دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
مدیر آموزش از راه دور وزارت آموزش و پرورش:

سالانه بیش از 200 نفر به مجموعه محصلان آموزش از راه دور افزوده می‌شود

مدیر آموزش از راه دور وزارت آموزش و پرورش با بیان اینکه سالانه بیش از 200 نفر به مجموعه دانش‌آموزان محصل در آموزش از راه دور افزوده می‌شود گفت: از سال 83 تاکنون دو میلیون و 726 هزار و 134 نفر از این مجموعه بهره‌مند بوده‌اند که 500 نفر از این محصلان در خارج از کشور هستند.
کد خبر : 70008

به گزارش خبرنگار اجتماعی خبرگزاری آنا، گودرز شاه‌مرادی در نشست خبری که پیرامون اولین جشنواره قلم برگزار شد، گفت: با تصویب سند تحول بنیادی تمام‌ نهادهای آموزش و پرورش و نهادهای زیرمجموع مکلف شدند برنامه‌های خود را براساس این سند تنظیم کنند. آموزش از راه دور به عنوان فرصت دوم آموزشی برای دانش‌آموزان داخل و خارج از کشور محسوب می‌شود که امکان استفاده از این ظرفیت از سال 1383 برای متقاضیان فراهم است.


مدیر آموزش از راه دور وزارت آموزش و پرورش افزود: 247 هزار و 830 نفر در سال‌جاری به مجموعه خدمات آموزش از راه دور افزوده شدند و از سال 83 تاکنون 2 میلیون و 726 هزار و 134 نفر از مجموع خدمات آموزش از راه دور بهره‌مند شدند.


وی عنوان کرد: به طور کلی دو دسته از دانش‌آموزان می‌توانند از مجموع این خدمات بهره‌مند شوند، دسته اول دانش‌آموزان لازم‌التعلیم هستند که یا امکان استفاده از خدمات حضوری و روزانه برای آنها فراهم نبوده و یا افرادی با معلولیت جسمی، بیماری‌های نادر و خاص، متاهلانی که امکان حضور در مدارس روزانه را ندارند سرپرست خانوار می‌توانند تحت عنوان دانش‌‌آموزان لازم‌التعلیم از امکانات مدارس آموزش از راه دور بهره‌مند شوند و دسته دوم افراد بالای 18 سال هستند که دیگر از نظر قانونی نمی‌توانند از مدارس روزانه بهره‌مند شوند.


شاه‌مرادی با بیان اینکه آموزش از راه دور در دو دوره اول و دوم متوسطه به دانش‌آموزان ارائه می‌شود، گفت: خوشبختانه طی سال‌های اخیر توفیقات روزافزونی حاصل شده است اما به دلیل اینکه اطلاع‌رسانی در خصوص ظرفیت‌های آموزش از راه دور به خوبی صورت نگرفته بسیاری از افراد از این امکان اطلاعی ندارند، بنابراین ما موظف هستیم در این خصوص اطلاع‌رسانی‌های بیشتری انجام دهیم و ظرفیت‌های این مدارس را معرفی کنیم.


وی عنوان کرد: از اهداف عملیاتی آموزش از راه دور که قانون برای آن تعیین کرده می‌توان به عدالت آموزشی، عدالت جنسیتی، تنوع، محرومیت‌زدایی، توسعه مشارکت، کارآفرینی، تولید محتوا، مشارکت بخش دولتی، پیش‌بینی ظرفیت‌های بخش خارجی و... را اشاره کرد. البته ما معتقدیم باید پوشش تحصیلی و کیفیت آموزش از راه دور را در داخل و خارج از کشور ارتقا بخشیم.


مدیر آموزش از راه دور وزارت آموزش و پرورش در بخش دیگری از سخنانش عنوان کرد: با توجه به آسیب‌شناسی‌هایی که در شورای عالی آموزش و پرورش صورت گرفته باید در 4 مقوله از قبیل فرهنگ‌سازی، ساختار، تولید محتوا و پشتیبانی به مدارس آموزش از راه دور توجه بسیاری شود.


وی افزود: ما معتقدیم که براساس اصول مدیریت باید در آموزش از راه دور به درستی برنامه‌ریزی، ساماندهی، کنترل و ارزیابی صورت بگیرد تا مشکلات این بخش از آموزش کشور به حداقل برسد و بتوانیم این مجموعه را تقویت کنیم تا همه افرادی که به آموزش از راه دور نیاز دارند بتوانند با ظرفیت‌های این بخش آموزشی به خوبی آشنا شوند.


شاه‌مرادی درباره اهداف اصلی آموزش از راه دور گفت: افزایش پوشش تحصیلی در مناطق کمتر توسعه‌یافته و کیفیت‌بخشی به فعالیت‌های آموزشی و پرورشی از اهداف اصلی آموزش از راه دور است. ما در برنامه‌های خود برنامه‌های جامع را در دست بررسی داریم و توسعه کمی را براساس نقشه پیش خواهیم برد.


به گفته وی، ما باید خدمات تکمیلی به مدارس دولتی خارج از کشور بدهیم.


مدیر آموزش از راه دور آموزش و پرورش گفت: از دیگر برنامه‌های مهم آموزش از راه دور توانمندسازی نیروهای انسانی و آشنایی مدیران، معاونان، مشاوران و موسسان آموزش از راه دور است که به این افراد 42 ساعت آموزش حضوری در استان‌ها ارائه شده است. همچنین برای 7 هزار نفر از زیرمجموعه‌های آموزش از راه دور آموزش الکترونیک را به صورت غیرحضوری آموزش دادیم.


وی افزود: بنا داریم آموزش از راه دور خیریه را توسعه دهیم که اولین مدرسه خیریه در سنندج در دست افتتاح است.


برگزاری اولین جشنواره قلم


وی در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به برگزاری اولین جشنواره قلم گفت: سازمان مدارس غیردولتی و توسعه مشارکت‌های مردمی وزارت آموزش و پرورش در جهت کیفیت‌‌بخشی فعالیت‌های آموزشی و پرورشی مدارس آموزش از راه دور کشور و به منظور پرورش خلاقیت و رشد ایده‌پردازی تفکرات کارآفرین در سال‌تحصیلی 94-95 اقدام به برنامه‌ریزی اولین جشنواره قلم با عنوان «آموزش از راه دور، آموزش آسان، باکیفیت، همیشه، همه‌جا و برای همه» کرده‌ است.


وی افزود: این جشنواره در سه سطح مدرسه، استان و کشور برگزار و در سه بخش دانش‌آموزی، معلمان و خانواده دانش‌آموزان در قالب‌های مختلف علمی ارائه و داوری خواهد شد.


مدیر آموزش از راه دور وزارت آموزش و پرورش درباره چشم‌اندازهای برگزاری این جشنواره گفت: تقویت نگاه عدالت‌محوری، گسترش و تعمیق خلاقیت و نوآوری و بهره‌مندی هوشمندانه از فناوری‌های نوین در جهت تحقق بخش‌هایی از اهداف سند تحول بنیادین و تنویر افکار عمومی و آشنا کردن آحاد جامعه با خدمات آموزشی و پرورشی مدارس آموزش از راه دور از مهم‌ترین چشم‌اندازهای اولین‌جشنواره قلم هستند.


وی درباره اهداف این جشنواره افزود: این جشنواره 6 هدف اصلی را دنبال می‌کند که از این اهداف می‌توان به توسعه و تعمیق خلاقیت، نوآوری و کارآفرینی، ایجاد فرصت‌های برابر آموزشی و پرورشی، ایجاد روحیه نشاط فرهنگی و خودباوری، ارتقای سطح کیفی فعالیت‌های آموزشی و پرورشی، تشویق و ترغیب مخاطبان به تدوین طرح‌های نو و مستندسازی آنها و استفاده از ابزارهای نوین آموزشی در جهت تعامل هدفمند خانواده‌ها و متولیان تعلیم و تربیت از اهداف این جشنواره هستند.


شاه‌مرادی خاطرنشان کرد: این جشنواره در 4 بخش برگزار خواهد شد. بخش‌های این جشنواره شامل بخش دانش‌آموزی، معلمان، خانواده و طرح‌نگار است که والدین دانش‌آموزان می‌توانند طبق سرفصل‌های آموزش خانواده در بخش مربوط به خانواده شرکت کنند که جزئیات این طرح در سامانه jp.dei.medu.ir در دسترس علاقه‌مندان قرار دارد.


انتهای پیام/

ارسال نظر
قالیشویی ادیب