دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
11 اسفند 1394 - 15:42

«ماندلای فلسطین» گزینه مردمی جانشینی محمود عباس

روزنامه‌ای آمریکایی در گزارشی به بررسی گزینه‌های احتمالی جانشینی رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین پرداخت.
کد خبر : 70360

به‌گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری آنا، به نقل از روزنامه رای الیوم، روزنامه نیویورک‌تایمز در گزارشی نوشت: «موضوع جانشینی محمود عباس، در حالی مطرح می‌شود که در میان تشکل‌ها و سازمان‌های فلسطینی از جمله فتح و حماس نوعی تشتت و ازهم‌گسیختگی مشاهده می‌شود.»


این روزنامه در ادامه گزینه‌های مختلفی همچون محمد دحلان، سلام فیاض، جبرئیل رجوب و مروان برغوثی را به‌عنوان جانشین محمود عباس مطرح می‌کند و می‌نویسد: «پنج ماه از حمله فلسطین به یهودیان اسرائیل می‌گذرد و جایگاه رئیس فلسطینی در نزد مردم به‌طور قابل توجهی ضعیف‌تر از گذشته شده است.»


به‌ نوشته این روزنامه آمریکایی، حملات فلسطین منجر به کشته شدن بیش از 20 اسرائیلی شده که این موضوع، واکنش طبیعی جوانان خشمگین فلسطینی به اشغالگری اسرائیل در کرانه باختری و گسترده‌شدن روند شهرک‌سازی یهودیان است. این روند تا زمان توافق اسرائیل و فلسطین بر موضوعات امنیتی و دیگر موضوعات ادامه یافت.


صائب عریقات که عباس وی را در ماه سپتامبر (مهر ماه) به‌عنوان دبیرکل سازمان آزادی‌بخش فلسطین تعیین کرد در مصاحبه با رادیو دویچه وله آلمان گفت: «من از برغوثی به‌عنوان فرد جانشین عباس حمایت می‌کنم.»

نیویورک تایمز نوشت: «صحبت از جانشینی عباس 81 ساله حتی در میان کشورهای عربی ازجمله مصر، قطر و امارات که اقدام به حمایت‌های مالی و سیاسی از شخص رئیس تشکیلات خودگردان می‌کردند، افزایش یافته است. اکنون مرد قدرتمند سابق غزه یعنی محمد دحلان که در ابوظبی دوران تبعید خود را می‌گذراند به‌عنوان فرد شماره یک جانشینی عباس مطرح است.»


دحلان 54 ساله پیشتر در سال 2011 از سوی عباس از جنبش فتح و به‌دلیل اتهام همکاری با برخی طرف‌ها در شهادت یاسر عرفات، اخراج شده بود. شبهات زیادی درباره فساد وی وجود دارد ولی وی ثروت زیادی دراختیار دارد که از سوی مصر و امارات به وی رسیده است. دحلان به زبان‌های عبری و انگلیسی مسلط است.


این روزنامه درباره سلام فیاض می‌نویسد: «وی ازجمله کسانی است که تاکنون به جنبش فتح نپیوسته است و رویکردی غرب‌گرا و حامی اسرائیل دارد و عباس او را تهدیدی بالقوه برای فلسطین می‌داند.»


جبرئیل رجوب، مربی سابق نیروهای امنیتی فلسطین است که می‌گویند وی از سوی قطر حمایت می‌شود و در ژانویه گذشته (دی ماه 93) عباس وی را به‌عنوان جانشین خود انتخاب کرد.


نیویورک تایمز درباره برغوثی نیز می‌نویسد: «برغوثی 56 ساله با عنوان «ماندلای فلسطین» شناخته می‌شود. وی سال‌های زیادی در زندان‌های اسرائیل به‌سر برد و تلاش زیادی در راستای وحدت میان جنبش‌های فتح و حماس کرد. برغوثی تنها رهبر انتخاب‌شده از سوی اسماعیل هنیه رهبر جنبش حماس در غزه است که حتی فلسطینیان، وی را به‌عنوان جانشین محمود عباس انتخاب کرده‌اند.»


صائب عریقات که عباس وی را در ماه سپتامبر (مهر ماه) به‌عنوان دبیرکل سازمان آزادی‌بخش فلسطین تعیین کرد در مصاحبه با رادیو دویچه وله آلمان گفت: «من از برغوثی به‌عنوان فرد جانشین عباس حمایت می‌کنم.»


با وجود این، برغوثی به‌دلیل متهم شدن در یک پرونده قتل به پنج حکم زندان ابد محکوم شده است و این بدان معنی است که اگر وی به حکومت برسد، باید از پشت میله‌های زندان و به واسطه همسرش و شبکه‌ای از هوادارانش زمام امور را در اختیار بگیرد و دستور بدهد.


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته