دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری

رئیس کل بانک مرکزی: رشد اقتصادی ۵ درصدی در سال آینده پیش‌بینی می‌شود

رئیس کل بانک مرکزی در درباره رشد اقتصادی سال آینده گفت: با وجود کند شدن آهنگ رشد اقتصادی در سال ۲۰۱۵، چشم‌انداز این رشد بر اساس پیش‌بینی‌های داخلی و بین‌المللی در سال‌های آتی روشن است و اقتصاد ایران خواهد توانست به رشد اقتصادی فراتر از ۵ درصد در سال ۲۰۱۶ دست یابد.
کد خبر : 70951

به گزارش گروه اقتصادی آنا به نقل از روابط عمومی بانک مرکزی، ولی‌الله سیف در دومین همایش تجاری و بانکی ایران و اروپا افزود: این میزان از رشد اقتصادی نشان‌دهنده ابتدای راهی است که اقتصاد ایران با صلابت در آن قدم خواهد گذاشت. ضمن آنکه اقتصاد ایران اکنون در موقعیتی تاریخی قرار گرفته است تا فصلی جدید از توسعه اقتصادی را آغاز و پتانسیل‌های بزرگ خود را از قوه به فعل بدل کند. این موقعیت تاریخی می‌تواند ایران را در ردیف اقتصادهای نوظهور در سطح جهانی قرار دهد.


وی تصریح کرد: در این میان ایران از توسعه همکاری‌های متقابل با اتحادیه اروپا استقبال می‌کند تا نه‌تنها سرمایه‌گذاران از فرصت‌های استثنایی اقتصاد ایران بهره‌مند شوند، بلکه اقتصاد ایران نیز بتواند با جذب سرمایه‌های مولد، فرآیند رشد و توسعه خود را شتاب و قدرتی مضاعف بخشد.


اجرای برجام و تحولات اقتصادی ایران


سیف بزرگ‌ترین تحول اخیر اقتصاد ایران را اجرای برجام و لغو تحریم‌های اقتصادی تحمیلی دانست و ادامه داد: اعمال تحریم‌های اقتصادی نه تنها به عنوان یکی از موانع توسعه اقتصاد ایران به‌ویژه در سال‌های اخیر نقش داشت، بلکه بسیاری از کشورها از جمله کشورهای عضو اتحادیه اروپا را از همکاری‌های سازنده با ایران محروم کرد.


وی درباره رفع تحریم‌های اقتصادی و اجرای برجام تاکید کرد: اکنون با حصول نتایج برجام و اجرای آن، علاوه بر رفع تحریم‌های اقتصادی به‌عنوان گامی مثبت در عرصه سیاسی - اقتصادی، روابط خارجی ایران را به‌ویژه با اتحادیه اروپا ارتقا بخشیده و چشم‌انداز روشنی را برای توسعه همه‌جانبه همکاری‌های متقابل گشوده است.


سیف نقش بانک مرکزی در اصلاحات اقتصادی صورت گرفته دو سال اخیر را حایز اهمیت دانست و بیان کرد: بانک مرکزی درباره سیاست پولی توانسته طی دو سال اخیر با کنترل پایه پولی و رشد نقدینگی از یک طرف و هدایت مناسب، تورم را در اقتصاد ایران به طور چشم‌گیری مهار کرده و کاهش دهد.


وی درباره سیاست‌های ارزی نیز گفت: حفظ ثبات بازار ارز، کاهش نوسانات ارزی، تخصیص بهینه منابع و تأمین نیازهای عوامل اقتصادی به ارزی به عنوان هدف اصلی سیاست ارزی بانک مرکزی در دو سال گذشته است.


رئیس کل بانک مرکزی درباره سیاست مالی و نقش دولت در بهبود روندهای اقتصادی گفت: دولت با کنترل مخارج و کاهش کسری بودجه برخلاف کاهش شدید قیمت نفت و تأثیر آن در درآمدهای دولت، سعی در ایجاد ثبات اقتصادی و حرکت به سوی رشد اقتصادی بالاتر را دارد.


رئیس شورای پول و اعتبار اصلاح سیاست‌ها را همزمان با اصلاح ساختارهای اقتصادی دولت عنوان کرد و گفت: دولت عزم جدی دارد تا همچنان اصلاح ساختار را تا رسیدن به اهداف نهایی پیگیری کند.


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته