دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
15 اسفند 1394 - 15:12
آنا گزارش می‌دهد

نهضت درختکاری در دانشگاه آزاد اسلامی؛ از یاد سبز شهدا تا حفظ محیط‌زیست و گسترش فضای سبز/ 1 + تصاویر

امروز و در روز درختکاری، دانشگاهیان دانشگاه آزاد اسلامی در سراسر کشور علاوه بر گرامیداشت این روز، برابر بخشنامه سازمان مرکزی این دانشگاه، هزاران اصله نهال را به یاد شهیدان عزیز ایران اسلامی غرس کردند.
کد خبر : 70890

به گزارش خبرنگار خبرگزاری آنا، با حضور امام جمعه موقت ورامین، مسؤلان فرمانداری، ادارات بنیاد شهید، منابع طبیعی و جمع کثیری از دانشجویان، استادان و اعضاء هیأت رئیسه دانشگاه آزاد اسلامی واحد ورامین - پیشوا به تعداد شهیدان والامقام دیار ۱۵ خرداد نهال کاشته شد.


رئیس واحد ورامین - پیشوا در حاشیه این مراسم گفت: «درخت یکی از زیبا‌ترین مظاهر خلقت، جلوه‌ای از تجلیات آفریدگار عالم، نماد آبادانی و مظهر زندگی و صفا و پاکی است.


دکتر حسینعلی شیبانی با تأکید بر لزوم حراست از منابع طبیعی خدادادی افزود: «وظیفه تک تک ما در حفظ و حراست از منابع طبیعی موجود و همچنین توسعه و گسترش این نعمت ارزشمند الهی به عنوان یک وظیفه دینی و ملی به شمار می‌رود.»


وی افزود: «این هفته بهانه‌ای است بر اینکه ما به محیط زیست احترام بگذاریم و آن را احیا کنیم چرا که اساساً احترام به طبیعت چیزی است که همگام با فطرت انسان بوده و از این روست که انسان‌ها در خستگی‌های خود به دامان طبیعت پناه می‌برند و با قرار گرفتن در دل آن به روح خود آرامش را هدیه می‌کنند.»


شیبانی با توجه به فرمایشی از پیامبر مکرم اسلام (ص) خاطرنشان کرد: «دین اسلام از آنجا که دینی منطبق با فطرت انسانی است، آموزه‌های بسیار زیبایی درباره طبیعت و بطور خاص درخت بیان کرده که نمونه آن حدیثی است از نبی مکرم اسلام (ص) که فرموده است کسی که یک درخت بکارد و به آن رسیدگی کند هر نفعی که از آن درخت به دیگران برسد پیش خدا ثواب صدقه دادن را خواهد داشت.»


همزمان با روز درخت‌کاری دو هزار اصله نهال در دانشگاه آزاد اسلامی بردسیر غرس شد.


رئیس دانشگاه آزاد اسلامی بردسیر با گرامی‌داشت ۱۵ اسفند که به روز درخت‌کاری نام‌گذاری شده گفت: «در راستای اجرای طرح نهضت درخت‌کاری و حفظ و نگهداری محیط زیست به عنوان امانت الهی و لزوم توجه به توسعه فضاهای سبز، بالغ بر دوهزار اصله نهال در دانشگاه آزاد اسلامی بردسیر غرس شد.»


دکتر وحید خطیبی، سرانه فضای سبز برای هر دانشجوی دانشگاه آزاد اسلامی بردسیر را بالغ بر۱۰مترمربع اعلام کرد و افزود: «باتوجه به دستور دکتر میرزاده، رئیس دانشگاه مبنی بر لزوم توسعه، حفظ و نگهداری فضای سبز دانشگاه‌ها، خوشبختانه نهضت درخت‌کاری در همه واحدهای دانشگاه آزاد اسلامی سراسر کشور اجرا شده که این فرهنگ درخت‌کاری می‌تواند الگویی مناسب برای سایر دستگاه‌ها و ارگان‌ها در کشور به شمار رود.»


همزمان با شروع هفته گرامیداشت منابع طبیعی و روز درختکاری با حضور شهردار منطقه یک شهرستان رشت، دبیر شورای سیاستگذاری سما استان گیلان و جمعی از مسئولان، کارکنان و دانش آموزان فضای سبز دبیرستان پسران سما واحد رشت دوره اول افتتاح شد.


دبیر شورای سیاستگذاری سما استان گیلان در جمع دانش آموزان با بیان اینکه درختان، نشانه هایی از قدرت پروردگار است اظهار کرد:«ما می‌خواهیم به شکرانه این نعمت خدادادی و به پاس حق شناسی از آن، دست کم در روز درختکاری، از درخت‌ها بیشتر بدانیم تا به ارزش واقعی آنها پی برده و از آنان به درستی استفاده کنیم»


رحمت علی صابری حقایق گفت:« تخریب و نابودی این منابع طبیعی، ستم در حق همگان است و حفظ درخت و دیگر منابع طبیعی، وظیفه عمومی و به سود همه ماست و بهره های معنوی فراوانی نیز دارد.»


معاون سما واحد رشت افزود: «درختکاری در ایران دارای پشتوانه‌ای از علایق مذهبی، ملی و سنت تاریخی است و ایرانیان باستان، جشن‌های خاصی داشتند و در این جشن ها به درختکاری پرداخته و به خاک و زراعت احترام می‌ گذاشتند.»


در ادامه این مراسم هر یک از مسئولان،استادان و دانش آموزان به منظور اشاعه فرهنگ درختکاری و توسعه فضای سبز مدارس و گسترش سرانه فضای سبز با دستان خود نهالی کاشتند و این روز را گرامی داشتند.


مراسم روز درختکاری با حضور جمعی از مسئولان، استادان و دانشجویان واحد زابل برگزار شد.


این مراسم با حضور هیات رئیسه دانشگاه آزاد اسلامی واحد زابل و جمعی از کارکنان، استادان و دانشجویان این واحد دانشگاهی پانزدهم اسفند همزمان با روز درختکاری برگزار شد.


این مراسم که ازساعت ۹تا۱۰و با حضور۹۰نفر از دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی واحد زابل در محوطه فضای سبز ساختمان فناوری اطلاعات این واحد دانشگاهی، روز درختکاری را با کاشت بیش ار ۱۲۰ اصله نهال جشن گرفتند.


در این مراسم هر یک از مسئولان، استادان ودانشجویان به منظور اشاعه فرهنگ درختکاری و توسعه فضای سبز دانشگاه و گسترش سرانه فضای سبز با دستان خود نهالی کاشتند و این روز را گرامی داشتند.




به‌مناسبت 15 اسفند، روز درختکاری، کارکنان دانشگاه آزاد اسلامی بافق، درخت غرس کردند.


همزمان با هفته منابع طبیعی و روز درختکاری، در مراسمی با حضور کارکنان، تعدادی اصله نهال زیتون در دانشگاه غرس شد.


به همین مناسبت، رئیس واحد بافق گفت: «در سال جاری با کاشت حدود 1500 اصله درخت موفق شدیم به وسعت فضای سبز دانشگاه بیفزائیم بنحوی که اکنون 17 هکتار از زمین های دانشگاه، به فضای سبز اختصاص یافته است. »


حسینعلی لازمی افزود: «با توجه به موقعیت مکانی دانشگاه و قرار گرفتن در دل کویر و سختی کار، توسعه فضای سبز از برنامه‌های اصلی این واحد است و اکنون با ایجاد و توسعه سه مزرعه آموزشی زیتون،خرما و پسته، درصدد هستیم تا با استفاده بهینه از آب، فضای سبز مناسبی هم برای دانشگاه ایجاد کنیم.»


همزمان با ۱۵ اسفندماه روز درختکاری، با شعار «یاد سبز شهدا» بیش از ۱۳۰۰ اصله نهال در دانشگاه آزاد اسلامی واحد کرج و مرکز طالقان کاشته شد.


با حضور دکتر میرزا رئیس دانشگاه آزاد اسلامی استان البرز و سرپرست واحد کرج، حجت الاسلام فرید مسئول نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه آزاد اسلامی استان، دکتر یعقوبی رئیس دبیرخانه هیأت امنای استان البرز، و جمعی از معاونین، مدیران اجرایی و دانشجویان این واحد دانشگاهی بیش از ۵۰۰ اصله نهال در محوطه دانشگاه آزاد اسلامی واحد کرج کاشته شد.


همچنین به همین مناسبت در مرکز طالقان نیز با حضور مسئولین مربوطه ۸۰۰ اصله نهال کاشته شد.


اکنون واحد کرج با بیش از ۱۲۰هزار متر مربع فضای سبز در سطح استان البرز، همچون نگین سبزی در دل این استان البرز می‌درخشد.


از این میزان فضای سبز در حدود ۱۱۰ هزار متر مربع فضای سبز در داخل مجتمع امیرالمومنین(ع)، شامل بیش از ۸۰۰۰۰ متر مربع چمن و ۳۰۰۰۰ متر درختکاری و خط کشت است و بالغ بر ۱۰ هزار متر مربع فضای سبز نیز در واحد‌ها و مراکز تابعه در سطح استان است.


به مناسبت 15 اسفند روز درختکاری هیات رئیسه دانشگاه آزاد اسلامی واحد سیرجان با کاشت نهال این روز را گرامی داشتند.


رئیس واحد و معاونان دانشگاه آزاد اسلامی واحد سیرجان ابتدا با حضور بر مزار شهدا گمنام به آنان ادای احترام کردند و سپس در جوار مزار دو شهید گمنام دانشگاه درختی را به یادگار کاشتند.


دکتر ابوالفضل جعفرقلیخانی گفت: «به مناسبت روز درختکاری و به یاد 600 دانشجوی شهید سرافراز شهرستان 600 اصله درخت نهال در بوستان شهدای گمنام دانشگاه آزاد اسلامی سیرجان کاشته خواهد شد.»


وی بیان کرد: «ما انسان ها باید به درختان و فضای سبز احترام بگذاریم و از آنان به خوبی مراقبت کنیم تا ریه های جامعه از بین نروند.»


رئیس واحد سیرجان خاطرنشان کرد:«درختکاری موضوع مهمی در شرع اسلام و جزء بر‌ترین باقیات و صالحات محسوب می‌شود و بر اساس کلام پیامبر اکرم (ص) نتیجه هر قدم خیر انسان، کاشت یک درخت در بهشت برای اوست.»


جعفرقلیخانی کاشت درخت را یک امر مستمر دانست و افزود: «درختکاری تنها به یک روز خاص اختصاص ندارد و ما باید ستاد نهضت سبز را در کشور ایجاد کنیم و درختکاری و نگهداری از درختان را به موضوع مستمر در جامعه بدل کنیم.»


به یاد شهدای دفاع مقدس و مدافع حرم در دانشگاه آزاد اسلامی واحد لاهیجان کاشت نهال صورت گرفت.


دانشگاه آزاد اسلامی واحد لاهیجان در اقدامی تحسین برانگیز به مناسبت روز درختکاری برنامه ایی با عنوان کاشت نهال به یاد شهدا را برگزار می‌کند.


در این برنامه استادان و دانشجویان دانشگاه به یاد شهدای دفاع مقدس و مدافع حرم در بازده زمانی ۱۵ الی ۲۲ اسفند درخت می‌کارند.




به مناسبت روز درختکاری، هیات رئیسه و کارکنان دانشگاه آزاد اسلامی واحد قشم اقدام به کاشت چندین نهال در فضای سبز واحد کردند.


سرپرست دانشگاه آزاد اسلامی واحد قشم در جمع کارکنان و هیات رییسه این واحد عنوان کرد: «ترویج فرهنگ درختکاری در دانشگاه و حفاظت از آن در سلامت محیط زیست ،پاکی هوا و روحیه دانشجویان، تاثیر به سزایی دارد.»


منصور آزاد افزود: «فضای سرسبز با درختان فراوان ضامن ارتقای بهداشت روانی و افزایش نشاط و شادابی در انسانها می شود.»



در روز درختکاری رییس، معاونان، استادان، کارکنان و دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی واحد کرمانشاه با شرکت در طرح نهضت درختکاری به یاد شهدا و با غرس بیش از 1500 اصله نهال این روز را گرامی داشتند.


آیین گرامیداشت روز درختکاری در راستای اجرای طرح نهضت درختکاری و حفظ و نگهداری محیط زیست به عنوان امانت الهی و توجه به توسعه ی فضاهای سبز در دانشگاه و با در نظر گرفتن بخشنامه سازمان مرکزی؛ رییس دانشگاه آزاد اسلامی استان به همراه معاونان، مدیران، استادان، کارکنان و دانشجویان در محوطه ی 130 هکتاری مجموعه دانشگاه با غرس بیش از 1500 اصله نهال میوه به یاد سبز شهدا اجرا شد.



به مناسبت فرا رسیدن هفته منابع طبیعی و آبخیزداری مراسم زنگ سبز با همکاری ادارات منابع طبیعی و آبخیزداری، شهرداری، آموزش و پرورش و مرکز سما شیروان با برنامه‌های نواختن زنگ سبز در یکی از آموزشگاه‌های شهر و مراسم نهالکاری در محل کوهستان پارک شیرکوه شهر در ساعت ده صبح از سوی دانش آموزان سما شیروان، برگزار شد.


دانش آموزان دبستان‌های دخترانه و پسرانه شیروان، بنا به دعوت شهردار و رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری شهر به عنوان نماینده دانش آموزان شهرستان در مراسم نهالکاری در محل کوهستان پارک شیرکوه شرکت کردند.


دانش آموزان سما به همراه مربیان خود در کنار مسئولان شهرداری، شورای شهر چند تن از کارکنان آموزش و پرورش و اداره منابع طبیعی و آبخیزداری، نهال‌هایی را در محل‌های تعبیه شده از قبل، برای ایجاد محیطی همیشه سبز و فرهنگ سازی درختکاری و اعلام شعار «مدیریت جامع منابع طبیعی با مشارکت مردم» کاشتند و به استقبال سال نو رفته و وظیفه تک تک انسان‌ها را در حفظ و حراست از منابع طبیعی موجود، به ویژه جنگل‌ها و مراتع و توسعه پایدار و گسترش این نعمت الهی، به عنوان یک وظیفه دینی و ملی، به همگان گوشزد کردند.


همزمان با روز درختکاری، ۴۰۰ اصله درخت در دانشگاه آزاد اسلامی سمنان غرس شد.


به گزارش خبرنگار آنا، رییس دانشگاه آزاد اسلامی سمنان در حاشیه این آیین گفت: آیین درختکاری در واحد سمنان با هدف اجرای طرح نهضت درختکاری و حفظ و نگهداری محیط زیست به عنوان امانت الهی و لزوم توجه به توسعه فضاهای سبز به انجام رسید.


شاهرخ رنجبر بهادری افزود: «در ابتدا برنامه داشتیم تا امسال به تعداد شهدای شهرستان سمنان و به نیت مبارک سلامتی امام عصر (عج) این کار را انجام دهیم که با بررسی‌های انجام شده و کمبود شدید منابع آبی دانشگاه ناچار شدیم این تعداد را به ۴۰۰ اصله کاهش دهیم.»


وی گفت: «سنت درختکاری سنت نیکو و حسنه‌ای است که از دیرباز در کشور اجرا شده و باعث افزایش فضای سبز در کشور می‌شود.»


در این آیین که با حضور هیات رییسه دانشگاه و جمعی از کارکنان و اعضای هیات علمی برگزار شد هر یک از حاضران نسبت به کاشت درخت اقدام کرد.


درخت‌های غرس شده از گونه‌های مقاوم در برابر کم آبی نظیر سرو، کاج، بید و گونه‌های مثمر نظیر توت و درختچه‌های تزیینی نظیر شمشاد و بید مجنون هستند.


آیین درختکاری در دانشگاه آزاد اسلامی سمنان البته میهمانانی ویژه نیز داشت. دانش‌آموزان مدرسه پسرانه ابتدایی مفید سمنان از مجموعه مدارس سما در شهرستان سمنان می‌ه‌مان این آیین بودند. کوچولوهای شرکت کننده در این آیین ضمن درختکاری و کاشت نهال به اجرای سرود در جمع حاضرین در این برنامه پرداختند.



مهندس پیمان ابراهیمی رئیس دانشکده فنی و حرفه‌ای سما تهرانسر به همراه کارکنان، اعضا هیات علمی و دانشجویان در محوطه دانشکده به مناسبت گرامیداشت روز درختکاری و هفته منابع طبیعی چندین اصله نهال غرس کردند.


رئیس دانشکده سما تهرانسر در حاشیه مراسم روز درختکاری گفت: «پاداش معنوی درختکاری بسیار فراوان است و آیات و روایات متعددی از ثمر و تلاش و کوشش درختکاران و حفظ و حراست از منابع طبیعی بیان شده و ما با تاسی از آن‌ها باید بیش از گذشته کوشا باشیم.»
وی اضافه کرد: «همه باید به قوانین منابع طبیعی احترام بگذاریم و در حراست و پاسداری از منابع طبیعی به عنوان نعمت‌های الهی کوشا باشیم و این نعمت بس عظیم را به دیگر نسل‌ها منتقل و از تخریب به عرصه منابع طبیعی جلوگیری کنیم.»


به مناسبت روز درختکاری 80 نهال در شهرک فناوری دانشگاه آزاد اسلامی واحد زاهدان با حضور پرشور استادان، کارکنان و دانشجویان غرس شد.


به گزارش خبرنگار آنا، شهرک فناوری دانشگاه آزاد اسلامی واحد زاهدان با هدف ایجاد کارآفرینی برای نسل آینده و دانشجویان در دستور کار برنامه‎های بلند مدت این واحد دانشگاهی قرار دارد، که تا پایان هفته منابع طبیعی بیش از 700 نهال در این مکان غرس می‎شود.


گفتنی است به دلیل اینکه یکی از مشکلات عمده مناطق گرمسیری کمبود فضای سبز می‎باشد اولین اقدام صورت گرفته در شهرک فناوری دانشگاه آزاد اسلامی واحد زاهدان ایجاد فضای سبز بود.



به مناسبت گرامیداشت روز درختکاری و هفته منابع طبیعی آیین ویژه ای در مجتمع دانشگاهی امام خمینی (ره) دانشگاه آزاد اسلامی واحد بروجرد با حضور رئیس و معاونین و جمعی ازمسؤولان این واحد برگزارشد.


در این آیین 2هزار و ششصد اصله نهال که شامل 1100 اصله مثمر و 1500 اصله غیر مثمر بود در محوطه مجتمع دانشگاهی امام خمینی (ره) این واحد غرس شد.


در این مراسم دکتر مجید شمس رئیس واحد بروجرد خواستار توجه بیشتر مسئولان به حفظ منابع طبیعی و محیط زیست شد و از عموم مردم و بالاخص جامعه دانشگاهی خواست در پاسداست طبیعت اهتمام بیشتری به خرج دهند.


همچنین در این مراسم به صورت نمادین از سوی رئیس واحد و هر یک از معاونان یک اصله نهال کاشته شد.


دانشگاه آزاد اسلامی واحد مهدیشهر روز درختکاری را با گرامیداشت یاد و خاطره شهدای والامقام شهر آغاز کرد و در این روز با دعوت از خانواده‌های شهدا به یاد هر شهید نهالی نشانده شد.


دکتر سیدمحمد جوادموسوی در ابتدای مراسمی که قبل از آغاز کاشت نهال‌ها برگزار شد، با عرض خیرمقدم به خانواده‌های معزز شهدا و مهمانان مراسم ایام سوگواری حضرت صدیقه طاهره (س) و رحلت عالم مجاهد آیت الله واعظ طبسی را تسلیت گفت.


رئیس دانشگاه آزاد اسلامی واحد مهدیشهر هدف از برگزاری این مراسم را پاسداشت و ارج نهادن به مقام والای شهدا عنوان کرد و افزود: «واحد‌های دانشگاه آزاد اسلامی موظف شدند به رسم یاد بود شهدای گرانقدر ایران اسلامی نسبت به تهیه و کاشت درخت اقدام کنند. بر همین اساس واحد مهدیشهر پس از استعلام از بنیاد شهید و امور ایثارگران شهرستان مهدیشهر به تعداد شهدای شهر نهال گردو تهیه کرده است و این نهال‌ها با حضور خانواده‌های معزز این عزیزان در محوطه دانشگاه کاشته خواهد شد.


جوادموسوی از مساعدت‌های ادارات منابع طبیعی و جهاد کشاورزی شهرستان قدردانی کرد و درباره نگهداری و داشت نهال‌ها پس از کاشت اظهار کرد: «خوشبختانه واحد مهدیشهر از منابع آبی خوبی برخوردار است و با سهم آبی که از قنات در اختیار دارد برای تامین آب و آبیاری نهال با مشکلی روبرو نیست.»


