دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
15 اسفند 1394 - 11:21

پیام‌های تسلیت مراجع و علما در پی درگذشت آیت‌الله واعظ طبسی

در پی درگذشت آیت الله عباس واعظ طبسی مراجع عظام تقلید و علما در پیام‌های جداگانه‌ای درگذشت این مجاهد نستوه را تسلیت گفتند.
کد خبر : 70966

به گزارش گروه سیاسی خبرگزاری آنا، متن این پیام ها بدین شرح است:


آیت‌الله العظمی لطف‌الله صافی گلپایگانی:


با تأثر و تأسف اطلاع یافتیم که عالم مجاهد و خادم با اخلاص مکتب اهل بیت عصمت و طهارت، آیت‌الله آقای حاج شیخ عباس واعظ طبسی به لقاء‌الله پیوست. آن شخصیت بزرگوار که سالیان متمادی افتخار بزرگ تولیت آستان ملک پاسبان سلطان سریر ارتضاء، حضرت علی بن موسی الرضا علیه آلاف التحیة و الثناء را به عهده داشت با سعی و کوشش کامل و با اخلاص و نیت پاک، این خدمت مقدس را به نحو شایسته به انجام رساند و در اعتلای معنوی، فرهنگی و مقام روحانی این پایگاه مقدس آسمانی، که به حق مرکز دینی و معنوی و ولایی مملکت است، جدیت تمام داشت. خدمات این عالم وارسته همیشه در خاطره‌ها باقی و جاودان خواهد ماند.


اینجانب این ضایعه ی مؤلمه را به خادمان محترم آستان مقدس و حضرات علمای اعلام و مردم شریف خراسان به ویژه به بیت مکرم ایشان تسلیت گفته، ترفیع درجات آن مرحوم و صبر و اجر برای بازماندگان عزادار از خداوند منان مسئلت دارم.


آیت الله ناصر مکارم‌شیرازی:


رحلت آیت‌الله واعظ طبسى آن عالم پرتلاش صاحب آثار ماندگار موجب نهایت تأسف گردید. این عالم ربانى علاوه بر نقش بسیار مؤثرى که در به ثمر رسیدن انقلاب اسلامى داشت در آستان قدس رضوى تحول بى‌سابقه‌اى ایجاد کرد و چندین برابر آنچه بود بر آن آستان مقدس افزود تا زائران آن آستانه مقدسه در رفاه کامل باشند. مدارس علمیه متعدد، کتابخانه پرشکوه و حسینیه‌هاى باشکوه تأسیس کرد، افزون بر اینها با استفاده از عمر پربرکتش نهاد فرهنگى گسترده و فعالى براى آستان قدس رضوى فراهم ساخت تا زائران این بقعه مقدسه دست خالى برنگردند و با آگاهى بیشتر از اصول و فروع اسلام به دیار خود بازگردند.


به یقین مى‌توان گفت که آستان قدس از روز اول تا زمان او تولیتى همانند او نداشته است.


اینجانب به تمام حوزه‌هاى علمیه مخصوصاً حوزه علمیه خراسان و همه خادمان بارگاه ملکوتى رضوى و بیت معظم آن مرحوم صمیمانه تسلیت مى‌گویم و از خدا مى‌خواهم روح مقدس او را با ارواح آل محمد (علیهم السلام) مخصوصاً مخدوم شریفش حضرت ثامن الائمه على بن موسى الرضا(علیه آلاف التحیة والثناء) محشور گرداند و به بازماندگان صبر و اجر فراوان عنایت فرماید.


آیت‌الله العظمی حسین نوری همدانی:


خبر درگذشت عالم مجاهد آیت‌الله آقای حاج شیخ عباس واعظ طبسی رحمت‌الله علیه موجب تأسف و تأثر گردید.


این شخصیت عالیقدر با حضور شجاعانه در دوران مبارزه با رژیم ستم شاهی هدایت مردم خراسان را عهده‌دار بود و بعد از پیروزی انقلاب، یکی از چهره‌های تأثیرگذار بود که در نظام اسلامی نقش‌آفرینی کرده است و سالیان متمادی توفیق و افتخار خدمتگزاری در آستان مقدس امام هشتم حضرت علی ابن موسی الرضا علیه آلاف التحیه و السلام را به عهده داشت و توانست با مدیریت عالی و با اخلاص کامل، خدمات شایسته‌ای انجام داده باشد و آن مرکز قدسی را به عنوان پایتخت معنوی جهان اسلام معرفی نماید که از الطاف آن حضرت بهره‌مند خواهد شد.


اینجانب این ضایعه مؤلمه را به پیشگاه مقدس مولانا حضرت بقیه‌الله الاعظم عجل الله تعالی فرجه و مقام معظم رهبری دامت برکاته و حوزه‌های علمیه و مردم متعهد و ولایتمدار خراسان و بیت محترم آن فقید سعید تسلیت عرض نموده، علوّ مقام برای آن مرحوم از خداوند متعال مسئلت می‌نمایم.


آیت‌الله العظمی عبدالله جوادی‌آملی:


انا لله و انا الیه راجعون


سانحه سوگ و رخداد اندوهبار ارتحال عالم عاقل، فقیه مجاهد حضرت آیت الله واعظ طبسی را به محضر بقیة الله ارواح من سواه فداه و ملت بزرگ ایران و حوزه‌های علمی و اهالی محترم خراسان به ویژه مشهد مقدس و بیت مکرّم آن تولیت رحیل، تسلیت عرض می‌شود. حضرت واعظ طبسی در امتداد مبارزات نیم قرن خود، با نصب بنیانگذارجمهوری اسلامی ایران حضرت امام خمینی قدس سره به مقام شامخ خدمت به آستان قدس رضوی علیه السلام نائل آمد و زعامت حوزه‌های علمی خراسان را به عهده گرفت و با صدر مشروح تمام قلمروهای یاد شده را با صلاح و سداد و اخلاص اداره کرد. اکنون که جامعه ولایتمدار ایران داغدار شهادت صدیقه کبری است که خطبه بی‌بدیل آن بانو در اثر محتوای قرآنی خود جاودانه خواهد بود به ماتم دردناکی آزمون شده است ضمن درخواست استحکام نظام اسلامی، صبر جمیل برای همگان مخصوصا مسئولان محترم آستان قدس و بیت معظم آن فقیه راحل مسئلت می‌شود.


رحمة الله علیه یوم ولد و یوم مات و یوم یبعث حیا


آیت‌الله حسین مظاهری:


مصیبت ارتحال اسفناک عالم مجاهد و شخصیّت تابناک اسلام و انقلاب مرحوم آیت‌الله آقای واعظ طبسی «قدّس‌سرّه‌الشّریف»، موجب تأسف و تأثر بسیار گردید. این عالم بزرگوار، بی‌شک یکی از استوانه‌های متین نظام مقدّس جمهوری اسلامی بودند و اکنون ضایعۀ فقدان ایشان، حقّاً جبران‌ناپذیر است. کارنامۀ درخشان عمر پربرکت این عالم وارسته که از دوران جوانی و با پیشقدمی در مبارزات علیه رژیم ستمشاهی و همراهی با نهضت امام راحل عظیم الشّأن «رضوان‌الله‌علیه» در مشهد مقدس آغاز گردید و در روزهای آغازین پیروزی انقلاب اسلامی با حکم آن امام عزیز در منصب والا و پرافتخار خدمت و تولیّت آستان قدس رضوی «صلوات‌الله‌وسلامه‌علیه»، ادامه یافت و خدمات عظیم و پرشمار و بی‌سابقۀ دینی، علمی، فرهنگی و رفاهی که به آن آستان مقدّس و مطهّر به وسیلۀ فکر و عزم و همّت و تلاش و مدیریتِ تحسین برانگیز این خادم حقیقی و با اخلاص حضرت ثامن الحجج «سلام‌ الله علیه» تقدیم گردید، و مجاهدت و سعی مشکوری که به منظور اداره و اعتلاء و رشد حوزۀ علمیّۀ مقدّسۀ خراسان در طی سال های متمادی از این عالم پرهیزکار بروز یافت و همچنین تفکّر روشن بینانه و اهتمام والای ایشان در تأسیس مجامع و مراکز بزرگ علمی و تحقیقاتی حوزوی و دانشگاهی از جمله دانشگاه علوم اسلامی رضوی «سلام‌الله‌علیه» که از ابتکارات ماندگار این عالمِ روشن نگر است، و خدمات برجستۀ دیگر در مجلس خبرگان رهبری و مجمع تشخیص مصلحت نظام، در کنار صفا و وفا و روحیۀ معنوی و خلوص و صداقت و فضیلت مداری این عالم مهذّب و متخلّق، همه و همه، باقیات صالحاتی است که اینک به لطف عمیم پروردگار مهربان و در ملأ اعلی، اجر و پاداش الهی را برای ایشان به ارمغان آورده است. «طوبی له و حسن مأب».


اینجانب با اظهار اندوه و دریغ فراوان، رحلت این صدیق دیرین و باوفا و این شخصیّت عالیقدر را به حوزۀ علمیّۀ مشهد مقدّس و به مقام معظّم رهبری و به خاندان داغدار ایشان خصوصاً به بیت مکرّم و فرزندان محترمشان و به سایر ارادتمندان و شاگردان ایشان، صمیمانه تسلیت عرض می کنم و از پیشگاه قدس خداوند سبحان، علوّ درجات آن خادم صادق و مخلصِ حضرت ثامن الائمة‌ النّجباء «علیه‌آلاف التّحیّة‌والثّناء» را مسألت کرده و عنایات خاصّه و مراحم ویژۀ آن امام رئوف را در ملکوت اعلی برای ایشان خواستارم و نیز صبر و اجر و سعادت خاندان مصاب را آرزو می کنم. والسّلام علیه و علیهم و رحمة الله و برکاته.


آیت‌الله محمود هاشمی‌شاهرودی:


فضل الله المجاهدین علی القاعدین اجرا عظیما درجات منه و مغفرة و رحمة و کان الله غفورا رحیما


خبر ارتحال عالم مجاهد مرحوم آیت الله آقای حاج شیخ عباس واعظ طبسی رحمة الله علیه واصل و موجب تأثر و تألم فراوان گردید. این عالم خدوم و انقلابی، از چهره های برجسته تاریخ انقلاب اسلامی است که حیات طیبه او پیش و بعد از انقلاب شکوهمند اسلامی ایران، آثار و برکات مستمر و متعددی از خود به یادگار گذاشته که به فضل الهی او را در زمره السابقون السابقون اولئک المقربون، با انبیاء و اولیاء و شهداء و صدیقین همنشین خواهد کرد و حسن اولئک رفیقا. در عصر خفقان طاغوت، مبارزات و مجاهدت های او و رهبری فکری و مدیریت شایسته جریانهای مردمی در شعاع هدایتهای امام راحل، در کنار رهبر معظم انقلاب و دوشادوش ایشان، شهر مشهد را به یکی از محور های مبارزه با رژیم سفاک پهلوی تبدیل کرده بود. پس از پیروزی انقلاب اسلامی نیز این عالم وارسته ردای پر افتخار خدمت به آستان ملک پاسبان رضوی سلام الله علیه به تن نمود و به اعتراف دوست و دشمن، مدیریت قوی و پیگیر ایشان، به شایستگی به توسعه گسترده کمی و کیفی حرم مطهر رضوی انجامید که یکی از افتخارات نظام مقدس جمهوری اسلامی به شمار می رود. مدیریت مقتدرانه ایشان بر حوزه علمیه مشهد مقدس و استان خراسان و تأسیس دانشگاه جامع رضوی و هزاران فعالیت مؤثر و مفید دیگر در کنار نمایندگی ایشان از سوی رهبری معظم انقلاب در استان خراسان رضوی، همگی حکایت از طومار پربار حیات این عالم ربانی دارد که بی تردید از تاریخ مشعشع انقلاب اسلامی و از خاطره مردم شریف خراسان پاک نخواهد شد.


اینجانب، درگذشت این مجاهد نستوه و عالم وارسته را به حضرت بقیة الله الاعظم ارواحنا له الفداء و رهبر معظم انقلاب اسلامی و حوزه های علمیه و امت حزب الله و مردم شریف مشهد و استان خراسان رضوی و همه ارادتمندان به ایشان و به ویژه بیت شریف آن مرحوم تسلیت و تعزیت گفته از خداوند منان علو درجات، غفران و رحمت واسعه الهی، برای آن فقید سعید، و صبر جمیل و اجر بی پایان برای خانواده معظم معزّی، مسئلت می‌دارم.


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته