دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
14 اسفند 1394 - 12:48

اختراع سازی که با 2000 تیله موسیقی می‌سازد

«مارتین مولین» آهنگساز و نوازنده‌ای سوئدی است. این آهنگساز، ساز جدیدی اختراع کرده است که با دو هزار تیله نوای موسیقی خود را خلق می‌کند.
کد خبر : 70802

به گزارش گروه علم و فناوری خبرگزاری آنا به نقل از GizMag، مارتین مولین هنرمند، 14 ماه گذشته را صرف طراحی و ساخت ماشین تیله‌ای موزیکال کرده است که ظاهری مانند یک دستگاه بافندگی بزرگ یا دستگاه پرس چاپ دارد. این ماشین از چوب درخت قان و به صورت دستی ساخته شده و برای نواختن یک آهنگ از 2000 هزار توپ فلزی استفاده می‌کند. این نوازنده ماشینی تیله‌ها را بر سطح ابزار می‌اندازد، نت‌ها به صدا درمی‌آیند و کره‌ها جمع آوری شده و دوباره مورد استفاده قرار می‌گیرند.


این دستگاه که «Wintergaten Marble Machine» نام دارد، یک پرکاشن کوچک،سنج و گیتار بیس را در خود جای داده است که بدین ترتیب قادر است به تنهایی موسیقی بنوازد.


قبل از اینکه این ماشین قادر به تولید هر گونه موسیقی باشد، نوازنده نیاز به چرخاندن محور دستی دارد. این امر موجب چرخیدن گردانه‌ای می‌شود که ترکیب پیچیده‌ای از چرخ دنده‌ها، چرخ‌ها و تسمه‌هایی را به جنبش درمی‌آورد. این دستگاه در کل از 3000 هزار قطعه ساخته شده است.


برای نواختن ملودی تکرار از دو چرخ اصلی در مرکز ماشین، محلی که پین‌های برجسته به بلوک‌های چوبی ضربه می‌زنند، استفاده می‌شود که یا متوقف می‌شود یا اجازه عبور از صف تیله‌ها را پیدا می‌کنند. این نوازنده چوبی دارای یک ابزار برای قطع صدا است که به کمک آن می‌توان قسمت‌های مختلف آهنگ را از هم جدا کرد. همچنین این دستگاه امکان برنامه ریزی آهنگ‌های مختلف را دارد که قابلیت مهمی محسوب می‌شود.


تیله‌ها از بالا تا پایین ردیف می‌شوند و براساس باز یا بسته بودن دسته‌ها هر صف ابزار را تغذیه می‌کنند، این امر اجازه می‌دهد صدای هر ابزار به طور جداگانه و به صورت مورد نظر نواخته شود. وقتی که تیله‌ها به میله‌های ویبرافون ضربه می‌زنند، نوت‌ها تولید می‌شود. سطح ضربه و صداهای زه، برخورد سنج و تارهای یک هافنر، گیتار بیس برقی را قبل از این که به کولکترها در جلو برگردد و دوباره به بالای ماشین فرستاده شود، کپی می‌کنند.


ویبرافون‌ها نوعی دستگاه موسیقی هستند که شبیه به زیلوفون‌ها بوده و تنها با استفاده از یک تشدیدگر صوتی، به تولید صدا می‌پردازند. تنها به یک دست نیاز است تا دسته کوک شود که اجازه می‌دهد دست دیگر برای مشبک کردن بیس مورد استفاده قرار گیرد. این گروه موسیقی قرار است از این دستگاه در اجراهای زنده‌شان استفاده کنند.



دانلود فایل صوتی

انتهای پیام/

برچسب ها: آهنگساز ویدیو
ارسال نظر
قالیشویی ادیب