حجت الاسلام رمضان حافظی مدیر حوزه علمیه برادران مهدیشهر یادآور سفارشات و احادیث رسیده از معصومین (ع) درباره کاشت و نگهداری درخت شد و خاطرنشان کرد: «مطابق روایات این عمل از نیکو‌ترین اعمال است و از ماندگار‌ترین باقیات صالحات برای فرد خواهد بود.»


پس از مداحی و ذکر مصیبت شهادت حضرت فاطمه (س) خانواده‌های معزز شهدا و مسئولان شهر با حضور در محوطه واحد نهالی را به یاد هر شهید نشاندند.


به مناسبت گرامیداشت روز درختکاری، آغاز هفته منابع طبیعی و به یاد شهدای هشت سال دفاع مقدس و شهدای مدافع حرم، مراسم کاشت درخت با حضور مسئولان دانشگاه آزاد اسلامی واحد لاهیجان در محوطه مرکز تحقیقاتی علوم کشاورزی و گیاهان زینتی این واحد انجام گرفت.


در این مراسم که با کاشت اولین نهال از سوی دکتر سهراب کرد رستمی رئیس واحد آغاز شد، حدود 100 اصله نهال با همکاری همه حاضرین اعم از اعضای هیأت رئیسه دانشگاه، معاونان، کارکنان و استادان دانشگاه برگزار شد .


سهراب کرد رستمی احترام به طبیعت را وظیفه همه مردم دانسته و کاشت درخت را یادآور گرامیداشت یاد و خاطره رشادت های شهدا دانست که این ایام را برای ما خلق کردند و اظهار کرد: «این سنت درختکاری که نیاکان ما به یادگار گذاشتند را گرامی می داریم.»


در ادامه حاضران از مرکز تحقیقاتی گل و گیاهان زینتی کتشال دانشگاه آزاد اسلامی واحد لاهیجان بازدید کردند.


در سال‌های اخیر فضای سبز دانشگاه با کاشت صدها اصله درخت و احداث زیرساخت‌های مناسب (شبکه آبیاری تحت فشار و...) چمن‏ کاری، کاشت گل فصلی، حرس جوان‏ سازی و فرم‏ دهی فضای مطلوبی را در دانشگاه ایجاد کرده است.


در روز درختکاری با غرس 477 نهال به تعداد شهدای شهرستان طرح غرس بیش از 5000 اصله نهال آلوچه، آلبالو و زردآلو در مجتمع آموزشی و تحقیقاتی کشاورزی دانشگاه آزاد اسلامی واحد شبستر شروع شد.


در سال گذشته و در فاز اول تعداد 2000 اصله و از سه نوع گوجه سبز، آلبالو و زردآلو در مجتمع غرس شده بود و امسال به دنبال تکمیل و راه­اندازی استخر پلی پوش مجتمع تحقیقاتی و ذخیره مناسب آب، در روز درختکاری غرس نهال در ده هکتار از زمین مذکور شروع شد.


در این مراسم امام جمعه شهرستان، مسئولان دانشگاه، تعدادی از استادان گروه کشاورزی و باغبانی واحد حضور داشتند.


همزمان عملیات خرید تجهیزات و راه­اندازی طرح آبیاری قطره­ای مجتمع نیز شروع شده و تا شروع فصل تابستان به اتمام خواهد رسید.


این طرح در راستای طرح­های درآمدزای غیرشهریه­‌ای و استفاده از پتانسیل­‌های واحد شبستر از پارسال شروع شده و با جدیت دنبال می­شود.


به مناسبت پانزدهم اسفندماه روز درختکاری ‌و آغاز هفته منابع طبیعی با حضور رئیس دانشگاه آزاد اسلامی واحد بجنورد، استادان، کارکنان و دانشجویان مراسم کاشت نمادین درخت انجام شد.


رئیس واحد بجنورد گفت: «منابع طبیعی هر جامعه، ثروت خدادادی آن جامعه محسوب می شود که فقط به نسل حاضر تعلق ندارد، بلکه میراثی است که برای آیندگان باقی می ماند و برای داشتن آینده ای بهتر برای فرزندانمان باید در راه حفظ، احیاء و توسعه این منابع بیش از پیش تلاش کنیم.»


دکتر علی فیروزنیا اظهار کرد: «درختکاری از ضروریات زندگی بشری است و در دین مبین اسلام و احادیث و روایات نیز به این اصل مهم و مقدس بسیار سفارش شده است و که حضرت محمد(ص) در مورد درختکاری و اهمیت آن می فرمایند: هر مسلمانی که بذری بیفشاند یا نهالی بنشاند و از حاصل آن بذر و نهال پرنده‌ای یا انسانی یا چرنده‌ای بخورد، آن برای او صدقه محسوب شود.»


رئیس واحد بجنورد خاطرنشان کرد: «شرایط بد آب و هوایی حاکم در شهرها و به ویژه کلان شهرها مشکلات بسیار زیادی را برای زندگی افراد به همراه دارد که امیدواریم با فرهنگ سازی درست در جامعه و به ویژه آگاه سازی نسل جوان در راستای حفظ و صیانت از منابع طبیعی و محیط زیست خود که وظیفه ای شرعی و اخلاقی است اقدامات موثری انجام دهیم.»


به مناسبت ۱۵ اسفند، روز درختکاری و همزمان با هفته منابع طبیعی 50 اصله نهال سرو و کاج و درختچه های یاس و فلفل سیاه در محوطه ساختمان کتابخانه مرکزی واحد بجنورد غرس شد.


به مناسبت روز درختکاری سرپرست دانشگاه آزاد اسلامی واحد بندر انزلی به همراه استادان، کارکنان ودانشجویان با حضور در محوطه دانشگاه و کاشت 120 اصله نهال، آیین درختکاری را به مناسبت هفته منابع طبیعی و روز درختکاری انجام دادند.


سرپرست واحد بندرانزلی در این مراسم با بیان اینکه، درخت مظهر زندگی وباعث لطافت هوا و موجب آرامش و پاکی طبیعت است اظهار کرد: غرس درخت و ترویج این فرهنگ مبارک از ضروریات است.»


دکتر علیرضا اقدامی افزود: «درختان پر بارترین و زیباترین نعمت الهی محسوب می شوند و باتوجه به آثار فراوانی که برای زندگی بشر و سایر موجودات زنده دارند، در دین مقدس اسلام نیز به امر درختکاری اهمیت بسیار داده شده وهمه مردم به این امر خداپسندانه تشویق شده اند.»


وی گفت: «درخت و طبیعت یکی از مظاهر خلقت خداوند است و وظیفه همه ماست که از این نعمت خدادادی مراقبت کنیم. همه باید برای حفظ محیط زیست و پاکی آن تلاش کنیم و هفته محیط زیست و روز درختکاری نیز فرصت بسیار ارزنده ای برای احیای فضای سبز و توسعه محیط زیست است.»


دانش آموزان مدارس سما واحد نجف آباد همزمان با روز درختکاری و برگزاری آیین نکوداشت 2500 شهید شهرستان هر کدام یک درخت کاشتند.


به گزارش خبرنگار خبرگزاری آنا از نجف آباد، با فرارسیدن هفته منابع طبیعی وروز درختکاری و پیرو پیام معاون دانشگاه و رئیس سازمان سما، مبنی بر ادای دین دانش آموزان و دانشجویان سمایی در توسعه فضای سبز در جامعه، مراسم درختکاری در مدارس سما نجف آباد برگزار شد. دانش آموزان سمایی به مناسبت این روز با ادای احترام به محیط زیست و احیاء آن، با کاشت نهال به استقبال سال نو رفتند.


در این مراسم که برای زیبا سازی مدارس وترویج فرهنگ کاشت ومراقبت از درختان انجام گرفت، ۱۶۰۰اصله نهال غرس شد. دانش آموزان سمایی، نهال‌های جوان را در دل طبیعت کاشتند تا به درختانی سرسبز بدل گردند و به سهم خود گامی در آبادی کشورشان بردارند. همزمان در آموزشکده فنی و حرفه‌ای سما نیز ۴۰ اصله نهال کاشته شد.


اسداله خاکی معاون دانشگاه و رئیس مرکز آموزشی و فرهنگی سما نجف آباد ضمن گرامیداشت این روز وبا حضور در این مراسم در کاشت تعدادی از درختان مشارکت کرد. اجرای نمایشنامه «طبیعت ما» توسط گروه هنری، به منظورترویج فرهنگ درختکاری و حفظ منابع طبیعی ویژه دانش آموزان مقاطع ابتدایی، از دیگر برنامه‌هایی بود که به مناسب روز درختکاری برگزار شد.


به گزارش خبرنگار خبرگزاری «آنا»، به مناسبت هفته ی منابع طبیعی و روز درختکاری آیین غرس نهال با حضور معاون دریایی سازمان حفاظت از محیط زیست کشور ، محسن دهقانی ـ رییس دبیرخانه هیات امنای استان هرمزگان، مجید وفادارـ مدیرکل حفاظت از محیط زیست هرمزگان ،برخی از دانشجویان و استادان در محوطه دانشگاه آزاد بندرعباس انجام شد.


رییس دبیرخانه هیات امنای دانشگاه آزاد اسلامی استان هرمزگان در حاشیه این مراسم ضمن گرامی داشت هفته منابع طبیعی، این حرکت را نوعی فرهنگ حسنه در راستای پاسداشت طبیعت و احترام به مواهب الهی عنوان کرد و افزود:«توسعه ی این فرهنگ در جامعه می تواند نقش مهمی درحفظ زیست کره ایفا نماید .»


محسن دهقانی افزود: «امروز وجود صنایع بزرگ در کشور های توسعه یافته و در حال توسعه سالانه هزاران تن گاز گلخانه ای حاصل از سوخت های فسیلی را وارد کره زمین می نمایند که این خطر ، زندگی را بر روی کره زمین به مخاطره می اندازد و لازم است تا با فرهنگ سازی بتوانیم بر این معضل بزرگ در دنیا غلبه کنیم.»
وی یادآوری کرد که« این حرکت ها ی نمادین می تواند در بین جوانان و کودکان به عنوان یک فرهنگ نهادینه شده و استمرار یابد و همه وظیفه داریم در راستای حفظ این امانت الهی کوشا باشیم.»
دهقانی « وجود آلودگی های مختلف را حاصل عدم آگاهی افراد سودجو خواند و گفت : نباید گذاشت این حرکت های غلط در جامعه جایی برای خودنمایی داشته باشد .»
گفتنی است در این آیین باستانی مهمانان ویژه ، دانشجویان و استادان با غرس نهال در محیط دانشگاه هفته منابع طبیعی و روز درختکاری را گرامی داشتند .


انجمن اسلامی دانشگاه آزاد اسلامی بندرعباس هم در یک حرکت نمادین با شعار کره زمین برای همه و هوای پاک حق آیندگان است با دعوت از اول دبستانی های مدرسه شهید محمد دجله کاشت چند ده اصله درخت بومی استان هرمزگان هفته ی درخت کاری و منابع طبیعی را گرامی داشتند.


به گزارش خبرنگار خبرگزاری آنا، نماینده ریاست عالی دانشگاه در امور تشکل های دانشجویی، هدف از این برنامه را« توسعه فرهنگ زیست محیطی و ترغیب دانش آموزان و دانشجویان در امور مشارکتی دانست .»


داود افخمی تبا افزود: تشکل های سیاسی می توانند علاوه بر انجام امور سیاسی در امور فرهنگی و زیست محیطی که امروز نیاز مبرم جامعه است مشارکت داشته باشند.


دبیر انجمن اسلامی دانشگاه آزاد بندرعباس نیزکه مسئولیت برگزاری این مراسم را بر عهده داشت با اشاره به هفته درخت کاری و نیاز به مشارکت عمومی مردم برای حفظ محیط زیست هدف از این کار را ترغیب دانش آموزان در راستای نهادینه شدن فرهنگ درخت کاری در جامعه عنوان کرد .


محسن زیارتی مشارکت کلاس اولی ها را در جمع اعضای این کانون، حائز اهمیت برشمرد و گفت : توسعه و ترویج روحیه مشارکت در بیندانش آموزان و دانشجویان می تواند این فرهنگ را گسترش و در نتیجه جامعه را به بالندگی، همکاری و همنوعی ترغیب نماید.


وی همکاری و مشارکت دانش آموزان و دانش جویان را در امور زیست محیطی و بخش های خدمات رسانی ،مایه مباهات خواند و گفت: افتخار دارم که به همراه انسان های نوع دوست در این انجمن برای پیشبرد اهداف انسانی و متعالی بشریت گام بر می دارم.


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته