دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
15 اسفند 1394 - 14:29

عضو کمیسیون کشاورزی اتاق ایران: این حجم میوه لوکس قاچاقی وارد نشده است

عضو کمیسیون کشاورزی اتاق بازرگانی ایران گفت: این حجم از میوه‌های خارجی و لوکس عرضه شده در میدان‌های میوه‌ و تربار و مراکز عرضه نمی‌تواند به صورت قاچاق وارد کشور شده باشد.
کد خبر : 71038

ابراهیم الهام‌پور در گفت‌وگو با خبرنگار گروه اقتصادی آنا با بیان اینکه یقینا افرادی اقدام به وارد کردن این میوه‌های لوکس کرده‌اند، افزود: باید کانال‌های خاصی برای وارد کردن چنین حجمی از میوه‌های خارجی به کشور وجود داشته باشد چراکه این حجم انبوه را نمی‌توان با قاچاق وارد بازار کرد.


وی با بیان اینکه وزارت جهاد کشاورزی نقش حاکمیتی دارد، تصریح کرد: مباحثی مانند قاچاق را باید نهادهای مربوطه مانند ستاد مبارزه با قاچاق کالا پیگیری کند و یک وزارتخانه نمی‌تواند رأسا وارد عمل شود.


الهام‌پور اظهار کرد: وزارت جهاد کشاورزی می‌تواند در جمع‌آوری اطلاعات و انجام یک سری تحقیقات میدانی در قضیه میوه‌های خارجی قاچاق فعالیت کند اما مبارزه با این قاچاق از شرح وظایف آن خارج است.


عضو کمیسیون کشاورزی اتاق بازرگانی ایران با بیان اینکه اقتصاد و بازار علمی در کشور وجود ندارد، عنوان کرد: بازار در ایران به صورت واسطه‌گری است و این فضای خاکستری زمینه را برای فعالیت افراد سودجو باز می‌کند.


وی با تاکید بر اینکه واردات بسیار راحت‌تر از صادرات است، ادامه داد: واردات با تشنگی بازار مواجه می‌شود و از این رو هرچه وارد شود یقینا خریداری خواهد شد.


الهام‌پور بیان کرد: اما پروسه انجام صادرات سخت‌تر است چرا که برای انجام این فرآیند باید کیفیت محصول به گونه‌ای باشد که از توان رقابت‌پذیری کافی با سایر کالاهای بازار برخوردار باشد. از طرفی بازاریابی برای محصول صادراتی به مراتب سخت‌تر از فروش کالای وارداتی است.


وی با بیان اینکه عموما قیمت کالاهای صارداتی پایین است، تاکید کرد: از این رو واردات نسبت به صادرات به صرفه‌تر است. از طرفی در بازار 80 میلیونی ایران هر کالای وارداتی حتی کالای چینی هم خریداری می‌شود بنابراین مطالعات چندانی نیز نیاز نیست.


عضو کمیسیون کشاورزی اتاق بازرگانی ایران خاطر نشان کرد: ورود نارنگی پاکستانی به بازار چندان دور از ذهن و انتظار نیست اما ورود این حجم میوه‌های لوکس خارجی به صورت قاچاق نمی‌تواند پذیرفته شده باشد.


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته