دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
08 اسفند 1394 - 12:22

صفحه «آمار نشر» سایت خانه کتاب بسته شد!/ معاون اطلاع‌رسانی خانه‌کتاب: برخی خبرنگاران از آمارها استفاده سوء می‌کردند

نزدیک به یک هفته است که با بستن شدن لینک «آمار نشر کتاب» از بخش خدمات در سایت خانه کتاب، امکان رویت آمار کتاب‌های منتشرشده که از سال‌ها پیش از این طریق مقدور بود، از بین رفته است.
کد خبر : 69615

به گزارش خبرنگار فرهنگی آنا، این اتفاق، با توجه به سابقه‌ امکان استخراج آمار از این کانال، در نوع خود عجیب به نظر می‌آید زیرا این اطلاعات، مطلقا محرمانه نیست و تنها امکان تجزیه و تحلیل‌های آماری را برای اهالی رسانه و پژوهشگران فراهم می‌کرد.


دلیل این رویکرد تازه را از مجتبی تبریزنیا تبریزی، معاون فناوری و اطلاع‌رسانی خانه کتاب جویا شدیم که سوال مذکور با پاسخ عجیب‌تر از سوی او همراه بود. از نظر او استفاده سوء از این اطلاعات از سوی برخی خبرنگاران، عامل این تصمیم بوده است.


تبریزی در گفت‌وگو با آنا دراین‌باره توضیح داد: «بین اطلاعات به‌روزِ نشر با آنچه روی سایت قرار می‌گرفت به لحاظ زمانِ ورود اطلاعات، اختلاف‌هایی وجود داشت و با وجود اینکه این سایت خدمات آماری را به خبرنگاران ارائه می‌کرد، متاسفانه سوءاستفاده برخی از آنان از این اطلاعات باعث شد این بخش از سایت دیگر اولویتی برای ما نداشته باشد.»


وی همچنین درباره نحوه دسترسی به اطلاعات نشر پس از بسته شدن این صفحه، گفت: «متقاضیان می‌توانند از طریق روابط عمومی درخواست خود را به موسسه خانه کتاب ارائه و آمار نشر را دریافت کنند.»


معاون فناوری و اطلاع رسانی همچنین تاکید کرد: «دیگر اطلاعات نشر از طریق سایت خانه کتاب منتشر نمی‌شود. اگرچه باید دید اصلا در آینده در سایت جدید امکان ارائه این خدمات وجود خواهد داشت یا خیر؟»


به کار بردن از تعبیر «استفاده سوء» به جای «استخراجِ آمار» از نهادِ مسئول در حوزه آمار نشر، از سوی یکی از معاونان موسسه خانه کتاب، این سوال را به ذهن متبادر می‌کند که مگر ارائه اطلاعات غلط (به‌روزنشده) از طریق سایت رسمی این موسسه، تقصیر مراجعان و خبرنگاران حوزه کتاب است؟ آیا باید ناتوانی به‌روز کردن آمار نشر را در فاصله زمانی کوتاه‌ نادیده گرفت؟ آن‌هم به قیمت نسبت‌ دادن تعبیر «استفاده سوء» به خبرنگاران کتاب؟


به نظر می‌رسد مسئولان موسسه خانه کتاب به جای پاک کردنِ صورت مساله (که همانا ناکارآمدی سیستم تولید و انتشار آمار نشر در این موسسه است) و مقصر دانستن مراجعان به صفحات رسمی سایت خانه کتاب، باید فکری به حال تقویت بخش اطلاع‌رسانی این موسسه و مرتبط شدن این سیستم به سیستم‌های نشر کتاب در کشور (مثلا در بخش اعلام وصول اداره کتاب ارشاد) بکند؛ نه اینکه راه را بر دسترسی سریع و بی‌واسطه به اطلاعات آمار نشر ببندد.


انتهای پیام/

برچسب ها: خانه کتاب
ارسال نظر
هلدینگ شایسته