دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
11 اسفند 1394 - 14:47
رئیس انجمن قلب و عروق ایران عنوان کرد

بیماری‌های قلب و عروق سر دسته علل مرگ و میر در ایران و جهان

رئیس انجمن قلب و عروق ایران گفت: امروزه غذاهایی سالم و طبیعی با نام ارگانیک در دنیا عرضه می‌شود که این حاکی از تولید سالم و باکیفیت و طبیعی آن است؛ یعنی دست‌کاری نشده و ارگانیک است.
کد خبر : 70337






به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری آنا، فریدون نوحی، مشاور وزیر بهداشت و رئیس انجمن قلب و عروق ایران گفت: ۳۳ تا ۳۸ درصد مرگ‌ها در کشور به دلیل بیماری‌های قلبی و عروقی رخ می‌دهد.


وی مصرف زیاد نمک، روغن و شیرینی توسط ایرانی‌ها را از اصلی‌ترین عواملی می‌داند که به قلب آسیب می‌رسانند. گفته می‌شود هموطنان بیش‌ از اندازه این سه ماده را در غذای خود مصرف می‌کنند؛ چنانچه نمک در ایران دو تا چهار برابر بیشتر از کشورهای دیگر مصرف می‌شود.


وی ادامه داد: اگر سیگار و دخانیات، چربی خون بالا، دیابت، فشارخون، عدم تحرک و چاقی همچنین عوامل وراثتی را به عنوان مهمترین عوامل زمینه‌ساز بیماری‌های قلب و عروق در نظر بگیریم، اکنون باید آلودگی هوا را نیز به این علل افزود. به همین دلیل به بیماران قلبی و ریوی، افراد مسن و کودکان توصیه می‌شود در روزهایی که آلودگی هوا بالاتر است و به مرز خطر می‌رسد از فعالیت‌های فیزیکی پرهیز کنند و اگر امکان داشته باشد بیشتر در خانه بمانند و در محیط آلوده قرار نگیرند.


رئیس انجمن قلب و عروق ایران گفت:شیوه زندگی مردم عوض‌شده در گذشته‌های نه‌چندان دور اکثر مردم فعالیت بدنی و سوخت‌وساز مناسب داشتند، ضمن اینکه در آن زمان‌ها غذاهای سالم‌تری وجود داشت و مصرف غذاهای فست فود چرب، شور و شیرین به شکل امروزه گسترده نبود. متاسفانه پیتزا و غذاهای چرب، خوشمزه و غذاهای گوشتی امروزه رونق فراوانی دارد.


وی افزود: با این استدلال می‌توان گفت در کشورهای جهان سوم و حتی متاسفانه کشورمان، سن بیماری‌های قلب و عروق به خصوص از نوع سکته مقداری پایین آمده است.


این عضو پیوسته فرهنگستان علوم پزشکی افزود: در نقاط دیگر جهان تلاش کرده‌اند تا با پیشگیری از مصرف مواد غذایی مضر نسبت به کاهش بیماری‌های قلب و عروق اقدام کنند. کشورهایی که خودشان ابداع‌کننده این شیوه زندگی بوده اند امروزه روش و رفتار خود را اصلاح‌کرده و در راستای زندگی سالم گام برمی‌دارند.


وی تصریح کرد: این مساله ناگوار است که کشورهای ابداع‌کننده شیوه زندگی ماشینی و تغذیه با فست فود، اکنون رفتار خود را اصلاح‌کرده ولی ما متاسفانه با سرعت در مسیر اشتباه حرکت می‌کنیم.


رییس انجمن علمی قلب و عروق ایران با اشاره به اینکه هشت انجمن، همایش سالانه خود را همزمان با بیست و یکمین کنگره انجمن قلب و عروق ایران برگزار می‌کنند، گفت: اکنون دهمین کنگره انجمن جراحان قلب ایران، نهمین کنگره انجمن بیهوشی قلب ایران، هشتمین کنگره انجمن اکوکاردیوگرافی ایران، چهارمین کنگره انجمن پرستاری قلب ایران، هشتمین کنگره انجمن پرفیوژنیست‌های ایران، هشتمین کنگره انجمن فیزیوتراپی قلب ایران و چهارمین کنگره انجمن داروسازی ایران (داروسازی قلب)، همزمان با بیست و یکمین کنگره سالانه انجمن علمی قلب و عروق ایران در تاریخ 11 لغایت 14 اسفند 94 در بیمارستان قلب و عروق شهید رجایی تهران برپا است.








انتهای پیام/

ارسال نظر
قالیشویی ادیب