دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
15 اسفند 1394 - 13:00
قائم‌ مقام بنیاد شهید و امور ایثارگران:

آسیب‌های اجتماعی در جامعه ایثارگری، یک سوم کل جامعه است

قائم‌ مقام بنیاد شهید و امور ایثارگران با بیان اینکه آسیب‌های اجتماعی در جامعه ایثارگری همانند سایر جوامع کشور وجود دارد، گفت: اما این آمار در جامعه ایثارگری بسیار ناچیز است.
کد خبر : 70987

به گزارش خبرنگار گروه اجتماعی خبرگزاری آنا، محسن انصاری در نشست خبری که به مناسبت 22 اسفند روز بزرگداشت شهدا برگزار شد، درباره آسیب‌های اجتماعی که در میان خانواده جانبازان، شهدا و ایثارگران گزارش می‌شود، افزود: در بین جامعه ایثارگری مانند سایر جوامع از قبیل جامعه کارگری، دانشجویی و غیره آسیب‌های اجتماعی از قبیل طلاق و موادمخدر وجود دارد اما این مسئله به دلیل فرهنگی که در این خانواده‌ها وجود دارد بسیار ناچیز است به طوری که می‌توان گفت آسیب‌های اجتماعی در بین جامعه ایثارگری یک‌سوم کل جامعه است.


وی در پاسخ به سوال خبرنگاری مبنی‌بر اینکه بسیاری از خانواده شهدا از حمایت‌های این بنیاد قطع امید کرده‌اند، توضیح داد: یکی از اهداف «طرح سپاس» علاوه بر دیدار با خانواده شهدا و جانبازان، حل مشکلات آنهاست. به همین دلیل در زمان دیدارهای خود تلاش می‌شود فرماندار، استاندار، ائمه جمعه و سایر افرادی که می‌توانند در حل مشکلات تاثیرگذار باشند، حضور داشته باشند.


قائم‌ مقام بنیاد شهید و امور ایثارگران، افزود: حل مشکلات این خانواده‌ها نیاز به همکاری سازمان‌های مختلف دارد که ما در تلاش هستیم با همکاری و تعامل با سازمان‌های مختلف در راستای حل مشکلات این خانواده‌ها تلاش‌های فراوانی داشته باشیم که البته به موفقیت‌های بسیاری نیز دست یافته‌ایم، بنابراین ناامید شدن را قبول ندارم و پیگیر آن هستیم تا جایی که توان مالی به ما اجازه می‌دهد مشکلات این خانواده‌ها را برطرف کنیم که البته خانواده‌ها نیز در مراجعات و ارتباطاتی که دارند از ارائه خدمات و حمایت‌های بنیاد رضایت خود را ابراز کرده‌اند.


انصاری در خصوص حمایت‌های مالی بنیاد از خانواده‌های شهدا تصریح کرد: ما در سال‌جاری بودجه 1000 میلیارد تومان وام را داشتیم اما آمار نشان می‌دهد که تاکنون یک‌هزار و 80 میلیارد تومان وام در اختیار خانواده‌ها قرار دادیم، بنابراین حمایت‌های ما در حد توان بوده است.


وی افزود: اشتغال یکی از مشکلات برنامه پنجم بود که در جامعه ایثارگری نیز دیده می‌شد و ما برای رفع این مسئله برای 85 هزار نفر از ایثارگران اشتغالزایی انجام دادیم اما در حال‌حاضر 51 هزار و 700 نفر بیکار داریم و این در حالی است که 162 هزار نفر در حال تحصیل هستند که سالانه حدود 25 درصد از این افراد فارغ‌التحصیل می‌شوند. بنابراین سالانه به جامعه بیکار ایثارگری افزوده می‌شود اما در تلاش هستیم با برنامه‌هایی که در پیش داریم این مشکلات را تا حد امکان کاهش دهیم.


انصاری درخصوص وام ازدواج بنیاد به فرزندان شهید اضافه کرد: یکی از علل قطع وام ازدواج نبود اعتبارات است که به محض تحقق این اعتبارات وام‌ها پرداخت خواهد شد.


قائم‌ مقام بنیاد شهید و امور ایثارگران در بخش دیگری از سخنانش درباره تحقیق و تفحصی که از بنیاد شهید انجام شد، تصریح کرد: تحقیق و تفحص حق نمایندگان مجلس است که این کار با همکاری بسیار خوبی انجام شد و نتایجی جمع‌آوری شد که هم‌اکنون نمایندگان در پی جمع‌بندی نهایی هستند و در صحن ارائه خواهد شد که با توجه به انتخابات مجلس این مسئله به تعویق افتاد.


وی در بخش دیگری از سخنانش درباره شهدای مدافع حرم گفت: درخصوص اینکه برخی از شهدای مدافعین حرم شهید محسوب نشده‌اند شبهاتی در برخی از سایت‌ها مطرح شد، اما ما اعلام می‌کنیم جبهه مقاومت و مدافع حرم ادامه راه جبهه دفاع مقدس است و هیچ تبعیض و تفاوتی بین آنها قائل نیستیم و چون معتقدیم اگر جبهه مقاومت وجود نداشت، در حال‌حاضر بسیاری از شهرهای کشور به تسخیر داعش درآمده بود، بنابراین تمام شهدای مدافع حرم و مجروحین آن را تحت پوشش خود قرار داده‌ایم، مگر اینکه سازمان اعزام‌کننده صورت سانحه یا مشخصات دقیقی از شهید یا مجروح را به ما ارائه نکرده باشد، اما می‌توان گفت تاکنون بیش از چهارپنجم آنچه به ما مراجعه کرده‌اند تحت پوشش قرار گرفته‌اند.


انصاری در پاسخ به سوال خبرنگاری مبنی‌ بر اینکه برخی از خانواده‌های شهدا مخالف طرح ساماندهی گلزار شهدا هستند، اما بنیاد شهید اصرار بر این مسئله دارد، توضیح داد:‌ تمام گلزار شهدا مربوط به دهه 60 است که براساس اصول مهندسی خاصی طراحی نشده و با توجه به مسائلی از قبیل بارندگی، برف و نشست زمین فرسودگی‌های سنگ‌ها افزایش یافته است که هدف ما از طرف ساماندهی گلزار شهدا حفظ مقام آنهاست، اما به شرط اینکه خانواده‌ها رضایت داشته باشند و ما تاکنون توانسته‌ایم 12هزار گلزار را بازسازی کنیم و 5 هزار گلزار نیز در دست تکمیل هستند که به محض تامین اعتبار و رضایت خانواده‌ها 7 هزار گلزار دیگر را بازسازی و ساماندهی خواهیم کرد.


وی در ادامه درباره معوقات بنیاد شهید و امور ایثارگران گفت: ما تا پایان سال 1390 معوقات خود را پرداخت کرده‌ایم و امید است بخش اعظمی از معوقات سال 91 را بتوانیم در نیمه اول سال آینده تامین و پرداخت کنیم.


قائم‌مقام بنیاد شهید و امور ایثارگران در پایان با توجه به تخلفات برخی مدیران در برخورد با ایثارگران تاکید کرد: ما در سازمان پنج شعبه رسیدگی به تخلفات داریم که تخلفات گزارش شده رسیدگی و پیگیری می‌شوند اما شکایت را تنها راه‌حل این مسئله نمی‌دانیم و برای ارتقای سطح برخورد مدیران در تلاش هستیم، اما تاکنون با مدیران متخلف برخورد قاطع شده است.


انتهای پیام/

ارسال نظر
قالیشویی ادیب