دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
08 اسفند 1394 - 15:12

وزیر کشور: نتایج نهایی آرا در اکثر شهرستان‌ها و نتیجه اولیه تهران، امشب اعلام می‌شود/ کند شدن کار به دلیل هماهنگی با شورای نگهبان است/ افراد در حصر، یکی رأی داد و یکی به دلیل اتمام فرصت، رأی نداد

وزیر کشور گفت: خدا را شکر می‌کنم که ملت ایران باز هم توانست جایگاه و عظمت خود را به رخ جهانیان بکشد و از رهبری و رئیس‌جمهوری به خاطر حمایت‌ها تشکر می‌کنم.
کد خبر : 69640

به گزارش خبرنگار سیاسی خبرگزاری آنا مستقر در وزارت کشور، عبدالرضا رحمانی‌فضلی دقایقی پیش، در جمع خبرنگاران اظهار کرد: آرای مأخوذه تاکنون 33 میلیون است و تاکنون بیش از 60 درصد مشارکت بوده است.


وزیر کشور تصریح کرد: خوشبختانه انتخاباتی آرام برگزار شد. از نظر سلامت انتخابات و قانونی بودن آن در هیچ حوزه‌ای موضوع ابطال صندوق‌ها را نداشتیم. همکاری بین هیئت‌های اجرایی و نظارت و امنیتی عالی بود و با این همکاری، عدد مناسبی از مشارکت رقم خورد.


رحمانی‌فضلی تأکید کرد: با وجود دو انتخاباتی که برگزار شد، نزدیک 70 میلیون رأی در صندوق‌ها ریخته شده است، از این رو کار شمارش آرا زمانبر خواهد بود.


وی ادامه داد: بازتاب خارجی این انتخابات بسیار عالی بود. بازتاب داخلی هم در رسانه‌ها گسترده بود. اکنون که انتخابات به پایان رسیده است باید رقابت جایش را به همدلی بدهد.


وزیر کشور دربار نتایج کلی تأکید کرد: با هماهنگی شورای نگهبان، مسیر را طوری هماهنگ کردیم که کمترین شبهه نباشد. کار کندتر شده است ولی دیگر شبهه‌ای وجود ندارد و این کند شدن برای رفع همه شبهات احتمالی است.


رحمانی‌فضلی در ادامه گفت: 48 حوزه انتخابیه تعیین تکلیف شدند. در بقیه حوزه‌ها نیز 70 درصد شمارش‌ها به اتمام رسیده است. آنچه به عنوان نتیجه اعلام می‌شود که هیئت‌های نظارت و اجرایی با هم بر روی آن اتفاق نظر داشته باشند به همین دلیل وقت بیشتری می‌برد.


وی اضافه کرد: امشب اکثر شهرستان‌ها را نهایی می‌کنیم. تهران هم آمار ابتدایی ارائه خواهد شد. در تهران کار شمارش آرا در حدود 3 هزار شعبه تمام شده است باید انطباق نهایی صورت بگیرد. از اخبار شامگاهی نتایج اولیه تهران گفته می‌شود.


دور دوم انتخابات، نیمه دوم فروردین ماه


وزیر کشور درباره دور دوم انتخابات گفت: مرحله دوم انتخابات با فاصله حداکثر یک ماه در نیمه دوم فروردین ماه برگزار می‌شود.


رحمانی‌فضلی در پاسخ به این سؤال که «آیا این موضوع درست است که برخی نهادها جلوی اعلام نتایج شهرهای بزرگ به خصوص تهران را گرفته‌اند؟»، تأکید کرد: هیچ‌گونه شایعه را قبول نکنید. همانطور که گفتم شمارش آرا در سه هزار شعبه اخذ رأی تهران به اتمام رسیده است و با مطابقت نتایج هیئت‌های اجرایی با هیئت نظارت نتیجه را اعلام می‌کنیم.


وی درباره علت عدم اعلام نتیجه حوزه‌های انتخابیه‌ای که یک نامزد خبرگان داشته‌اند، اظهار کرد: یک نفر مشخص شده است ولی وقتی نهایی شد اعلام می‌شود. خبرگان همه چیز دست شورای نگهبان است و چون استانی است باید تجمیع شود.


درباره انتخابات خبرگان، همه چیز دست شورای نگهبان است


وزیر کشور در پاسخ به سؤال خبرنگار آنا درباره تخلفات رسانه‌ها در هفته تبلیغات انتخاباتی و همچنین اکنون که زمان اعلام نتایج است و نتایج را با عنوان غیررسمی اعلام می‌کنند، گفت: کمیته رسانه‌ای این موارد را شناسایی و احصا کرده است. همه هم به مراکز مربوطه ارجاع شده‌اند. برخی تذکر داده شده‌اند، برخی تخلف اداری بوده است، بخشی هم به شورای نگهبان ارجاع دادیم و برخی را به قوه قضائیه ارسال کردیم. همچنین بر اساس مصوبه فضای مجازی از 350 سایت، تخلف احصا کردیم که 30 تا 40 سایت بسته شد.


رحمانی‌فضلی ادامه داد: حتما تخلفات شخصی و رسانه‌ای باید به دقت پیگیری شود. در ایام تبلیغات هر کاری انجام شده، با همه کسانی که رأی آوردند یا نیاوردند برخورد می‌کنیم.


با دو، سه اتوبوسی که برای رأی سازماندهی شده آمده بودند برخورد شد


وی درباره حضور افراد سازماندهی شده در تهران برای رأی به جناحی خاص گفت: از هر کجای ایران رأی دادن مجاز است. اگر افرادی سارماندهی شده این کار را انجام دهند حتما برخورد می‌کنیم. با دو یا سه اتوبوسی که در حسن‌آباد بودند برخورد شد و برگردانده شد. از بقیه موارد اینچنینی هم جلوگیری شد. ما هم گفتیم که تصویر و مدارک لازم ارائه شود.


وزیر کشور درباره آمار مشارکت در شهر و استان تهران تصریح کرد: حدودا 2 میلیون و 900 هزار نفر استعلامی در تهران مشارکت داشته‌اند که حدود 6 میلیون و 600 هزار نفر هم واجد شرایط بودند و 3 میلیون و 900 هزار نفر در کل استان مشارکت داشتیم که واجدین شرایط 8 میلیون و 450 نفر بودند.


وی افزود: انتخابات در فضای آرام از لحاظ سیاسی و امنیتی برگزار شد. هیچ مشکل حاد امنیتی نداشتیم. علی‌رغم برخی تندروی‌ها فضای آرامی داشتیم. امروز هم بسیار منطقی و آرام رفتار کردند. مردم نقش خودشان را ایفا کردند نمایندگان منتخب و احزاب و گروه‌ها باید مطالبات مردم را دنبال کنند.


رحمانی‌فضلی درباره برخی اتفاقات در برخی از استان‌های مرزی مانند کرمانشاه گفت: در مناطق خاص قومی و ایلی استان رقابت‌ها جدی است. شاید 120 تا 130 درصد مشارکت داشتند. در لرستان، کهگیلویه و کرمانشاه اینگونه بود. کمیته امنیتی 50 تا 60 شهر شرایط ویژه و مراقبت‌های خاص هم داشتند.


درباره افراد در حصر، یکی رأی داد و یکی به دلیل اتمام فرصت رأی‌گیری، رأی نداد


وزیر کشور درباره عملکرد ستاد انتخابات و دریافت رأی تعدادی از جانبازان و همچنین رأی مهدی کروبی و میرحسین موسوی در حصر خاطرنشان کرد: این عملکرد را خوب ارزیابی می‌کنم. درباره افراد در حصر هم، آنچه به من گزارش شد، یکی انجام شد ولی یکی به دلیل اتمام فرصت رأی‌گیری انجام نشده است.


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته