دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
15 اسفند 1394 - 13:31

افشای اسناد محرمانه از برنامه گسترده عربستان برای سرنگونی بشار اسد

اسناد جدیدی که پایگاه ویکی‌لیکس منتشر کرده است، نشان از برنامه و هدف گسترده عربستان برای سرنگونی بشار اسد دارد. در همین حال یک منبع امنیتی و نظامی اسرائیلی خبر داده است که وزیر دفاع عربستان قصد دارد با کمک تسلیحاتی به مخالفان بشار اسد، موقعیت میدانی جنگ سوریه را تغییر دهد.
کد خبر : 71007

به‌گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری آنا، پایگاه افشاگر ویکی‌لیکس به‌تازگی اسنادی محرمانه از دولت عربستان منتشر کرده است که نشان می‌دهد این دولت تلاش همه‌جانبه‌ای برای سرنگونی بشار اسد، رئیس‌جمهوری سوریه از قدرت داشته است.


در این اسناد آمده است که دولت سعودی تلاش داشته تا با دیدار با مقام‌های روسیه، آن‌ها را مجاب کند تا دست از حمایت از دولت بشار اسد بردارند. بنا به این اسناد، ریاض در اولین گام برای جلب توجه روسیه، قصد داشت تا دستور دهد رسانه‌های سعودی از انتشار اخباری که خوشایند مسکو نیست، خودداری کنند.


همچنین در بخشی از اسناد متعلق به دولت سعودی که توسط ویکی‌لیکس فاش شده است، دولت عربستان از بیم انتقام سوریه از آن‌ها خواستار تسریع در سرنگونی بشار اسد شده بود. در این سند آمده است:


«اما درباره اوضاع مربوط به بحران سوریه، پادشاهی موضعی ثابت دارد و در این زمینه از آن برنخواهد گشت و ناچاریم برحقیقتی تاکید کنیم و آن این است که نظام سوریه به هیچ وجه نمی‌تواند بر بحران غلبه یابد. نخستین هدفی که آن‌ها برایش تلاش خواهند کرد، انتقام از کشورهایی است که در مقابلش صف کشیده‌اند ازجمله عربستان و برخی از کشورهای خلیج (فارس). و اگر ما به اعتبار وحشی‌گری نظام سوریه و بی توجهی آن به فضای موجود برای تحقق اهدافش بی‌اعتنا باشیم، اوضاع برای پادشاهی بسیار خطرناک خواهد شد و ناچاریم از هر وسیله‌ای برای نابودی و سقوط نظام کنونی سوریه استفاده کنیم.»


در همین حال، پایگاه خبری «دبکا فایل» نزدیک به منابع امنیتی و نظامی اسرائیل خبر داده است که محمد بن سلمان، فرزند پادشاه عربستان و وزیر دفاع و معاون ولی‌عهد دربار سعودی، شخصا در تلاش است تا موشک‌های ضدتانک و ضدجنگنده در اختیار مخالفان بشار اسد قرار دهد.


بنا به گزارش این پایگاه اسرائیلی، همزمان با ارسال تانک‌های تی 90 روسیه به دمشق، محمد بن سلمان تلاش می‌کند تا موشک‌های ضدتانک در اختیار مخالفان قرار دهد تا جلوی پیشروی ارتش اسد به واسطه این تانک‌ها را بگیرد.


اولین کشتی حامل این تانک‌ها، هفته گذشته در بندر طرطوس در غرب سوریه و در ساحل مدیترانه پهلو گرفت و قرار است به‌زودی دومین کشتی حامل این تانک‌ها به سوریه برسد.


عربستان بیم آن دارد که با شکست آتش‌بس در سوریه، حملات هوایی روسیه به مخالفان مسلح بشار اسد شدت بگیرد و آن‌ها تحت فشار بیشتری قرار گیرند.


دبکا فایل در ادامه گزارش خود نوشته است که عربستان می‌کوشد همان نفشی را در سوریه بازی کند که پیشتر در افغامستان اجرا کرده بود.


عربستان در جنگ افعانستان، وظیفه حمایت مالی و لجستیکی از مخالفان مسلح علیه اشغال شوروی را برعهده داشت. با وجود این، مداخله و حمایت اخیر عربستان در سوریه برخلاف مورد افغانستان مورد حمایت آمریکا نیست.





انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته