فعالیت علمی دانشگاه آزاد اسلامی در حوزه قرآن
به گزارش خبرنگار خبرگزاری آنا، رئیس دانشگاه آزاد اسلامی واحد قم در نشست علمی تخصصی با موضوع «قرائت آهنگین مولفهها و کارکردها» که به همت انجمن علمی اساتید و دانشجویان قرآنپژوه و کانون قرآن و عترت معاونت دانشجویی، فرهنگی برگزار شد، درباره حضور پرشور مردم در انتخابات 7 اسفند اظهار کرد: «حضور گسترده مردم در انتخابات و راهپیمایی ۲۲ بهمن موجب تثبیت و تایید نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران شد.»
دکتر محمدسالار کسرایی با بیان اینکه دانشگاه آزاد اسلامی پسوند اسلامی دارد که آن را مقید به یک قواعدی میکند، گفت: «شاید بسیاری از دانشگاههای دولتی این قید را ندارند و فقط در دانشگاه آزاد اسلامی وجود دارد بنابراین ما میخواهیم به صورت نهادمند و علمی در حوزه قرآن فعالیت شود تا بتوانیم حداقلی را که همان وظیفه و رسالت اصلی و قید انتهای نام دانشگاه است، انجام دهیم.»
رئیس دانشگاه آزاد اسلامی استان قم ادامه داد: «به برکت انقلاب اسلامی قرآن به محافل دانشگاهی، به مراکز دانشگاهی و به جامعه قرآن برگشت این در حالی است که نظام آموزشی کشور میتوانست از نظام آموزشی دنیا تبعیت کند و همانند بسیاری از دانشگاههای دیگر در دنیا باشد و فقط به مباحث علمی خودش بپردازد، اما دانشگاه آزاد اسلامی در واقع متعهد است به آن قیدی که در انتهای نام دانشگاه است و معتقد است کانون همه مراکز و همه ارزشهای ما قرآن است و فعالیتهای قرآنی موجب بسط ارزشها و فرهنگ دینی در جامعه است.»
وی با تاکید بر اینکه این گنجینه معارف را باید از زوایای مختلف مورد پژوهش قرار داد گفت: «قرآن باید به روشهای علمی مورد مطالعه قرار بگیرد بنابراین قرآن هم در کنار سایر دروس و سایر علوم باید مورد مطالعه قرار گیرد و کسانی باشند که کار علمی و کار پژوهشی روی قرآن انجام دهند.»
کسرایی خاطرنشان کرد: «دانشگاه آزاد اسلامی با تمام توان در خدمت مجموعهای است که در زمینه قرآن فعالیت میکند، قرآنپژوهی میکند و در واقع این گنجینه علمی و الهی را به انواع مختلف پژوهش میکند.»
به گزارش آنا، مدرس علوم و فنون قرائت و داور بین المللی قرآن کریم هم به تشکیل جلسات قرآنی در جامعه و وفور تلاوت قرآن با انواع و اقسام صوتها و تاثیر آن در ایجاد یک جایگاه جدی تلاوت قرآن تاکید کرد و گفت: «وجود تلاوت قرآن در جهان، حتی در جهان غیر مسلمان خود نشانگر موفقیت این فن و این هنر است به طوری که به یک نماد جدی دین اسلام تبدیل شده است.»
احمد ابوالقاسمی اظهار کرد: «اگر بخواهیم یک نماد تصویری از اسلام ارائه کنیم شکل یک گنبد همیشه نمایانگر فرهنگ اسلامی است، در تصویر گنبد و در صدا اذان و تلاوت قرآن است که مردم آن را به عنوان مشخصه دین اسلام میشناسند و توانسته است در دنیا جایگاه خود را پیدا کند.»
وی ادامه داد: «تمام ادیان الهی متون خود را با آواز و آهنگین میخوانند و این تنها مختص ما مسلمانان نیست و زمانی که میخواهیم روی متن خاصی ارزش ویژهای قائل شویم و آن را برتر جلوه کنیم آن را آهنگین میخوانیم و همین عامل روضه خوانی شده است زیرا بسیاری از احساسات انسانها در زمان خواندن بروز میکند و آنهایی که اهل این هنر نیستند هیچگاه نمیتوانند این احساس را درک کنند و نمیتوانند احساسات خود را بروز دهند زیرا بروز احساسات رابطه مستقیم با درک اشخاص از احساسات دارد.»
مدرس علوم و فنون قرائت گفت: «نهایت احساسات انسانها زمزمه کردن موسیقایی و آهنگین است که جایگاه مناسبی دارد و در دنیا از موسیقی و زمزمه آهنگین استفاده ابرازی شده است.»
ابوالقاسمی از موسیقی و خواندن به عنوان یک موضوع بسیار مهم در دنیا یاد کرد و افزود: «متاسفانه غربیها بر روی تمامی صحنههای وحشتناکی که روی فیلمها وجود دارد تلاوت قرآن نصب کردهاند اما در جمهوری اسلامی ایران در چند سال اخیر فعالیتی آغاز شده که میخواهد در تلاوت قرآن حرکتی ایجاد کند و این صدا به صدایی تبدیل شود که میتواند نشاط بیاورد که امیدواریم این جلسات بتواند کمک کند که جایگاه قرآن کشف شود.»
در ادامه حسن فروغی از مدرسان علوم و فنون قرائت نیز گفت: «بیتردید وصول به مراد الهی به معنای حقیقی آن در گرو پژوهش حول محور آخرین وحی الهی و آگاهی از ابعاد مختلف قرآن عظیم است، در این راستا پژوهش در علوم و فنون قرائت قرآن کریم و شناخت ابعاد علمی و فنی آن به عنوان مقدمیترین دانش قرآن پژوهی رسالتی است که همت مراکز علمی «حوزه و دانشگاه»، اساتید متخصص و دانشجویان علاقهمند را میطلبد.»
وی ادامه داد: «انجمن علمی اساتید و دانشجویان قرآن پژوه دانشگاه آزاد اسلامی استان قم با همکاری کانون قرآن و عترت «ع» و حمایت معاونت دانشجویی فرهنگی اولین نشست علمی تخصصی قرائت قرآن را با حضور اساتید متخصص علوم و فنون قرائت قرآن کریم به منظور ارتقاء سطح علمی و مهارتی اساتید، دانشجویان و کارکنان علاقمند به دانش قرائت قرآن برگزار مینماید.»
فروغی با بیان اینکه انجمن علمی اساتید و دانشجویان قرآن پژوه عمدا قرائت پژوهان هستند گفت: «قرائت قرآن، مقدمهای از دانش قرآن پژوهی است که برای ورود به دریای بیکران قرآن و برداشت از معارف عالیه قرآنکه هدف نهایی تمامی اهالی علم است صاحب نظران دانشجویان و اساتید قرآن در آن فعالیت میکنند.»
فروغی درباره گفتمان قرائت پژوهی گفت: «گفتمان قرائت پژوهی یک حرکت علمی و خود جوش است و اساتید و دانشجویانی در حوزه قرائت قرآن در مراکز مختلف علمی کشور مشغول فعالیت هستند در مراکز علمی کل کشور چه حوزوی و چه دانشگاهی به صورت سلسله مباحث علمی برگزار میشود که ماحصل آن به عنوان دکترین در فصلنامههای متعدد قرآنی ثبت و ضبط میشود.»
نشست علمی تخصصی قرآنی با موضوع قرائت آهنگین مولفهها و کارکردها با موضوع قرائت آهنگین مولفهها و کارکردها با هدف تقویت و بسط فضای علمی، پژوهشی، ایجاد بستر مناسب نظریهپردازی، ابداعات پژوهشی و دانش افزایی، زمینه سازی برای طرح آرای استادان و دانشجویان قرائت پژوه، تعامل و همکاری با مراکز علمی– پژوهشی و نشریات هم سوی داخل و خارج از کشور، زمینه سازی برای تربیت و رشد پژوهشگران، استادان و دانشجویان علاقمند به قرائت قرآن کریم در دانشگاه آزاد اسلامی قم برگزار شد.
انتهای پیام/