دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
10 اسفند 1394 - 11:06

یک مقام کارگری: 5 برابر دستمزد وزارت کار هم کفاف زندگی کارگران را نمی‌دهد

عضو هیات رئیسه کانون عالی انجمن‌های صنفی کارگری کشور با تاکید بر اینکه دستمزد 700 هزار تومانی کفاف یک خانوار چهار نفره کارگری را نمی‌دهد، گفت: یک خانوار چهار نفره برای تامین حداقل نیازهای معیشتی خود باید حداقل 3 میلیون تومان درآمد داشه باشد تا تنها گذران زندگی کند.
کد خبر : 70019

احد محمودی در گفت‌وگو با خبرنگار گروه اقتصادی آنا با بیان اینکه حتی پنج برابر حداقل دستمزد وزارت کار هم کفاف زندگی کارگران را نمی‌دهد، افزود: مطمئنا با شرایط حاکم بر کشور کارفرمایان نیز دغدغه‌های خود را دارند اما واقعیت این است که تامین سبد معیشتی یک خانوار چهار نفره با 712 هزار تومان وزارت کار ممکن نیست.


وی تصریح کرد: اگر حتی نرخ تورم را صفر هم در نظر بگیریم، باز هم مطالبات انباشته‌شده سال‌‌های گذشته جامعه کارگری مطرح است و با این وصف نمی‌توان زندگی کارگران را بدون دغذغه و مشکل متصور بود.


محمودی ادامه داد: ما هم می‌دانیم که نمی‌توان در یک سال دستمزدها را چند برابر کرد اما واقعیت این است که سه میلیون تومان کف مبلغ حقوق و دستمزد مورد انتظار برای امرار معاش کارگران است.


این مقام کارگری با انتقاد از وضع قراردادهای کاری کارگران نیز اظهار کرد: در مراجعات شوراهای حل اختلاف این کارگران هستند که همیشه باید محکوم باشند چرا که کارفرمایان قراردادها را به صورت سفید امضا با کارگر تنظیم می‌کنند و در طرح شکایت نیز کارفرمایان با پر کردن قرارداد هیچ جایی را برای مطالبات جامعه کارگری نمی‌گذارند.


به گفته عضو هیات رئیسه کانون عالی انجمن‌های صنفی کارگری کشور، در شوراهای حل اختلاف هم اداره کار و هم کارگر در عمل انجام شده از سوی کارفرما قرار می‌گیرند و غالبا کارگران نمی‌توانند مطالبات به حق تضعیف شده خود را دریافت کنند.


وی تاکید کرد: جامعه کارگری برگزاری انتخابات مجلس دهم را به فال نیک می‌گیرد تا با هماهنگی ایجاد‌شده میان دولت و مجلس و از سویی بهبود شرایط اقتصادی کشور به تبع بهبود روابط بین‌المللی، وضع معیشت کارگران کمی بهبود یابد.


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته