دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
10 اسفند 1394 - 15:35

افشای درخواست عربستان برای همکاری با اسرائیل علیه ایران

روزنامه‌ای لبنانی در گزارشی نوشت که روابط و دیدارهای مقام‌های اسرائیل و عربستان دیگر محرمانه نیست و پادشاه و شاهزادگان سعودی از علنی شدن این روابط نگران نیستند.
کد خبر : 70128

به‌گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری آنا، روزنامه الاخبار در گزارشی نوشت: «یک هیأت بلندپایه اسرائیلی در هفته‌های گذشته به ریاض پایتخت عربستان سفر کرده بود. اعلام خبر چنین سفری در بحبوحه تحولات اخیر در سوریه و منطقه این پیام را می‌رساند که دو طرف علاوه بر دشمن مشترک، منافع مشترکی در این موضوعات دارند.»


الاخبار می‌نویسد: «تل آویو عامدانه و با هدف آماده‌سازی افکار عمومی در کشورهای عربی برای گذار به سوی عادی‌سازی آشکار روابط، از چنین سفری پرده برمی‌دارد. این کار به‌طور دقیق و طبق خواسته‌های بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل با هدف عادی‌سازی روابط انجام می‌شود.»


به‌نوشته این روزنامه لبنانی، تحلیلگران، سیاستمداران و نظامیان اسرائیلی بر این باورند که روابط آشکار با عربستان در اوضاع کنونی باید فوری به اهداف خود در منطقه دست یابد و دو طرف برای مقابله با خطرات مشترک به هماهنگی و هم‌پیمانی برسند.


شبکه 10 تلویزیون اسرائیل در این‌باره گزارش کرد: «در صورت انجام این رابطه و هم‌پیمانی، منطق راست‌گراهای اسرائیل تقویت می‌شود. آن‌ها می‌گویند برای حل موضوع فلسطین باید سطح روابط با کشورهای عربی معتدل و عربستان، افزایش یابد.»


این منبع اسرائیلی در ادامه گزارش خود، روابط میان اسرائیل و عربستان را بسیار گرم توصیف کرد و افزود:‌ «گرچه نمی‌توان به بیان جزئیات پرداخت ولی چیزی که می‌توان گفت، این است که عربستان سعودی به رهبری ملک سلمان و اطرافیانش از رابطه با اسرائیل خجالت نمی‌کشند و تلاشی درباره موضوع فلسطین انجام نمی‌دهند.»


شبکه 10 تلویزیون اسرائیل مدعی شد که سعودی‌ها به اسرائیلی‌ها تأکید کرده‌اند که آن‌ها کاری با موضوع فلسطین ندارند؛ بلکه می‌خواهند پس از ترک منطقه به‌وسیله آمریکا، اسرائیل در کنار عربستان به مقابله با ایران برخیزد.


در پایان این گزارش آمده است: «عربستان و کشورهای همسوی عربی با آن، اعتقاد دارند که در صورت تلاش اسرائیل برای حل بحران فلسطین، روابط با تل‌آویو می‌تواند آشکار شود.»


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته