دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
09 بهمن 1393 - 10:56

جدال میان نمایندگان دموکرات و جمهوری‌خواه کنگره/ درخواست برای تعویق سخنرانی نتانیاهو

خبرگزاری آنا: چند نماینده دموکرات با نگارش نامه‌ای به رئیس مجلس نمایندگان آمریکا از وی خواسته‌اند سخنرانی نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی در کنگره درباره مذاکرات هسته‌ای ایران را به زمانی دیگر موکل کند.
کد خبر : 708

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری آنا، چند نماینده دموکرات مجلس نمایندگان آمریکا روز چهارشنبه با نگارش نامه‌ای به «جان بینر»، رئیس این مجلس خواستار به تعویق انداختن سخنرانی بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی در کنگره شده‌اند.


بنا به گزارش نشریه پولیتیکو سه نماینده این مجلس در حال توزیع نامه‌ای هستند که می‌گویند قصد دارند آن را برای «بینر» بفرستند.


بینر چهارشنبه هفته گذشته، تنها یک روز پس از آنکه «باراک اوباما» رئیس‌جمهوری آمریکا در نطق سالانه خود از کنگره خواست تلاش برای تصویب تحریم‌های جدید علیه ایران را متوقف کند از نتانیاهو دعوت کرد برای سخنرانی در نشست مشترک سنا و مجلس نمایندگان به واشنگتن سفر کند.


مقامات دولتی آمریکا با بیان اینکه دعوت از نتانیاهو بدون هماهنگی کاخ سفید صورت گرفته و اقدامی خارج از پروتکل‌های دیپلماتیک است، اعلام کرده‌اند در صورتی که نتانیاهو به آمریکا سفر کند، نه اوباما و نه هیچ‌یک از مقامات ارشد دولت با وی دیدار نمی‌کنند.


همچنین بسیاری از کارشناسان، رسانه‌ها و حتی برخی از نمایندگان کنگره به انتقاد از این سفر پرداخته و تصمیم نتانیاهو برای سخنرانی در کنگره را دخالت در امور داخلی آمریکا خوانده‌اند.


«کیث الیسون»، «استیو کوهن» و «ماکسین واترز» نماینده ایالت‌‌های «مینه‌سوتا» «تنسی» و «کالیفرنیا» روز گذشته گفتند دعوت بینر از نتانیاهو برای سخنرانی در صحن کنگره در روز 3 مارس (12 اسفند) به سه دلیل مضر است: سیاست خارجی رئیس‌جمهوری را تخریب می‌کند، یکی از متحدان اصلی آمریکا را وارد یک مناقشه سیاسی داخلی می‌کند و به منزله حمایت از یک نامزد سیاسی خارجی محسوب می‌شود.


این سه نماینده با تأکید بر اهمیت ارتباط اسرائیل و آمریکا از رئیس مجلس نمایندگان خواسته‌اند این رابطه را دستمایه بازی‌های سیاسی قرار ندهد.


باراک اوباما، رئیس جمهور آمریکا روز چهارشنبه در مصاحبه‌ای با شبکه خبری سی‌ان‌ان دلیل عدم دیدار با نتانیاهو را نزدیک بودن سخنرانی وی در کنگره به انتخابات داخلی اسرائیل اعلام کرد.


نمایندگان دموکرات مجلس نمایندگان آمریکا هم با اشاره به همین موضوع از بینر خواسته‌اند دعوت از نتانیاهو را به بعد از انتخابات اسرائیل موکول کند.


در بخشی از نامه مورد اشاره از بینر به خاطر تلاش برای وضع تحریم‌هایی که می‌تواند مذاکرات بین ایران و گروه 1+5 را تضعیف کند، انتقاد به عمل آمده است.


نمایندگان سنا در روزهای گذشته با معرفی دو طرح تحریم ضد ایرانی اعلام کرده‌اند قصد دارند محدودیت‌ها علیه ایران را تشدید کنند. باراک اوباما چندین بار، از جمله در نطق سالانه تهدید کرده هر گونه طرح تحریم علیه ایران را وتو خواهد کرد.


نمایندگان آمریکایی با اشاره به تهدیدهای اوباما برای وتوی تحریم‌ها می‌نویسند: ما باید بتوانیم بدون تضعیف رئیس‌جمهور داخل نظام سیاسی داخلی خودمان با یکدیگر مخالفت کنیم.


نمایندگان دموکرات آمریکایی همچنین نوشته‌اند اقدام بینر، اسرائیل را که «متحد نزدیک و ارزشمند» آمریکا است وارد مناقشه‌ای داخلی بین کاخ سفید و کنگره می‌کند.


در مقابل اما رئیس سنای آمریکا گفت این سخنرانی باید طبق برنامه، انجام شود.


میچ مک‌کانل رهبر اکثریت جمهوری‌خواه سنای آمریکا انتقادهای مطرح‌شده از سخنرانی برنامه‌ریزی‌شده برای نخست‌وزیر رژیم‌صهیونیستی در کنگره آمریکا، را رد کرد.


مک‌کانل که با روزنامه «یو‌اس‌ای‌تو‌دی» گفت‌وگو می‌کرد، در این رابطه گفت: فکر می‌کنم باید طبق برنامه پیش برویم و این سخنرانی صورت گیرد، چراکه این مسئله در کشور بسیار به جا است.


نانسی پلوسی رئیس اقلیت دموکرات مجلس نمایندگان آمریکا می‌گوید سخنرانی نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی در کنگره، مذاکرات هسته‌ای بین ایران و گروه ۱+۵ را تضعیف می‌کند.


پلوسی در جریان یک کنفرانس خبری در حاشیه مراسم سالانه گردهم‌آیی نماینده‌های دموکرات به خبرگزاری رویترز گفت: این اقدام می‌تواند به ایران پیامی اشتباه درباره فرصت دادن به دیپلماسی بدهد.


به گزارش آنا، اوایل ماه جاری میلادی، بینر بدون هماهنگی با دولت آمریکا، نتانیاهو را برای سخنرانی در جلسه مشترک مجلس نمایندگان آمریکا و سنا دعوت کرد و این دعوت برای روز 3 مارس (12 اسفندماه) برنامه‌ریزی شده است و این تاریخ درست دو هفته قبل از برگزاری انتخابات پارلمانی رژیم صهیونیستی است که قرار است 17 مارس برگزار شود.


بینر که در این موضوع با کاخ سفید مشورت نکرده بود از این اقدام خود دفاع کرده است. یکی از سخنگویان پلوسی گفته است که وی روز چهارشنبه با نتانیاهو تماس تلفنی داشته است اما جزئیات بیشتری ارائه نکرد.


رهبر دموکرات‌های مجلس نمایندگان آمریکا می‌گوید که دعوت از نتانیاهو بدون هماهنگی با کاخ سفید نامناسب بوده است.


بینر روز چهارشنبه تنها یک روز پس از آنکه «باراک اوباما» رئیس‌جمهور آمریکا در نطق سالانه خود از کنگره خواست تلاش برای تصویب تحریم‌های جدید علیه ایران را متوقف کند، از نتانیاهو دعوت کرد برای سخنرانی در مورد مذاکرات هسته‌ای ایران در نشست مشترک سنا و مجلس نمایندگان، به واشنگتن سفر کند.


مقامات دولتی آمریکا با بیان اینکه دعوت از نتانیاهو بدون هماهنگی کاخ سفید صورت گرفته و اقدامی خارج از پروتکل‌های دیپلماتیک است، اعلام کرده‌اند در صورتی که نتانیاهو به آمریکا سفر کند، نه اوباما و نه هیچ‌یک از مقامات ارشد دولت با وی دیدار نمی‌کنند.


همچنین بسیاری از کارشناسان، رسانه‌ها و حتی برخی از نمایندگان کنگره به انتقاد از این سفر پرداخته و تصمیم نتانیاهو برای سخنرانی در کنگره را دخالت در امور داخلی آمریکا خوانده‌اند. نتانیاهو در داخل فلسطین اشغالی به استفاده تبلیغاتی از سفر به آمریکا در آستانه برگزاری انتخابات پارلمانی رژیم‌صهیونیستی، متهم شده است. با این وجود نتانیاهو اعلام کرده در نشستی که روز 12 اسفند (3 مارس) برگزار می‌شود، شرکت می‌کند.


بر اساس توافقی که سال گذشته تحت عنوان «برنامه اقدام مشترک» میان ایران و گروه موسوم به 1+5 (آمریکا، روسیه، چین، انگلیس، فرانسه و آلمان) در شهر ژنو سوئیس به دست آمد، طرفین باید نهایتا تا سوم آذر امسال (24 نوامبر 2014) به توافق نهایی می‌رسیدند.


با این حال، با سر رسید این تاریخ و پابرجا بودن اختلافات، مذاکرات برای هفت ماه دیگر تمدید شد. بر اساس تمدید توافق، طرفین تا 10 اسفند (1 مارس) برای رسیدن به چارچوب توافق و تا 9 تیر ماه 94 (30 ژوئن 2015) برای نهایی کردن جزئیات توافق جامع، زمان دارند.


انتهای پیام/


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته