دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
14 اسفند 1394 - 13:00

سید احمد خاتمی: اوایل انقلاب وقتی مردم به کاندیدای منافقان رأی ندادند، گفتند مردم ایران ناآگاهند

امام جمعه موقت تهران با اشاره به انتخابات هفتم اسفند گفت: هر رأیی که به صندوق انداخته شد آری مجدد به نظام اسلامی بود.
کد خبر : 70809

به گزارش خبرنگار سیاسی خبرگزاری آنا، آیت‌الله سید احمد خاتمی خطیب جمعه این هفته تهران اظهار کرد: همیشه بعد از انتخابات صحبت می‌شود که چه کسی برد و باخت اما حقیقت این است که پیروز این انتخابات نظام مقدس جمهوری اسلامی و شما مردم هستید.


وی با اشاره به حضور 62 درصدی مردم در انتخابات هفتم اسفند تصریح کرد: این آمدن یک پیام صریح دارد. پیام صریحی به همه مسئولان نظام دارد که ببینید ما صادقانه کار خود را کردیم. باید از این مردم تشکر کرد. تشکر از این مردم خدمت صادقانه، پاکدستی و ساده زیستی است.


خاتمی در ادامه تصریح کرد: همه مردم ما عزیز هستند و همه در چاچوب ولایت فقیه عمل می‌کنند. اینکه جایی وقتی افرادی که رأی آوردند، بگوییم که این‌ها نمره توسعه سیاسی‌شان صد است و آنجا که به سلیقه ما عمل نشد، بگوییم نمره آن‌ها پنجاه است، همان تفرقه است. این همان حرفی است که سازمان منافقین هم اول انقلاب مطرح می‌کرد ، آنها وقتی مردم به کاندیدای منافقان رأی ندادند، گفتند مردم ایران ناآگاه هستند.


خطیب جمعه تهران با تاکید بر اینکه نظام جمهوری اسلامی ایران بر اساس چارچوب قانون اساسی، اسلام، ولایت فقیه، جمهوریت نظام و مذهب رسمی کشور اداره می‌شود، تصریح کرد: هر کسی به مجلس، دولت و نهادهای دیگر بیاید باید در این چارچوب عمل کند. من به صراحت می‌گویم بیگانگان و بازی‌خورده‌های داخلی و خارجی‌شان بدانند با تغییر آدم‌ها استراتژی کل نظام به فضل خدا تغییر نخواهد کرد.


خاتمی اضافه کرد: بعضی از ما یادمان نیست که میدان سیاست مثل میدان فوتبال است، گاهی گل می‌زنیم و گاهی گل می‌خوریم. وقتی گل زدیم نباید مغرور شویم و وقتی گل خوردیم نباید مایوس شویم.


این عضو هیئت رئیسه مجلس خبرگان رهبری انتخابات را می‌دانی آزمونی بزرگ دانست و اضافه کرد: این آزمونی برای مردم، مجریان، ناظران، رای آوردگان و کسانی که رأی نیاوردند. کسانی که رأی نیاوردند نباید با نظام و مردم قهر کنند و به تضعیف نهادهای نظام بپردازند چرا که در این صورت مردود و رفوزه مضاعف هستند. لذا توصیه ما به همه آنهایی که رأی آورده و نیاورده‌اند این است که اگر برای تکلیف آمده بودند خدایی عمل کنند تا إن‌شاءالله در این انتخابات سربلند بیرون بیاییم.


وی با تاکید بر لزوم پرهیز از پرداختن به حاشیه‌ها یادآور شد: کشور نیاز به کار مضاعف دارد. کیست که گرانی را ببیند و در رنج نباشد؟ البته مسئولان هم کار و تلاش می‌کنند اما وقتی هر بشکه نفت ۲۰، ۲۵ و ۳۰ دلار می‌شود قلک ما کم می‌آورد. لازم است مجلس و مردم با هم همکاری کنند و مشکل اشتغال، اعتیاد و معیشت را حل کنند. اینکه بگوییم مجلس وکیل الدوله یا ضدالدوله شده حرف نادرستی است، بلکه نمایندگان وکلای ملت هستند و باید حل مشکلات مردم را وظیفه خود بدانند.


سید احمد خاتمی تاکید کرد: به عنوان عضو هیئت رئیسه فعلی خبرگان که مورد اقبال مردم کرمان قرار گرفتم می‌گویم به حمدلله خبرگان پنجم خبرگانی کاملا ولایی است و به صراحت می‌گویم اگر نیروهایی که رای آوردند از چهار دوره گذاشته ولایی‌تر نباشند کمتر نیستند و از این جهت به مردم اطمینان می‌دهم که خبرگان پنجم هم در جهت تقویت رهبری خواهد بود.


وی تأکید کرد: باید بعد از انتخابات کدورت‌ها را کنار بگذاریم. ما در هفتم اسفند سی و ششمین انتخابات بعد از انقلاب را پشت سر گذاشتیم که یک جشن سیاسی است و خوب نیست کدورت‌ها، این جشن سیاسی را تلخ کند. بنابراین امیدواریم با کنار گذاشتن کدورت‌ها جامعه ما به یک جامعه بهشتی تبدیل شود.


خطیب جمعه تهران اضافه کرد: تلاش کنیم دل‌ها را به هم نزدیک کنیم. به هر حال انتخابات فضای مخصوص خود را دارد. صابون انتخابات به تن من هم خورده است اما اکنون کار بزرگ اخلاق‌مدارانه این است که عده‌ای پادرمیانی کنند و کدورت‌ها را تبدیل به صفا و آشتی کنند و به جای راه‌انداختن جشن پیروزی دل‌ها را به هم نزدیک کنیم. حتی به آن‌هایی که رأی نیاوردند بگوییم دستتان درد نکند که باعث شور انتخابات شدید.


خاتمی با تاکید بر ضرورت پرهیز از تضعیف نظام اسلامی تاکید کرد: کسی که حکومت دینی را تقویت کند فرهنگ اطاعت از خدا را در جامعه تقویت کرده است. امروز چنین نظامی بر ما حاکم است اگر من رأی نیاوردم حق قانونی‌ام است که اگر تخلفی وجود دارد اعتراض کنم اما حق زیر سوال بردن شورای نگهبان و وزارت کشور را ندارم زیرا این‌ها نهادهای قانونی هستند. البته اعتراض تضعیف نیست اما تضعیف نهادهای اجرایی انتخابات با تقوا در تعارض است.


این عضو مجلس خبرگان رهبری با بیان اینکه راه‌نیافتگان به مجلس باید به کاندیداهای منتخب تبریک بگویند و برنامه‌هایشان را در اختیار آنها بگذارند، ادامه داد: در آتش اختلاف و تفرقه ندمید. هم قبل، هم حین و هم بعد از برگزاری انتخابات دشمن به دنبال چند قطبی کردن جامعه بوده، هست و خواهد بود؛ لذا دشمن را ناکام بگذارید. ایجاد اختلاف و تفرقه مصداق گناه است.


وی دامن زدن به شایعات را حرام دانست و اظهار کرد: پخش شایعات همیشه گناه و معصیت است به‌خصوص بعد از انتخابات دشمن می‌خواهد شیرینی این جشن بزرگ را با پراکندن اختلافات از کام مردم بگیرد. من امیدوارم با رعایت این نکات حماسه بزرگ مردم مایه انسجام، استحکام و تقویت نظام اسلامی شود.


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته