دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
10 اسفند 1394 - 13:42
در نطق میان دستور

انتقاد پزشکیان از فضای کرسی‌های آزاداندیشی/ کرسی آزاداندیشی باید کرسی‌ای باشد که اندیشمندان آگاهانه بتوانند در آن سخن بگویند

پزشکیان با انتقاد از قیودی که در کرسی‌های آزاداندیشی در دانشگاه‌ها وجود دارد، گفت: کرسی آزاداندیشی یعنی آزاداندیشی. نمی‌توان در یک کرسی آزاداندیشی انتظار داشت که دانشجویان اسم رئیس‌جمهور گذشته یا نخست‌وزیر پیشین را نگویند.
کد خبر : 70083

به گزارش خبرنگار سیاسی خبرگزاری آنا، مسعود پزشکیان، نماینده مردم تبریز در نطق میان‌دستور امروز خود در اولین جلسه علنی مجلس بعد از انتخابات، اظهار کرد: متأسفم از اینکه عده‌ای از برادران نتوانستند در ادامه رقابت‌ها در مجلس دهم حاضر شوند.


انتقاد از ردصلاحیت‌ها


وی با انتقاد از نحوه بررسی صلاحیت‌ها افزود: روند طی شده در تایید صلاحیت‌ها مقداری ذهن آدم را مشغول می‌کند چرا که قضاوت باید به گونه‌ای باشد که دشمن از عدالت انسان شک نکند.


نماینده مردم تبریز تصریح کرد: ما در جریان تایید صلاحیت‌ها روند قضاوت را طوری قرار دادیم که افراد اجازه اظهارنظر نداشته باشند. بسیاری نتوانستند از حق خود دفاع کنند و تنها با یک نامه اعتراضات خود را ارجاع دادند، من احساس می‌کنم این روند منصفانه نیست.


پزشکیان ادامه داد: باید مشخص شود که به چه گناهی کسی از رقابت باز مانده‌ است. در فرصت محدود تایید صلاحیت‌ها شورای نگهبان امکان بررسی صلاحیت حدود هشت هزار نفر را نداشت.


انتقاد از تمسخر زبان ترکی


وی افزود: قانون اساسی ما به همه قومیت‌ها و ملت‌ها اجازه داده است به زبان خود حرف بزنند و به زبان خود در مدرسه بنویسند؛ اما 37 سال است که نمی‌توانیم در مدرسه به زبان خود حرف بزنیم و بنویسیم. زبان فارسی زبان اصلی ماست ولی باید کسی که ترک است بتواند در مدرسه خود ترکی بنویسید و ترکی حرف بزند. براساس قانون باید مردم بتوانند به زبان خود حرف بزنند و وقتی که این موضوع در اذهان عمومی مطرح می‌شود نباید به آنها القاب نامناسب داده شود.


نماینده مردم تبریز گفت: خداوند مرا ترک آفریده و اینکه این‌گونه خلق شده‌ام، خدا را شاکرم. هیچ زبان و قومیتی را برتر از خود نمی‌دانم و خودم را نیز برتر از دیگران نمی‌بینم. بلکه این تقواست که پیش خداوند برتر است. پس کسی حق ندارد زبان و فرهنگ ما را به سخره بگیرد.


پزشکیان همچنین با انتقاد از روند برگزاری کرسی‌های آزاداندیشی در دانشگاه‌ها تاکید کرد: مقام معظم رهبری فرمودند که در دانشگاه‌ها باید کرسی آزاداندیشی برگزار شود و کرسی آزاداندیشی یعنی آزاداندیشی. نمی‌توان در یک کرسی آزاداندیشی انتظار داشت که دانشجویان اسم رئیس‌جمهور گذشته و یا نخست‌وزیر پیشین را نگویند. وقتی هم اسمی از اینها آورده می‌شود متهم شوند و برای آنها پرونده درست شود. در کرسی‌های آزاداندیشی باید همه آنچه را در دلمان است بگوییم.


این نماینده مجلس تصریح کرد: کسانی که می‌فهمند و می‌دانند باید این عقده‌ها و گره‌ها را باز کنند نه اینکه به این عقده‌ها بیفزایند. وقتی دانشجویان و اهل فکر می‌بینند که ما اجازه حرف زدن و پخش تصویر رئیس‌جمهور اسبق را نمی‌دهیم، می‌گویند اینها تاریخ را هم این‌گونه برای ما نوشته‌اند و این قابل قبول نیست.


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته