دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
13 اسفند 1394 - 13:36
حمید جاودانی در نشست تخصصی خصوصی‌سازی در علوم انسانی:

MBA یعنی شناخت راه‌های علمی کلاه‌برداری/ نهاد آموزش عالی ایران به اشتباه به دنبال مدرنیزاسیون است

استادیار موسسه پژوهش و برنامه‌ریزی آموزش عالی در نشست تخصصی خصوصی سازی علوم انسانی که در دانشگاه الزهرا(س) برگزار شد، با اشاره به تعابیر اشتباهی که از واژگان انگلیسی در ایران می‌شود گفت: رشته MBA به معنای راه‌های علمی کلاه‌برداری است و غیر از این معنی دیگری ندارد.
کد خبر : 70714

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه خبرگزاری آنا محمد حمید جاودانی حاجی استادیار موسسه پژوهش و برنامه‌ریزی آموزش عالی با اشاره به اینکه این نشست‌ها تاثیر چندانی ندارد گفت: «این جلسات زمانی اثرگذار است گه به صورت گفت‌وگو و دیالوگ انجام شود و بیان این مطالب زمانی می‌تواند تاثیرگذار باشد که برآمده از اجماع نظر جامعه ایران باشد.»


او گفت: «ما در دوران پهلوی هم در زمینه آموزش و پرورش مشکلات زیادی داشته‌ایم، تمابلات مقامات آن دوره یک چیز را می‌خواست و مبنای درس چیز دیگری. ما در ایران به اشتباه آموزش و پرورش را به معنای Education در نظر گرفته‌ایم و آموزش را از یادگیری جدا کرده‌ایم. همانطور که بوردیو مطرح می‌کند سه اصل بنیادین استقلال دانشگاهی، آزادی علمی و مهم‌تر از این دو که ضامن آنها هم هست، یعنی استخدام رسمی، در همه دانشگاه‌های دنیا رعایت می‌شود. اندیشه نئولیبرال سعی دارد این اصول را خدشه‌دار کند و بازی‌ای به نام دانشگاه کارآفرین را شروع کرده‌اند، کارآفرین ترجمه نادرستی از واژه entrepreneur است که یعنی واسطه‌گری و دلالی! یعنی در ایران بنگاه را کارآفرین مطرح کرده‌اند و متاسفانه در عرصه سیاست‌گذاری نیز این مفاهیم باز نمی‌شوند.»


جاودانی افزود: «دانشگاه کارآفرین در همه مسائل گنجانده می‌شود و حتی رشته MBA هم بد ترجمه شده است، MBA را اگر بخواهیم خلاصه کنیم یعنی راه‌های علمی کلاه‌برداری و پول درآوردن و غیر از این معنای دیگری ندارد.»


عضو هیات علمی موسسه پژوهش و برنامه‌ریزی آموزش عالی گفت: «ما در نظام آموزش عالی ایران چیزی به اسم مدیریت یا Management نداریم، دانشگاه نهاد نواندیشی است نه نهاد نوسازی. میان مدرنیته (نواندیشی) با مدرنیزاسیون (نوسازی) تفاوت اساسی وجود دارد. نهادهای آموزش عالی ایران بیشتر به دنبال مدرنیزاسیون هستند همانطور که دارالفنون بود و الان هم دانشگاه‌های دیگری این مسیر را دنبال می‌کنند.»


وی در پایان گفت: «مشکل کشور ایران این است که هنوز نهاد تولید دانش در این کشور شکل نگرفته است. وقتی از دانشگاه حرف می‌زنیم، دانشگاه جدا از آموزش عالی‌ای است که در حال حاضر در جهان با رویکرد نئولیبرال مطرح است. خود بحث خصوصی‌سازی اندیشه‌ای واپسگرایانه بوده که در ازای آن نیرنگ نوینی به وجود آمده و آن مشارکت عمومی خصوصی است. اساس همه بحث‌هایی که تحت عنوان مشارکت عمومی خصوصی مطرح می‌شود فریبی برای رسیدن به هدف اصلی یعنی خصوصی‌سازی است.»


انتهای پیام/

ارسال نظر
قالیشویی ادیب