دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
15 اسفند 1394 - 16:53
امام جمعه دامغان عنوان کرد:

آن‌قدر درباره درختکاری روایت داریم که می‌توان چند پایان‌نامه دکتری به آن اختصاص داد

امام جمعه دامغان گفت:‌«درختکاری باید به یک فرهنگ عمومی در جامعه تبدیل شود. پیامبر اکرم(ص) در روایتی می‌فرمایند: هر مسلمانی نهالی بکارد که از حاصل آن مخلوقی بهره‌مند شود به تعداد آن صدقه برای وی محسوب می‌شود. درباره موضوع درختکاری آنقدر روایت داریم که می‌توان چند پایان‌نامه دکتری به آن اختصاص داد.»
کد خبر : 71080

به گزارش خبرنگار خبرگزاری آنا، بنا به تاکید رئیس دانشگاه و به یاد 657 شهید والامقام شهرستان دامغان، در جمع صمیمی خانواده‌های شهدا و ایثارگران، مسئولان استان و شهرستان دامغان، استادان، دانشجویان، کارکنان و خانواده دانش‌آموخته شهید مدافع حرم این واحد دانشگاهی، شهید هادی شجاع، 657 نهال زیتون در بوستان شهدای این واحد غرس شد.


امام جمعه جدید دامغان در نخستین حضور خود در این واحد دانشگاهی، با بیان جایگاه علم گفت: «علم، مکمل عقل است و در مقابل عقل، جهل است. علم به دو دسته علم حصولی و علم حضوری تقسیم می شود: علم حصولی همان علم اکتسابی است ولی علم حضوری، علم معلوم نزد عالم حاضر است. علم حصولی ما را به علم حضوری می‌رساند. بدترین نوع جهل، جهل مرکب است. امروز حوزه‌های علمیه و دانشگاه‌ها باید عالمِ عاقل بپرورانند.»


حجت‌الاسلام دکتر سید محمد حسین حسینیان تأکید کرد: «شهیدان زنده اند و نزد خداوند ارتزاق می کنند و این مطلب از مفاهیم قرآنی برآمده است که شهدا زنده اند و مطلب، عمقی دارد که در فهم و ادراک بشر نمی گنجد. جلوه‌هایی از زندگی و حیات شهدا قابل مشاهده است، لیکن ما از درک آنها عاجز هستیم. بنابراین امیدواریم شهدا شافع ما در روز قیامت باشند.»


حسینیان: درختکاری باید به یک فرهنگ عمومی در جامعه تبدیل شود. پیامبر اکرم(س) در روایتی می فرمایند: هر مسلمانی بذری بیفشاند یا نهالی بکارد که از حاصل آن مخلوقی بهره مند شود به تعداد آن صدقه برای او محسوب می شود. درباره موضوع درختکاری آنقدر روایت داریم که می توان چندین پایان نامه دکتری را به آن اختصاص داد

وی اقدام دانشگاه آزاد اسلامی واحد دامغان در غرس نهال، به یاد شهدای دامغان را بسیار درخور اعتنا خواند و بیان کرد: «درختکاری باید به یک فرهنگ عمومی در جامعه تبدیل شود. پیامبر اکرم(س) در روایتی می فرمایند: هر مسلمانی بذری بیفشاند یا نهالی بکارد که از حاصل آن مخلوقی بهره مند شود به تعداد آن صدقه برای او محسوب می شود. درباره موضوع درختکاری آنقدر روایت داریم که می توان چندین پایان نامه دکتری را به آن اختصاص داد، از این منظر توجه به فرامین اسلامی و آیات و روایات باعث شده است که مسلمانان در گسترش کشاورزی و علوم مربوط به آن در کنار سایر علوم اسلامی، نقش انکار ناپذیری داشته باشند.»


امام جمعه دامغان رابطه انسان و طبیعت را یک رابطه دوسویه دانست و گفت: «درخت از برترین آفریده‌های خداوند برای آسایه و رزق و روزی انسان است و به دلیل نقش حیاتی که در زندگی تمامی موجودات زنده، به ویژه انسانها دارا است در اسلام مورد توجه خاص قرار گرفته است؛ بدین ترتیب نقش درخت در سرنوشت انسان و همچنین انسان بر طبیعت، بسیار پر رنگ تر جلوه گر می شود.»


رییس واحد دامغان نیز با خیرمقدم به حاضران و به ویژه خانواده شهید مدافع حرم حضرت زینب(س)، شهید هادی شجاع که مایه فخر و مباهات این واحد است، بیان کرد: «خداوند متعال را شاکریم که فرهیخته ای از اهالی کوی مهر و ادب این واحد دانشگاهی، افتخار شهادت در راه دفاع از اسلام و حریم اهل بیت عصمت و طهارت (س) را بدست آورد و امیدواریم این شهید بزرگوار شافع ما در روز قیامت باشد.»


دکتر حسین عباسپور با توجه به طرح‌های ماندگار واحد دامغان در عرصه فرهنگی ادامه داد: «با توجه به قداست شهدای ایران اسلامی و شهدای شهرستان دامغان که آیه های صلح و برادری و ظلم ستیزی هستند، بر آن شدیم که 657 نهال مثمر در بوستانی که به نام پر مهر شهدا، زینت گرفته است با حضور خانواده های معزز آلاله های عاشق شهرستان دامغان غرس کنیم و هر درخت را به نام یک شهید دامغانی نام گذاری و ثبت پلاک کنیم.»


وی با تأکید بر اینکه کاشت درخت برکت و افزایش رزق و روزی را به همراه می‌آورد، بیان کرد: «درخت به لحاظ زیبایی شناختی و نقش حیاتی که در زندگی تمامی موجودات زنده به ویژه انسانها دارا است در اسلام مورد توجه خاص قرار گرفته است. بنابراین رسول خدا(س) می فرمایند: اگر قیامت بر پا شد و در دست یکى از شما نهالى بود، اگر کمى پیش از قیامت توانست آن را بکارد، باید بکارد. همچنین در جایی دیگر درباره کاشت درخت مثمر می فرمایند: هر کس درختى بنشاند و به ثمر بنشیند، خدا به اندازه‏اى که میوه از آن فراهم آید به او پاداش می‏دهد.»


در ادامه این مراسم لوح یادبود شجاعت و جوانمردی به خانواده شهید مدافع حرم، هادی شجاع، که دانش آموخته مقطع کاردانی نقشه کشی معماری واحد دامغان بود، اهدا شد و سپس حاضران در این مراسم باحضور در بوستان شهدای دانشگاه آزاد اسلامی واحد دامغان به یاد سرافرازان این شهرستان نهالی را به نام هر شهید غرس کردند.


انتهای پیام/

ارسال نظر
قالیشویی ادیب