصیریان یک نهال کاشت و عنوان کرد که نباید فقط برای هنرمندان از دست رفته چنین یادگاری بماند و باید یاد هنرمندان زنده هم تا زمانی که هستند، گرامی داشته شود.


سید رضا میرکریمی (مدیر عامل خانه سینما)، محمد‌رضا موئینی (نایب رئیس خانه سینما)، آتیلا پسیانی (سخنگوی خانه سینما) و ناصر عنصری (قائم مقام مدیر عامل خانه سینما)، احمد مسجد جامعی (عضو شورای اسلامی شهر تهران)، محمود صلاحی (رئیس سازمان فرهنگی و هنری شهرداری تهران)، علیرضا تابش (مدیر عامل بنیاد سینمایی فارابی)، جلیل اکبری صحت (مدیر کل روابط عمومی سازمان سینمایی)، امیر اسفندیاری، عیسی علیزاده (رئیس سازمان زیباسازی شهرداری تهران)، محمدخوانی (قائم مقام سازمان زیباسازی شهرداری تهران)، موسوی (معاون فرهنگی و هنری سازمان زیباسازی شهرداری تهران)، حسین وجودی (مدیر تبلیغات فرهنگی سازمان زیباسازی شهرداری تهران)، معلمی (مدیر فضای سبز منطقه 6 تهران)، رویا تیموریان، مسعود رایگان، بهرام رادان، فاطمه گودرزی، مجید مظفری، فریبا کوثری، مرجانه گلچین، فلور نظری، اشکان خطیبی، مهوش وقاری، محسن قاضی مرادی، مهدی میامی، فرامرز روشنایی، صفا آقاجانی، مرتضی ضرابی، شیوا خنیاگر، هارون یشایایی، فریال بهزاد، غلامرضا آزادی، فرهاد توحیدی، بهروز افخمی، نرگس آبیار، اسماعیل براری، حجت قاسم‌زاده، احمد طالبی‌نژاد، احمد عربانی، روانبخش صادقی، حمید دهقانپور، اکبر نبوی، سید علیرضا حسینی، مجید توکلی، امیر عابدی، جعفر صانعی مقدم، رضا مقصودی، غلامرضا گمرکی و بسیاری از هنرمندان و چهره‌های سینمایی در کنار اعضای شورای مرکزی و روسای اصناف خانه سینما از مهمانان حاضر در این برنامه بودند.


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته