دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
09 اسفند 1394 - 15:10

دیدار قائم مقام وزیر محیط زیست ژاپن با ابتکار

«ماساآکی کابایاشی» قائم مقام وزیر محیط زیست ژاپن با معصومه ابتکار معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان حفاظت محیط زیست دیدار و در خصوص مسائل مشترک و همکاری‌های دو جانبه در زمینه محیط زیست گفتگو کرد.
کد خبر : 69862

به گزارش گروه اجتماعی آنا، معصومه ابتکار در این دیدار با یادآوری سابقه خوب همکاری‌های محیط زیستی میان دو کشور، گفت: پس از دیدار «شینزو آبه» نخست وزیر ژاپن و حسن روحانی رئیس جمهوری ایران در حاشیه اجلاس نیویورک، زمینه وسیع‌تری برای همکاری میان دو کشور به ویژه در حوزه محیط زیست فراهم شد که امیدواریم دوران پساتحریم فرصتی برای تعمیق و گسترش بیشتر آن باشد.


معاون رئیس جمهور اظهار کرد: در سفر دو سال قبل نیز در رابطه با توسعه همکاری با نگاه ویژه به محیط زیست و علاقه ژاپن به خصوص بخش خصوصی برای حضور و فعالیت در این عرصه و گسترش فناوری‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌های سبز در ایران مذاکرات بسیار خوبی با طرف ژاپنی داشتم.


وی ضمن تقدیر از همکاری و تلاش دولت ژاپن در خصوص احیاء دریاچه ارومیه به عنوان میراث ملی و جهانی، اضافه کرد: دولت یازدهم استراتژی‌های بسیار جدی همچون مدیریت منابع آب و کاهش مصرف آب به ویژه در بخش کشاورزی و تغییر الگوی کشت را برای احیاء دریاچه ارومیه در دستور کار خود قرار داده که یکی از ضرورت‌ها برای تحقق کامل این اهداف، بهره‌گیری از تجربه‌های موفق سایر کشورها همچون ژاپن است.


ابتکار افزود: اجرای موفق طرح‌های پایلوت تغییر و اصلاح الگوی کشت و آبیاری منطقه و حوزه آبریز ارومیه با همکاری ژاپن باید گسترش یابد.


معاون رئیس جمهور ابراز امیدواری کرد تداوم و تقویت حمایت‌ها و کمک‌های فنی و تخصصی دولت ژاپن منجر به شکل گیری تجربه موفقی برای احیاء یکی از مهم‌ترین دریاچه‌های جهان یعنی دریاچه ارومیه شود.


رئیس سازمان حفاظت محیط زیست ادامه داد: همکاری برای احیاء تالاب انزلی در حاشیه خزر و از جمله تالاب‌های مهم ایران از دیگر زمینه‌های همکاری مشترک میان دو کشور است که به دلیل ارزش بالای تنوع زیستی این تالاب و حاشیه آن برای ایران و منطقه، احیای آن از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است.


ابتکار ضمن اشاره به آسیب جدی تالاب انزلی، همچنین برنامه‌ها و اقدامات اجرایی خوبی که تا کنون با همکاری چندجانبه دولت ایران، مقامات محلی و جایکا(آژانس همکاری‌های بین‌المللی ژاپن) در این خصوص صورت گرفته است، عنوان کرد: در جریان سفر رئیس جمهور ایران به استان گیلان و بازدید از روند احیاء تالاب و اجرای پروژه‌ها به نقش دولت ژاپن و جایکا در این خصوص نیز اشاره شد.


وی ابراز امیدواری کرد به منظور مقابله هر چه سریع‌تر با روند تخریبی تالاب، این همکاری‌ها در سطح وسیع‌تری ادامه یابد.


رئیس سازمان حفاظت محیط زیست ضمن یادآوری قدمت دو دهه همکاری‌های محیط زیستی میان ایران و ژاپن به ویژه در زمینه آلودگی هوای تهران و هفت شهر دیگر ایران، خاطرنشان کرد: همکاری ایران و ژاپن برای تدوین برنامه جامع و تکمیل مطالعات در زمینه کاهش آلودگی هوا، قدمتی بیست ساله دارد.


ابتکار اشاره‌ای هم به برخی اقدامات دولت یازدهم طی 29 ماه گذشته برای بهبود کیفیت هوا در کشور داشت و ادامه داد: یکی دیگر از مهم ترین چالش‌های کنونی ایران، موضوع تغییرات اقلیم و اثرات سوء این پدیده بر ایران است.


معاون رئیس جمهور با تاکید بر اهمیت اصلاح مدیریت غلط منابع و مصارف آب در ایران، تصریح کرد: ایران در حال حاضر در شرایط خشکسالی قرار دارد که بخشی از آن ناشی از گرمایش زمین و تغییرات اقلیم گسترده‌ای است که ایران با آن روبه رو شده و از جمله اثرات آن کاهش بارندگی، افزایش درجه دما و گرما و خشک شدن تالاب‌ها است.


رئیس سازمان حفاظت محیط زیست ضمن اشاره به پدیده گرد و غبار در ایران به ویژه در بخش‌های جنوبی و غربی کشور، گفت: بخشی از این پدیده از عراق، عربستان سعودی و دیگر کانون‌های خارجی نشات می‌گیرد و تاثیر زیادی بر سلامت، بهداشت، کشاورزی و سایر حوزه‌ها دارد که البته بخش مهم آن ناشی از عدم رطوبت و خشکی خاک در ایران و سایر کشورهای منطقه به دلیل تغییرات اقلیم و خشکسالی است.


وی ضمن تاکید بر این موضوع که گرد و غبار چالشی جهانی و فراتر از سطح ملی است و در نتیجه برای حل آن نیاز به تقویت استراتژی‌ها و سیاست‌های منطقه‌ای و بین المللی است، تصریح کرد: از همین رو امسال شاهد تصویب قطعنامه پیشنهادی ایران برای مقابله با گرد و غبار در مجمع عمومی سازمان ملل بودیم.


ابتکار ابراز امیدواری کرد با همکاری ژاپن و جامعه جهانی ساز و کار مناسب و موثری برای مقابله با گرد و غبار در جهان و به ویژه منطقه ایجاد شود.


رئیس سازمان حفاظت محیط زیست خاطرنشان کرد: در ادامه این فعالیت، در اجلاس آتی وزرای محیط زیست در نایروبی نیز، قطعنامه پیشنهادی دیگری در همین زمینه از سوی ایران به منظور ایجاد ساز و کار مناسب جهانی در این زمینه ارائه خواهد شد که ژاپن می تواند نقشی مهم در تصویب آن داشته باشد.


وی ادامه داد: با توجه به درگیری ژاپن با طوفان زردی که از چین وارد این کشور می‌شود، می‌توان با تبادل تجربیات موفق میان دو کشور، زمینه همکاری جدید را ایجاد کرد.


رئیس سازمان حفاظت محیط زیست گفت: پیش بینی وقوع طوفان‌ها از اهمیت بسیار زیادی برای ایران برخوردار است و از همین رو در خصوص سیستم‌های پایش گرد و غبار نیز ژاپن می‌تواند همکاری خوبی با ایران داشته باشد.


معاون رئیس جمهور تاکید کرد: یکی از مهم‌ترین سیاست‌های ایران برای مقابله با اثرات تغییر اقلیم و انطباق و سازگاری با این شرایط جدید، اصلاح الگوی کشاورزی و آبیاری در سراسر کشور است.


ابتکار حوزه فناوری سبز را یکی دیگر از بخش‌های مورد علاقه ایران برای همکاری میان دو کشور برشمرد و به ویژه بخش خصوصی ژاپن می‌تواند در حوزه فناوری‌های نوین و تکنولوژی سبز، استانداردهای جدید صنعت، تنوع زیستی، تالاب‌ها، مدیریت آب، آموزش، تحقیق و پژوهش کمک‌ها و مشارکت دو جانبه خوبی با ایران داشته باشد.


وی تصریح کرد: بهبود کیفیت هوا، همچنین کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای از جمله زمینه‌های مورد علاقه برای همکاری میان دو کشور است.


رئیس سازمان حفاظت محیط زیست اشاره‌ای هم به برنامه ملی اقتصاد کم کربن دولت یازدهم داشت و افزود: برنامه مشارکت ملی ایران برای کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای به صورت 4 درصد غیرمشروط و 8 درصد مشروط به رفع کامل تحریم‌ها نیز در کنفرانس تغییرات آب و هوا پاریس ارائه شد.


ابتکار گفت: کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای تاثیرات بسیار زیادی در حوزه‌هایی همچون بهینه سازی مصرف انرژی، برخورداری از انرژی‌های نو و حمل و نقل خواهد داشت و از این رو ایران نیز مایل است همگام با سایر کشورهای دنیا در این خصوص به عنوان یک مسئولیت جهانی تلاش کند.


رئیس سازمان حفاظت محیط زیست پانزدهمین نمایشگاه بین المللی محیط زیست را یکی دیگر از زمینه‌های همکاری ایران و ژاپن برشمرد و ادامه داد: نمایشگاه فرصتی دو جانبه برای ایران و سایر کشورها در زمینه فن آوری های نوین و سبز و کمک به شرد سبز در سطوح ملی، منطقه ای و بین المللی از طریق اشتراک گذاری فن آوری، دانش، اطلاعات و تجربیات است.


اعلام آمادگی ژاپن برای گسترش همکاری‌های محیط زیستی با ایران


ماساآکی کابایاشی،قائم مقام وزیر محیط زیست ژاپن نیز با اشاره به همکاری‌های گسترده محیط زیستی ایران و ژاپن طی سال‌های گذشته، گفت: خوشبختانه با آغاز به کار دولت یازدهم و اهمیت این دولت به محیط زیست و توسعه روابط با سایر کشورها، این همکاری ها توسعه بیشتری یافته است.


قائم مقام وزیر محیط زیست ژاپن ادامه داد: تلاش‌ها و همکاری‌های دولت ژاپن به ویژه در حوزه دریاچه ارومیه و تالاب انزلی با تاکید بر تقویت برنامه ریزی‌های این حوزه و آموزش و توانمندسازی تخصصی کارشناسان محیط زیست ایران، در راستای افزایش تعاملات محیط زیستی دو کشور است.


ماساآکی کابایاشی گفت: حفظ محیط زیست، اهمیت بسیار زیادی برای ژاپن دارد و از این رو از هر نوع همکاری در این زمینه استقبال می کنیم.


وی همکاری در زمینه تغییرات آب و هوایی و تاثیرات آن به ویژه با استفاده از پتانسیل دانشگاه‌ها و متخصصان دانشگاهی، انتقال تجربیات در زمینه آلودگی هوا و کمک به رفع آن با استفاده از اشتراک گذاری تجربیات ملی، منطقه ای و جهانی در این خصوص، فعالیت برای دستیابی به اقتصاد و رشد اقتصادی سبز به عنوان یکی از اهداف مهم توسعه پایدار جهانی، همچنین همکاری مشترک در نمایشگاه بین المللی محیط زیست را از جمله موضوعات مورد علاقه ژاپن برای همکاری اعلام کرد.


قائم مقام وزیر محیط زیست ژاپن با استقبال از همکاری در زمینه برگزاری دوره‌های آموزشی محیط زیستی گفت: ژاپن آماده انتقال تجربیات خود به ایران است.


انتهای پیام/

برچسب ها: ابتکار
ارسال نظر
هلدینگ شایسته