دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
در سمینار پژوهشی میکرو تئاتر لیو مطرح شد:

محمدحسن معجونی: در میکروتئاتر دوربین به‌عنوان نماینده چشم مخاطب خود را تثبیت می‌کند

اولین جلسه از سمینار پژوهشی میکروتئاتر لیو با سخنرانی محمد حسن معجونی روز گذشته در خانه تئاتر عروسک برگزار شد و طی آن قطعاتی از سه پروژه این کارگردان در این گونه نمایشی پخش شد.
کد خبر : 70315

به گزارش گروه فرهنگی آنا و به نقل از روابط عمومی اداره کل هنرهای نمایشی، در این جلسه که با حضور مرضیه برومند، حمید جبلی، افسانه زمانی و جمعی از هنرمندان و دانشجویان تئاتر و تئاتر عروسکی برگزار شد تمرکز بر ایده، ریتم، ماکت و تصویر خروجی به عنوان مهمترین عناصر میکرو تئاتر بیان شد.


محمدحسن معجونی در ابتدای این نشست ارائه تعریف مشخص از میکروتئاتر را فعلا غیرممکن عنوان کرد و افزود: «در کشورهای مختلف افراد با قواعد متفاوت کار می‌کنند و هیچ جا برای ارائه تعریف توافق نشده است، ولی در همه میکرو تئاترها از پروجکشن استفاده می‌شود، یک ماکت وجود دارد، گرچه ممکن است تعریفمان از ماکت متفاوت باشد.»


وی ادامه داد: «از دید من در این تئاتر تکیه اصلی بر ایده است. ایده افراد مهم است. ایده اولیه که چه چیز می‌خواهم بگویم و چه چیز می‌خواهم نشان بدهم.»


معجونی در پاسخ به سوال حاضران درباره نزدیکی این تئاتر به تئاتر اشیا و یا تئاتر کاغذی گفت: «میکروتئاتر جایی در محدوده همه این انواع نمایشی قرار گرفته ولی مجموعه آنها نیست. ژن‌هایی از آنها را با خود دارد ولی ترکیب آنها نیست.»


وی در بخش دیگری از این سخنرانی گفت: «از دید من به نوعی میکرو تئاتر عقب‌نشینی از ساخت‌وساز به شمار می‌رود. وجوه نمایشی فوق‌العاده قوی دارد. معمولا در تئاتر ماکت اجازه می‌دهد به دنبال ایده‌هایم بروم. در میکرو تئاتر دوربین به عنوان نماینده چشم مخاطب خود را تثبیت می‌کند. تصویر ماکت را زنده می‌کند و به آن جان می‌دهد.»


این کارگردان تئاتر در پاسخ به چگونگی ارتباط مخاطب با سه تصویر متفاوتی که بر پرده، بر ماکت و بازی‌دهنده می‌بیند گفت: «مخاطب با دو مدیوم متفاوت روبه‌رو می‌شود، ولی در تجربه‌ای که طی سه اجرای آخرین نمایش‌مان داشتیم نقش ریتم را در این ارتباط بدست آوردیم. تغییر ریتم معنای متفاوتی را می‌رساند. در واقع اجرا، تمرینی است که ملموس نیست. یک اتفاق فرار است که از ذهن ما بگذرد و هماهنگی ماکت، حرکت و ویدئو باید در یک ریتم خاص انجام شود.»


وی تاکید کرد که دراماتورژی یک ایده لازم‌ترین اتفاق برای میکروتئاتر و تئاتر عروسکی است که باید جدی گرفته شود.


در ادامه این نشست بخشی از آخرین پروژه میکرو تئاتر لیو به اجرا در آمده و توضیحاتی در خصوص دور بعدی این فستیوال، فراخوان و نزدیکی حوزه تئاتر عروسکی به این گونه جدید تئاتر بیان شد.


انتهای پیام/

ارسال نظر
قالیشویی ادیب